Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lisääntyjät vähättelevät ja piilottelevat raskaus- ja synnytysvaurioita?

Vierailija
23.10.2015 |

Onko tarkoitus huijata muitakin ihmisiä kärsimään samoista vaivoista?

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tarkoitat? Pitäisikö synnyttäneiden kantaa kaulassaan kylttiä, jossa kerrotaan mitä vaurioita synnytys aiheutti?

Mielestäni ei ole synnyttäneiden tehtävä varoittaa synnyttämättömiä vaurioista mitä synnytys voi aiheuttaa. Eiköhän se ole esim. terveydenhuollon tai koulun tehtävä. Näistä ei varmaan puhuta sen takia, että ei peloteltaisi naisia, mutta mielestäni mahdollisista vaurioista ja muutoksistakin pitäisi puhua jo ennen raskautta.

Vierailija
122/131 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sinä olet tyhmä, etkä ota asioista selvää ennen kuin pamahdat paksuksi, ei tarkoita sitä että kaikki olisi. ---

Itse olen hoitaja ja tiesin erittäin hyvin vauva-arjen realiteetit, tiesin minkälaisia vaurioita voi tulla synnyttäessä ja mikä niiden todennäköisyys on, tiesin että keho muuttuu, tiesin minkälaisia haittavaikutuksia erilaisilla kivunlievityksillä on vauvalle synnytyksessä jnejne. Valistin myös miestäni...

Ihanan empaattinen hoitaja oletkin.

Se, että sinä ammattisi puolesta tiedät nämä asiat, ei oikeuta syyttelemään tyhmäksi sellaista henkilöä, jolla on jokin aivan toinen ammatti ja joka on mennyt uskomaan peruskoulussa jaettua tietoa siitä, että raskaus ja synnytys ovat "luonnollisia" tapahtumia joissa asiat menevät aina putkeen, koska luonto on niin tarkoittanut. 

Kun valtiomme on ottanut vastuuta mm. tupakoinnin vaaroista tiedottamisen, ehkäisyvalistuksen ja vaikkapa miesten eturauhasvaivoista ja niiden hoidosta tiedottamisen, niin aivan samalla tavalla olisi syytä saattaa olennaiset tiedot raskaudesta ja synnytyksestä kaikkien kansalaisten ulottuville ja tiedottaa sen verran, että niistä kiinnostuneet tulevat niihin myös tutustuneeksi.

Kaikilla ei ole sitä omaa äitiä, joka opastaisi tässä asiassa. On todella alhaista syyllistää tällaista ihmistä tyhmäksi, kun hän ei ole tietoa saadakseen kouluttautunut hoitajaksi tai lähtenyt tutustumaan kätilöiden oppimateriaaleihin. Haloo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terveystiedonkirjoissa olisi vaikka piirrettyjäkin kuvia esim. siitä mitä peräaukon repeämä tarkoittaa, syntyisi lapsia paljon vähemmän. Vähemmän lapsia = vähemmän työntekijöitä ja veronmaksajia, 

Vierailija
124/131 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vaurioista kerrotaan tosi paljon.
Oma äiti aloitti pelottelun kun olin tosi nuori.
Kovat pelot tuli ja minulle tehtiin pelkosektio 2001

Vierailija
125/131 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sinä olet tyhmä, etkä ota asioista selvää ennen kuin pamahdat paksuksi, ei tarkoita sitä että kaikki olisi. ---

Itse olen hoitaja ja tiesin erittäin hyvin vauva-arjen realiteetit, tiesin minkälaisia vaurioita voi tulla synnyttäessä ja mikä niiden todennäköisyys on, tiesin että keho muuttuu, tiesin minkälaisia haittavaikutuksia erilaisilla kivunlievityksillä on vauvalle synnytyksessä jnejne. Valistin myös miestäni...

Ihanan empaattinen hoitaja oletkin.

Se, että sinä ammattisi puolesta tiedät nämä asiat, ei oikeuta syyttelemään tyhmäksi sellaista henkilöä, jolla on jokin aivan toinen ammatti ja joka on mennyt uskomaan peruskoulussa jaettua tietoa siitä, että raskaus ja synnytys ovat "luonnollisia" tapahtumia joissa asiat menevät aina putkeen, koska luonto on niin tarkoittanut. 

Kun valtiomme on ottanut vastuuta mm. tupakoinnin vaaroista tiedottamisen, ehkäisyvalistuksen ja vaikkapa miesten eturauhasvaivoista ja niiden hoidosta tiedottamisen, niin aivan samalla tavalla olisi syytä saattaa olennaiset tiedot raskaudesta ja synnytyksestä kaikkien kansalaisten ulottuville ja tiedottaa sen verran, että niistä kiinnostuneet tulevat niihin myös tutustuneeksi.

Kaikilla ei ole sitä omaa äitiä, joka opastaisi tässä asiassa. On todella alhaista syyllistää tällaista ihmistä tyhmäksi, kun hän ei ole tietoa saadakseen kouluttautunut hoitajaksi tai lähtenyt tutustumaan kätilöiden oppimateriaaleihin. Haloo!

Hei haloo. GOOGLETTAMALLA NE TIEDOT LÖYTYY. Täällä marisee vaan tyhmät ja saamattomat ämmät jotka eivät osaa käyttää hakuohjelmia tai ostaa edes kirjaa minkä perusteella vaikka googletella epäselviä asioita. On todella huvittavaa että peruskoulussa pitäisi pelotella ihmisiä kun SUURIMMALLA OSALLA synnytys menee hyvin. Tai että synnyttäneiden pitäisi järjestää pelottelutilaisuuksia ettei kukaan vain synnyttäisi enää ikinä. Tiedättekö että ne synnytysvideotkin on siistitty? Ei näytetä oksentamista ja paskomista ja kappas - kaikki ei oksenna ja pasko. Tämäkin tieto on kuitenkin saatavilla kun vain etsii: paskominen on täysin luonnollinen tapahtuma synnytyksen yhteydessä. Jos seisoo vaan tumput suorina eikä etsi tietoa niin hittoako te muita syytätte omasta tyhmyydestänne? Ja hei, jos ne synnytysvauriot pelottaa niin älkää hyvät ihmiset hankkiko lapsia! Itse halusin lapsia ja OTIN RISKIN. Ihan kuin otan riskin joka kerta kun ajan autoa tai ylitän tien. Voi luoja......

Vierailija
126/131 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole melko selvää, miksi niistä, jotka voivat valita lisääntyvätkö vai eivät, ne lapsia tehneetkin tekevät yleensä vain sen pari lasta. Siihen on syy, monia syitä, ja raskausajan vaikeudet on näistä osa. Senhän voi ihan järjellä päätellä, miksi niitä lapsia ei ihmisille enempää tule vaikka ne kuitenkin on monien mielestä parasta siinä omassa elämässä.

Ihan järjellä voi päätellä, että aika monelle, varsinkin miehelle lasten saaminen on myös taloudellinen kysymys. On aivan eri asia järjestää asunto, auto ym. 5 lapsen kuin 2 lapsen mukaan, ja kustantaa lasten eläminen aikuiseksi 2 kuin 5 lapselle. Mutta kumma kyllä, monilapsisiakin perheitä on.

Itse en tunne kuin yhden sellaisen äidin, joka on suoraan sanonut, että synnytykseen liittyvät ongelmat ovat syy siihen, että perheessä on vain yksi lapsi. Toisella taas ensimmäinen ja ainoaksi jäänyt oli ollut niin vaikea hoidettava, että ei halunnut enää toista huutamaan puolta vuotta yhtä mittaa.

Sama. Meille tuli vain 2 lasta koska ei ole varaa ostaa tila-autoa johon mahtuisi sekä koirat ja lapset eikä isompaa taloakaan. Minulla on myös ollut voimakas raskauspahoinvointi joka estää työnteon aina pari kk, nyt kun olen yrittäjä niin en voi olla 2kk poissa töistä tai asiakkaat katoavat. Eli kyllä, 9kk on pitkä aika ja siihen mahtuu paljon, kaikki ei välttämättä halua kokea samoja ongelmia useasti, mutta on kyllä rutkasti syitä jotka ei liity mitenkään raskauteen, miksei joku halua lisää lapsia.

Vierailija
127/131 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä neuvola voisi järjestää yhden synnytysvalmennuskerran raskautta suunnitteleville pareille. Siellä voitaisiin kertoa mahdollisista muutoksista ja vaurioista ja niiden todennäköisyyksistä. Sitten ei ainakaan tarvitsisi kitistä, että kukaan ei kertonut etukäteen.

Vierailija
128/131 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kaikki kommentoijat eivät tajunneet, mitä vaurioita tässä oikeasti tarkoitettiin. Minä en ainakaan pelkää rintojen muuttumista, raskausarpia, pillun ulkonäön muuttumista tai mahamakkaroita pätkääkään. Sen sijaan pelkään sitä, että menetän pidätyskykyni ja mahdollisuuden nauttia seksistä. En todellakaan ole valmis luopumaan noista kolmekymppisenä. Pelkään synnytystä siksi, että se altistaa noille vaurioille tämän ikäisenä huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin mikään muu. Voin toki jäädä myös auton alle, mutta siksi kuljenkin varovaisesti kaduilla. Mielestäni mahdollisista vaurioista pitäisi kertoa viimeistään neuvolassa raskausaikana realistisesti. Niitä pitäisi myös hoitaa kunnolla eikä suhtautua ilkeämielisesti tyyliin "mitäs hankit lapsia", kuten nykyään tunnutaan tekevän. Siitä esimerkiksi tämä ketju on hyvä osoitus.

Tosiaan kun olin raskaana, kätilö sen kaikille suoraan sanoi, että synnytyksessä käytännössä poikkeuksetta jokainen saa eriasteisia repeämiä. Mutta onko realistisesti järkevää alkaa pelotella, että "ehkäpä osa teistäkin tulevista äideistä saa loppuelämän kakata ja pissata vaippaan, emätin löystyy suureksi kuin messuhalli, menetätte ikuisiksi ajoiksi sieltä tunnonkin, ettekä enää tule nauttimaan seksistä. Mieskin turhautuu lopulta ja alkaa etsiä parempaa seuraa. Kenties jokunen teistä saa cystofixin taikka avanteen, koko genitaalialue tulee olemaan tunnistamaton onnettomuuspaikka, ja kun menette gynekologille, hän nauraa teille, että mitäs hankitte lapsia, kärsikää nahoissanne?" Tällaista ei kuitenkaan valtaosalle käy. Ja kun on kyse aikuisista ihmisistä, jotka eivät ole holhouksen alaisia, on syytäkin olettaa, että he ovat tietoisia siitä, mihin ovat ryhtymässä. Raskaana oleva nainen on vieläpä herkässä mielentilassa, ja kaiken viimeiseksi kaipaa mitään painajaimaisen katastrofin maalailemista.

No juuri tuollaisenkin tiedon mielellään tietäisi etukäteen! Osa on kahden vaiheilla lasten teon kanssa ja tuollainen on jo omalle kohdalle sellainen, että kallistun lapsettomuuteen

Vierailija
129/131 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Raskaana oleva nainen on vieläpä herkässä mielentilassa, ja kaiken viimeiseksi kaipaa mitään painajaimaisen katastrofin maalailemista.

No juuri tuollaisenkin tiedon mielellään tietäisi etukäteen! Osa on kahden vaiheilla lasten teon kanssa ja tuollainen on jo omalle kohdalle sellainen, että kallistun lapsettomuuteen

Minä ihmettelen, miksi hyvin moni kykenee kuvittelemaan ainoastaan kaksi vaihtoehtoa: 1) riskejä koskevan tiedon pimittäminen, ja 2) katastrofin maalailu ja järkyttävä pelottelu.

Puhutaan, kuin noista vaihtoehdoista olisi nyt vain valittava jompi kumpi. Todellisuudessa asiallinen tiedon jakaminen ei ole noista kumpaakaan, vaan kuten sanottua: asiallista ja neutraalia, riskien järkevään punnitsemiseen tähtäävää ja vääriä valintoja ennaltaehkäisevää. Olen järkyttynyt siitä, että on näköjään olemassa ihmisiä, joiden mielestä tietoa ei saa jakaa etukäteen, vaan jokaisen naisen tulisi ottaa tällaiset riskit sokkona. Oletteko te arvon keskusteiljat sitten tukena niille naisille, joiden kohdalla ne riskit realisoituvat? Ettepä tietenkään, vaan ilkutte netissä jälkikäteen, että mitäs hakkiuduit raskaaksi ja olisit googlettanut, ja lällällää: suurimmalle osalle ei koskaan käy noin kuin sinulle! 

Teidän kaltaisianne ääliöitä toki aina on, mutta Suomen valtiolta odotan hieman kypsempää ja vastuullisempaa asennoitumista kansalaisten terveyttä ja perhesuunnittelua koskevissa asioissa.

Vierailija
130/131 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä viestissäni oli niin sääntöjen vastaista että se poistettiin, mutta sanon sen uudelleen.

Kyllähän noista vaurioista toitotetaan jatkuvasti.
Oma äitini pelotteli minua pienestä asti.
Siksi oma lapseni syntyi pelkosektiolla.

Vierailija
131/131 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up