Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lama tulee varmasti- miten selviydyt?

Vierailija
26.06.2008 |

joko olet tehnyt "suunnitelman B", ja miten lama vaikuttaa sinuun tai perheesi tilanteeseen? Ajatellaan että vaikutukset maanlaajuisella tasolla olisivat samat kuin 90-luvulla.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ei ole hätää, koska rivari on maksettu. Ja säästöjäkin vähän on. Itse olen äitiyslomalla ja mies hyväpalkkaisessa työssä. Suunnitelmissa on isompi asunto, mutta siihen ei ole varaa, jos mies irtisanotaan it-alalta. Minun alallani olisi varmasti töitä, mutta palkka on paljon huonompi kuin miehen, sillä ei isoja lainoja makseta ja perhettä elätetä.

Vierailija
2/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lama tai ei. Luonnollisesti taloussuhdanteet vaihtelevat aika ajoin, mutta tilanne korjaantuu aina ajan mittaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos ottaa esim 20 v lainan, pitää tajuta jo ottaessaan, että matkalle tulee varmasti nousu-ja laskusuhdanteita. Ja matalia ja korkeita korkoja. Ihan sama, mikä on tilanne lainaa ottaessa.

Meillä on molemmilla julkisen sektorin virat ei-suhdanneherkillä aloilla, joten omasta perheestäni en ole huolissani.

Vierailija
4/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa että moni täällä ottaisi riemuiten tuommoisen 4,5 prosentin kiinteän.

Minä en osaa yhtään sanoa, että mikä on korkojen tulevaisuus, inflaatio antaisi viitteitä siitä, että korot saattaisi olla vielä nousussa. Toisaalta myös viitteitä maailmantaloudessa on myös vastakkaiseen suuntaan. Loppujen lopuksi jos lainaa on suht paljon ja laina-aika on pitkä, niin hetkelliset hyödyt ja hetkelliset tappiot eivät ny hirvittävän paljoa merkkaa.

Olen kyllä sitä mieltä, että marginaali kannattaa tingata ja lyhennystapaa miettiä ja samoin sitä, että mihin korkoon laina on sidottu. Mutta sitten toisaalta jos niistä ollaan perheessä hirmu tarkkoja ja perheessä huristellaan uudella autolla, jonka arvonalenema kuukaudessa on vaikka 400 ja kolme kertaa vuodessa lennetään ulkomaille, niin välillä ihan mietityttää, että kannattaako toista päätä tukkia niin huolella, jos toinen pää vuotaa kuin seula. En nyt tarkoita, että teillä tästä olisi kyse, vaan ihan yleisellä tasolla olen vain huomannut, että joskus ne säästämiset ovat niin jännissä paikoissa. Ja sitten joillekin tietty asiat ovat arvovalintoja myös - niin meillekin autot, jotta pääsee lapsia hakemaan ajoissa, mutta ei niiden autojen taas tartte olla niin kalliita.

Niin, mutta palatakseni näiltä harhasepustuksiltani tuohon kiinteään korkoon, niin minusta se ei ole yhtään hassumpi. Riippuu tietysti siitä, että miten nyt korot kehittyy ja siitä, että miten pitkäksi aikaa sen olette ottaneet. Itse tykkään, että kiinteä korko on paljon fiksumpi valinta yleensä kuin korkokatto, jota pankki ei tosiaan anna hyväntekeväisyydestä. Miksi joku ajattelee, että kiinteä korko pitäisi olla pankille jotenkin enemmän hyödyksi? Ihan samalla tavalla kuin prime tai euriborkin... Korkokatto on erikseen ja siitä pitää pankille maksaa.

Itse taas en ihan varauksetta tykkää kiinteästä korosta kuitenkaan, koska sitten taas siinä on ne ylimääräiset lyhennykset tosi hankalia ja pankilla on oikeus periä se korkomenetys asiakkaalta. Siksi itse en ole koskaan harkinnut kiinteää korkoa ainakaan koko lainasummalle, koska minusta on kiva kai sitten haaveilla ässäarpavoitosta ;-) Ei vaan, jos tietää, että palkat ei juuri nouse, ei ole tulossa mistään bonareita tai perintöä, niin ei tuo kiinteä ole koko lainassakaan mitenkään huono. Ja osalle lainaa se on varmasti oikein järkevä valinta, varsinkin jos sitä lainaa nyt on vielä ihan kunnolla jäljellä.

Vierailija
5/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piti vielä mainita, että siitä olen vähän huolissani, jos minä tiedän keskivertoa enemmän taloudesta, kun en ole kuitenkaan alan koulutusta saanut. Toki asiaa tulee harrastusmielessä pyöriteltyä aika ajoin.

Vierailija
6/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä eroa on 90-luvun lamalla ja nykytilanteella, ja sen jälkeen miettisitte, mitä eroa on laskukaudella ja lamalla. Huoh...

Vierailija
7/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa sinä että mitä eroa siinä on? Otetaan esimerkiksi vaikka Iso-Britannia.

Vierailija
8/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa sinä että mitä eroa siinä on? Otetaan esimerkiksi vaikka Iso-Britannia.

mitä eroa on 90-luvun lamalla ja nykytilanteella? Vai etkö tiedä, mitä eroa on laskusuhdanteella ja lamalla? Ja mietipä vähän itsekin sitä Iso-Britanniaa. Miten se eroaa esim. muusta Euroopasta...

Vierailija
9/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotellaan, että isompien asuntojen hinnat laskevat ja sitten isketään kiinni. Oma velaton laitetaan vuokralle, ei ole pakko myydä, koska asumismenoissa tähän asti tehdyt säästöt riittää isojenkin korkojen maksuun.

Kunhan ei vaan työttömyys iske...

Vierailija
10/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minulla on ammatti ja töitä on kun vaan jaksaa tehdä. Luulenpa, että minuun ei lamat vaikuta mitenkään.

Vierailija
11/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tiedän laskusuhdanteen, laman ja taantuman määritelmät. Ja tiedän myös sen, miten yleensä perustellaan sitä, että lama/laskukausi/taantuma ei voisi tulla Suomeen. Ja yleensä ne perusteet, jotka ovat niillä, jotka sanovat että nyt lamaa ei voi tulla ovat sellaisia, jotka eivät taas viime lamassa koskettaneet yhtään Iso-Britaniaa...

Kuten sanoin, niin historia ei toista tietysti suoraan itseään, mutta kyllä tässä nyt jonkin verran on niitä ilmiöitä, jotka ovat hyvin samankaltaisia kuin viime laman kynnyksellä. Itse asiassa niitä ilmiötä on huomattavasti enemmän kuin niitä ilmiöitä, joita ei nyt olisi. Vaikka ottaa sellaisen yleisteoksen kuin wikipedia ja katsoo sieltä viime laman ennusmerkit, niin moni kohta on täyttynyt, lopuista ei osaa sanoa, että tulevatko täyttymään vai ei, mutta mahdollisuuksia siihen ainakin on...

* pankit antaneet suuria määriä lainaa

* korot nousseet

* uudet asunnot eivät käy enää kaupaksi ja rakennusala on vähentänyt tuotantoaan

jotain mainitakseni.

Niin, mutta itse asiassa nykytilanteessa on vielä paljon 70-luvun talousongelmiin sopivia piirteitä myös. Valitettavasti vain tällä kertaa inflaatio ei syö lainaa, ainakaan näillä näkymin.

Mikäli tilanne on tämmöinen kuin nyt, niin tässähän on mahdollisuudet myös stagflaatioon, mutta en usko, että Suomi sinne yksin joutuu, joten jos muut maat pelastautuu siltä, niin sitten Suomikin.

Mutta ainahan näitä on, jotka ajattelee, että muun maailman taloussotkut ei ulotu Suomeen asti. Toisaalta usein samat ihmiset perustelee asioita myös EU:lla ja euriboreilla.

Nähtäväksi jää, että kumpi meistä on oikeassa enkä nyt tiedä, että kumpi tilanne oikeasti on kamalampi. Joskus taantumassa/lamassa/laskusuhdanteessa voi olla hyviäkin piirteitä, kuten arvo- ja ympäristöasiat.

Se mitä ihmiset eivät vielä monestikaan mieti on se, että Suomessa talous saattaa mennä vielä huonompaan jamaan kuin muualla Euroopassa ihan vaan sen takia, että Suomessa on ollut sota ja nyt seuraavat 20 vuotta suuret ikäluokat on meillä hoidettavana pienten ikäluokkien toimesta. Kuinka paljon tuottavaa toimintaa siitä saadaan? BKT voi kyllä näennäisesti olla suuri ja töitä, mutta silti.

Vierailija
12/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ekana laittaisi rahojani likoon melban väitteiden takia. Pari vuotta sitten se täällä jo kuulutti tuota 20-30 % hinnanlaskua asuntojen hinnoissa. Pitäisi kai ihan näinä kuukausina, jopa viikkoina toteutua melban povausten mukaan...

Vierailija
13/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotona/ osa-aikaisena töissä. Lapset 4 ja 5.5 vuotiaat. Mies rakennusalalla, johon mahdollinen tuleva lama tietenkin vaikuttaa. Hänellä tosin hyvä työpaikka pienessä firmassa, heillä sovittuna talonrakennuksia muutaman vuoden päähän. Rakennuttajat ovat lähes 90% venäläisiä, joten heillä sitä rahaa kuitenkin piisaa.

Toisaalta asumme maalla, talon arvo tästä tuskin laskee, päinvastoin rempatessa arvo nousee/pysyy ainakin samana. Lainaa otettiin 55 000€, talosta maksoimme 52 000€.

En ole toisaalta ollenkaan huolissani. Lyhennämme lainaa 500€ kuussa, joista korkojen osuus vähän yli puolet vissiin.

Olemme myös kumpikin valmiita tekemään ns. ihan mitä työtä vain, joten emmeköhän pärjää, työttöminäkin maksaisimme lainaa pari vuotta ainakin.

Vierailija
14/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melba puhuu niin herttaisesti taantumasta/lamasta/laskusuhdanteesta ikään kuin rinnastaen nämä tarkoittamaan samaa asiaa. No, tarkoittaako ne? Tässä oli aloituksen aiheena nimenomaan LAMA, ei laskukausi tai taantuma. Asiaan ei silloin kannata sotkea laskusuhdannetta tai taantumaa, koska ne tarkoittavat aivan eri asiaa. Mieti nyt vielä sitä Iso-Britanniaa vähän aikaan... Ja mieti nyt vielä sitä 90-luvun lamaakin vähän.

Vierailija
15/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni kuulisin tämän eri mieltä olevan mielipiteitä myös. Voitko sinä perustella näkökulmiasi?

Ja juu, hitaammin tuo korkojen nousun vaikutus asuntojen hintoihin on tullut kuin mitä kuvittelin, edellenkin uskon siihen, että se tulee. Pankit vetäisivät tässä 3 vuoden sisään pari ässäkorttia hihasta, joita en ollut osannut yhtään aavistaa. Mutta epäilen, että ässiä ei enää ole eikä ihmisillä halua ottaa lainoja äärimmilleen.

Vierailija
16/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai nousukautta seuraa aina laskukausi. En käsitä, miten tämä voi tulla jollekulle yllätyksenä. Tällainen hysterian lietsominen on kuitenkin aika naurettavaa. Suomessa edellinen lama oli pitkälti itse aiheutettu idioottimaisilla poliittisilla päätöksillä.

Vierailija
17/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt mahdollisen sijoitusasunnon ostamista josko hinnat tästä tippuvat. Meidän kylältä kun saa esim. yksiön rivarista reilulla 20 000€ tällä hetkellä. Tuosta jos hinnat vielä tippuvat, niin voihan sitä olla että nappaisi kiinni tuollaiseen..

Vierailija
18/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni kuulisin tämän eri mieltä olevan mielipiteitä myös. Voitko sinä perustella näkökulmiasi?

Ja juu, hitaammin tuo korkojen nousun vaikutus asuntojen hintoihin on tullut kuin mitä kuvittelin, edellenkin uskon siihen, että se tulee. Pankit vetäisivät tässä 3 vuoden sisään pari ässäkorttia hihasta, joita en ollut osannut yhtään aavistaa. Mutta epäilen, että ässiä ei enää ole eikä ihmisillä halua ottaa lainoja äärimmilleen.

Vierailija
19/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman alan koulutusta olevia "asiantuntijalausuntoja ja -enustuksia" =D

typerää laittaa elämä jäihin keun on kauhee pelko perseessä että nyt tulee joku suuri lama ja vie perikatoon.

Järkeä sa tietty käyttää aina talousasioitaan sumpliessa ja se on jopa suositeltavaakin, mutta ei sitä mitään enenaikaisia piruja kannata alkaa maalailemaan seinille.

Siinä menee maku elämästä vaan kaikila.

Toisille jopa sopii laskukausi aivan mainiosti jos on oma taloudellinen tilanne kunnossa. Ei se tarkoita että kaikki elää kurjuudessa, vaan varmimmin vain ne jotka on lähteny alunperinkin utopistisia kuvioita pyörittelemään.

Harvemmin sitä mitään pitkiä asuntolainoja voi ottaa kuvittelmalla että korot pysyy vakoioina tai laskee aina.

Jos ihminen tartee juri nyt asuntoa, sopiva on tarjolla hyvään hintaan ja rahoituspuoli kunnossa, ei se tilanne mihinkään parane siitä märehtimällä.

Ja vielä paljon terkkuja täältä "kamalasta" Iso-Britanniasta, taloudellinen tilanteemme on täällä nyt parempi kuin ikinä Suomessa :)

Vierailija
20/63 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo kertaalleen, että tiedän noiden termien määritelmät. Ehkä se ero on, että sinä uskot vain taantumaan/laskusuhdanteeseen (vai peräti vielä jatkuvaan nousuun?), minä lamaan. Yhtä kaikki ei se lama sieltä kertarysäyksellä kai tule, joten alussa ei voi kai tietää, että mistä on kyse.

Mutta jos sinulla on nyt jotain mitä minun pitäisi tietää, niin kerro toki. Mielelläni avarran näkemystäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme