Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikävä kokemus Kättärin kotiinlähtötarkastuksesta...

Vierailija
17.10.2015 |

Kotiuduin vauvan kanssa Helsingin kätilöopiston sairaalasta jokin aika sitten. Minulle kotiinlähtötarkastus tehtiin huoneessa, jossa verhon takana oli toinen äiti vauvansa ja miehensä kanssa. Siinä sitten kätilö kertoi yksityiskohtaisesti alapääni tilanteen ja mainitsi vielä peräpukamista. Kysyi haittaavatko ne. Kyllä haittasivat, mutta kielsin, koska olin niin kiusaantunut tilanteesta ja toivoin sen olevan äkkiä ohi. Verhon takaa aiemmin kuulunut puheensorina oli lakannut ja tuo pariskunta vauvoineen kuuli koko lopputarkastukseni. Onko siis tällainen toiminta ihan normaalia? Eikö tuota kotiuttamistarkastusta voisi tehdä jossain vastaanottohuoneessa?

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilöt näkevät sellaisia asioita joista te hienohelmat pyörtyisitte. Saavat varmasti vielä siitä huonoa palkaa. Eikö se ole tärkeintä että synnytys menee hyvin?

Yksityissektorilla saa sitten erilasita palvelua.

Missä Suomessa saa synnyttää yksityisellä? Jos maksamalla extraa saa hieman enemmän yksityisyyttä ja kunnioitusta kätilöiltä, teen sen ilomielin.

Vierailija
82/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilöt näkevät sellaisia asioita joista te hienohelmat pyörtyisitte. Saavat varmasti vielä siitä huonoa palkaa. Eikö se ole tärkeintä että synnytys menee hyvin?

Eihän kyse olekaan siitä, mitä kätilöt näkevät, vaan siitä, että intiimit asiat eivät kuulu ulkopuolisille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjalle kuulostaa kyllä jos jo synnärillä pitää äidin päästä tunniksi kaverin kanssa turisemaan ja ilman vauvaa :o Ja sitten vielä pahastutaan kun takasin tullessa hoitajat kertovat miten vauvalla meni sen ajan. 

aika hurjaa miten vastakkaisia kokemuksia löytyy. Itsellenikin Lohjan synnärillä hoitajat tulivat nimenomaan "komentamaan" ulos kävelylle ja kahville miehen kanssa ILMAN vauvaa. Että he kyllä huolehtivat sen hetken pikkuisesta. vauvallani nousi hiukan lämpöä synnytyksen jälkeen ja olin huolesta niin soikeana että ilmeisesti kätilöt näkivät että tarvitsin hengähdystauon. Että typerää tuomita kun ei tiedä koko tarinaa. Lohjan synnärille 10 pistettä hienosta ja empaattisesta muistosta koko synnytyskokemuksen suhteen.

No meitä ei kyllä komennettu yhtään mihinkään synnärin perhehuoneesta, päinvastoin "unohdettiin" sinne huutavan piltin kanssa :)

Vierailija
84/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Letkauttelu  tuntuu olevan synnärihoitsujen ilo. Muistan itse käyneeni joka aamu suihkussa (vauva nukkui kopassa sen aikaa) ja piristääkseni itseäni kampasin hiukset, vaihdoin puhtaat vaatteet ja jopa kevyesti saatoin laittaa ripsariakin jos joku oli tulossa vieraisille. Muistan ikuisesti hoitajan, joka totesti "no sun mielestäkö on puhtaus puoli ruokaa, niin usein siellä suhkussa ravaat...." - voi juma! Kerta päivässä kävin itseni huuhtomassa kun alapää tihkui verta ja limaa.... sori siitä.

Pitäisi kai niiden tietää että siinä hormoniromahduksessa jokainen sana voi tuntua tosi v-mäiseltä joten minkään sortin näsäviisastelua ei tarvita.

Kerran jätin vauvan myös vauvalaan ja kävin alakerran kahvilassa moikkaamassa toisella osastolla ollutta kaveriani. Palasin tunnin päästä - niin johan sitä sukkelana oltiin, että täällä tää nyt on huutanut jo pitkään kun on äiti vaan ollut huvittelemassa eikä ollenkaan vauvaa hoitamassa.... voi hemmetti. 

Jätät vastasyntyneen vauvalaan ja lähdet itse kahvittelemaan ja kun aiheesta sanovat niin vedät herneen nenään? Ei ne kätilöt sielä ole hyssyttelemässä itkeviä vauvoja kun äiti on laiska ja menee mielummin kahville kun viettää aikaa sen uuden vauvansa kanssa. Jos sinne oli pakko päästä niin sen vauvan voi ottaa mukaan

En ole synnyttänyt, mutta kai vauvalassa on lastenhoitajia huolehtimassa vauvoista? 

Missä ihmeen vauvalassa? Jo pitkään vauvojen vierihoito on ollut ainoa vaihtoehto.

Vierailija
85/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Letkauttelu  tuntuu olevan synnärihoitsujen ilo. Muistan itse käyneeni joka aamu suihkussa (vauva nukkui kopassa sen aikaa) ja piristääkseni itseäni kampasin hiukset, vaihdoin puhtaat vaatteet ja jopa kevyesti saatoin laittaa ripsariakin jos joku oli tulossa vieraisille. Muistan ikuisesti hoitajan, joka totesti "no sun mielestäkö on puhtaus puoli ruokaa, niin usein siellä suhkussa ravaat...." - voi juma! Kerta päivässä kävin itseni huuhtomassa kun alapää tihkui verta ja limaa.... sori siitä.

Pitäisi kai niiden tietää että siinä hormoniromahduksessa jokainen sana voi tuntua tosi v-mäiseltä joten minkään sortin näsäviisastelua ei tarvita.

Kerran jätin vauvan myös vauvalaan ja kävin alakerran kahvilassa moikkaamassa toisella osastolla ollutta kaveriani. Palasin tunnin päästä - niin johan sitä sukkelana oltiin, että täällä tää nyt on huutanut jo pitkään kun on äiti vaan ollut huvittelemassa eikä ollenkaan vauvaa hoitamassa.... voi hemmetti. 

Jätät vastasyntyneen vauvalaan ja lähdet itse kahvittelemaan ja kun aiheesta sanovat niin vedät herneen nenään? Ei ne kätilöt sielä ole hyssyttelemässä itkeviä vauvoja kun äiti on laiska ja menee mielummin kahville kun viettää aikaa sen uuden vauvansa kanssa. Jos sinne oli pakko päästä niin sen vauvan voi ottaa mukaan

En ole synnyttänyt, mutta kai vauvalassa on lastenhoitajia huolehtimassa vauvoista? 

Missä ihmeen vauvalassa? Jo pitkään vauvojen vierihoito on ollut ainoa vaihtoehto.

juu, nuo "vauvalat" on historiaa nykyään, oma äitini aina muistelee , kun minä ja vanhempi sisarukseni synnyimme 80-luvun alussa naikkarilla, niin oli vielä noita vauvojen huoneita, joissa vauvat oli hoitajilla ja ainostaan imetyksen ajaksi tuotiin äidille. kai säästösyistä ne lopettettiin jossai vaiheessa.

Vierailija
86/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että kokemuksesi on tämä... Voin kertoa, että näistä asioista kyllä keskustellaan koulutuksen aikana, mutta valitettavasti sairaaloiden tilat ovat rajalliset. On ikävää, että jälkitarkastuksia joudutaan tekemään täysissä huoneissa, mutta tämä on käsittääkseni käytäntö ihan kaikilla vuodeosatoilla. Kätilöllä ei ole käytössään mitään vastaanottohuonetta. Uskoisin, että jos sellainen olisi niin tälläiset tarkastukset tehtäisiin niissä. Usein sairaloiden vuodeosastoilla ei edes ole lääkäreillä omia vastaanottohuoneita vaan lääkäri jakaa huoneen useamman kollegan kanssa ja kaikkien pitää mahtua samaan huoneeseen tekemään paperi töitä. Siellä ei paljon ole tilaa potilaille.

Mutta voin vakuuttaa, että ainakin suurin osa hoitohenkilökunnasta ja opiskelijoista yrittää luovia ahtaissa tiloissa niin, että potilas saisi pitää yksityisyytensä. Verhoratkaisu on huono, varsinkin kun olen itsekin todistanut näitä järjenjättiläis-potilaita, jotka raottavat verhoja kurkkiakseen, kun hoitajat auttavat viereiselle potilaalle alapesuja.

Mitä tulee valoihin niin niitä on paikoin pakko räpäsäytellä päälle, koska on tapahtunut niin että esim. vääriä lääkkeitä on annettu väärille potilaille, kun pimeässä ei olla nähty kunnolla lukea tms.

Vierailija
87/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä Suomessa saa synnyttää yksityisellä? Jos maksamalla extraa saa hieman enemmän yksityisyyttä ja kunnioitusta kätilöiltä, teen sen ilomielin.

Suomessa ei tietääkseni ole yhtään yksityistä synnytyssairaalaa.

Raskauden seurannan ja jälkihoidon voi hankkia yksityiseltä, mutta synnytys silloinkin julkisella.

Vierailija
88/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että kokemuksesi on tämä... Voin kertoa, että näistä asioista kyllä keskustellaan koulutuksen aikana, mutta valitettavasti sairaaloiden tilat ovat rajalliset. On ikävää, että jälkitarkastuksia joudutaan tekemään täysissä huoneissa, mutta tämä on käsittääkseni käytäntö ihan kaikilla vuodeosatoilla. Kätilöllä ei ole käytössään mitään vastaanottohuonetta. Uskoisin, että jos sellainen olisi niin tälläiset tarkastukset tehtäisiin niissä. Usein sairaloiden vuodeosastoilla ei edes ole lääkäreillä omia vastaanottohuoneita vaan lääkäri jakaa huoneen useamman kollegan kanssa ja kaikkien pitää mahtua samaan huoneeseen tekemään paperi töitä. Siellä ei paljon ole tilaa potilaille.

Mutta voin vakuuttaa, että ainakin suurin osa hoitohenkilökunnasta ja opiskelijoista yrittää luovia ahtaissa tiloissa niin, että potilas saisi pitää yksityisyytensä. Verhoratkaisu on huono, varsinkin kun olen itsekin todistanut näitä järjenjättiläis-potilaita, jotka raottavat verhoja kurkkiakseen, kun hoitajat auttavat viereiselle potilaalle alapesuja.

Mitä tulee valoihin niin niitä on paikoin pakko räpäsäytellä päälle, koska on tapahtunut niin että esim. vääriä lääkkeitä on annettu väärille potilaille, kun pimeässä ei olla nähty kunnolla lukea tms.

Eipä olisi paljon vaadittu ap:n kätilöltä, että olisi pyytänyt edes vierailijan (huonekaverin miehen) poistumaan ennen tarkastusta. Käytävällä olisi varmasti ollut tilaa odottaa 5 minuuttia, että tarkastus olisi suoritettu.

-

Oma vauvani oli aikoinaan pari viikkoa syntymänsä jälkeen tehohoidossa. Aina kun hoitaja tai lääkäri tuli kertomaan vauvan vointiin liittyviä asioita, muita vanhempia pyydettiin poistumaan huoneesta. Nämä eivät olleet mitään dramaattisia uutisia, vaan ihan normaaleita painonnousuun tai sokeriarvoihin liittyviä juttuja. Mielestäni tällaisen yksityisyyden pitäisi koskea myös synnyttäneitä äitejä. Ja ihan kaikkia ihmisiä.

Vierailija
89/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei letkauteltu mitään ja hyvin vähän olin tekemisissä, sain vauvani sektiolla. Ikääkin oli.

Vierailija
90/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta saaneena en kyllä muista että olisi tehty jotain lähtötutkimusta. Kätilöt tulivat painamaan välillä mahaan ja vilkasivat samalla housuihin. Lapset on tarkastettu lähtöpäivänä ja minulle tehty jälkitarkastus neuvolassa sitten jonkun viikon päästä. Näin ainakin turussa.

Kai ne myös kertoivat, miksi mitäkin tekivät? Tuollainen housuihin vilkuilu on jotenkin sen verran vastenmielistä, että pitää saada kunnon selitys.

Mulla on ainakin vakaa usko, että kukaan niistä hoitajista ei ihan huvittelun kannalta käyny mun housuihin kurkkimassa. Ei haitannut yhtään, ihan kiva että tsekkasivat kaiken olevan ok. Joku heistä taisi kertoa, että kokeilevat että kohtu tyhjenee ja jotain semmosta. Vähän epäilinkin, että sillä housuihin kurkkaamisella voi olla joku yhteys siihen juuri suoritettuun synnytykseen. Mutta joo, eipä minullekaan tehty mitään lähtötarkastusta, vauvalle vain.

Vierailija
91/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaiset kokemukset Jorvin sairaalasta, oma mieheni meinasi tahtomattaan joutua todistamaan huonetoverin sisätutkimusta.

Mies oli käymässä luonani kun jouduin loppuraskaudesta sairaalaan. Huonekaverilla käynnisteltiin synnytystä ja lääkäri ja kätilö paukkasivat sisään ja aikovat ryhtyä tutkimaan huonekaverin kohdunsuuta siinä mieheni ollessa paikalla. Onneksi tajusin tilanteen kysyin äänekkäästi että sopisi varmaan että mieheni poistuu ja mieheni sai äkkiä luikkia ulos, mutta inhottava tilanne. En itsekään olisi halunnut kuunnella kivuissaan olevalle naiselle tehtävää tutkimusta kaikkine ähinöineen. Mulle jäi aika traumat tuosta ja aikamoinen sairaalakammo. Eivät mitenkään varoittaneet mitä tapahtuu, suoraan vaan jalkovälinsä vaikka huoneessa olisi ketä.

92/119 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän olisi syy, jonka vuoksi vastasyntyneen voi jättää vauvalaan? Äidin jaksaminen? Jos sairaalassa on joku tuttu, lienee ihan normaalia tavata, samalla äiti pystyy irrottautumaan synnytyksestä.

Tottakai kätilötkin voi sen jälkeen tiedustella tilanteen, on tunti pitkä aika uudelle äidille olla pois vastasyntyneen lapsen luota. En kuitenkaan lähtisi ohjaamaan vastasyntynyttä lasta minkään sairaalan kahvilaan. Eiköhän se ole ihan hyvä ennen saada vastustuskykyä vahvistettua.

Kyllä kätilöt on juuri äitiä ja lasta varten siellä töissä. Toki tehtävät on jonkinverran muuttuneet niistä ajoista, kun sairaalassa ollessa kätilöt huolehtivat lapsista varsinkin yöt ja lapset tuotiin vasta aamulla äidille. Ei ne kätilöt silti ole unohtaneet kuinka itkevästäkin vauvasta pidetään huolta.

Vierailija
93/119 |
19.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotku täällä pätee että vauvaloita ei oo enää missään ja jäkäjäkä niin meijän esikoinen synty viime vuonna ja kyllä sieltä sairaalasta ihan vauvalakin löytyi.. Kerran vauva oli siellä unia ottamassa että päästiin vähän pihalle jaloittelemaan miehen kanssa.

Vierailija
94/119 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jotku täällä pätee että vauvaloita ei oo enää missään ja jäkäjäkä niin meijän esikoinen synty viime vuonna ja kyllä sieltä sairaalasta ihan vauvalakin löytyi.. Kerran vauva oli siellä unia ottamassa että päästiin vähän pihalle jaloittelemaan miehen kanssa.

Samaa ihmettelen koska mullakin on tuoretta kokemusta vauvalasta (jonne sen lapsen sai siis jättään ihan "huvikseen"). Olisko ne lopetettu suurimmista sairaaloista (tyyliin Kättäri ja Naistenklinikka)?

Vierailija
95/119 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia esiin jälkitarkastuksessa kun saat kunnon palvelua. Olisit voinu kyl estää pukamat olemalla istumalta liian pitkään pöntöllä.

Vierailija
96/119 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oysissa ainakin oli ihan erillinen huone missä tehtiin tarkastus, semmonen lääkärinhuone.

Vierailija
97/119 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin hämmentävänä tilanteen, kun menin käymään huoneessa ja siellä oli käynnissä toisen äidin ja kätilön välinen keskustelu masennuksesta ja sosiaalityöntekijän tarpeesta. Toki normaaleja asioita, mutta en olis halunnu kuulla ollenkaan tuota keskustelua.. toisaalta kyllä ko. huonekaverin mies notku sairaalalla ja samassa huoneessa 8-20 ja koin todella ahdistavana sen, että mies mm. valloitti potilashuoneen vessan, vaikka ovessa oli selkeä ohje, että vain potilaille. Samoin ramppas edestakaisin ku mä makasin imettämässä vauvaa. Onneksi Jyväskylään ollaan rakentamassa sairaalaa, jossa synnytysyksikön vuodeosastolle on tarkoitus tehdä vain yhden hengen huoneita...

Vierailija
98/119 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai toi on ihan normaalia. Äitiyspolinkin puolella kaikki tarkastukset, kalvojen puhkaisut yms tehdään niin että toinen on samassa huoneessa, miksei sitten jälkitarkistuskin.

Vierailija
99/119 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai toi on ihan normaalia. Äitiyspolinkin puolella kaikki tarkastukset, kalvojen puhkaisut yms tehdään niin että toinen on samassa huoneessa, miksei sitten jälkitarkistuskin.

No, ei mun kalvojen puhkaisun aikana ainakaan salissa ollu kuin kätilö ja lääkäri ja oma mies.. ja kaikissa mun synnytyksissä, jotka käynnistetty kalvot puhkaisemalla (4kpl), on toimenpide tehty synnytyssalissa. Eikä samassa salissa oo ollu muita synnyttäjiä...

Vierailija
100/119 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkäällä kun käytiin kaikki asiat läpi siinä huoneessa missä oli kolme muutakin äitiä. Se siitä potilaan tietosuojasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän