Kuinka vähän pitää olla, että sukunimi on harvinainen?
Monesti kuulee milloin mihinkin asiaan liittyen "koska sukunimeni on niin harvinainen". Joskus näin sanovien sukunimeä kantaa kuitenkin väestörekisterikeskuksen mukaan jopa 300-400 elossa olevaa henkilöä. Harvinainenko?
Jos tästä mainitsee, ihmiset loukkaantuvat. Onko siinä jotain erityisen hienoa, että on harvinainen sukunimi?
Kommentit (134)
Mun sukunimi on vain viidellä. Eikä löydy edes harvinaisten sukunimien listalta.
Vierailija kirjoitti:
Sukunimeni on tasan yhdellä, eli minulla. Eli aika harvinainen vaikka on täysin suomalainen nimi.
Itse keksitty?
Omalla tyttönimelläni olevia on alle 40. Nuorena naimisiin mennessäni otin vanhanaikaisena ihmisenä miehen nimen, ja kyllä se nyt kaduttaa. Oma tyttönimeni on paljon kauniimpi ja tosiaan melko harvinainen, ja olen jo pitkään ajatellut nimen vaihtoa.
Toisaalta, nykyään minulla on täyskaimoja useita, joten somessa ym saa olla tuntematon. Jos vaihdan tyttönimeeni, yhtään kaimaa ei ole. Entisenä häirikön kohteena, tämä vähän häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukunimi on vain viidellä. Eikä löydy edes harvinaisten sukunimien listalta.
Ei, koska viiden tai alle nimen määrää ei julkisteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nimeä ei julkisteta, jos niitä on viisi tai vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei mikä siihen on syynä?
Meitä on 17 eikä mulla ole yhtään etunimikaimaa. Nimeni on siis täysin uniikki.
Mulla mieheltäni peritty sukunimi. Niitä reilusti alle sata. Mielestäni harvinainen. Kaikki joilla nimi on, ovat samoista esivanhemmista lähtöisin, tai sitten avioliiton kautta periytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyyden vuoksi. Uteliaan liian helppoa selvittää., keitä ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyyden vuoksi. Uteliaan liian helppoa selvittää., keitä ovat
Ah joo kiitos.
Mun tyttönimeä on n 70 ihmisellä ja se on minusta harvinainen. Nykyistä sukunimeäni on vähän yli 500 suomalaisella ja en siihenkään juuri missään törmää.
Itsellä on reilusti yli tuhannen ihmisen kanssa sama sukunimi. En ole vakavasti miettinyt sukunimen vaihtoa, mutta leikkimielisen listauksen tehnyt itse keksityistä vaihtoehdoista. Voisin ottaa yhdistelmäsukunimen tai vaihtaakin jos löydän kumppanin jolla on harvinaisempi.
Ei 300-400 henkilön sukunimi myöskään ole kovin yleinen. Kuulostaa lähinnä taas kiusaajapuuhilta etsiä vikaa toiden sanomisista ja määritelmistä että pääsee kiusaamaan. Aika ankeaa keskustella sellaisen kanssa joka haluaa vääntää sanojen määritelmistä...
Oma tyttönimi oli yksi yleisimmistä sukunimistä, nykyinen hrvinaisempi kun sitä on alle sadalla.
Kuinka vähän kantajia pitää olla että ovat toisilleen sukua? Esimerkiksi kaikilla 200 ihmisellä yhteinen esi-isä?