Lama tulee varmasti- miten selviydyt?
joko olet tehnyt "suunnitelman B", ja miten lama vaikuttaa sinuun tai perheesi tilanteeseen? Ajatellaan että vaikutukset maanlaajuisella tasolla olisivat samat kuin 90-luvulla.
Kommentit (63)
nyt myymässä asuntoa, kun korot nousee ja asuntojen hinta on vielä hyvä. Muutamme anopin naapuriin, jossa vanha talo, jonka remointoimme väliaikaiseksi. Koko tuossa väliaikaisessa asunnossa asuessamme olemme ajatelleet säästää sen minkä pystymme, ainakin sama summa mikä meillä menee nyt asuntolainaan.
Itsekin luulen, että taantuma tulee, en vain ihan kuitenkaan usko, että niin paha kuin 90-luvun alussa.
Ihan hassua ruveta pelkäämään jotain mistä ei vielä tiedä mitään. MIkä tässä nyt sitten auttaisi? Että kaikki lopettaisimme kuluttamisen ja alkaisimme säästää rahojamme? Että kituuttaisimme kaikki jossain vuokraloukossa pahinta peläten?
Enkä ymmärrä tuota logiikkaa ollenkaan että oma asunto pitäisi nyt muka myydä pois ja muuttaa vuokralle??
Mulle se oma talo on ehkä sitten enemmän kuin useimmille: se on se koti joka meillä on ja se meillä pysyykin toivottavasti nyt seuraavat 40 vuotta! Olemme suomenruotsalaisia, ehkä siksi pysymme luonnostaan paremmin asuinpaikoillammekin?
Eihän tässä elämää voi alkaa elää pelkäämällä. Uskoisin että meillä molemmilla on töitä vielä vuosiksi eteenpäin. Mies ainakin selvisi viime lamasta hyvin, oli töissä koko laman ajan ja tekee vieläkin samaa työtä. Itse olin silloin opiskelija, nyt tuntuu ainakin töitä tällä alalla olevan ihan riittävästi ja tuskinpa heti loppuukaan. Päinvastoin, voipi olla että minun alani yrittäjille löytyy enemmänkin töitä jos laskusuhdanne iskee, koska ns. yritysten vakityöntekijät laitetaan pois ja ulkoistetaan työt!
Nyt on sen verran pienet asumiskustannukset, että yhdenkin ihmisen palkalla sitä pystyy maksamaan tai jopa työttömänä.
Työpaikan uskoisin säilyvän molemmilla, mutta joudun sairauden takia osa- aikaeläkkeelle ja se sopii asuntolainan ja laskusuhdanteen kanssa tosihuonosti yhteen. Kaikki kallistuu hurjaa vauhta; bensa, ruoka, asuntolainojen korot mm. ja kun samalla tulot laskee...
Meidän suunnitelma on laittaa auto pois näin aluksi. Hankalaa autottomuus kahden lapsen kanssa on, mutta meillä on onneksi hyvät bussiyhteydet joka paikkaan.
Uutiset ovat huolestuttavia. Pelkään että tässä voi käydä jopa pahemmin kuin 90- luvun lamassa.
"
Ilman alan koulutusta olevia "asiantuntijalausuntoja ja -enustuksia" =D
typerää laittaa elämä jäihin keun on kauhee pelko perseessä että nyt tulee joku suuri lama ja vie perikatoon.Järkeä sa tietty käyttää aina talousasioitaan sumpliessa ja se on jopa suositeltavaakin, mutta ei sitä mitään enenaikaisia piruja kannata alkaa maalailemaan seinille.
Siinä menee maku elämästä vaan kaikila.Toisille jopa sopii laskukausi aivan mainiosti jos on oma taloudellinen tilanne kunnossa. Ei se tarkoita että kaikki elää kurjuudessa, vaan varmimmin vain ne jotka on lähteny alunperinkin utopistisia kuvioita pyörittelemään.
Harvemmin sitä mitään pitkiä asuntolainoja voi ottaa kuvittelmalla että korot pysyy vakoioina tai laskee aina.
Jos ihminen tartee juri nyt asuntoa, sopiva on tarjolla hyvään hintaan ja rahoituspuoli kunnossa, ei se tilanne mihinkään parane siitä märehtimällä.Ja vielä paljon terkkuja täältä "kamalasta" Iso-Britanniasta, taloudellinen tilanteemme on täällä nyt parempi kuin ikinä Suomessa :)
"
Tavallisen, taloustieteen koulutusta vailla olevan pulliaisen on aika vaikea tehdä päätelmiä maailmantalouden vaikutuksista Suomen talouteen. Se kun on vaikeaa tai mahdotonta ekonomisteillekin. Ja tuolla laman hokemisella voi tosiaan olla itseään toteuttava vaikutus, eli kun tarpeeksi puhutaan lamasta niin ihmiset vähentävät kulutustaan (mikä ei ehkä ympäristön kannalta ole huono asia). Toki talousuutisia kannattaa seurata ja itse kunkin turvata oma peffansa esim. taloudellisella suunnitelmallisuudella ja säästämällä ja sijoittamalla.
Nyt on samanlaista asuntokuplaa ilmassa kuin 90-luvun alun laman aikoihin, mutta silloin tilanne oli siinä mielessä erilainen kun Neuvostolliitto romahti ja samalla meidän idänkauppa.
Miksi lamaa pitäisi pelätäkään, vaikka se tulisikin? Jos on omat raha-asiat hoitanut ilman kuplia, niin eihän siinä olekaan mitään pelättävää. Päinvastoin, suurimmalle osalle meistähän se tekee mahdollisuuden vaihtaa isompaan asuntoon pienemmällä välirahalla jne. Viime lama kyllä taatusti vaikutti moneen perheeseen, mutta silti en tiedä lähipiiristä kuin yhden varsinaisen surullisen tarinan. Suurin osa kyllä taiten eläen ihan hyvin selviää ja jotkut jopa hyötyvät siitä.
Selvisimme 90-luvun lamastakin ihan hyvin, kuten suurin osa ihmisistä. Tulomme ovat keskisuuret, asuntolaina on keskikokoinen ja talomme on kysytyllä alueella. En usko, että kuulumme niihin, joihin laskusuhdanne kärjistyy.
Talvella otettu lainan korko saadaan kiinteäksi kun korolle otetaan katto!! Hei, haloo, kuka sitä täällä ihmetteli kuinka korko saadaan pysymään 4,5% :ssa, hyvin kyllä kun on maksanut pankille vähän siitä että he eivät nosta sitä korkoa siinä lainassa..katsos kun rahalla saa ;)
Ostimme vuosi sitten talon, johon lainaa otimme 110 000e. Eli sitä jäljellä vielä paljon. Lisäksi olemme miehen kanssa molemmat rakennusalan yrittäjiä, joten työt olisivat aika vaakalaudalla mikäli lama tulisi. Itse olen kyllä tällähetkellä kotona lasten kanssa, ja odotan viidettä syntyväksi lähipäivinä.
Mä luulen että jos lama tulee, meiltä lähtee kaikki. Työtä ei ainakaan tule olemaan, koska sen väheneminen on alkanu jo nyt.
muuten pankki on vedättänyt teitä ja maksatte korkokatosta enempi kuin koron nousu ois teille kustantanu ...
Ei se korkokatto aina ole paras ratkaisu ...
lainaa on jäljellä enää niin vähän, ettei asunnon arvo voi laskea alle takuusumman, jolloin pankki vois pakottaa myymään kämpän isolla tappiolla ja lainat jäis käteen.
mutta 90-luvun laman kaltaiset matalasuhdanteet ovat kuitenkin harvemmassa.
Henkilökohtaisella tasolla en ole lamasta huolissani, vaikka meillä onkin iso talolaina. Sekä minä että mieheni olemme korkeasti koulutettuja ja erittäin monipuolinen työkokemus (itse olen tehnyt myös ei-akateemisia töitä). Olen itse vaihtanut kahdesti työpaikkaa viime vuosina ilman mitään vaikeuksia ja aivan erityyppiset työt olleet kyseessä. Hyvät suhdeverkostot ovat tässä olleet kullanarvoiset. Olemme myös tarvittaessa valmiita lähtemään ulkomaille (hätätilanteessa vaikka toinen jää lasten kanssa Suomeen), itse asiassa miehelle siellä olisi loistavat työmahdollisuudet. Mahdollista on myös tinkiä erinäisistä kuluista ilman että taloa pitäisi myydä, hätätilanteessa pärjäisimme vaikka ilman autoa/ autoja.
Voivat tulla kalliiksikin. Korkokattohan on käsittääkseni voimassa vain muutaman vuoden, ja siitä joutuu maksamaan aika kovan lisähinnan. Pankit ovat kyllä laskeneet että saavat omansa pois...
Jos metsäteollisuus kellahtaa Venäjän kiristykseen, niin miten nopeasti se näkyy Suomen makrotaloudessa?
Nyt on samanlaista asuntokuplaa ilmassa kuin 90-luvun alun laman aikoihin, mutta silloin tilanne oli siinä mielessä erilainen kun Neuvostolliitto romahti ja samalla meidän idänkauppa.
[/quote]
tässä talossa aiotaan vastedeskin asua.
Meillä on 147 000 euroa asuntolainaa. Itselläni on opettajanvirka, ja miehelläkin aika pysyväntuntuinen työpaikka, eihän sitä tietenkään koskaan tiedä. Meillä on korkokatto vielä neljäksi vuodeksi, toivottavasti siitä olisi edes vähän apua.
Vanhemmat ovat onneksi suht varakkaita, ehkä he sitten auttaisivat, jos meiltä laina irtisanottaisiin ja jouduttaisiin myymään kotimme isolla tappiolla. Kauhea uhkakuva on kyllä.
Voivat tulla kalliiksikin. Korkokattohan on käsittääkseni voimassa vain muutaman vuoden, ja siitä joutuu maksamaan aika kovan lisähinnan. Pankit ovat kyllä laskeneet että saavat omansa pois...
Meillä on 7 vuodeksi korkokatto 4.5 %. Lainanottohetkellä tuo kattoi puolet laina-ajasta. Nyt kun ollaan kiristetty maksutahtia, niin korkokatto kattaa jo suurimman osan laina-ajasta. Kun otti silloin matalan koron aikana, niin eihän siitä paljoa joutunut maksamaan.
Eittämättä minunkin kannanotot voivat olla hauskoja, mutta niin on ollut ihan talousalan ammattilaistenkin.
Yksi huvittavimmista on ollut muuten Hesarin uusi asuntojen hintoja seuraava sarja. Oletteko katsoneet?
Osa yksi: tilastoista oli valittu kaksiot tarkasteluun (yksiöt, kolmiot ja sitä suuremmat olivat toukokuussa tippuneet) ja siinä kerrottiin, miten asuntojen hinnat nousee ja miten kaksiot kuvaavat hyvin yleistä asuntojen hintakehitystä
Osa kaksi: jatkettiin kaksioiden tarkastelua ja kun ne olivat nyt lähteneet laskuun, niin kerrottiin, että kaksioista ei voi päätellä talouden yleistä kehitystä
Summa summarum lienee se, että media painaa sitä mitä heille sanotaan ja kun kyseessä on ollut viime aikoina välittäjät, rakennusliikkeet ja pankit, jotka noita lausuntoja ovat antaneet, niin kyllähän ne ovat varsin "oma lehmä ojassa utareita myöten" tyyppisiä olleet. Nyt vasta oikeastaan tässä kuussa on tullut vastakkaisiakin lausuntoja.