Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Crp 250, mitäs nyt?

17v tytsyli

Olin neljättä päivää kipeänä, kuumetta korkeimmillaan 39,4. Joku virus peräinen tulehdus kurkussa, todettiin vasta tänään, kun kävin kolmannen kerran lekurissa. Kaksi aikaisempaa vaan sanonut, että kotiin lepäämään ja buranaa tarvittaessa. Olen kysynyt, saisinko tsekattua tulehdusarvot, mutta ne ei kuulemma olleet tarpeellisia. Tämä ihana kolmas lääkäri kumminkin passitti labraan, ja soitti et CRP 250, ja määräsi antibioottikuurin. Olen ollut todella kipeä, monesti hysteerisesti itkenyt kun sattuu joka paikkaan ja muutenkin en pysty niellä, hengittäminen epämukavaa. Kumminkin nyt 800mg burana ja 1g panadoli auttaa, laskee kuumeen, pystyn olemaan normaalisti, kurkku kumminkin kipeä, puhuminen sattuu. Olin aluksi vaan onnellinen että sain vihdoinkin antibioottikuurin, mutta aloin lueskelemaan netistä, että crp on mulla korkea. Pitäskö soittaa jonnekin, jos joo, niin minne ja kysyä onko sairaala hoito tarpeellinen? Kiitos kauheasti jos joku vaivaantuu vastaamaan.

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Monesti tuo olisi sairaalahoidon raja, että osastolla suonensisäistä antibioottia aluksi, mutta lääkäri on varmasti katsonut, että sinun kohdalla ei tarpeellista. Jos antibioottihoito ei tunnu tehoavan, ottaisin herkästi uudelleen yhteyttä parin päivän päästä. 

Vierailija

Crp laskee kun antibiootit alkaa tehoamaan. Muista kuitenkin levätä vaikka kuume laskenutkin. Voithan mennä huomenna uudelleen ottamaan crpn jos olo ei ollenkaan parantunut? Ja kait se crp kannattaisi muutenki ottaa seurantaan... Mulla meni hoitamaton nielutulehdus sydämmeen kun en saanut hoitoa tarpeeksi ajoissa. Sain siis sydänlihastulehduksen ja olin viikon sairaalassa, mutkin passitettiin vaan kotiin kun luulivat flunssaksi. Opin kantapään kautta että lääkärit ei aina tiedä parhaiten....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Monesti tuo olisi sairaalahoidon raja, että osastolla suonensisäistä antibioottia aluksi, mutta lääkäri on varmasti katsonut, että sinun kohdalla ei tarpeellista. Jos antibioottihoito ei tunnu tehoavan, ottaisin herkästi uudelleen yhteyttä parin päivän päästä. 

Ok, kiitos. En kyllä ymmärrä mistä se on päätellyt etten sitä tarvitse, kumminki puhe niin tuskaisen kuulosta ja olin kyllä ihan tippalinssissä koko lekurin ajan. Noh, kai tämä sitten tästä menee ohi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Crp laskee kun antibiootit alkaa tehoamaan. Muista kuitenkin levätä vaikka kuume laskenutkin. Voithan mennä huomenna uudelleen ottamaan crpn jos olo ei ollenkaan parantunut? Ja kait se crp kannattaisi muutenki ottaa seurantaan... Mulla meni hoitamaton nielutulehdus sydämmeen kun en saanut hoitoa tarpeeksi ajoissa. Sain siis sydänlihastulehduksen ja olin viikon sairaalassa, mutkin passitettiin vaan kotiin kun luulivat flunssaksi. Opin kantapään kautta että lääkärit ei aina tiedä parhaiten....

Jeps, juuri tämän takia kävin useaan kertaan, kun olin ihan varma että jokin on vinossa. Mulla on nyt ihan ok olo, taisiis, kurkku vielläkin yyber kipeä mutta kuumetta ei ole buranan ja panadolin takia. En uskalla niitä jättää pois tsekatakseni että miltä tuntuu olla ilman, kun aikasemmin saanut tosiaan todella kauheita hysteerisiä kohtauksia, en niitä halua.

Vierailija

En kyllä huomenna vielä menisi uudelleen, ellei olo ihan hirveästi pahene. Crp tulee hieman myöhässä, jos menisit huomenna uudelleen otattamaan tuon arvon, se voi vielä olla nousussa. Mutta katsoisin itse varmaan kaksi päivää, jos kuume sitten edelleen korkea ja yleisvointi huono, menisin uudelleen. Tai jos välissäkin vointi hirveästi huononee. 

Vierailija

Ja syö vaan niitä lääkkeitä, se antibiootti ei kuitenkaan hetkessä vaikuta, ja saat paremmin nesteytettyä itseäsi. 

