Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vähän pitää olla, että sukunimi on harvinainen?

Vierailija
17.09.2015 |

Monesti kuulee milloin mihinkin asiaan liittyen "koska sukunimeni on niin harvinainen". Joskus näin sanovien sukunimeä kantaa kuitenkin väestörekisterikeskuksen mukaan jopa 300-400 elossa olevaa henkilöä. Harvinainenko?

Jos tästä mainitsee, ihmiset loukkaantuvat. Onko siinä jotain erityisen hienoa, että on harvinainen sukunimi?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin siitä että sukunimeni ei olekkaan hirveän harvinainen vaikka suvussani on vain 22 henkilöä

Vierailija
102/120 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 löytyy. Ei kai siinä mitään erikoista ole, jos on harvinainen nimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosi harvinainen sukunimi joka häviää ja etunimikin on kohtuu harvinanen. Kaikki tuntevat minut nimeltä. Tämä on syy, tai oikeastaan iso osasyy että elämästäni on tullut täyttä helvettiä. Kun kaikki ongemat kasautuvat, niin eipä tässä voi enää elää. Mielessäni pyörii itsemurha koko ajan. Vaihtaisin sekä suku- että etunimeni jos olisi voimaa. Mutta sitä ei enää ole. Kaikki menee päin mäntyä itsestä johtumattomista syistä ja kun on tällainen nimi, niin kohta lähestyyipi maa. T. Mies 47 v.

Vierailija
104/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitusvirhe tuli. Tuo lähestyyipi kuulu lähestyypi

Vierailija
105/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusvirhe tuli. Tuo lähestyyipi kuulu lähestyypi

Eikös maan lähestyminen ole hyvä asia? Maata näkyvissä sanotaan vesilläkin kun on oltu myrskyssä. Maassa voi kasvattaa ruokaa ja maanläheiset tyypit on ylernsä mukavia.

Vierailija
106/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisenä nimenä 85 kpl. Katsoin just. 

Vierailija
107/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vadenblick. Meitä 19. Harvinainen ?

Vierailija
108/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmo-seinäjoenseudulla löytyy makkaratehtaan suku. Atria.  Jokunen täällä on Atria sukuniminen. Niillä suuri hautakivi hautausmaalla. Sukututkija kertoi että Atrian sukunimi otettu käyttöön joskus 95-105 vuotta sitten.

Vierailija
109/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vähän etten sano. Käännetty.

Olen monta kertaa ajatellut, että käännätän sen takaisin alkuperäiseksi joka on ruotsalainen.

Ruotsissa heitä on eniten.

Haluan sulautua massaan.

Vierailija
110/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monta kertaa ajatellut, että käännätän sen takaisin alkuperäiseksi joka on ruotsalainen.

Haluan sulautua massa

---

Tajusin juuri että puolet heistä eivät edes ole sukulaisia, vaan avioliiton kautta sukuun tulleita jotka ottaneet miehensä nimen.

- sama

Vierailija
111/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 11. 

Vierailija
112/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tosi harvinainen sukunimi joka häviää ja etunimikin on kohtuu harvinanen. Kaikki tuntevat minut nimeltä. Tämä on syy, tai oikeastaan iso osasyy että elämästäni on tullut täyttä helvettiä. Kun kaikki ongemat kasautuvat, niin eipä tässä voi enää elää. Mielessäni pyörii itsemurha koko ajan. Vaihtaisin sekä suku- että etunimeni jos olisi voimaa. Mutta sitä ei enää ole. Kaikki menee päin mäntyä itsestä johtumattomista syistä ja kun on tällainen nimi, niin kohta lähestyyi

---

Sukunimesi perusteella sinulla pyörii itsemurha mielessä?

Et voi olla tosissasi?!

Se ratkeaa sillä että vaihdat sukunimesi.

Erittäin helppoa. 

Vierailija
113/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 vuotiaan naisen mielestä on hienoa että sukunimi on tasoa Sää min##

Vierailija
114/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 11 elossa. Minusta nimi, jota kantaa monta sataa ihmistä, ei ole harvinainen. En sitten tiedä, onko harvinaisuus hienoa. Minusta tosin on kiva, että olen ainoa tämän niminen. Kokonimikaimoja ei tule vastaan, siitä voin olla varma. 

Vierailija
115/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama sukunimi kuin minulla on (itseni lisäksi) vain kahdella Suomessa. Nyt harmittaa että ex otti avioituessamme minun nimeni. Ei se sille kuulu.

Vierailija
116/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama sukunimi kuin minulla on (itseni lisäksi) vain kahdella Suomessa. Nyt harmittaa että ex otti avioituessamme minun nimeni. Ei se sille kuulu.

Siis kolme. Se on jo harvinainen nimi sitten.

Vierailija
117/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan sulautua mass

--

Kuuluu

käännettyihin nimiin 1935 - vuonna.

Tuolloin oli oikea ruotsalaisten sukunimien kääntämisvimma. Toinen aalto.

En osannut arvata että isoisoisäni oli niin vimmainen suomalaisuuden kannattaja.

Vierailija
118/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukunimeä on 212 kappaletta suomenkansalaisilla Suomessa ja ulkomailla yhteensä. Aavistuksen kasvanut sukuni viime vuosina.

Vain muutaman kerran jotkut ovat ottaneet puheeksi sukunimeni. Itse en ota sitä puheeksi koskaan.

Yksi opettajani sanoi joskus kymmeniä vuosia sitten, että mulla taitaa olla koulun harvinaisin sukunimi.

Vierailija
119/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaani on yhteensä alle 50 henkilöllä ja nykyisenä nimenä alle 20 henkilöllä. Kaikki ovat sukulaisiani.

Aion vaihtaa vanhan sukunimeni takaisin ennen kuin uusin passin ja henkilökortin seuraavan kerran. Nuorena ja tyhmänä en ajatellut riittävästi, mitä seurauksia on olla ainut ihminen, jolla on tämä etunimi sukunimi yhdistelmä. En ole koskaan kohdannut vanhalla nimiyhdistelmälläni kaimaa, mutta molemmat nimet ovat niin yleisiä, että heitä on riittävästi sekoittuakseen massaan. 

Vierailija
120/120 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo. Mulle ei oo koskaan tullu mieleen sanoa sukunimeäni harvinaiseksi, vaikka meitä on peräti kaksi. Keksimme siis nimen itse naimisiin mennessämme. Käytän kyllä joskus ilmaisuja "no meitä on vaan me kaks" tai "ei oo muita samannimisiä". Harvinainen ja omakeksimä ei jotenki ole mulle yhteismitallisia asioita. Etunimeäni sen sijaan kutsun harvinaiseksi, meitä on parisataa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi