Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lama tulee varmasti- miten selviydyt?

Vierailija
26.06.2008 |

joko olet tehnyt "suunnitelman B", ja miten lama vaikuttaa sinuun tai perheesi tilanteeseen? Ajatellaan että vaikutukset maanlaajuisella tasolla olisivat samat kuin 90-luvulla.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on velaton ja asumiskulut hyvin hoidetussa kerrostaloasunnossa suhteellisen hyvin arvioitavissa vuosiksi eteenpäin (putkiremonttikin on tehty). Isompaa asuntoa tekisi mieli, mutta näillä hinnoilla en suostu asuntoa vaihtamaan. Omasta asunnosta saisi tietysti hyvät voitot, mutta lisäneliöistä joutuisi maksamaan turhan paljon.

Täällä ollaan kovasti uhottu, ettei EU:n aikana voi käydä yhtä huonosti kuin 90-luvulla, mutta keskuspankkikin on joutunut muuttamaan ennusteitaan moneen kertaan.

Jonkinlainen taantuma tulee varmasti, mutta tuleeko se nyt vai muutaman vuoden päästä, se jää nähtäväksi. Asuntojen hinnat ovat ainakin ilmaa täynnä. Oman asuntomme arvo on kolminkertaistunut vuodesta 1996!

Vierailija
42/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat tulla kalliiksikin. Korkokattohan on käsittääkseni voimassa vain muutaman vuoden, ja siitä joutuu maksamaan aika kovan lisähinnan. Pankit ovat kyllä laskeneet että saavat omansa pois...

Meillä on 7 vuodeksi korkokatto 4.5 %. Lainanottohetkellä tuo kattoi puolet laina-ajasta. Nyt kun ollaan kiristetty maksutahtia, niin korkokatto kattaa jo suurimman osan laina-ajasta. Kun otti silloin matalan koron aikana, niin eihän siitä paljoa joutunut maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä mitään korkokattoa ole vaan ihan tavallinen viiden vuoden kiinteä korko, joka nostopäivänä oli 4.5% ja tuohonhan ei tule marginaalia. Korkokatot ovat kalliita. Kiinteän lopulliset hyödyt/haitat nähdään viiden vuoden kuluttua. Oikeaan aikaan otettuna ne voivat olla rahanarvoisia =) Ja kiitos Melba pohdinnoistasi! =)

Vierailija
44/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä nyt edes ymmärretä mikä ero on ottaa kiinteä korko lainalleen tai ottaa korkokatto sille?

ai niin joo, tämähän olikin av-palsta...

Vierailija
45/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonko maksoitte siitä lainakatosta? Ja koska otitte lainan?

n. 2000 euroa ja otettiin v. 2005.

Vierailija
46/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, asuntolainaa jäljellä 70 000e ja tonttilainaa 15000e. Jos myydään tontti, saadaan asuntolaina maksettua sillä (koska siellä on pian myös upouusi saunamökki). Tosin, silloin ei kyllä kauppa käy niin hyvin että tiedä sitten.. nyt jos myisimme niin olisimme velattomia.. :) äh. tontti oli vaan niin suuri haaveeni aikanaan että ei voi myydä pois (siis kesäpaikka se on).

Mutta hätä hätä tilanteessa.. hmm. kaipa sitä aika alas mentäisiin..

Vierailija
47/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä vähän pelkään, mutta vaan sen jälkeen kun olen AV:lla käynyt! Muuten mulla on ollut tänä keväänä paremmin töitä kuin koskaan, olen yrittäjä! Noususuhdanteen aikana olen ollut äitiysvapaalla ja hoitovapaalla. Miehellä on ollut samat työt (tekee useampaa) jo 20 vuotta. En usko että hänen työnsä on uhattu. Tosin en tiedä pärjäisimmekö vain hänen palkallaan.

Toisaalta olemme ihmisiä jotka elämme säästeliäästi. Ainut mihin olemme panostaneet, on asunto johon nyt otamme ISON lainan. Käyköhän meidän sitten hassusti? se riippuu työtilanteesta tietysti.

Toisaalta tällainen pelon lietsominen on turhaa. Itse en tunne ketään joka olisi menettänyt taloaan 90-luvulla. Tai no yhden tunnen, mutta siinä oli velkaa lähinnä yrityksestä ja äijä oli brassailllut muutenkin. Kaikki ns. normaalit ihmiset kyllä selvisivät.

Vierailija
48/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden asunnon loukkuun jäivät ja lopulta meni molemmat asunnot. Siinä sitä sitten asuivat vuokralla ja maksoivat lainoja pois.

Vierailija
49/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa nykyään kouluttamattomia, työttömiä, syrjäytyneitä :(

Vierailija
50/63 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta lämmitys maksaa enemmän, ruoka maksaa enemmän jne.

Oletteko ottaneet nämä huomioon suunnitelmissanne?

Vierailija
51/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ettei mieheltä lopu työt laman aikanakaan kovin helposti, ihmiset ei lakkaa sairastamasta. Että eiköhän me jotenkin elettäis.

Vierailija
52/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalta ei työt lopu, ja kun on ollut toimi vuodesta -97, niin nykyisen hoitajapulan aikana on ei taatusti tule poispotkituksi. Miehelläkin sellainen työ ettei siihen lama vaikuta.

Voi tietty olla et jos korot nousis kauheesti, niin asuntolainan maksusuunnitelmaa ehkä joutuisi hieman muuttamaan.

Vierailija
53/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut näitä "asunnot tippuu 20-30%" ennustajia, mutta viime aikoina olen ruvennut miettimään, että olenko liian optimistinen. Kun katsoo Jenkkejä, Brittejä tai vaikka Viroa tai miksei tuota Islantiakin, niin voi olla, että kyllä meillä sukelluksia nähdään. Briteistäkin löytyy jo 70% laskuja. En ole tarkastellut että miten viime laman aikaan oli Briteissä, mutta tuo lukuhan on enemmän kuin Suomessa viime laman aikaan.

Tietysti historia ei toista suoraan itseään, mutta kun inflaatio vielä jyllää kovaa vauhtia, niin kyllähän vaikutukset ovat yllättävän kovat ihan pelkillä korkojen nousuilla, ei tähän välttämättä tarvita edes mitään suurtyöttömyyttä.

No aika näyttää, miten paljon sukelletaan.

Niin ja meidän perhe on suojautunut tuolta lamalta nyt kolmella mahdollisella tavalla ja oleme niin valmiita kuin nyt tämmöiseen voi olla valmis. Ihan äärimmäisyyksiin ei olla menty eli emme ole esim. muuttaneet omasta asunnosta vuokralle, vaikka se ehkä taloudellisesti on typerää. On myös suunnitelmat miten meinaan hyödyntää laman. Lamassahan usein omaisuutta jaetaan uudelleen.

Vierailija
54/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi miehen työpaikka ei ihan heti alta lähde, säästöjä meillä on ihan reilusti eikä velkaa kuin hiukan autosta :)

Vierailija
55/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

. ei samanlaista lamaa tule, joten turha spekuloida

Oon aika saletti että suuri lama tulee ennemmin tai myöhemmin. Ihmiset eivät opi, eivätkä muista tarpeeksi pitkään.

Olen opiskellut kaupallista alaa, ja nähnyt myös joidenkin asiantuntijoiden piirtämiä käyriä, ja kyllä se lama sieltä vaan tulee. Toivottavasti ei tärähdä Suomeen kovin pahasti.

No, suunnitelma B: Onneksi mulla on myös terveydenhuollollinen koulutus, joten ehkä saan jotain töitä... Miehellä voi olla tiukkaa... Nyt jo saneerataan tuota paperi- ja metsäpuolta...

Täytynee myydä talo mahd. pian pois alta ennen kuin hinnat rajusti putoo ja mennä vuokralle.

Vierailija
56/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän vuokrien hinnat on todellisessa nousussa, joten se ja sama kumpi nousee vuokra tai korko, sama raha kuitenkin asumiseen menee.

Vierailija
57/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun varautumiseni laskusuhdanteeseen on ollut lähinnä se, etten ole ostanut suurinta ja hienointa asuntoa johon mun tuloillani olisi pankin mielestä ollut "varaa". Nautin siitä mielenrauhasta että tiedän pystyväni hoitamaan lyhennykset vaikka joutuisin esim. vaihtamaan huonommin palkattuun työhön jos nykyinen menisi alta.

Vierailija
58/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahemmin ei olla varauduttu... Talvella nostettuun asuntolainaan otettiin kiinteä korko... Talo saatiin hyvällä alennuksella. Miehen työ saattaa olla vaarassa, mutta uskon kuitenkin ettei ihan työttömäksi jää. No uskossa on hyvä elää... Mulla on suht varma työpaikka. Toisesta autosta luovutaan ja karsitaan remontti-suunnitelmia jos pahalta alkaa näyttämään.

Melba! Olen pitkään seurannut kirjoitteluasi täällä ja vaikutat tietävän talousasioista keskivertoa enemmän =) Mitä mieltä olet tuosta meidän valinnasta ottaa kiinteä korko, joka oli siis 4.5%?

Vierailija
59/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pienet kuukausilyhennykset, joten pärjäämme aivan varmasti vaikka työttöminä! pienet asumiskustannukset täällä maalla kuitenkin.. ja omavaraisuutta sen verran.

Vierailija
60/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamalla "uhkailu" - ihmiset rupeaa säästämään - raha ei liiku - lama...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme