Kuinka vähän pitää olla, että sukunimi on harvinainen?
Monesti kuulee milloin mihinkin asiaan liittyen "koska sukunimeni on niin harvinainen". Joskus näin sanovien sukunimeä kantaa kuitenkin väestörekisterikeskuksen mukaan jopa 300-400 elossa olevaa henkilöä. Harvinainenko?
Jos tästä mainitsee, ihmiset loukkaantuvat. Onko siinä jotain erityisen hienoa, että on harvinainen sukunimi?
Kommentit (120)
Oon puolueellinen, tunnen useamman jolla sukunimi on kaveri + max. 4 muuta. Yksi entinen naapuri oli nimensä viimeinen kantaja vielä silloin, nykytilannetta en tiedä. Nuo usempi sata samaa sukunimeä ei enää tunnu missään, kuolevat suvut tekee lähinnä surulliseksi, ei tule fiilistä että hienoa, harvinainen sukunimi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:24"]
Muut samannimiset eivät ole enää lapsentekoiässä joten lisää samannimisiä ei ole tulossa, paitsi poikani lapset sitten joskus aikanaan, toivottavasti heidät nimetään isän mukaan :)
[/quote]
Voihan tyttöjenkin lapset saada äidiltään sukunimen. Urpo.
Alle sata on mielestäni suht harvinainen, alle 20 jo hyvin harvinaisia. Jos on 300-400 niin ei todellakaan voi sanoa harvinaiseksi.
Selvästi ihmiset ajattelevat, että se on jotenkin hieno juttu, kun se pitää aina tilaisuuden tullen kertoa. Kuten tässä ketjussa.
Mun sukunimeä on parilla tuhannella, etunimeä yli 10000 henkilöllä. Silti minä olen löytänyt koko Suomesta vain yhden kokonimikaiman. Minä sanoisin, että sukunimi on harvinainen, jos heitä on alle sata elossaolevaa yhteensä, eli kaksinumeroinen luku. Mitään virallista määritelmää tästä en löytänyt. Todella harvinainen voisi olla alle 20.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:24"]
Muut samannimiset eivät ole enää lapsentekoiässä joten lisää samannimisiä ei ole tulossa, paitsi poikani lapset sitten joskus aikanaan, toivottavasti heidät nimetään isän mukaan :)
[/quote]
Voihan tyttöjenkin lapset saada äidiltään sukunimen. Urpo.
[/quote]
Ja mummoiässä oleva sitten niitä lapsia alkaa vielä tekemään, urpo opettele lukemaan
"tuo sama"
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:18"]Meitä ei ole kuin meidän perhe koko Suomessa, yhteensä 5 henkilöä, joten meillä mielestäni on harvinainen sukunimi. Joskus kun olen asiasta mainunnut, ovat toiset ihmetelleet kuinka niin harvinainen kun kuulostaa ihan tavalliselta. Mitään erityisen hienoa harvinaisessa nimessä ei mielestäni ole, mutta hauskaa kun meidän perheellä on ihan oma nimi.
Alkaako A:lla?
Meillä kaikki ne 3 sukulaista jotka ovat saaneet lapsia, ovat ottaneet miehensä sukunimen ja lapsetkin ovat tämännimisiä, ei tule nimi siis jatkumaan ellei poikani saa lapsia :(
Poikani kyllä arvostaa sukunimeään ja tietää että hän on ainoa jolla se tulee tulevaisuudessa olemaan, tuskin on siis ottamassa vaimon nimeä :D
"14"
Meitä on 14. Sanoisin että suhtkoht harvinainen nimi. Tunnen kaikki paitsi 2. Nämä kaksi asuvat molemmat ihan eri puolella Suomea eivätkä ole meidän sukua.
Meitä on alle 100 samalla sukunimellä. Ja meitä on kolme eri sukua, joilla ei kuitenkaan ole geneettistä yhteyttä. Mutta vaimon sisko meni naimisiin miehen kanssa, jonka sukunimi kuolee heidän kuoltuaan kun kellään lapsilla ei ole antaa jatkoa sukunimelle. Kuitenkin sukunimi voisi olla vaikka kellä maalla asuvalla, ihan suomalaonen yleinen yhdyssana. Itse ajattelin vaihtaa nimeni isovaarini sukunimeen, mutta se oli käytössä, tosin erittäin harvinaisena Itä-Suomessa, joten en kehdannut.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:35"]
Meitä on 14. Sanoisin että suhtkoht harvinainen nimi. Tunnen kaikki paitsi 2. Nämä kaksi asuvat molemmat ihan eri puolella Suomea eivätkä ole meidän sukua.
[/quote]
Miten voi olla mahdollista? Luulisi että jos noin vähän on, niin kaikki olisivat ainakin jollain tapaa sukulaisia tai jonkun sukulaisen entisiä puolisoita tai heidän lapsiaan.
"14"
Meidän sukuniemä näytti olevan 172 elossa olevaa ja koen sen olevan harvinainen. Tunne tulee lähinnä siitä, että ei ole tullut vastaan vielä ketään samaa sukunimeä kantavaa, joka ei ole (lähi)sukua.
Meidän sukuniemä näytti olevan 172 elossa olevaa ja koen sen olevan harvinainen. Tunne tulee lähinnä siitä, että ei ole tullut vastaan vielä ketään samaa sukunimeä kantavaa, joka ei ole (lähi)sukua.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:39"]
[/quote]
Miten voi olla mahdollista? Luulisi että jos noin vähän on, niin kaikki olisivat ainakin jollain tapaa sukulaisia tai jonkun sukulaisen entisiä puolisoita tai heidän lapsiaan.
"14"
[/quote]
Ei ole näin, kumma juttu. Erikoista on myös sekin että nämä kaksi asuvat myös erittäin kaukana toisistaan (yli 300km) joten en tiedä ovatko hekään sukua keskenään. :D
Ai, no kyllä mä olen ajatellut että jokunen satakin on vielä harvinainen, kun miettii kuinka paljon niillä yleisillä on kantajia.
Minun sukunimeä on siis alle 1400, etunimeä yli 30 000, tunnen henkilökohtaisesti viisi täyskaimaa, ja tiedän ainakin kolmesta muusta. Yksi työskenteli naapurifirmassa, jouduin sinne lähettämään sähköpostia. Ja kun työkin on suht sama, niin mulle ei vastattu! Kun otin yhteyttä, niin olivat kertoneet toedot kaimallani, ja ihmetelleet miksi se tuollaista kyselee sähköpostilla. Ja kaima oli ihmetellyt mielessään, miksi hälle tuollaisia asioita selitetään :-). Sukunimeni on yleinen pohjoisempana, Helsingissä aika outo.
[/quote]
"14"
[/quote]
No eihän silloin ole sukua, jos on jonkin sukulaisen entinen puoliso! Tai sen entisen puolison lapsi, jonka toinen vanhempi on jotain ihan eri sukua.
Tyttönimeni on kaiketi harvinainen sillä kaikki samaa sukunimeä kantavat ovat läheistä sukua keskenään.
Nykyinen sukunimeni taas ei ole mikään harvinaisuus.
Minun sukunimeäni ei ole kellään muulla. Ajattelen sen olevan aika harvinainen.
-13v tyttö
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:43"]
[/quote]
"14"
[/quote]
Ei ole näin, kumma juttu. Erikoista on myös sekin että nämä kaksi asuvat myös erittäin kaukana toisistaan (yli 300km) joten en tiedä ovatko hekään sukua keskenään. :D
[/quote]
Jospa he ovatkin jostain kauempaa sukua jonkun entisiä puolisoita jotka ovat pitäneet nimen? Tai vaikka heidän jälkeläisiään ja näin eivät ole sinulle sukua. Sitä ei välttämättä sinun lähisukusi osaa kertoa :)
Uskon kyllä, että teidän suvusta on tuo nimi heille tullut jotain kautta, pakkohan se on. Ei meidän sukunimi ainakaan ole voinut kenellekkään päätyä ilman, että on tullut meidän suvusta. Uskon että tuossa on joku avioerotilanne ja päättänyt pitää nimen ja saanut sitten uuden puolison kanssa lapsia ja nämä henkilöt on vaikka näiden lapsenlapsia tjn
"14"
Mä tiedän yhden tyypin ja sen suvusta on tyyliin kaikki kuollut ja sen sukunimikään ei tuu jatkumaan. Niitä on elossa 3 joilla on sama sukunimi Suomessa. Yhteensä oli about 10 muistaakseni jos kuolleet lasketaan.
Oma sukunimi on silleen että kuolleet mukaan laskettuna vajaa 150 omaa saman sukunimen :D