Sain ystävältä " hyvää pääsiäistä" -toivotuksen pitkäperjantaina. Kummallinen toivottelupäivä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotain pääsiäistä edes kukaan toivottelee? Normipäivä.
Pääsiäinen on vuoden tärkein juhla, Jeesuksen kärsimyksen, kidutuksen ja kuoleman juhla, mutta samalla myös hänen henkiin heräämisen juhla. Jeesusta kidutettiin, hän kuoli mutta heräsi eloon ja nousi Taivaaseen. Häntä kidutettiin ja tapettiin myös sinunkin syntiesi anteeksiantamisen vuoksi, että sinäkin saisit iankaikkisen elämän Taivaassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pääsiäinen ei ole uskonnollinen juhla. Minulle on ainakin aivan sama mikä pääsiäisen päivistä on niin mielestäni on vain pääsiäinen ja sitä voi toivotella vallan mainiosti minä päivänä tahansa.
Toisille, kuten esim. meidän perheessä, pääsiäistä vietetään iloisenä ja värikkäänä juhlana lähinnä kevään tulon kunniaksi. Rairuoho on ensimmäinen " nurmikko" ja tästä eteenpäin voi rueta seurailemaan kevääntulon merkkejä. Pääsiäisen värit ovat keväisiä ja aurinkoisia. Laitellaan tipuja ja syödään pääsiäisruokia. Lapselle ei olla koskaan puhuttu mitään tämän juhlan " uskonnollisesta" alkuperästä. Joulukuvaelmaakin, jonka meidän luvallamme oli hoidossa katsonut nukketeatterina, sanoimme joulusaduksi joka kuuluu jouluntaikaan ihan niinkuin salaperäiset tontutkin.
Katsos ap, kaikkien elämä kun ei ole niin ahdasmielistä!
Aika ahdasmieliseltähän tuo kuulostaa kasvattaa lapsensa tietoisesti pimennossa uskonnoista. Mitä pelkäät, että tapahtuu jos rehellisesti kerrot, että se kuuluu joidenkin ihmisten uskontoon, mutta sinä itse et usko niin?
Voi olla lapsesi hieman hämillään ja nolona joskus kun kuulee, että pelkäksi saduksi luulemansa kertomus on kavereiden uskonnon yksi suurimpia tapahtumia. Ei tarvitse tuputtaa uskontoja, mutta miksi ihmeessä joku haluaa olla sivistämättö lastaan kun siihen on mahdollisuus?
Symbolisesti toivotti sulle kärsimystä ja kuolemaa, verhosi vain kääntäen pääsiäiseksi, eli nautti ja juhli itse sitä että kärsisist. As simple as that!
Vierailija kirjoitti:
Symbolisesti toivotti sulle kärsimystä ja kuolemaa, verhosi vain kääntäen pääsiäiseksi, eli nautti ja juhli itse sitä että kärsisist. As simple as that!
Tämä! Toivotteli sadistisesti pitkäperjantain tapahtumia joista itse kohdallasi nauttisi kuin ylösnousemuksesta! Ettäs kehtasi!
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Pitkäperjantai on KÄRSIMYKSEN päivä. Silloin muistetaan Jeesuksen ristinkuolemaa. Aika outoa on silloin lähetellä mitään iloisia toivotuksia! Huomenna juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta ja se on sitten ilon päivä.
Englanniksi pitkäperjantai on Good Friday, eli hyvä perjantai. He ovat oivaltaneet päivän teologisen merkityksen, että Jeesus lunasti kärsimyksellään kerralla ihmiskunnan synnit. Sehän on iloinen asia.
Minusta ap sinun kannattaa olla iloinen.
Hieno juttu on sun teksti.. vastauksesi siis : miksi Pääsiäistä ..
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Pitkäperjantai on KÄRSIMYKSEN päivä. Silloin muistetaan Jeesuksen ristinkuolemaa. Aika outoa on silloin lähetellä mitään iloisia toivotuksia! Huomenna juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta ja se on sitten ilon päivä.
Ja höpö,höpö uskovaisten vouhotuksia !
Minä sain juuri pääsiäisonnittelun tutulta kirkkoaktiiviuskovaiselta eläkelåiseltä ja toivotin hyvää pääsiäistä takaisin. En ole kuullutkaan, että perjantaina ei sopisi. Olin aikeissa laittaa Facebookiin pääsiäispäivityksen myös tänään, mutta pitää kai sitten odottaa huomiseen. Tämä oli ihan uusi tieto minulle ja olen sentään 55 v. Onkohan ap:n linja yleinen koko Suomessa, vai vain joissain tietyissä lahkolaispiireissä?
Vierailija kirjoitti:
Ylösnousemuksen päivä on ylihuomenna eli sunnuntaina. 'Nousi kolmantena päivänä kuolleista'..
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotain pääsiäistä edes kukaan toivottelee? Normipäivä.
Vuoden merkittävimpiä juhlapäiviä ja lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain juuri pääsiäisonnittelun tutulta kirkkoaktiiviuskovaiselta eläkelåiseltä ja toivotin hyvää pääsiäistä takaisin. En ole kuullutkaan, että perjantaina ei sopisi. Olin aikeissa laittaa Facebookiin pääsiäispäivityksen myös tänään, mutta pitää kai sitten odottaa huomiseen. Tämä oli ihan uusi tieto minulle ja olen sentään 55 v. Onkohan ap:n linja yleinen koko Suomessa, vai vain joissain tietyissä lahkolaispiireissä?
Jos tietää ettei pääsiäis-sunnuntaina tapaa tai pysty viestimään, niin silloin toki voi minä tahansa pääsiäisen pyhänä toivottaa , esimerkiksi eilen lankalauantaina kävin kaupassa ja toivotimme kaupan kassan kanssa toisillemme hyvää pääsiäistä.
On etikettivirhe lähettää pääsiäisen toivotukset Pitkäperjantaina, kyllä meille tämä opetettiin jo lapsena. Silloin ei saanut myöskään soitella ihmisille, ei käydä soittamassa kavereiden ovikelloja, ja koko Pitkäperjantai piti pysytellä kotona. Nykyään ei tosin ihan näin tiukkaa ole mutta on mielestäni merkki yleissivistyksen puutteesta jos tosiaan lähettelee ne toivotukset pitkäperjantaina.
Vierailija kirjoitti:
On etikettivirhe lähettää pääsiäisen toivotukset Pitkäperjantaina, kyllä meille tämä opetettiin jo lapsena. Silloin ei saanut myöskään soitella ihmisille, ei käydä soittamassa kavereiden ovikelloja, ja koko Pitkäperjantai piti pysytellä kotona. Nykyään ei tosin ihan näin tiukkaa ole mutta on mielestäni merkki yleissivistyksen puutteesta jos tosiaan lähettelee ne toivotukset pitkäperjantaina.
Älä vingu.
Pitkäperjantaina kuuluu toivottaa vain munarikasta pääsiäistä.
Ei todellakaan juhlita huomenna kuten joku kirjoitti. Huomenna on lankalauantai, päivä jolloin pahat voimat ovat liikkeellä. Sunnuntaina juhlitaan.