Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikävä kokemus Kättärin kotiinlähtötarkastuksesta...

Vierailija
17.10.2015 |

Kotiuduin vauvan kanssa Helsingin kätilöopiston sairaalasta jokin aika sitten. Minulle kotiinlähtötarkastus tehtiin huoneessa, jossa verhon takana oli toinen äiti vauvansa ja miehensä kanssa. Siinä sitten kätilö kertoi yksityiskohtaisesti alapääni tilanteen ja mainitsi vielä peräpukamista. Kysyi haittaavatko ne. Kyllä haittasivat, mutta kielsin, koska olin niin kiusaantunut tilanteesta ja toivoin sen olevan äkkiä ohi. Verhon takaa aiemmin kuulunut puheensorina oli lakannut ja tuo pariskunta vauvoineen kuuli koko lopputarkastukseni. Onko siis tällainen toiminta ihan normaalia? Eikö tuota kotiuttamistarkastusta voisi tehdä jossain vastaanottohuoneessa?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Ja tietenkin kätilön pitää osata lukea teidän ajatukset tutkimuksesta muualla. Avataan se suu tai kieltäytykää tutkimuksesta jos se on niin hankalaa

Eikö se kätilö osaa avata suutaa ja kysyä, että sopiiko tehdä tutkimus tässä vai mieluummin toimenpidehuoneessa?

Mikäli ohjeistus on että tutkimus tehdään sielä huoneessa jollei erikseen kysytä niin ei ole kätilön asia aukaista suutaan. Toimenpidehuoneet ovat yleensä varattuja tärkeemmille asioille ja siinä huoneessa se menee näpsäkästi

Ohjeistus kenelle? Kätilöille ilmeisesti, koska ainakaan minun (potilaan) korviin ei ole koskaan kantautunut tuollaista ohjeistusta. Silloin se on kyllä kätilön asia avata suunsa ja infota sitä potilastakin näistä ohjeistuksista.

Tietenkin kätilölle... Miksi sitä ohjeistusta annettaisiin potilaalle... Pyhä yksinkertaisuus. Ja selkeästi jos kätilö alkaa tutkimusta huoneessa tehdä niin siihen on syy. Ei se kätilö sua siinä ilkeästi hymyillen ja nöyryytyksestä nautiskellen virnistele

No niin. Eli kyllähän se on silloin nimenomaan sen kätilön asia avata se suunsa ja kertoa potilaalle tutkimuksesta ja kysyä haluaako että tutkimus tehtäisiin muualla. Pyhä yksinkertaisuus...

Jos ohjeistus on kätilölle että "tutkimus tehdään huoneessa paitsi jos POTILAS sitä erikseen pyytää toimenpidehuoneeseen" niin ei ole kätilön asia sanoa että niin sun nyt pitäis pyytää tää tutkimus tonne toimenpide huoneeseen jos et tässä sitä halua. Jotkut idiootit ei vain osaa avata sitä suutaan ja valittaa vasta sitten jälkeenpäin av:llä

Vierailija
42/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin käytävässä. Ei kyllä haitannut. Keskityin lapseeni.

mun jälkitarkastus tehtiin Porvoon torilla. Ei todella haitannut, lapsestahan siinä on kyse, ei äidistä. Taipaleen vihannesmies ojensi terveyssiteen ja Tapolan mustamakkaran myyjä, 3 lapsen isä, ihmetteli pillun siistiä kuntoa. "Onpa hyvin palautunut", kehui. 

Olisi tuostakin voinut suuttua mutta lapsesta tässä kaikessa on kyse. 

No olikohan tuossa ollut sermi edessä.... taitaa tosiaan jäädä ne aivosolut sinne osastolle joillakin....

Vähän huumoria hei... ai niin, joillakin ne aivosolut taitaa tosiaan jäädä sinne osastolle... ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjalle kuulostaa kyllä jos jo synnärillä pitää äidin päästä tunniksi kaverin kanssa turisemaan ja ilman vauvaa :o Ja sitten vielä pahastutaan kun takasin tullessa hoitajat kertovat miten vauvalla meni sen ajan. 

Vierailija
44/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oys:ssa jälkitarkastus tehdään ihan yksityisesti, siellä on huoneet sitä varten. Tee kirjallinen valitus, ap. Kyllä potilaalla pitää olla oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
45/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Ja tietenkin kätilön pitää osata lukea teidän ajatukset tutkimuksesta muualla. Avataan se suu tai kieltäytykää tutkimuksesta jos se on niin hankalaa

Eikö se kätilö osaa avata suutaa ja kysyä, että sopiiko tehdä tutkimus tässä vai mieluummin toimenpidehuoneessa?

Mikäli ohjeistus on että tutkimus tehdään sielä huoneessa jollei erikseen kysytä niin ei ole kätilön asia aukaista suutaan. Toimenpidehuoneet ovat yleensä varattuja tärkeemmille asioille ja siinä huoneessa se menee näpsäkästi

Ohjeistus kenelle? Kätilöille ilmeisesti, koska ainakaan minun (potilaan) korviin ei ole koskaan kantautunut tuollaista ohjeistusta. Silloin se on kyllä kätilön asia avata suunsa ja infota sitä potilastakin näistä ohjeistuksista.

Tietenkin kätilölle... Miksi sitä ohjeistusta annettaisiin potilaalle... Pyhä yksinkertaisuus. Ja selkeästi jos kätilö alkaa tutkimusta huoneessa tehdä niin siihen on syy. Ei se kätilö sua siinä ilkeästi hymyillen ja nöyryytyksestä nautiskellen virnistele

No niin. Eli kyllähän se on silloin nimenomaan sen kätilön asia avata se suunsa ja kertoa potilaalle tutkimuksesta ja kysyä haluaako että tutkimus tehtäisiin muualla. Pyhä yksinkertaisuus...

Jos ohjeistus on kätilölle että "tutkimus tehdään huoneessa paitsi jos POTILAS sitä erikseen pyytää toimenpidehuoneeseen" niin ei ole kätilön asia sanoa että niin sun nyt pitäis pyytää tää tutkimus tonne toimenpide huoneeseen jos et tässä sitä halua. Jotkut idiootit ei vain osaa avata sitä suutaan ja valittaa vasta sitten jälkeenpäin av:llä

No mistäs se POTILAS tietää osata erikseen pyytää sitä tutkimusta toimenpidehuoneeseen, jos hänelle ei kukaan kerro tästä valinnanmahdollisuudesta? Veit sanat suustani, että tosiaan jotkut idiootit (itse en nyt sentään ihan tuollaista ilmaisua olisi käyttänyt, kätilöitä he ovat kaikesta huolimatta) eivät vaan osaa avata sitä suutaan...

Vierailija
46/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

mun jälkitarkastus tehtiin Porvoon torilla. Ei todella haitannut, lapsestahan siinä on kyse, ei äidistä. Taipaleen vihannesmies ojensi terveyssiteen ja Tapolan mustamakkaran myyjä, 3 lapsen isä, ihmetteli pillun siistiä kuntoa. "Onpa hyvin palautunut", kehui. 

No olikohan tuossa ollut sermi edessä.... taitaa tosiaan jäädä ne aivosolut sinne osastolle joillakin....

Vähän huumoria hei... ai niin, joillakin ne aivosolut taitaa tosiaan jäädä sinne osastolle... ;)

Vittuilu tuo oli eikä vitsailua. Vissi ero

Vierailija
47/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

No mistäs se POTILAS tietää osata erikseen pyytää sitä tutkimusta toimenpidehuoneeseen, jos hänelle ei kukaan kerro tästä valinnanmahdollisuudesta? Veit sanat suustani, että tosiaan jotkut idiootit (itse en nyt sentään ihan tuollaista ilmaisua olisi käyttänyt, kätilöitä he ovat kaikesta huolimatta) eivät vaan osaa avata sitä suutaan...

Koska valinnanmahdollisuus ja erikseen pyytäminen on kaksi eri asiaa. Jos kyseessä olisi mahdollisuus valita suoriltaan kummassa haluaa niin se kätilö kysyisi ennen tutkimusta. Jos taas kyseessä on erikseen pyytäminen niin se on tilanne missä pitää osata kysyä itse eikä istua naama synnyttäneenvitulla kun kätilö tekee mitä on ylemmältä taholta sanottu ja tekee perustutkimuksen huoneessa.

Vierailija
48/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran jätin vauvan myös vauvalaan ja kävin alakerran kahvilassa moikkaamassa toisella osastolla ollutta kaveriani. Palasin tunnin päästä - niin johan sitä sukkelana oltiin, että täällä tää nyt on huutanut jo pitkään kun on äiti vaan ollut huvittelemassa eikä ollenkaan vauvaa hoitamassa.... voi hemmetti. 

Voi hurja, eivätkö ne kätilöt imetäkään niitä vauvoja joiden äidit on jossain teillä tietymättömillä kahvittelemassa ja kavereita tapaamassa? Vai ihan automaattisestiko olisi sun vauvalle pitänyt korviketta tunkea? Vai? 

Vauvaloita ei ole, paitsi jos puhut synnytyksestä 80-luvulla. Kansliaan sä sen jätit. Ja olit tunnin poissa?!?!?!? Ei ihme että sanoivat, hyvä etteivät soittaneet poliiseja. 

Vierailija
49/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen (et sinä) ymmärtää että synnytys ja sairaalan yleinen toimintatapa ja kätilöiden ohjeistus on vieras alue sairaalan ulkopuolisille ihmisille. Siinä tilanteessa monen ajatukset ovat muualla kuin omien oikeuksien terävässä puolustamisessa. 

Jokaisessa ammatissa on omat jekkunsa. Olen aina pitänyt sellaisia ihmisiä hirveän älyttöminä joiden mielestä se heidän ammattinsa pikku nikseineen on niin ilmiselvä juttu, että kaikkien tulisi ne asiat tietää ja hoksata. 

Voin kertoa, että omassa ammatissa on niin paljon byrokratiaa ja niitä niksejä, että eipä tulisi heti mieleen haukkua tietämättömiä idiooteiksi. Kertonee sinun älykkyydestäsi aika paljon

Vierailija
50/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Koska valinnanmahdollisuus ja erikseen pyytäminen on kaksi eri asiaa. Jos kyseessä olisi mahdollisuus valita suoriltaan kummassa haluaa niin se kätilö kysyisi ennen tutkimusta. Jos taas kyseessä on erikseen pyytäminen niin se on tilanne missä pitää osata kysyä itse eikä istua naama synnyttäneenvitulla kun kätilö tekee mitä on ylemmältä taholta sanottu ja tekee perustutkimuksen huoneessa.

Mahdatkohan itsekään tajuta mitä selität :D Jos se tutkimus on mahdollista tehdä joko osastohuoneessa tai toimenpidehuoneessa, niin kyllähän se silloin on valinnanmahdollisuus. Ei se tutkimus järjestyisi siellä toimenpidehuoneessa edes erikseen pyytämällä, jos sitä vaihtoehtoa ei olisi olemassa :D

Vierailija
51/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko vieläkin synnyttäjiä jotka luulevat että sairaaloissa on vauvalat, johon pennun voi viedä muiden hoidettavaksi, kun itse ei satu huvittamaan? 

Vierailija
52/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Mahdatkohan itsekään tajuta mitä selität :D Jos se tutkimus on mahdollista tehdä joko osastohuoneessa tai toimenpidehuoneessa, niin kyllähän se silloin on valinnanmahdollisuus. Ei se tutkimus järjestyisi siellä toimenpidehuoneessa edes erikseen pyytämällä, jos sitä vaihtoehtoa ei olisi olemassa :D

Kyllä se vaan minulle järjestyi vaikka siitä ei erikseen mainittu ja muut tutkittiin siinä huoneessa. Kätilö sanoi että eivät sitä mahdollisuutta tarjoa juuri siitä syystä että ohjeistus on että potilaan pitää sitä itse osata pyytää muuten tehdään huoneessa ja säästetään aikaa

Vierailija
53/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vittuilu tuo oli eikä vitsailua. Vissi ero

tuo eka viesti oli myös wanhaa kunnon vittuilua meitä kohtaan, jotka emme halua puhua sun kuultesi pukama ja eritejuttuja. :) Se joka leikin alkaa..

Vierailija
54/119 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuollainen ihan tietosuojasyistäkin kyseenalaista. Kannattaa laittaa palautetta potilasasiamiehelle. Sama ongelma kyllä muillakin osastoilla, mutta erityisen kiusallista kun aiheena on alapää. 

Vierailija
55/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joka osastolla sama juttu. Oon ollu naistentautien osastolla, sisätautien osastolla ja päivystysosastolla ja joka paikassa kaikkien asiat kailotettiin koko huoneelle (vierailijoineen). Synnytyksen jälkeen onneks oltiin perhehuoneessa :)

Vierailija
56/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Letkauttelu  tuntuu olevan synnärihoitsujen ilo. Muistan itse käyneeni joka aamu suihkussa (vauva nukkui kopassa sen aikaa) ja piristääkseni itseäni kampasin hiukset, vaihdoin puhtaat vaatteet ja jopa kevyesti saatoin laittaa ripsariakin jos joku oli tulossa vieraisille. Muistan ikuisesti hoitajan, joka totesti "no sun mielestäkö on puhtaus puoli ruokaa, niin usein siellä suhkussa ravaat...." - voi juma! Kerta päivässä kävin itseni huuhtomassa kun alapää tihkui verta ja limaa.... sori siitä.

Pitäisi kai niiden tietää että siinä hormoniromahduksessa jokainen sana voi tuntua tosi v-mäiseltä joten minkään sortin näsäviisastelua ei tarvita.

Kerran jätin vauvan myös vauvalaan ja kävin alakerran kahvilassa moikkaamassa toisella osastolla ollutta kaveriani. Palasin tunnin päästä - niin johan sitä sukkelana oltiin, että täällä tää nyt on huutanut jo pitkään kun on äiti vaan ollut huvittelemassa eikä ollenkaan vauvaa hoitamassa.... voi hemmetti. 

Kovasti olet kyllä sen parin päivän aikana ehtinyt, mitä sairaalassa ollaan.

Juosta suihkussa ja kahvilla ja mitä vielä muuta.

Tätä lukiessa mietin vain, että kun omaani tein, en kyllä sen parin päivän aikana ehtinyt laukkaamaan kahviloissa ja lotraamassa suihkussa. Toki kerran päivässä suihkussa kävi, mutta miten ehdit vielä kahvitellakin ja jättää vauvaa hoitajille hoitoon. Eihän siellä olla kuin synnytyspäivä, kokonainen päivä ja lähtöpäivä. Ei siinä sen ihmeempiä kyllä ehdi, kuin nukkua ja aloitella imetyksen

Vierailija
57/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että kätilöiden koulutukseen ei sisälly ollenkaan tällaista asiaa kuin arkaluontoisten asioiden salassapito? Entiseen aikaan jopa jossakin kehitysvammalaitoksessa harjoittelijana olleen piti opetella ulkoa se salassapitovelvoite.

Mulla ei ole jäänyt mieleen sairaalassaoloajasta mitään tuollaista, vaikka minä olin siellä aivan liian pitkään. Vain hyvin yleisiä asioita puhuttiin potilashuoneessa.

Ainakaan Rovaniemellä synnyttäneitä ei ole sidottu sänkyyn vaan saavat liikkua vapaasti. Siellä on myös synnyttäneitten osastolla tutkimushuoneita ja pesuhuoneita, joissa hoidetaan tällaiset arkaluontoisemmat asiat, ja peräruiskeet ja sellaiset. Näin oli ennen, miten lie nykyään.

Vierailija
58/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kuopuksen saannista on jo kolme vuotta joten tilanne voi toki olla eri, mutta kyllä TAYSin SVO on kanssa sellainen helvetin esikartano jossa ei ole mitään yksityisyyttä. Ohuet verhot joiden takaa kuuluu kaikki äitien voihke, toimenpiteet jne ja isät käytävällä muutaman metrin päässä kuuntelemassa korvat punaisina. Hyi, vieläkin puistattaa se paikka....

Vierailija
59/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan minulle järjestyi vaikka siitä ei erikseen mainittu ja muut tutkittiin siinä huoneessa. Kätilö sanoi että eivät sitä mahdollisuutta tarjoa juuri siitä syystä että ohjeistus on että potilaan pitää sitä itse osata pyytää muuten tehdään huoneessa ja säästetään aikaa

Saavatko potilaatkin tämän ohjeen?

Ehkä saavat, mutta vastasynnyttäneen päässä voi olla paljon tärkeämpiäkin asioista kun tarkastuksen tekeminen naapuripotilaiden perheenjäsenten läsnäollessa. Tai siis eivät tule edes ajatelleeksi tätä ennen kuin se on ajankohtaista.

Vierailija
60/119 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ihmeeseen täällä viestit häipyy, vai käykö ne jonku moderoinnin kautta, ennen kuin ilmestyy :O

Kirjoitin, ettei minulle ole koskaan mitään alapäätutkimuksia tehty synnytyksen jälkeen. Vilkaistu vain epparihaava nopeasti. Toki se on voinut nykyään muuttua ja tehdään kunnon gynetutkimus. Mutta ennen sen hoisi kyllä lääkäri jälkitarkastuksessa.