Valvotteko teini-ikäisten rahankäyttöä?
Ja jos, niin miten? 13v. pojallani on omaan tiliinsä pankkikortti, en siis voi nähdä tilitapahtumia mistään?
Kommentit (15)
Miksi sinulla ei ole käyttöoikeutta lapsen tiliin tai edes katseluoikeutta? Kyllähän sellaisen alle 18-vuotiaan vanhemmille saa.
Ei meillä ole paljon ollut valvottavaa. Ne muutamat kympit tai joskus satasetkin, mitä on kertynyt tileille, ovat saaneet käyttää ihan itse. Aika hyvin ovat rahojaan säästelleet.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mitä teinit touhuaa rahoillaan. Itsellä ei ole lapsia eikä tule, nipsnips.
m52
Se saattaa tapauksessasi olla erinomainen päätös.
Isänsä avaama tili - voinko kuitenkin saada katseluoikeudet? Olemalla yhteydessä pankkiin?
ap
Kyllä sulla on katseluoikeudet, menet kysymään pankista. Eksä kehuskeli tällä tiedolla minulle ensimmäisen tyttärensä äidistä, ettei tiedä, että sillä on täysi käyttöoikeus tytön S-pankin tilille aivan kuten hänelläkin.
No eipä tule juuri valvottua, eihän tuo teini asu luonani. Rahaa sillä on enemmän kuin minulla, kiitos isp-vanhemmilta saamansa perinnön. Isommista hankinnoista on keskusteltu keskenämme teini, exä ja minä. Eipä tuo pahemmin tuhlaile rahojaan, vaikka sillä sitä on,
Ei kai se isä saa yksinään avattua alaikäiselle tiliä? Mut sit taas jos sai, niin isä vahtii jos vahtii, aivan sama. Voit sinä hommata lapselle säästötilin, johon ei kortti käy eikä oikeastaan oikeuksia muuten, kun vaan laitta rahaa sinne. Mun 14v on tili, ei vielä korttia, sinne laitetaan rahaa. Lapsella kyllä käteistä on mitä on saanu lahjaksi, en tiedä paljon on ja miten käyttää, mutta tulee välillä kaupan kautta kotiin. Ja hyvä et käyttää käteistä, saapahan laskea.
En juurikaan valvo. Enemmän niillä on rahaa, kuin minulla. Rahat tuntuvat hyvin säilyvän tilillä, joten ajattelen käytön olevan ihan järkevää. Verkkopankista näen kyllä halutessani tapahtumat, mulla on ihan käyttöoikeuskin molempien tileihin.
Kai nyt tilillä nostoraja on ja säästötili erikseen josta ei ilman aikuista saa nostaa tai siirtää rahaa käyttötiöille.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se isä saa yksinään avattua alaikäiselle tiliä? Mut sit taas jos sai, niin isä vahtii jos vahtii, aivan sama. Voit sinä hommata lapselle säästötilin, johon ei kortti käy eikä oikeastaan oikeuksia muuten, kun vaan laitta rahaa sinne. Mun 14v on tili, ei vielä korttia, sinne laitetaan rahaa. Lapsella kyllä käteistä on mitä on saanu lahjaksi, en tiedä paljon on ja miten käyttää, mutta tulee välillä kaupan kautta kotiin. Ja hyvä et käyttää käteistä, saapahan laskea.
Voi olla joku vanha tili. Meilläkin on vielä 2008 syntyneellä säästötili, jonka isovanhemmat on omin päineen avanneet hänen ollessa vauva. Meille vain ilmoittivat, että avasivat tällekin lapselle tilin ja laittoivat sinne pesämunan.
En valvo, omia rahojaan tuo käyttää. Joskus keskustellaan osakekursseista tai jostain nettivertailuista, mutta lapsen rahat on lapsen rahoja. Mieluummin tulee pienillä summilla kunnolla takkiin ja oppi siitä kuin että 18v iässä saa ensimmäisen kerran rahaa käyttöönsä eikä ymmärrä, miten pankkikortin kanssa toimitaan.
Ei sen enempää valvota. Sopimuksemme on, että keskustelemme etukäteen, jos ostelevat hieman kalliimpia tavaroita. Onneksi kaksi vanhinta ovat hyvin säästeliäitä, eivätkä tuhlaa turhaan. Nuorin taas sitten tahtoo kaikki uusimmat meikit ja vaatteita täytyy ostella jatkuvasti. Useimmiten kuitenkin lahjarahat ja kuukausiraha riittää. Välillä ruikuttaa isältään lisää, koska kuulemma äiti ei anna tarpeeksi, mutta silloin hän myös joutuu tekemään enemmän kotitöitä sen eteen.
Minä näen tilit alle 18-vuotiailta. Käyttöoikeus on. Tosin tiedän muutenkin menot, koska harvoin käyvät missään ja kertovat, jos käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Isänsä avaama tili - voinko kuitenkin saada katseluoikeudet? Olemalla yhteydessä pankkiin?
ap
Ei ole mahdollista toisen huoltajan avata tiliä alaikäiselle ilman että se tehdään molempien huoltajien läsnäollessa. Pojallasi on käytössä varmaankin isän omissa nimissä oleva tili. Siihenkin lapselle oman pankkikortin myöntäminen tarvisi toisen huoltajan suostumuksen. Jos taas lapsi käyttää isän tiliin kuuluvaa isän nimellä olevaa pankkikorttia, sitä käyttämällä poika syyllistyy maksuvälinepetokseen ja kauppa voi ottaa kortin pois jos huomaa petoksen. Toki vaikea päätellä nimestä onko se isän vai pojan.
Tai sitten isä on yksinhuoltaja ja sä et ole virallisesti huoltaja ollenkaan. Meillä on teinillä oma tili ja pankkikortti joka on liitetty mun verkkopankkiin näkyviin. Toinen vanhempi ei näe koska hänellä tilit eri pankissa. Mutta yhdessä paikan päällä pankissa piti kaikkien kolmen passien kanssa olla pankissa paikalla että tili saatiin lapsen omiin nimiin.
Eli jos on isän tili niin et saa katseluoikeuksia eikä lapselle ole voitu avata omaa tiliä ilman että olet ollut paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei käteistä kannatta suosia itsessään noin vanhalle. Kortti vaan käyttöön.
Se osaa laskea jos tottuu siihen, että jokainen käytetty sentti on poissa jostain muusta. Tämä ajattelutapa on mieluisampi oppia ennen kuin alkaa vuokran ja lainojen kanssa pelaamaan.
Aivan sama mitä teinit touhuaa rahoillaan. Itsellä ei ole lapsia eikä tule, nipsnips.
m52