Miten äiteillä ei ole muka aikaa??
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mietin että missä vaiheessa se pienin oikein ehtii syödä tarpeeksi (oliko se nyt sitten 2 vai 6 kk) mutta jos nukkuu yöllä yhtäsoittoa ilman mitään palveluita (imetystä?!) sen 15 tuntia ja päivällä parit päiväunet niin eihän tuossa jää kuin pari hassua tuntia syömiseen aikaan (ja tänä aikana ap siis puuhailee kaikkea muuta).
Muakin kiinnostaa tämä 2 kk päivärytmi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No turhaan sä nyt itteäs kehut. Justhan myönsit että teitä on siunattu hyvinnukkuvilla lapsilla (puhdasta tuuria siis) jotka sitten isompina ilmeisesti pelotellaan hiljaisiksi jotta äiti saa siivota rauhassa (siitähän tuo 5-vuotiaasikin kommnetti kielii: jos kerran parasta on se että äiti lähtee pyörälenkille, niin ei ilmeisesti paljon saa viettää aikaa äidin kanssa). Meillä onnelliset lapset menee puhtaan kodin edelle.
5v lempiharrastus tällä hetkellä on pyöräily. Onko siinä jotain outoa että se on parasta tekemistä lapsen mielestä? vaikka en siivoisi yhtään en silti lähde monta kertaa päivässä lasta pyöräilyttämään, koska meidän pitää ajaa eka autolla jonkin verran lähimmälle pyörätielle, en anna näillä teillä noin pienen ajaa vielä ajotiellä, johon kyllä päästäs suoraan pihasta. Ap
Mites noin täydellinen ihminen voi asua noin epätäydellisessä paikassa. Kyllä kannattaisi muuttaa paikkaan, jossa voi pyöräillä pihassa, kuten meillä.
Haluasin ketoa tositarinan sukulaiseni täydellisen elämän loppumisesta. Hän oli juuri kuin ap, mutta sitten hän täytti 60 v ja mies lähti. Kiva oli jäädä ilman kunnon eläkettä ja ilman ammattia ja mies oli junaillut ns. etukäteen maksetut eläkkeet viisaasti ja ne eivät mennetkään vaimon eläkkeeksi vaan miehen. Oli uskotellut "hoitaneensa" asian.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Mitenkähän ne lapset tulee huomioiduksi ja hoidetuksi tuon kaiken suorittamisen ohessa?
Puuhaa on kun käy työssä, siis oikeissa töissä. Kone tiskaa, kone pesee pyykit, en imuroi kun kerran viikossa. Järjetöntä imuroida kaksikin kertaa päivässä. Voi hyvät hyssykät. Onneksi vaan 1 lapsi, itsenäinen ja omatoiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites noin täydellinen ihminen voi asua noin epätäydellisessä paikassa. Kyllä kannattaisi muuttaa paikkaan, jossa voi pyöräillä pihassa, kuten meillä.
Asutaan oikein ihanalla paikalla. Ja voi pihassa pyöräillä, on iso piha ja pihatietä n.700m, mut ei se riitä 5v7kk lapselle aina, vähän tylsää ajella sitä eessun takas joka päivä, vaihtelua haluaa ja pidempää lenkkiä. Oli mun aloituksessa montakin vinkkiä, ken haluaa ne oivaltaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Puuhaa on kun käy työssä, siis oikeissa töissä. Kone tiskaa, kone pesee pyykit, en imuroi kun kerran viikossa. Järjetöntä imuroida kaksikin kertaa päivässä. Voi hyvät hyssykät. Onneksi vaan 1 lapsi, itsenäinen ja omatoiminen.
Mun vauva on se 6kk, joku muu oli kirjoittanut sen 2kk, ja jos itse jossain viestissä mainitsin vauvan olevan 2kk ni varmaan jotenkin sekoitin sen tuohon luettuun viestiin.
Siksi on imuroita kahdesti (ei nyt tietenkään joka huonetta ja sohvien alta joka kerta!) vaan se yleisin käyttöalue, koska vauva laittaa suuhunsa joka ikisen roskan minkä löytää, niin ei tarvitse olla vahtimassa koko ajan mitä epäsopivaa se nyt on tunkemassa suuhun. Tää taas helpottaa sitä arkea, eli on kätevää!
Meillä on niin paljon sitä kulkemista, että roskaa kertyy, ja kahdesti on imuroitava jos haluaa roskattoman lattian, joku mainitsi että lapselle ei ole hyvä liian puhdas lattia, ei olekaan! ei imurointi likaa puhdista vaan roskat. Lattiat luuttuan vain kerran viikkoon, juuri siksi että lapselle ei tarvitse olla liian puhdasta.
Ap
Kerro miten 2 kk päivä menee. Ja yöt
Ap on joko siivooja tai peräti laitoshuoltaja...ja vuorokausi varmaan vähintään 40 h...eli seuraavan päivän ruoat tehdään miehen kanssa laatuajalla :D
Puolivuotiaan hoitoon menee vielä enemmän aikaa kuin 2 kk hoitoon. Imetysten lisäksi pitää antaa soseita ja päiväuniakin nukkuu vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ne lapset tulee huomioiduksi ja hoidetuksi tuon kaiken suorittamisen ohessa?
Minkä kaiken suorittamisen? alakaapit tyhjennetään vain kerran. Ruoka kuuluu laittaa ja tiskit tiskata, ne kun laittaa heti koneeseen ei tule isoa työmäärää ikinä, johon vasta aikaa kuluukin.
Ei pyykinpesukaan ole lapsilta pois, kun kone pesee, mut se on jos sä keräät ne kauheet pyykkivuoret, ja sit alat niitä selvittää.
Lapset nauttii ulkoilusta, miten vaunuilu on taas lapsilta pois, saavat nukkua raittiissa ilmassa ja harrastaa samalla. Se 8v osaa olla kotona sen aikaa, jos ei joskus halua mukaan. Laittaudun kun lapset nukkuu, en tajua miksi ihmiset tähän takertuu, niinhän se on parhain. Joten mulla on todella paljon aikaa lapsille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei kommentoi lainkaan lasten kanssa vietettävää aikaa. Taitaa olla lapset puoliheitteillä, kun pitää meikata, lenkkeillä ja valmistaa miehelle eväitä.
Just aattelin samaa. Ei ap kehtaa kommentoida, kun lapsien kanssa ei siis tee mitään. Keskittyy tälläkin palstalla väittelemään jostain sukkien pesusta. Kyllä lapset tarvitsee läsnäoloa ja läheisyyttä, ei mutsia, joka on näennäisesti paikalla imuri toisessa kädessä ja vessaharja toisessa. Stressaahan siinä jo lapsetkin kun äiti vaan viuhtoo menemään eikä keskity lapsiin ollenkaan. Kyllä mäkin pesen pyykit, teen ruoat, siivoan jne. mutta ne tulee listan häntäpäässä, ensisijaisesti leikin lasten kanssa ja oon läsnä heidän arjessaan. Ap, rauhoitu hyvä ihminen ja laita prioriteetit kuntoon!
Tulihan se sieltä. Mä kirjoitin meikkaavani ja tekeväni eväät miehelle ennenkuin lapset herää, ei ole lapsilta pois.
5vuotiaalle on parasta se jos äiti lähtee hänen kanssaan pyörälenkille:) vauva nukkuu ja taapero nauttii myös vaunukyydistä.
Lapset on hyvä ottaa kotihommiin mukaan jo pienenä. Teistä varmaan kuulostaa siltä että mä siivoon tai teen jotain kotihommia koko ajan, mut ei niihin mene kauan kun tekee reippaasti.
Lapset kun leikkii pihalla, siivoan samalla kotipihaa, haravoin, vien roskia jne.
Me myös ollaan ja retkeillään, käydään kerhoissa, kavereitten luona.
Mitä vielä keksitte narista? Ap
Siis häh. Leikkiikö sun taapero yksin pihalla? Toista se on täällä pk seudulla. LaSun paikka olisi alta aikayksikön.
Juuri tekasin kerralla kahdet ruuat uuniin hautumaan, yöllä otan ne pois, nyt mulla on lauantaille asti ruokaa perheelle. Kahteen päivään en tartte hellaan koskee, mitä nyt aamu ja iltapuuron keitän lapsille. Simppeliä. 6kk vauva nukkuu 19-06, herää ehkä kerran syömään. Aamupuuro, sit nukkuu 8-10, en imetä enää, maitoa pullollinen aina nukkumaan mennessä. Sit hää on meidän kanssa, syötän soseet 1-2 aikoihin, nukkuu taas 3-4, iltaruoka 17-18 ja 19 jälkeen sänkyy.
Ap
vauvan rytmi?
eikö ap tiedä millainen se voi olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo kyllä. Sai kaikki mammat kiehumaan, minut mukaan lukien :-)
Ei ole provo. Vaan mun teki mieli antaa ajattelimisen aihetta ja vinkkejä, että arki voi olla helppoa, eikä mitään pakkopullaa. Harmittaa niin kuin monet kokee arjen pyörittämisen niin haastavaksi, kun se voi opetella helpoksi! lapset ja mies joutu elää sotkussa ja lapset ei saa parhainta mahdollista mallia miten elämä voi pyöriä hienosti, ja näin ovat sitten itsekin vähän hukassa miten ne asiat hoidetaan nuorina aikuisina kun kotoosa lähtevät. Ap
Minulla on kaksi tytärtä ja en tasan kasvata lapsiani miksikään saksalaisiksi kotirouviksi. Oma oppini lapsille on se, että tärkeintä on kouluttautua, jotta pääsee tekemään mielenkiintoista ja hyvinpalkattua työtä. Ammatinvalinnassa ei kannata jumittua perinteisille naisten aloille. Sitten on varaa vaikka palkata kotiin siivooja ja voi itse keskittyä kiinnostavampiin asioihin kuin johonkin tiskipöydän puunaamiseen. T. DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan oikein ihanalla paikalla. Ja voi pihassa pyöräillä, on iso piha ja pihatietä n.700m, mut ei se riitä 5v7kk lapselle aina, vähän tylsää ajella sitä eessun takas joka päivä, vaihtelua haluaa ja pidempää lenkkiä. Oli mun aloituksessa montakin vinkkiä, ken haluaa ne oivaltaa.
Ap
Aloituksessasi oli tasan kaksi kodinhoitoon liittyvää vinkkiä molemmat kaikki aika itsestäänselvyyksiä: pyykit pesee kone, tiskit suoraan koneeseen. Loppu oli sitä sitä sun jalustan tunkkaamista korkeammalle ja korkeammalle.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tekasin kerralla kahdet ruuat uuniin hautumaan, yöllä otan ne pois, nyt mulla on lauantaille asti ruokaa perheelle. Kahteen päivään en tartte hellaan koskee, mitä nyt aamu ja iltapuuron keitän lapsille. Simppeliä. 6kk vauva nukkuu 19-06, herää ehkä kerran syömään. Aamupuuro, sit nukkuu 8-10, en imetä enää, maitoa pullollinen aina nukkumaan mennessä. Sit hää on meidän kanssa, syötän soseet 1-2 aikoihin, nukkuu taas 3-4, iltaruoka 17-18 ja 19 jälkeen sänkyy.
Ap
Sinä teet ruokia monta tuntia yötä myöten mutta meille jeesustelet ja neuvot että 20 minuutissa pitäis saada salaatteineen tehtyä?
Meillä kaikilla on 24 h vuorokaudessa. Minun elämäni tarkoitus ei vaan ole puunattu koti ja miehen viihdyttäminen. Käytän aikani ihan muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä teet ruokia monta tuntia yötä myöten mutta meille jeesustelet ja neuvot että 20 minuutissa pitäis saada salaatteineen tehtyä?
Paistoin jauhelihaa ja keitin makaroonit, munamaito ja sekotin, meni varmaan se 15min siihen, uuni hautoo sen valmiiksi. Toinen ruoka on karjalan paisti, lihapalat pataan, sipulit, porkkanat, perunat raakoina sekaan, ja uuni hautoo senkin aivan mahtavaksi herkuksi. Meni siihen varmaan se 20min.
Ruuat otan pois uunista siihen menee 30sekuntia??
Ap
Juuri näin! Kaikki meikkaamiset, heräämiset ennen kukonlaulua, eväät miehelle, kaks kertaa päivässä imuroimiset... on aivan turhaa tietoa jos pointtina oli tosiaan kertoa että miten arjen saa sujumaan.9