Sain ystävältä " hyvää pääsiäistä" -toivotuksen pitkäperjantaina. Kummallinen toivottelupäivä.
Kommentit (41)
Olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Pitkäperjantai on KÄRSIMYKSEN päivä. Silloin muistetaan Jeesuksen ristinkuolemaa. Aika outoa on silloin lähetellä mitään iloisia toivotuksia! Huomenna juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta ja se on sitten ilon päivä.
enää ikinä tarvitse toivotella sinulle yhtään mitään.
Todella hirrrrveeetä - miten ikinä tästä toivut.
Meilläkin, pakanoilla, oli eilen oikein ratkiriemukkaat juhlat ystävien kanssa.
Kaikkien pääsiäinen ei ole uskonnollinen juhla. Minulle on ainakin aivan sama mikä pääsiäisen päivistä on niin mielestäni on vain pääsiäinen ja sitä voi toivotella vallan mainiosti minä päivänä tahansa.
Toisille, kuten esim. meidän perheessä, pääsiäistä vietetään iloisenä ja värikkäänä juhlana lähinnä kevään tulon kunniaksi. Rairuoho on ensimmäinen " nurmikko" ja tästä eteenpäin voi rueta seurailemaan kevääntulon merkkejä. Pääsiäisen värit ovat keväisiä ja aurinkoisia. Laitellaan tipuja ja syödään pääsiäisruokia. Lapselle ei olla koskaan puhuttu mitään tämän juhlan " uskonnollisesta" alkuperästä. Joulukuvaelmaakin, jonka meidän luvallamme oli hoidossa katsonut nukketeatterina, sanoimme joulusaduksi joka kuuluu jouluntaikaan ihan niinkuin salaperäiset tontutkin.
Katsos ap, kaikkien elämä kun ei ole niin ahdasmielistä!
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pääsiäinen ei ole uskonnollinen juhla. Minulle on ainakin aivan sama mikä pääsiäisen päivistä on niin mielestäni on vain pääsiäinen ja sitä voi toivotella vallan mainiosti minä päivänä tahansa.
Toisille, kuten esim. meidän perheessä, pääsiäistä vietetään iloisenä ja värikkäänä juhlana lähinnä kevään tulon kunniaksi. Rairuoho on ensimmäinen " nurmikko" ja tästä eteenpäin voi rueta seurailemaan kevääntulon merkkejä. Pääsiäisen värit ovat keväisiä ja aurinkoisia. Laitellaan tipuja ja syödään pääsiäisruokia. Lapselle ei olla koskaan puhuttu mitään tämän juhlan " uskonnollisesta" alkuperästä. Joulukuvaelmaakin, jonka meidän luvallamme oli hoidossa katsonut nukketeatterina, sanoimme joulusaduksi joka kuuluu jouluntaikaan ihan niinkuin salaperäiset tontutkin.
Katsos ap, kaikkien elämä kun ei ole niin ahdasmielistä!
Pääsiäinen ON uskonnollinen juhla.
Itselleni pääsiäinen on kevään ja ilon juhla. Raskaan työviikon jälkeen torstaina laitettiin koti pääsiäiskuntoon ja perjantaina laitoin tekstarilla ystävilleni pääsiäistoivotukset. Lauantaina jatkoin kodin siivousta ikkunapesulla. Sunnuntai ja maanantai meni rentoutuen.
Kukaan ystävistäni ei ole uskovainen. Tuskinpa ajankohdasta loukkaantuivat.
Miksi jotain pääsiäistä edes kukaan toivottelee? Normipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Pitkäperjantai on KÄRSIMYKSEN päivä. Silloin muistetaan Jeesuksen ristinkuolemaa. Aika outoa on silloin lähetellä mitään iloisia toivotuksia! Huomenna juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta ja se on sitten ilon päivä.
Mitä sitä Jeesuksen kohtaloa surkuttelemaan. Eikös Isä Jumala jo etukäteen päättänyt että poika tapetaan. Silloinhan homma meni käsikirjoituksen mukaisesti.
Lähetin uskovaiselle pääsiäiskortin jossa oli pupu. Loukkaantui.
TVOF:ssa Tinni puhui pääsiäisperjantaista...
Sairasta. Malttakaa ihmiset mielenne vielä muutama päivä.
Vaikka ei itse uskoisi, kuuluu yleissivistykseen tietää että pääsiäinen on kristikunnan tärkein juhla ja kiirastorstai sekä pitkäperjantai kertovat kärsimyksestä.
Kunnioitus toisten uskoa kohtaan ei ole keneltäkään pois.
Nytkö täällä nostellaan jo 16 vuotta vanhoja ketjuja pintaan????
Ei voi kuin ihmetellä, mihin tämä maailma on mennyt.
Maallistumista, nettiä, forumeita, sivistyksen puutetta ja trollinkia.
Sait varmaan multa:)