Keskustelua HUUMEHÖRHÖISTÄ
Minä olen päällisin puolin täysin normaali ja kunnollinen ihminen. Minulla on hyvä ammatti, käyn töissä, maksan vuokran ja laskut. Pidän huolta ulkonäöstäni ja pukeudun siististi. Olen kiltti, ystävällinen ja avulias. Mutta olen huumeriippuvainen.
.
Lapsena olin ns. kympin tyttö, mutta todella arka. Pärjäsin koulussa hyvin ja minulla oli kavereita. Jossain vaiheessa kuitenkin masennuin ja ahdistuin, ja itsemurhaa yritin 15-vuotiaana. 17-vuotiaana kiinnostuin huumeista ja aloin käyttämään satunnaisesti, ensin harvoin ja saatoin olla kuukausiakin ilman. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, ahdistuksesta, masennuksesta, surkeasta itsetunnosta... Subutexista sain itsevarmuutta, jaksoin tehdä muutakin kuin maata yksin kotona, jaksoin taas kiinnostua ja innostua asioista. Jaksoin ELÄÄ, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvää minulle siihen aikaan. Monta vuotta käyttö oli hyvin satunnaista eikä siitä koitunut mitään ongelmia. Jossain vaiheessa homma karkasi käsistä, eikä sitten enää ollutkaan kivaa. Nyt olen 23-vuotias ja olen jo uskoakseni päässyt pahimman yli, vaikka edelleen sorrun sillon tällöin huumeisiin. Olen yrittänyt jo pitkään yrittänyt lopettaa, mutta se ei ole helppoa. Uskon kuitenkin onnistuvani vielä, vaikka siinä menisi kauan.
.
Miksi huumeiden käyttäjiä vihataan niin paljon vain siksi, että he käyttävät huumeita? Jotkut nistit joo tekevät rikoksia ja aiheuttavat vahinkoa muille, mutta sitten on muita kaltaisiani jotka eivät tee kenellekkään mitään pahaa. Narkkaritkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja aivan yhtä arvokkaita, ainunlaatuisia yksilöitään. Miten itse suhtaudut huumeisiin ja niiden käyttäjiin?
Kommentit (564)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:58"]
Alkoholi on porttihuume ja niin voimakkaasti päätä sekoittava sekä estoja alentava että sitä voi hyvällä syyllä sanoa vahvaksi huumeeksi.
[/quote]
Alkoholi on yksi niistä harvoista kovista huumeista, joilla voi sammuttaa tajunnankin ihan täydellisesti, ja myös erittäin helposti. Tekee tosi hyvää aivoille.
[/quote]
Alkoholi täyttää kevyesti ns. vaarallisen huumausaineen määritelmän:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Huumausainerikos_Suomessa#Eritt.C3.A4in_vaarallinen_huumausaine
[/quote]
Sehän koko aiheesta tekee paranoidisen, kaksinaismoraalisen ja ties mitä muuta kun yksi ainoa mikä on laillista on yksi pahimmista ja kaikki muu, miedommatkin on kiellettyjä. Siinä että ihmiset on aina käyttäneet päihteitä/huumeita niin siihen pitää vain suhtautua. Kieltolaki huumeiksi luokiteltujen osalta on täydellisesti epäonnistunut.
Käyttö on yleistynyt samaan aikaan kun järjettömiä määriä rahaa on palanut taistelussa huumeita vastaan. Suomalainen "valistus" on käytännössä toiminut mainostamisena. Niin yli ampuvaa shaissee ettei sitä usko kukaan. Mielenkiinnon se "valistus" kyllä sai aikaan sekä minulla että monilla muilla.
Onneksi jotain järkeä päässä kun en minä eikä moni muukaan mennyt porttiteorian mukaan. Pulvereita on tarjottu, jopa tyrkytetty niin ei vaan kiinnosta. Jos kannabis on aine x niin se ei oikeasti saa haluamaan ainetta z. Ainoa minkä vaikutuksen alaisena saa helpommin kokeilemaan jotain on kuningas alkoholi. Siinäkin vaikuttaa oma pää.
Valehtelematta olen ollut joskus niin kännissä että muisti pois. Silti olen silloinkin kieltäytynyt viivoista. Savuista en muuten kieltäydy. Kaverit kertoneet niistä mistä itsellä filmi poikki.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:24"]
:P Turhaa mä vakuuttelen että tunnen, jos ette usko nii ette usko. Tää on kyllä suoraan mun omia kokemuksia, jollain toisella on erilaisia. Mutta täytyy sanoa että ensimmäistäkään subun käyttäjää en ole tavannut jolla menis oikeasti hyvin myös silloin kun sitä subua ei ole. Satunnaiskäyttäjiä joo mutta niistäkin ainakin lähes kaikista on tullut parin vuoden sisällä jokapäiväisiä käyttäjiä.
[/quote]
Kyllä sinäkin aika maailmassa jaksat liikkua. Eipä ole huumeiden kieltolakikaan kavereitasi millään tavalla kyennyt auttamaan, vaikka siihen on sentään rahaa tungettu vuosikymmenien aikana todella paljon.
[/quote]
Minulla on ollut syyni tällaisessa maailmassa liikkua. Aiemmin se oli minusta coolia, ihailtavaa ja pahikset niin ihanii.. Rehellisesti, heräsin vasta kun hoksasin että vuoden aikana oli ehtinyt kuolla lähes kymmenen tuttavaa. Minun koko arvomaailma oli ihan sekaisin, olen nimittäin perheestä jossa päihteidenkäyttö oli normaalia ja pilvenpoltto paljon parempi vaihtoehto kuin juominen. Minulla ei varsinaisesti huumeongelmaa ollut, silloin tällöin käytin. Minulle ne eivät saaneet ns. hyvää oloa aikaiseksi, menin vain sekaisin. En saanut siitä samaa mitä esimerkiksi ap kuvaa saavansa: itsevarmuutta, ahdistus lähtee jne. Rehellisesti sanottuna tuli jopa paha olo.
Tosiaan, kun heräsin aloin kyseenalaistamaan koko käsitystäni huumeista ja ylipäätään päihteistä. Nykyään juon kyllä silloin tällöin, muuten en käytä mitään eikä tee edes mieli. Mailmankuvani on muuttunut täysin, enkä oikeastaanp idä näihin kavereihini enää yhteyttä. Jos tulevat vastaan niin tervehdin, siinä se. Heidän maailmansa on sairas ja kieroutunut. Siihen ei auta kieltolait, enkä kyllä usko että terapiakaan. Tai mikään muukaan. Heidän pitää itse tajuta kuinka sairaassa maailmassa he elävät. Minusta huumeiden laittomuus on ihan ok, se on yhteiskunnan viesti että tämä ei ole ok. Sillä se ei todellakaan ole sitä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:39"]
Heidän pitää itse tajuta kuinka sairaassa maailmassa he elävät. Minusta huumeiden laittomuus on ihan ok, se on yhteiskunnan viesti että tämä ei ole ok. Sillä se ei todellakaan ole sitä.
[/quote]
Itse kannatan Hollannin mallia, joka on osoittanut toimivuutensa jo useiden vuosikymmenien ajan.
Minusta huumeiden laittomuus on ihan ok, se on yhteiskunnan viesti että tämä ei ole ok. Sillä se ei todellakaan ole sitä.
[/quote]
Minun mielestäni ei ole OK, että arvalla laaditaan joku laki, jota sitten kaikkien pitäisi noudattaa. Kyseessähän ei ole todellakaan mikään "yhteisesti" laadittu laki. Lähinnä siis tarkoitan kannabiksen kieltävää lakia, joka Suomessa arvottiin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:44"]
Heidän pitää itse tajuta kuinka sairaassa maailmassa he elävät. Minusta huumeiden laittomuus on ihan ok, se on yhteiskunnan viesti että tämä ei ole ok. Sillä se ei todellakaan ole sitä.
[/quote]
Itse kannatan Hollannin mallia, joka on osoittanut toimivuutensa jo useiden vuosikymmenien ajan.
[/quote]
Nämä ovat ihan mielipideasioita, en voi sanoa kumpi vaihtoehto olisi oikeasti parempi. Minun tuntemieni käyttäjien perusteella sanoisin että mietojen käyttäjät ovat Portugalin mallin kannalla, kovien käyttäjät kiellon kannalla. Yleensä mitä huonommin menee sitä enempi ollaan päihdevastaisia, uskokaa tai älkää. Kohtuukäyttäjät ja aloittelijat ovat liberaalimpia.
Itse uskoisin että jos haluttaisiin niin näistä voitaisiin tehdä joku kompromissi. En osaa sanoa miten, en ole asiaa tarpeeksi tutkinut.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:49"]
Tunnen paljon huumeiden käyttäjiä, monia juurikin tällaisia kuin ap. Rehellisesti sanottuna heillä ei todellakaan ole asiat niin hyvin kuin antavat ymmärtää. Riippuvuus on suurta ja se hallitsee elämää. Toistaiseksi pystytään rahoittamaan käyttö laillisin keinoin, ja se voi jatkua pitkäänkin. Kulissit ovat kunnossa, mutta rajalla mennään. Ei pystytä itse näkemään sitä ongelmaa.
[/quote]
Suurin osa suomalaisista käy sitten ap:n rooliin hyvin. Suurin osa suomalaisista on koukussa alkoholiin ja elämä pyörii sen ympärillä. Alkoholismi on antiikin kultuurin peruja. Alkoholi on olennainen osa kultuuriamme.
Pyhät ja työntekokin jaksotetaan alkoholille ja kahville. Absolutistit ovat häviävän pieni jämä kultuurissamme ja pitää sanoa että uutena aatteena absolutismi on todellisuudesta karannut aate. Keksitty ehkä päihdeongelmaisen päässä.
Ihminen ei ole koskaan ennen ollut absolutisti kuin nyt. Absolutismia mainostetaan luonnollisena ja aikojen alusta olleena juttuna, mutta valitettavasti se on vain muotivillitys kuten karppaaminenkin. Kamalinta on tuon aatteen puettavuus. Jokainen voi väittää ja elää ulkoisesti absolutistin elämää ja sillä saa helposti suosiota ympäristössään. Silti harva oikeasti elää puhdasta elämää. Valtio ja terveyslaitokset mainostavat raittiutta ja silti sen jäsenet eivät kuitenkaan elä kuten opettavat. Siitä syntyy kaksinaismoralismi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:52"]
Nämä ovat ihan mielipideasioita, en voi sanoa kumpi vaihtoehto olisi oikeasti parempi. Minun tuntemieni käyttäjien perusteella sanoisin että mietojen käyttäjät ovat Portugalin mallin kannalla, kovien käyttäjät kiellon kannalla. Yleensä mitä huonommin menee sitä enempi ollaan päihdevastaisia, uskokaa tai älkää. Kohtuukäyttäjät ja aloittelijat ovat liberaalimpia.
Itse uskoisin että jos haluttaisiin niin näistä voitaisiin tehdä joku kompromissi. En osaa sanoa miten, en ole asiaa tarpeeksi tutkinut.
[/quote]
Ei se ole mikään mielipideasia, että Hollannissa kovia huumeita ja myös kannabistakin käytetään asukaslukumäärään suhteutettuna vähemmän kuin vaikkapa Suomessa. Kovista huumeista johtuvia kuolemantapauksiakin on myös vähemmän. Skitsofreniaakin esiintyy vain vähäinen murto-osa siitä mitä on maailman keskivarvo. Eli ei se kannabis ja skitsofreniakaan ihan aina kulje samaa tietä. Kannabis laillistuu maailmalla koko ajan, koska se on pienimmän "riesan" tie, ja joka paikassa missä kannabis on laillistettu, ongelmat ovat vähentyneet.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:50"]
Minusta huumeiden laittomuus on ihan ok, se on yhteiskunnan viesti että tämä ei ole ok. Sillä se ei todellakaan ole sitä.
[/quote]
Minun mielestäni ei ole OK, että arvalla laaditaan joku laki, jota sitten kaikkien pitäisi noudattaa. Kyseessähän ei ole todellakaan mikään "yhteisesti" laadittu laki. Lähinnä siis tarkoitan kannabiksen kieltävää lakia, joka Suomessa arvottiin.
[/quote]
Nyt kun on enemmän tutkimustietoa niin tilannetta tulisi tietysti tarkastella uudestaan. En itse käytä, enkä kannusta ketään käyttämään mutta honestly - ei se laillistaminen ole ihan mahdoton ajatus. Ihmisillä on aina ollut tarve huumata itseään, joten miksipä ei. Saataisiin myös samalla verotuloja.
Sinun on huomioitava että ennenhän kannabista ei todellakaan käytetty näin paljoa, joten se on ollut oikeastaan ihan sama onko se laillista vai ei. Totesin että huumeiden laittomuus on ok, viittasin tässä siis muuhunkin kuin kannabikseen.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:52"]
[/quote]
Ei se ole mikään mielipideasia, että Hollannissa kovia huumeita ja myös kannabistakin käytetään asukaslukumäärään suhteutettuna vähemmän kuin vaikkapa Suomessa. Kovista huumeista johtuvia kuolemantapauksiakin on myös vähemmän. Skitsofreniaakin esiintyy vain vähäinen murto-osa siitä mitä on maailman keskivarvo. Eli ei se kannabis ja skitsofreniakaan ihan aina kulje samaa tietä. Kannabis laillistuu maailmalla koko ajan, koska se on pienimmän "riesan" tie, ja joka paikassa missä kannabis on laillistettu, ongelmat ovat vähentyneet.
[/quote]
Eihän Hollannissa ole ihmisillä alkoholiongelmiakaan yhtä paljon kuin meillä, vaikka brenkku meillä onkin laillista. Hollannissa ei yksinkertaisesti ole samanlainen kulttuuri kuin meillä, emme voi tietää toimisiko sama malli meillä yhtä hyvin. Kuten sanoin niin en en voi täysin muodostaa tästä mielipidettä sillä en ole tutkinut asiaa tarpeeksi. Se minusta kuitenkin kertoo jotain että yhteiskunnan pohjasakka, rappionarkomaanit ovat kieltolain kannalla, ja pitävät eteenkin kovien huumausaineiden kieltoa nimenomaan arvokysymyksenä.
Kannabishan ei aiheuta skitsofreniaa tai muita mielenterveysongelmia. Oman kokemukseni mukaan käyttäjien oireilu on alkanut jo aiemmin, ja sitä yritetään lääkitä päihteillä. Kannabis, kuten muutkin päihteet (kuten alkoholi) voivat tietysti myös laukaista mt-ongelmia mutta eivät todellakaan aiheuta niitä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:49"]
Tunnen paljon huumeiden käyttäjiä, monia juurikin tällaisia kuin ap. Rehellisesti sanottuna heillä ei todellakaan ole asiat niin hyvin kuin antavat ymmärtää. Riippuvuus on suurta ja se hallitsee elämää. Toistaiseksi pystytään rahoittamaan käyttö laillisin keinoin, ja se voi jatkua pitkäänkin. Kulissit ovat kunnossa, mutta rajalla mennään. Ei pystytä itse näkemään sitä ongelmaa.
[/quote]
Suurin osa suomalaisista käy sitten ap:n rooliin hyvin. Suurin osa suomalaisista on koukussa alkoholiin ja elämä pyörii sen ympärillä. Alkoholismi on antiikin kultuurin peruja. Alkoholi on olennainen osa kultuuriamme.
Pyhät ja työntekokin jaksotetaan alkoholille ja kahville
[/quote]
En nyt sanoisi että suurin osa koukussa alkoholiin samoin kun AP on subutexiin. Sinun on ehkä mahdoton ymmärtää tätä jos et ole nähnyt subutexin käyttöä niin hyvässä kuin pahassa lähelläsi, mutta normaalisuomalaiselle alkoholiton viikonloppu ei aiheuta fyysisiä oireita samoin kuin mitä subuton päivä aiheuttaa aplle. Vieroitusoireena on esimerkiksi paha flunssankaltainen tila, jossa palelee jatkuvasti on kylmä, itkettää, ahdistaa, ei pysty tekemään mitään, ei huvita mikään! Makaa sängyssä ja hytisee. Ja tietää että siihen on yksi helppo ratkaisu, se että kiskoo lainit. Sen jälkeen voi taas olla normaalisti. Alkoholismiin verrattavissa, kyllä, mutta on naurettavaa liioittelua väittää että suurin osa suomalaisista on alkoholisteja, vaikka alkoholia käyttäisivätkin. Se että nauttii juhlissa alkoholia (runsaastikkin) ei tee kenenstäkään alkoholistia.
Kahvinjuojista kyllä tunnistaa riippuvuuden :D Mikään ei onnistu ilman aamukahvia! Ja heitä on oikeasti suomessa paljon.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:13"]
Kahvinjuojista kyllä tunnistaa riippuvuuden :D Mikään ei onnistu ilman aamukahvia! Ja heitä on oikeasti suomessa paljon.
[/quote]
Kofeiiniaddiktit tosiaan aloittavat heti aamusta oman päihteensä käyttämisen, tai muuten ei lähde "kone käyntiin". Riippuvuus on siis aika kova. Pitää myös muistaa, että kofeiinillakin on haittoja. Se esimerkiksi aiheuttaa Suomessa joka vuosi päihdepsykoosejakin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:05"]
Se minusta kuitenkin kertoo jotain että yhteiskunnan pohjasakka, rappionarkomaanit ovat kieltolain kannalla, ja pitävät eteenkin kovien huumausaineiden kieltoa nimenomaan arvokysymyksenä.
[/quote]
Varmaan ajattelevat, että kaikki ovat yhtä tyhmiä mitä he itsekin ovat olleet, ja ainoa keino on kieltolaki, josta taas asiantuntijat ovat todenneet, että se ei toimi. Jos se toimisi, ei olisi ongelmiakaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:18"]
[/quote]
Kofeiiniaddiktit tosiaan aloittavat heti aamusta oman päihteensä käyttämisen, tai muuten ei lähde "kone käyntiin". Riippuvuus on siis aika kova. Pitää myös muistaa, että kofeiinillakin on haittoja. Se esimerkiksi aiheuttaa Suomessa joka vuosi päihdepsykoosejakin.
[/quote]
Kieltämättä se on aika sairasta, juurikin tuohon Subutexin käyttöön verrattavaa(joskaan vieroitusoireet eivät ole lähellekkään yhtä voimakkaita!). Minä en ihan rehellisesti sanottuna usko että kukaan saisi pelkällä kofeiinilla itselleen päihdepsykoosia aikaiseksi. Olisikohan sulla näyttöä tästä..? Eikä kiitos mitään huuhaatutkimuksia. Jos tosiaan saa pelkällä kofeiinilla itselleen psykoosin aikaiseksi niin uskon että se olisi kyllä lauennut muutenkin. Toisaalta, kyllähän jotkut kiskovat sitä kuppitolkulla ihan tärinöihin asti, joten..
Huumehörhöt ovat syvältä perseestä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:30"]Huumehörhöt ovat syvältä perseestä.
[/quote]
Ps. Samoin alkoholistit. Voisivat tsempata vähän.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:18"]
[/quote]
[/quote]
Kieltämättä se on aika sairasta, juurikin tuohon Subutexin käyttöön verrattavaa(joskaan vieroitusoireet eivät ole lähellekkään yhtä voimakkaita!). Minä en ihan rehellisesti sanottuna usko että kukaan saisi pelkällä kofeiinilla itselleen päihdepsykoosia aikaiseksi. Olisikohan sulla näyttöä tästä..? Eikä kiitos mitään huuhaatutkimuksia. Jos tosiaan saa pelkällä kofeiinilla itselleen psykoosin aikaiseksi niin uskon että se olisi kyllä lauennut muutenkin. Toisaalta, kyllähän jotkut kiskovat sitä kuppitolkulla ihan tärinöihin asti, joten..
[/quote]
Kofeiinilla hallusinaatioita:
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288396687053.html
Kofeiinista psykoosi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini
https://en.wikipedia.org/wiki/Stimulant_psychosis
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19407709
Googlella löytää paljon lisää. Eli jos eivät linkit kelpaa, niin voit itse etsiä sellaiset, jotka sinullekin kelpaavat. Jos sinulle ei ole tullut koskaan kofeiinista mitään ongelmia, se ei tarkoita sitä, etteikö tuo piristävä ja yleensä ihan joka päivä (aamusta iltaan) käytettävä huume olisi ajaisi ihmisiä psykooseihin ja mielisairaalaan Suomessakin ihan joka vuosi.
Joo, kofeiinikin on huume, mutta jotain rajaa sentään! Ei nyt ole ihan saman luokan päihde kuitenkaan kuin vaikkapa alkoholi tai amfetamiini jne.
Kofeiinin haitallisuus ei vähennä muiden päihteiden haitallisuutta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:05"]
Se minusta kuitenkin kertoo jotain että yhteiskunnan pohjasakka, rappionarkomaanit ovat kieltolain kannalla, ja pitävät eteenkin kovien huumausaineiden kieltoa nimenomaan arvokysymyksenä.
[/quote]
Varmaan ajattelevat, että kaikki ovat yhtä tyhmiä mitä he itsekin ovat olleet, ja ainoa keino on kieltolaki, josta taas asiantuntijat ovat todenneet, että se ei toimi. Jos se toimisi, ei olisi ongelmiakaan.
[/quote]
Vaan ei se laillistaminenkaan toimi sataprosenttisesti, eihän?
Tuntuu, ettet todellisia syitä huumeidenkäytölle. Pistät vain kaiken kieltolain piikkiin, ja sen kumoamisella kaikki ongelmat ratkeaisivat. Ei se niin mene.
Tämä on nyt kaikki ihan huuhaata, ja kaikki pohjautuu omiin kokemuksiini. Näkisin huumeidenkäytölle kaksi(tai ehkä kolme) pääsyytä
1. Mielenterveysongelmat (lähdetään lääkisemään, ahdistaa ja hei tää subu auttaa!! oon viimein oma itseni)
1.1 Työttömyys, joka voi johtua mielenterveysongelmista (ei ole muuta tekemistä kuin olla sekaisin)
2. Arvomaailma (kavereilta, vanhemmilta opittu)
Miten sitten näitä lähdettäisiin ratkomaan. No, lapsille ja nuorille ehkäisevää mielenterveystyötä, ja aikainen puuttuminen koulussa kodin ongelmiin. Mielenterveysongelmaisille hoitoa ja tekemistä. Kaikista ei myöskään ole 8-16 työhön, mistä saisimme näille ihmisille työtä? Minusta kieltolaki ei itsessään ole mikään suuri ongelma, minusta ongelma on siinä ettei terveydenhuollossa osata kohdata päihdeongelmaisia oikein. Oletetaan että ongelmat johtuvat nimenomaan siitä päihteidenkäytöstä, vaikka yleensä asia ei näin ole. Puhtaat seulat saattavat olla pääsyvaatimus terapiaan. Se ei ole kieltolaista aiheutuvaa, se on nimenomaan asenteista johtuvaa.
Tätä kirjoittaessani voisin todeta että pidän nimenomaan kovien huumeiden kohdalla kieltolakia perusteltuna arvokysymyksenä. Maksimissaan käyttörikoksista voisi luopua, mutta esimerkiksi maahantuonti ja myynti saa ehdottomasti pysyä kiellettynä.
Olen jo useaan otteeseen toistellut tätä, ja sanon sen uudelleen. En ole tutkinut asiaa tarpeeksi voidakseni muodostaa mielipidettä, mutta näin siis lyhyellä pohdiskelulla.
Sinun kanssasi on kuitenkin aika turhauttavaa jankata kun olet selvästi jo päättänyt kantasi etkä enää kykene sitä kyseenalaistamaan tai edes kehittämään. Toitotat sitä vain absoluuttisena totuutena.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:37"]
Joo, kofeiinikin on huume, mutta jotain rajaa sentään! Ei nyt ole ihan saman luokan päihde kuitenkaan kuin vaikkapa alkoholi tai amfetamiini jne. Kofeiinin haitallisuus ei vähennä muiden päihteiden haitallisuutta.
[/quote]
Kofeiini aiheuttaa yleensä käyttäjälleen aika kovan riippuvuuden, ja riippuvuus on se asia, jolla isoa rahaa tehdään. Tupakkaankin sotketaan kaikkea lisäainetta joukkoon, että riippuvuus syntyisi helpommin ja olisi suurempi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:24"]
:P Turhaa mä vakuuttelen että tunnen, jos ette usko nii ette usko. Tää on kyllä suoraan mun omia kokemuksia, jollain toisella on erilaisia. Mutta täytyy sanoa että ensimmäistäkään subun käyttäjää en ole tavannut jolla menis oikeasti hyvin myös silloin kun sitä subua ei ole. Satunnaiskäyttäjiä joo mutta niistäkin ainakin lähes kaikista on tullut parin vuoden sisällä jokapäiväisiä käyttäjiä.
[/quote]
Kyllä sinäkin aika maailmassa jaksat liikkua. Eipä ole huumeiden kieltolakikaan kavereitasi millään tavalla kyennyt auttamaan, vaikka siihen on sentään rahaa tungettu vuosikymmenien aikana todella paljon.