Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos av! Vihdoin sain ruskeankastikkeen onnistumaan täydellisesti!

Vierailija
14.03.2023 |

Mielipiteiden ja ohjeiden jälkeen mitä ketjuista lukenut tein näin:

1 dl jauhoja, niiden pyörittely kauan valurautapaistinpannulla asteet 4:lla kunnes on kolan ruskeata. Jauhojen seassa paahtumassa 3 maustepippuria ja 15 murskattua valkopippuria. Joukkoon porisemaan 1 dl voita ja tuloksena on se kuuluisa kinuskimainen massa. Perään sekoittelin kiehuvankuumaa lihalientä kuutiosta n.5-6 dl. Ei paakkuuntunut koska liemi kiehui. Nyt oli jo varsin hyvää, mutta lisäsin 0,5 dl kermaa ja hyppysellisen suolaa.
Aivan täydellistä. Nyt pienet HKBleu palaset paiston kautta kastikeeseen ja makkarakastike on valmis.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos sinulle tästä. Tämä menee kokeiluun nyt! (jääkaapissa boxi valmislihapullia jotka ei kyllä sellaisenaan ole mistään kotoisin)

Vierailija
2/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennus: 5-6dl lihaliemellä tulee aika sakea kastike, enemmänkin voi nestettä laittaa, pikkuhiljaa, jos tuntuu että liian paksua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli laitetaanko se voi sine heti jauhojen kans vai ensin siis ruskistetaan jauhot ilman voita? Haluan tietöö

Vierailija
4/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvin simppeli ohje: voita pannuun, kun rupeaa sulamaan ja tirisemään niin 3 kukkurallista rkl vehnäjauhoja perään. Niitä paistetaan kunnes sopivan ruskeita ja oikea aromi. Sitten vettä 2-4 dl, tarpeen mukaan lisäten.

Sekaan lopuksi sitten paistettu jauheliha/makkaranpalat/sipuli/whatever ja mausteet lopuksi maun mukaan.

Vierailija
5/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli laitetaanko se voi sine heti jauhojen kans vai ensin siis ruskistetaan jauhot ilman voita? Haluan tietöö

Molempia tapoja näkyy, mutta ruskistin kuivia jauhoja + niitä pippureita valurautapannulla ensin todella kauan, pikkuhiljaa, kolan ruskeiksi. Meni ehkä 20-30min. tässä jauhojen pyörittelyssä. Sitten vasta niiden joukkoon voi sulamaan ja sekoittelemaan. Tässä kohtia väri tummenee vieläkin ja muistuttaa tummahkoa kinuskia.

ap

Vierailija
6/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan muussaan purkin säilykelihapullia lasin pohjalla kattilassa. Hyvää on pottujen kanssa, olen laiska.

Sekään savupaprikajauhetta ja ketsuppia.

70-luvulla faija teki soosin just noin vanhan koulun tyyliin.

Makua antamaan laitettiin pienenpieniä lihanpajoja.

Vierailija
7/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan muussaan purkin säilykelihapullia lasin pohjalla kattilassa. Hyvää on pottujen kanssa, olen laiska.

Mitä tuo tarkoittaa?

Vierailija
8/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua juttua tämäkin. Koitas muuten tätä: murskattujen pullien joukkoon kuutioitu tomaatti ja 1 hienonnettu sipuli tai kevätsipulin varret + 1-2 dl vettä. Anna porista hiljaa mutta kauemmin kuin luulisi, kunnes kastikkeessä näkyy että rasva alkaa ikäänkuin erottua. Nyt on maut kohdillaan!

Vierailija
9/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo tarkoittaa?

Se tarkoittaa juuri sitä mitä siinä lukeekin. Rivien välissä ei ole mitään, tekninen ohje.

Eli muussataan purkki säilykelihapullia juomalasin pohjalla kattilassa. Tuoppikin käy, tai vastaava.

Näin saadaan helppo ja nopea ruskea soosi.

Vierailija
10/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni tehnyt ruskeaa kastiketta ja ikäni on 51v. Ihan järkyttävää miten luokattoman huonosti suomalaiset syövät.

Vierailija
11/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako litraa kastiketta tuosta APn reseptistä tulee?

Vierailija
12/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verisuonet tukkoon samalla.

Vierailija
13/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te tosissanne?

Vierailija
14/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole eläissäni tehnyt ruskeaa kastiketta ja ikäni on 51v. Ihan järkyttävää miten luokattoman huonosti suomalaiset syövät.

Roux on samaa tavaraa mutta ranskaksi.

Ehkä ne ranskalaisetkin syö todella huonosti

Vierailija
15/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun ei tarvitse opetella tekemään ruskeaa kastiketta. En itse tykkää siitä, eikä puolisonikaan. Kukaan lapsista ei ole vaatinut, että pitäisi tehdä ruskeaa kastiketta. Eikä se ole mitenkään erityisen terveellistäkään, joten pysymme varmasti elossa, vaikka en osakaan ruskeaa kastiketta valmistaa.

Vierailija
16/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:n ruskea kastike valmistetaan syömällä hernesoppaa ja lakritsia.

Vierailija
17/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje kuulostaa hyvältä.

Itse tein eilen viimeksi makkarakastikkeen ja eri tekotyylilläkin onnistuu.

Voita reilu pala, antaa sulaa pannulla ja joukkoon 3-4 rkl jauhoja. Sekoitetaan yhtenäiseksi, annetaan levy nelosella ruskistua välillä sekoittaen. Siinä menee hetki mutta kun alkaa ruskistumaan niin sehän käy sitten nopeasti ja odotetaan sopivan tummaa sävyä.

Itsellä on siinä litran mitta kylmää vettä, vispilä käteen ja veden lisäystä maltillisesti samalla sekoittaen. Ei paakkuunnu.

Kun kastike on sopivan paksuista omaan makuun niin sitten lisään mustapippuria, suolaa, lihaliemikuution ja vähän ketsuppia. Annan porista hetken, tarvittaessa lisään vettä ja sitten sekaan makkara/jauheliha/muu.

Heti vielä porisee ja se on si syömään.

Tapoja on monia.

Vierailija
18/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vääntämässä ruskeatsoosit pönttöön.

Vierailija
19/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö vegaanisen karjalapaistin kanssa?

Vierailija
20/50 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. miksi kukaan söisi tuota, tai etenkään tekisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan