Kuinka vähän pitää olla, että sukunimi on harvinainen?
Monesti kuulee milloin mihinkin asiaan liittyen "koska sukunimeni on niin harvinainen". Joskus näin sanovien sukunimeä kantaa kuitenkin väestörekisterikeskuksen mukaan jopa 300-400 elossa olevaa henkilöä. Harvinainenko?
Jos tästä mainitsee, ihmiset loukkaantuvat. Onko siinä jotain erityisen hienoa, että on harvinainen sukunimi?
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:35"]
Meitä on 14. Sanoisin että suhtkoht harvinainen nimi. Tunnen kaikki paitsi 2. Nämä kaksi asuvat molemmat ihan eri puolella Suomea eivätkä ole meidän sukua.
[/quote]
Miten voi olla mahdollista? Luulisi että jos noin vähän on, niin kaikki olisivat ainakin jollain tapaa sukulaisia tai jonkun sukulaisen entisiä puolisoita tai heidän lapsiaan.
"14"
[/quote]
Ei ole näin, kumma juttu. Erikoista on myös sekin että nämä kaksi asuvat myös erittäin kaukana toisistaan (yli 300km) joten en tiedä ovatko hekään sukua keskenään. :D
[/quote]
Jospa he ovatkin jostain kauempaa sukua jonkun entisiä puolisoita jotka ovat pitäneet nimen? Tai vaikka heidän jälkeläisiään ja näin eivät ole sinulle sukua. Sitä ei välttämättä sinun lähisukusi osaa kertoa :)
Uskon kyllä, että teidän suvusta on tuo nimi heille tullut jotain kautta, pakkohan se on. Ei meidän sukunimi ainakaan ole voinut kenellekkään päätyä ilman, että on tullut meidän suvusta. Uskon että tuossa on joku avioerotilanne ja päättänyt pitää nimen ja saanut sitten uuden puolison kanssa lapsia ja nämä henkilöt on vaikka näiden lapsenlapsia tjn
"14"
[/quote]
Öh, ei ole pakko, perehdypä sukunimien historiaan Suomessa. Meidänkin sukunimellä on kaksi ihan eri sukua ja nimenkantajia on alle 80. Yhdistävä tekijä on tietty maatila, joka on antanut nimen asujilleen, hyvin yleinen sukunimen muodostumistapa Länsi-Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:18"]Meitä ei ole kuin meidän perhe koko Suomessa, yhteensä 5 henkilöä, joten meillä mielestäni on harvinainen sukunimi. Joskus kun olen asiasta mainunnut, ovat toiset ihmetelleet kuinka niin harvinainen kun kuulostaa ihan tavalliselta. Mitään erityisen hienoa harvinaisessa nimessä ei mielestäni ole, mutta hauskaa kun meidän perheellä on ihan oma nimi.
[/quote]
Itse otin mummon tyttönimen pari vuotta sitten ja nyt lisäkseni nimeä käyttää yksi perhe, juurikin jotain 5 henkilöä. Toki pidän siitä, että nimi on harvinainen, mutta valitettavasti nimi on myös vaarassa kadota (valitettavasti olen itse vela, muuten olisin tehtaillut paljon poikia - ja toki tyttöjäkin!), mutta ennenkaikkea nimellä on minulle valtavasti tunnearvoa ja se on mielestäni todella kaunis.
Meitä on elossa 30. Että on harvinainen ja vain meidän suvun sukunimi. Muut eivät saa kantaa tätä jos sukuun ei kuulu.
No jos verrataan suurpetokantoihin, niin ahma on harvinaisin ja ankarasti suojeltu ja niitä on suomessa noin 150.
Itse pidän sukunimeä harvinaisena, jos niitä on muutama sata.
Jos sukunimi löytyy muutamalta kymmeneltä, niin se on jonku lähisukulaisen väkisin keksimä.
Omaa sukunimeä on noin 200. Aikaisemmin melkein aina kaikki sanoivat että eivät ole kuulleet sitä aikaisemmin. Mutta sitten julkisuuteen pompsahti henkilö samalla sukunimellä, eikä ole nykyään juuri tarvinnut toistella nimeä ja kertoa miten se kirjoitetaan.
Omaa sukunimeäni on yhteensä (elossa ja kuolleilla, entisenä ja nykyisenä nimenä) 12 594 joten parisataa kuulostaa omiin korviini harvinaiselta :D
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:18"]
Meitä ei ole kuin meidän perhe koko Suomessa, yhteensä 5 henkilöä, joten meillä mielestäni on harvinainen sukunimi. Joskus kun olen asiasta mainunnut, ovat toiset ihmetelleet kuinka niin harvinainen kun kuulostaa ihan tavalliselta. Mitään erityisen hienoa harvinaisessa nimessä ei mielestäni ole, mutta hauskaa kun meidän perheellä on ihan oma nimi.
[/quote]
Itselle tulee ensimmäisenä mieleen että nimen vaihtaja on jonku veriteon tekijä. En kehuskelisi että perheen sukunimi on uniikki.
Moni vaihtaa vankilatuomion jälkeen nimeään, päästäkseen ilman vanhaa painolastia uuden elämän alkuun.
Mitään sukunimeä ei saa käyttää jossei sukuun kuulu. Tarkistin juuri, omaa sukunimeäni 21llä elossa olevalla. En saisi vaihtaa nimeäni virtaseksi, koska sitä nimeä ei suvussani ole. Ei ole väliä, kuinka yleinen tai harvinainen nimi on, sitä ei voi kuka vain ottaa
Tällä hetkellä meidän sukunimisiä on elossa alle sata.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:10"]No jos verrataan suurpetokantoihin, niin ahma on harvinaisin ja ankarasti suojeltu ja niitä on suomessa noin 150.
Itse pidän sukunimeä harvinaisena, jos niitä on muutama sata.
Jos sukunimi löytyy muutamalta kymmeneltä, niin se on jonku lähisukulaisen väkisin keksimä.
[/quote]
Täyttä höpöhöpöä, vai väkisin keksimä. Meidän muutaman kymmenen hengen sukunimi on peräisin 1800-luvulta (tai no tavallaan 1600-luvulta, mutta ei silloin vielä meidän suvun käytössä). Kuulostat kateelliselta, en kyllä ymmärrä miksi.
Monen sadan kantajan nimi ei ole erityisen harvinainen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:18"]
Meitä ei ole kuin meidän perhe koko Suomessa, yhteensä 5 henkilöä, joten meillä mielestäni on harvinainen sukunimi. Joskus kun olen asiasta mainunnut, ovat toiset ihmetelleet kuinka niin harvinainen kun kuulostaa ihan tavalliselta. Mitään erityisen hienoa harvinaisessa nimessä ei mielestäni ole, mutta hauskaa kun meidän perheellä on ihan oma nimi.
[/quote]
Itselle tulee ensimmäisenä mieleen että nimen vaihtaja on jonku veriteon tekijä. En kehuskelisi että perheen sukunimi on uniikki.
Moni vaihtaa vankilatuomion jälkeen nimeään, päästäkseen ilman vanhaa painolastia uuden elämän alkuun.
[/quote] no toi nyt on vaan sun ennakkoluulo.
Omaa sukunimeäni kantaa tällä hetkellä 42 henkilöä ja yhteensä on ollut 77. Sanoisin harvinaiseksi, koska kaikki samalla sukunimellä olevat ovat sukua keskenään. Onneksi sain miehen ottamaan oman nimeni(hänen sukunimeään yli 15000), sillä olemme siskoni kanssa ainoat sukunimen jatkajat tästä sukuhaarasta.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:35"]
Meitä on 14. Sanoisin että suhtkoht harvinainen nimi. Tunnen kaikki paitsi 2. Nämä kaksi asuvat molemmat ihan eri puolella Suomea eivätkä ole meidän sukua.
[/quote]
Miten voi olla mahdollista? Luulisi että jos noin vähän on, niin kaikki olisivat ainakin jollain tapaa sukulaisia tai jonkun sukulaisen entisiä puolisoita tai heidän lapsiaan.
"14"
[/quote]
Esimerkiksi torpparit ovat voineet ottaa nimekseen sen talon jossa ovat asuneet ja samassa talossa on voinut asua eri aikaan eri perheitä, joille on näin tullut sama sukunimi kun se 1921 tuli pakolliseksi. Jos ei ole ollut kovin sikiviää sukua, niin eipä niitä saman nimisiä ole kovin paljon ehtinyt tulla vajaassa sadassa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
Eihän tuossa puhuttu mitään nimen vaihtamisesta, eikä varsinkaan kehuskeltu.
Meidän suvun nimeä kantaa maailmassa kolmisenkymmentä henkeä. Aika harvinainen siis.
Mun sukunimeä on 12 kappaletta Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:10"]No jos verrataan suurpetokantoihin, niin ahma on harvinaisin ja ankarasti suojeltu ja niitä on suomessa noin 150. Itse pidän sukunimeä harvinaisena, jos niitä on muutama sata. Jos sukunimi löytyy muutamalta kymmeneltä, niin se on jonku lähisukulaisen väkisin keksimä. [/quote] Täyttä höpöhöpöä, vai väkisin keksimä. Meidän muutaman kymmenen hengen sukunimi on peräisin 1800-luvulta (tai no tavallaan 1600-luvulta, mutta ei silloin vielä meidän suvun käytössä). Kuulostat kateelliselta, en kyllä ymmärrä miksi. Monen sadan kantajan nimi ei ole erityisen harvinainen.
[/quote]
Miten joku voisi olla kateellinen siitä että toisen sukunimeä ei ole kovin monella? Itsellä tulee ainakin aina ensimäisenä mieleen, ettää siinä on joku ex valjakkala perheineen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:10"]No jos verrataan suurpetokantoihin, niin ahma on harvinaisin ja ankarasti suojeltu ja niitä on suomessa noin 150. Itse pidän sukunimeä harvinaisena, jos niitä on muutama sata. Jos sukunimi löytyy muutamalta kymmeneltä, niin se on jonku lähisukulaisen väkisin keksimä. [/quote] Täyttä höpöhöpöä, vai väkisin keksimä. Meidän muutaman kymmenen hengen sukunimi on peräisin 1800-luvulta (tai no tavallaan 1600-luvulta, mutta ei silloin vielä meidän suvun käytössä). Kuulostat kateelliselta, en kyllä ymmärrä miksi. Monen sadan kantajan nimi ei ole erityisen harvinainen.
[/quote]
Miten joku voisi olla kateellinen siitä että toisen sukunimeä ei ole kovin monella? Itsellä tulee ainakin aina ensimäisenä mieleen, ettää siinä on joku ex valjakkala perheineen.
[/quote]
Onko sinulla muitakin yhtä typeriä ennakkoluuloja?
Mun sukunimi ei ole harvinainen (meitä on noin 2000) ja mulla on suht yleinen etunimikin. Jostain syystä mulla ei silti ole yhtään nimikaimaa, ei edes etunimi-sukunimi :D hassu sattuma.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:48"]Minun sukunimeäni ei ole kellään muulla. Ajattelen sen olevan aika harvinainen.
-13v tyttö
[/quote]
Ja tarkoitan siis, ettei kellään muulla koko maailmassa.
-13v tyttö