Crp 250, mitäs nyt?
Olin neljättä päivää kipeänä, kuumetta korkeimmillaan 39,4. Joku virus peräinen tulehdus kurkussa, todettiin vasta tänään, kun kävin kolmannen kerran lekurissa. Kaksi aikaisempaa vaan sanonut, että kotiin lepäämään ja buranaa tarvittaessa. Olen kysynyt, saisinko tsekattua tulehdusarvot, mutta ne ei kuulemma olleet tarpeellisia. Tämä ihana kolmas lääkäri kumminkin passitti labraan, ja soitti et CRP 250, ja määräsi antibioottikuurin. Olen ollut todella kipeä, monesti hysteerisesti itkenyt kun sattuu joka paikkaan ja muutenkin en pysty niellä, hengittäminen epämukavaa. Kumminkin nyt 800mg burana ja 1g panadoli auttaa, laskee kuumeen, pystyn olemaan normaalisti, kurkku kumminkin kipeä, puhuminen sattuu. Olin aluksi vaan onnellinen että sain vihdoinkin antibioottikuurin, mutta aloin lueskelemaan netistä, että crp on mulla korkea. Pitäskö soittaa jonnekin, jos joo, niin minne ja kysyä onko sairaala hoito tarpeellinen? Kiitos kauheasti jos joku vaivaantuu vastaamaan.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin neljättä päivää kipeänä, kuumetta korkeimmillaan 39,4. Joku virus peräinen tulehdus kurkussa, todettiin vasta tänään, kun kävin kolmannen kerran lekurissa. Kaksi aikaisempaa vaan sanonut, että kotiin lepäämään ja buranaa tarvittaessa. Olen kysynyt, saisinko tsekattua tulehdusarvot, mutta ne ei kuulemma olleet tarpeellisia. Tämä ihana kolmas lääkäri kumminkin passitti labraan, ja soitti et CRP 250, ja määräsi antibioottikuurin. Olen ollut todella kipeä, monesti hysteerisesti itkenyt kun sattuu joka paikkaan ja muutenkin en pysty niellä, hengittäminen epämukavaa. Kumminkin nyt 800mg burana ja 1g panadoli auttaa, laskee kuumeen, pystyn olemaan normaalisti, kurkku kumminkin kipeä, puhuminen sattuu. Olin aluksi vaan onnellinen että sain vihdoinkin antibioottikuurin, mutta aloin lueskelemaan netistä, että crp on mulla korkea. Pitäskö soittaa jonnekin, jos joo, niin minne ja kysyä onko sairaala hoito tarpeellinen? Kiitos kauheasti jos joku vaivaantuu vastaamaan.
Aika typerää ottaa kurkkukivun vuoksi tulehdusarvo. Se on varmasti jotain 150-300 väliltä eikä aina siltikään edellytä antibiootteja. Nielutulehdus on yleensä täysin vaaraton infektio, jos lääkäri ei totea esimerkiksi nielupaisetta tai muuta komplikaatiota. Pelkkää tulehdusarvoa ei pidä hoitaa antibiooteilla. Pitää olla joku kohde tulehdukselle, ja nielutulehduksessa se kohde on näytteessä todettu A-streptokokki.
Vitsi kun oiskin ollut vaan kurkkukipu. Oletko lukenut kommentteja? Mulla on paljon muutakin kuin kurkkukipua. Lisäksi nielurisat turvonneet todella paljon, ja niissä on valkoisia peitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö nielemään normaalisti? Kuulostaa tosi hurjalle että joudut olemaan kotihoidossa. Syö nyt niitä särkylääkkeitä myös ja yritä juoda paljon nestettä. Onko ketään kotona auttamassa?
En tosiaan pysty nielemään normaalisti, sattuu niin paljon että koko yläkroppa kouraisee. Olen hammas irvessä ja kyynel silmässä pakottanut tänään alas kaksi lasia vettä ja puolisen mukia jugurttia. En myöskään saa nukuttua kunnolla. En itse edes tiennyt mikä on crp, siksi en kysynyt lääkäriltä tarkempaan, huomio heräsi vasta kun äiti sanoi, että kumma ettei laittanut tiputukseen, sit aloin googlailee, mutta tosiaan itse asiasta ihan tietämätön, siksi ajattelin täältä kysästä.
Mutta jos sulla on nielemisvaikeuksia, niin silloin suositan lämpimästi kyllä päivystyskäyntiä. T. edellinen.
Olen käynyt vuosaaren terveysasemalla nyt 3 kertaa, kertonut kyllä jokaisena kertana tästä nielemisongelmasta mutta ei ne siihen sanonut mitää. Tosin, eka lääkäri ei tehnyt oikeastaan mitää, toinen kokeili vaan imusolmukkeet ja totes että normaalit, kolmas vasta kun sanoin ettei pää kunnolla käänny kun sattuu nii huomas että imusolmukkeet huomattavasti turvoksissa. Ne tosiaan paistaa huolella kaulasta läpi kun laittaa leukaa ylös. Ja on muuten kipeät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika typerää ottaa kurkkukivun vuoksi tulehdusarvo. Se on varmasti jotain 150-300 väliltä eikä aina siltikään edellytä antibiootteja. Nielutulehdus on yleensä täysin vaaraton infektio, jos lääkäri ei totea esimerkiksi nielupaisetta tai muuta komplikaatiota. Pelkkää tulehdusarvoa ei pidä hoitaa antibiooteilla. Pitää olla joku kohde tulehdukselle, ja nielutulehduksessa se kohde on näytteessä todettu A-streptokokki.
Vitsi kun oiskin ollut vaan kurkkukipu. Oletko lukenut kommentteja? Mulla on paljon muutakin kuin kurkkukipua. Lisäksi nielurisat turvonneet todella paljon, ja niissä on valkoisia peitteitä.
Plus, tietääkseni A-streptokokki on bakteerin aiheuttama, minulla on joku viirus peräinen
Antibiootit eivät tehoa viruksiin, mutta luontaisen vastustuskykysi kyllä saat niillä tuhottua. Mene ihmeessä vinkumaan niitä lisää.
Jos pää ei käänny kunnolla, voi se olla merkki siitä, että kaulalla on syvä paise. Sitten voi tietysti olla niin, että pään kääntäminen pelkästään kivun vuoksi on inhottavaa vaikka oikeasti pää kääntyy. Nielemiskipua voi nielutulehduksessa olla, mutta jos ruoka jää kiinni, voi se merkitä paisetta. Yleislääkärit usein kyllä erottavat tavanomaiset nielupaiseet. Sen sijaan syvät kaulan paiseet voivat aiheuttaa sen, ettei ihminen voi kääntää päätään.
Vaikea ottaa kantaa ihmistä näkemättä. Yleistila ratkaisee kaikista eniten. Korvalääkäri tietysti parhaiten osaa kertoa, mikä sinua vaivaa.
CRP arvo ei kylläkään ole mikään kurkkukipuisen perustutkimus. Nielunäyte katteissessa tulehduksessa ja nielun ja kaulan tutkimus sen sijaan voat. Jos nielu on punainen ja siinä on katteita, nostaa se usein tulehdusarvon hyvin korkealle. Kukaan ei voi täällä nettipalstalla kertoa, oletko oikeasti sairas. Sinun pitää mennä lääkäriin, jos huolettaa.
Vierailija kirjoitti:
Antibiootit eivät tehoa viruksiin, mutta luontaisen vastustuskykysi kyllä saat niillä tuhottua. Mene ihmeessä vinkumaan niitä lisää.
Siiiis antibiootit sain tähän crp:n laskuun, en virukseen
Vierailija kirjoitti:
Jos pää ei käänny kunnolla, voi se olla merkki siitä, että kaulalla on syvä paise. Sitten voi tietysti olla niin, että pään kääntäminen pelkästään kivun vuoksi on inhottavaa vaikka oikeasti pää kääntyy. Nielemiskipua voi nielutulehduksessa olla, mutta jos ruoka jää kiinni, voi se merkitä paisetta. Yleislääkärit usein kyllä erottavat tavanomaiset nielupaiseet. Sen sijaan syvät kaulan paiseet voivat aiheuttaa sen, ettei ihminen voi kääntää päätään.
Vaikea ottaa kantaa ihmistä näkemättä. Yleistila ratkaisee kaikista eniten. Korvalääkäri tietysti parhaiten osaa kertoa, mikä sinua vaivaa.
CRP arvo ei kylläkään ole mikään kurkkukipuisen perustutkimus. Nielunäyte katteissessa tulehduksessa ja nielun ja kaulan tutkimus sen sijaan voat. Jos nielu on punainen ja siinä on katteita, nostaa se usein tulehdusarvon hyvin korkealle. Kukaan ei voi täällä nettipalstalla kertoa, oletko oikeasti sairas. Sinun pitää mennä lääkäriin, jos huolettaa.
Joo siis tänään se lääkäri katsoi ettei nielussa ole mitään paiseita, ja meinasin justiinsa sitä, että kivun takia ei ole mukava käännellä päätä, se kyllä kääntyy jos on pakko.
Onneksi asut Helsingissä (päättelin, kun Vuosaaren terveysasemalla käynyt), ei ole pitkä matka päivystykseen. Jos yhtään olo huononee, niin painut Malmille päivystykseen taksilla tai muulla kyydillä. Pyydä vanhempiasi/äitiäsi/isääsi/jotakuta myös tarkkailemaan vointiasi.
Vierailija kirjoitti:
Nielutulehduksen komplikaationa voi olla toki myös sepsis, jota pitää epäillä, jos CRP on hyvin korkea.
Noin korkea crp viittaa bakteeritulehdukseen, siksi antibiootit. Negatiivinen nieluviljely ei sulje sitä varmasti pois. Varsinkaan jos sillä on etsitty pelkästään streptokokkia.
ei virus nosta serppiä noin korkealle.
Mulle lääkäri vain soitti, kun olin kauppaan kävelemässä, että sulla on sairaalabakteeri ja crp yli 300, oletko hengissä vielä?, sun kuuluis maata sairaalassa. Ei siinä muuta kuin söin pari kuuria jotain superantibioottia.
Vierailija kirjoitti:
Noin korkea crp viittaa bakteeritulehdukseen, siksi antibiootit. Negatiivinen nieluviljely ei sulje sitä varmasti pois. Varsinkaan jos sillä on etsitty pelkästään streptokokkia.
Mulle kerrottiin bakteerin olevan täysin pois suljettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nielutulehduksen komplikaationa voi olla toki myös sepsis, jota pitää epäillä, jos CRP on hyvin korkea.
Yritin googlailla sepsiksen (en tosiaan tiedä miten taipuu) oireita, en löytänyt mistään. Pystytkö kertomaan jotain?
Vierailija kirjoitti:
ei virus nosta serppiä noin korkealle.
Vastaan tähän saman kuin aikaisemmin, jokainen näistä 3 lääkäristä sanoi että bakteeri on pois suljettu juttu
Soitin päivystykseen, sanoivat todella töykeästi että ei laita tippaan, kun mulla ei ole syöpää, sydänsairautta tai syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Soitin päivystykseen, sanoivat todella töykeästi että ei laita tippaan, kun mulla ei ole syöpää, sydänsairautta tai syöpää.
Taisiis mikälie onkaan se suonensisäinen lääkitys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisiis mikälie onkaan se suonensisäinen lääkitys
OHHOH siis en ole vanhus, ei pitänyt kahta syöpä sanaa tuonne pistää
No, vastuu on noilla lääkäreillä, jo(i)lla kävit ja hoitajalla, joka vastasi sinulle päivystyksestä.
Ilmeisesti perusterveelle, nuorelle naiselle suun kautta otettava antibiootti riittää.
Eri juttu sitten, jos olisi perusterveyttä horjuttava sairaus kuten just syöpä, dibetes, munuaisten vajaatoiminta, sydänvika tai sinulle olisi tehty elinsiirto ja söisit immunosuppressiivisiä (vastustuskykyä alentavia hyljinnänestolääkkeitä) lääkkeitä.
Pikaista paranemista, eiköhän ne antibiootit pure pikkuhiljaa noinkin, kun ovat niin päättäneet.
Mutta jos sulla on nielemisvaikeuksia, niin silloin suositan lämpimästi kyllä päivystyskäyntiä. T. edellinen.