Vierailija

Minulla oli keuhkokuumeessa crp korkeimmillaan 200 ja ihan kotihoitoon sain jäädä. Ekat päivät kävin kolme kertaa vuorokaudessa sairaalassa antibioottitiputuksessa. Vaikka crp on korkea, mutta vointi muuten hyvä, voi sairastaa kotonakin eli ei ne sinua pelkän kurkkukivun vuoksi ota sairaalaan. Ihan hyvä crp olisi tarkistaa parin päivän kuluttua, niin näkee, miten kuuri tepsii. Meilläpäin sairaanhoitajakin voi laittaa lähetteen labraan pelkän puhelinsoiton perusteella. Pikaista paranemista!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli keuhkokuumeessa crp korkeimmillaan 200 ja ihan kotihoitoon sain jäädä. Ekat päivät kävin kolme kertaa vuorokaudessa sairaalassa antibioottitiputuksessa. Vaikka crp on korkea, mutta vointi muuten hyvä, voi sairastaa kotonakin eli ei ne sinua pelkän kurkkukivun vuoksi ota sairaalaan. Ihan hyvä crp olisi tarkistaa parin päivän kuluttua, niin näkee, miten kuuri tepsii. Meilläpäin sairaanhoitajakin voi laittaa lähetteen labraan pelkän puhelinsoiton perusteella. Pikaista paranemista!

Jees, kiitos paljon! Kattelen ja käyn varmaan sit muutaman päivän päästä uudestaan, ihan varmuudeksi :)

Vierailija

Mulla oli angiinassa yli 300. Kuumetta 40,8. Jouduin sairaalaan viideksi päiväksi antibioottitiputukseen. Hitaasti arvot laski ja jouduin käymään vielä kotiuduttuani muutamana päivänä kahdesti päivässä terveyskeskuksessa antibioottitiputuksessa. Ottaisin kyllä huomenna yhteyttä lääkäriin jos ei olo helpotu. Paranemisia!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli angiinassa yli 300. Kuumetta 40,8. Jouduin sairaalaan viideksi päiväksi antibioottitiputukseen. Hitaasti arvot laski ja jouduin käymään vielä kotiuduttuani muutamana päivänä kahdesti päivässä terveyskeskuksessa antibioottitiputuksessa. Ottaisin kyllä huomenna yhteyttä lääkäriin jos ei olo helpotu. Paranemisia!

Ok, kattelen huomenna. Epäilin kanssa itse angiinaa, mutta nielunviljely oli negatiivinen. Tämän takia ärsyttää että nää ekat lääkärit vaan totes että se on virus peräinen tauti, eikä heidän tarvitse tehdä mitään. Kiitos paljon!

Vierailija

Olen lääkäri ja jos CRP olisi 250, määräisin kyllä potilaalle suonensisäisen antibiootin. Semmosen reilun 100 CRP:n uskallan vielä hoitaa tableteilla, siinäkin tiuhaan tulehdusarvoa seuraten. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkäri ja jos CRP olisi 250, määräisin kyllä potilaalle suonensisäisen antibiootin. Semmosen reilun 100 CRP:n uskallan vielä hoitaa tableteilla, siinäkin tiuhaan tulehdusarvoa seuraten. 

Joo, aika hurjalta tuo kuulostaa, että ap on kotona. Onkohan lääkäri ajatellut että kun on nuori, perusterve niin menee per os ab. Toivottavasti ap on nuori ja perusterve...

Vierailija

Meidän vaari meni lääkäriin kun oli vähän yskää. CRP oli 190, otettiin osastolle antibioottitiputukseen, keuhkokuumetta epäiltiin. Kuoli ennen kuin vuorokausi ehti vaihtua. 

Vierailija

Pystytkö nielemään normaalisti? Kuulostaa tosi hurjalle että joudut olemaan kotihoidossa. Syö nyt niitä särkylääkkeitä myös ja yritä juoda paljon nestettä. Onko ketään kotona auttamassa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, aika hurjalta tuo kuulostaa, että ap on kotona. Onkohan lääkäri ajatellut että kun on nuori, perusterve niin menee per os ab. Toivottavasti ap on nuori ja perusterve...

Olen perusterve, tosiaan 17v likka, mutta nää muutamat viimeiset päivät on ollut yhtä h*lvettiä, korkean (yli 39) kuumeen takia ollut todella kylmä, iho kosketusherkkä, lihakset kipeät, veto pois, pystynyt maata sängyssä, itkenyt tosiaan tuntikausia kun on pelottanut että henki lähtee. Eilen illalla sattui hengittäessä keuhkoihin ja kylkiin. Lääkärissä tänään kerroin vain perusjutut, kurkkukipeä, yms. Koska puhuminen sattui niin kamalasti, puhun todella hitaasti ja harkiten, ihankuin vasta suomea opettelisin, mutta kyllä äänestä kuulee että sattuu ja paljon. Olin myös tänään lääkärissä todella itkuinen, kyynel silmässä kokoajan kun puhuin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat