Keskustelua HUUMEHÖRHÖISTÄ
Minä olen päällisin puolin täysin normaali ja kunnollinen ihminen. Minulla on hyvä ammatti, käyn töissä, maksan vuokran ja laskut. Pidän huolta ulkonäöstäni ja pukeudun siististi. Olen kiltti, ystävällinen ja avulias. Mutta olen huumeriippuvainen.
.
Lapsena olin ns. kympin tyttö, mutta todella arka. Pärjäsin koulussa hyvin ja minulla oli kavereita. Jossain vaiheessa kuitenkin masennuin ja ahdistuin, ja itsemurhaa yritin 15-vuotiaana. 17-vuotiaana kiinnostuin huumeista ja aloin käyttämään satunnaisesti, ensin harvoin ja saatoin olla kuukausiakin ilman. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, ahdistuksesta, masennuksesta, surkeasta itsetunnosta... Subutexista sain itsevarmuutta, jaksoin tehdä muutakin kuin maata yksin kotona, jaksoin taas kiinnostua ja innostua asioista. Jaksoin ELÄÄ, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvää minulle siihen aikaan. Monta vuotta käyttö oli hyvin satunnaista eikä siitä koitunut mitään ongelmia. Jossain vaiheessa homma karkasi käsistä, eikä sitten enää ollutkaan kivaa. Nyt olen 23-vuotias ja olen jo uskoakseni päässyt pahimman yli, vaikka edelleen sorrun sillon tällöin huumeisiin. Olen yrittänyt jo pitkään yrittänyt lopettaa, mutta se ei ole helppoa. Uskon kuitenkin onnistuvani vielä, vaikka siinä menisi kauan.
.
Miksi huumeiden käyttäjiä vihataan niin paljon vain siksi, että he käyttävät huumeita? Jotkut nistit joo tekevät rikoksia ja aiheuttavat vahinkoa muille, mutta sitten on muita kaltaisiani jotka eivät tee kenellekkään mitään pahaa. Narkkaritkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja aivan yhtä arvokkaita, ainunlaatuisia yksilöitään. Miten itse suhtaudut huumeisiin ja niiden käyttäjiin?
Kommentit (564)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:37"]
Joo, kofeiinikin on huume, mutta jotain rajaa sentään! Ei nyt ole ihan saman luokan päihde kuitenkaan kuin vaikkapa alkoholi tai amfetamiini jne. Kofeiinin haitallisuus ei vähennä muiden päihteiden haitallisuutta.
[/quote]
Kofeiini aiheuttaa yleensä käyttäjälleen aika kovan riippuvuuden, ja riippuvuus on se asia, jolla isoa rahaa tehdään. Tupakkaankin sotketaan kaikkea lisäainetta joukkoon, että riippuvuus syntyisi helpommin ja olisi suurempi.
[/quote]
Mutta kofeiinin terveyshaitat ovat todella paljon pienemmät kuin vaikkapa alkoholin tai joidenkin huumeiden. Siksi sen demonisoiminen on turhaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:13"]
Kahvinjuojista kyllä tunnistaa riippuvuuden :D Mikään ei onnistu ilman aamukahvia! Ja heitä on oikeasti suomessa paljon.
[/quote]
Kofeiiniaddiktit tosiaan aloittavat heti aamusta oman päihteensä käyttämisen, tai muuten ei lähde "kone käyntiin". Riippuvuus on siis aika kova. Pitää myös muistaa, että kofeiinillakin on haittoja. Se esimerkiksi aiheuttaa Suomessa joka vuosi päihdepsykoosejakin.
[/quote]
Kieltämättä se on aika sairasta, juurikin tuohon Subutexin käyttöön verrattavaa(joskaan vieroitusoireet eivät ole lähellekkään yhtä voimakkaita!). Minä en ihan rehellisesti sanottuna usko että kukaan saisi pelkällä kofeiinilla itselleen päihdepsykoosia aikaiseksi. Olisikohan sulla näyttöä tästä..? Eikä kiitos mitään huuhaatutkimuksia. Jos tosiaan saa pelkällä kofeiinilla itselleen psykoosin aikaiseksi niin uskon että se olisi kyllä lauennut muutenkin. Toisaalta, kyllähän jotkut kiskovat sitä kuppitolkulla ihan tärinöihin asti, joten..
[/quote]
Kofeiinilla hallusinaatioita:
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288396687053.html
Kofeiinista psykoosi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini
https://en.wikipedia.org/wiki/Stimulant_psychosis
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19407709
Googlella löytää paljon lisää. Eli jos eivät linkit kelpaa, niin voit itse etsiä sellaiset, jotka sinullekin kelpaavat. Jos sinulle ei ole tullut koskaan kofeiinista mitään ongelmia, se ei tarkoita sitä, etteikö tuo piristävä ja yleensä ihan joka päivä (aamusta iltaan) käytettävä huume olisi ajaisi ihmisiä psykooseihin ja mielisairaalaan Suomessakin ihan joka vuosi.
[/quote]
En juo kahvia enkä muutenkaan käytä ainakaan tietoisesti kofeiinia, mutta hei ihan oikeasti.. nämä ovat nyt oikeasti niitä yksittäistapauksia ja sitä kahvia saa kiskoa myös kunnolla. Vaikka kofeiini ihan oikeasti aiheuttaa riippuvuutta ja pahentaa psykoosia(tai aiheuttaa jopa hallusinaatioita) niin ei voida puhua samanlaisista haitoista kuin esimerkiksi amfetamiinin tai subutexin käyttäjillä. Kyllä painii ihan eri sarjoissa. :D
Muutenkaan kofeiinin "vaarallisuus" ei vähennä muiden päihteiden haitallisuutta, eikä sitä pitäisi kieltää tai sen myyntiä säännöstellä. Kaikesta saa halutessaan vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:45"]
Mutta kofeiinin terveyshaitat ovat todella paljon pienemmät kuin vaikkapa alkoholin tai joidenkin huumeiden. Siksi sen demonisoiminen on turhaa.
[/quote]
Ei siinä mitään demonisointia ole, jos todetaan kofeiinin aiheuttavan psykooseja ihan joka vuosi myös Suomessa. Niinhän kuitenkin tapahtuu. Suomessahan myös juodaan eniten kahvia maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:44"]
Samaa toitottavat varmasti jotkut asiantuntijatkin, ja asiantuntijoita on aivan varmasti kuultu, kun vaikkapa kannabista on laillistettu maailmalla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa.
[/quote]
Ei helvetti.. Sinä olet kyllä harvinaisen yksinkertainen yksilö, joka ei kykene niin millään kyseenalaistamaan sitä omaa erinomaisuuttaan. Yksikään kuuntelemisen arvoinen asiantuntija ei mene ja sano että minä olen oikeassa ja koska tämä toimii muuallakin se toimii myös meillä.
Olet kyvytön keskustelemaan, joten siksi kaltaisiasi ei oteta tosissaan eikä suomessa tulla vielä hetkeen kannabista laillistamaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:46"]
En juo kahvia enkä muutenkaan käytä ainakaan tietoisesti kofeiinia, mutta hei ihan oikeasti.. nämä ovat nyt oikeasti niitä yksittäistapauksia ja sitä kahvia saa kiskoa myös kunnolla. Vaikka kofeiini ihan oikeasti aiheuttaa riippuvuutta ja pahentaa psykoosia(tai aiheuttaa jopa hallusinaatioita) niin ei voida puhua samanlaisista haitoista kuin esimerkiksi amfetamiinin tai subutexin käyttäjillä. Kyllä painii ihan eri sarjoissa. :D
[/quote]
Kofeiinin haitat ovat varmaan samalla tavalla yksittäistapauksia mitä on kannabiksenkin aiheuttamat haitat. Ainakin kannabiksen lääkekäyttö on osoittanut erittäin selvästi sen, että kannabiksen haitallisuus on todellisuudessa erittäin vähäinen.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:45"]
[/quote]
Ei siinä mitään demonisointia ole, jos todetaan kofeiinin aiheuttavan psykooseja ihan joka vuosi myös Suomessa. Niinhän kuitenkin tapahtuu. Suomessahan myös juodaan eniten kahvia maailmassa.
[/quote]
Lähde useisiin vuosittaisiin kofeiinin aiheuttamiin psykooseihin Suomessa, kiitos!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:52"]
Olet kyvytön keskustelemaan, joten siksi kaltaisiasi ei oteta tosissaan eikä suomessa tulla vielä hetkeen kannabista laillistamaan.
[/quote]
Miksi se, mikä on toiminut maailmalla jo vuosikymmeniä Suomea paremmin, ei toimisi täälläkin ihan yhtä hyvin? No, totta on, että Suomessa kannabiksesta on valehdeltu enemmän kuin monessa muussa maassa yhteensä, joten ehkä asenteet ja niiden vammat ovat patologisen valehtelun jäljeltä paljon jyrkemmät kuin muualla. Poliisiammattikorkeakoulu kuitenkin arvioi, että kannabis on Suomessakin laillista vuonna 2020. Eli ei ihan kauheasti enää mene aikaa, ja todennäköisesti EU nopeuttaa aikataulua.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:46"]
[/quote]
Kofeiinin haitat ovat varmaan samalla tavalla yksittäistapauksia mitä on kannabiksenkin aiheuttamat haitat. Ainakin kannabiksen lääkekäyttö on osoittanut erittäin selvästi sen, että kannabiksen haitallisuus on todellisuudessa erittäin vähäinen.
[/quote]
Kannabiksella on jo niin suuri vaikutus oppimiseen että sitä voidaan pitää monin verroin haitallisempana kuin kofeiinia. Tuolla vähättelyllä et ainakaan edistä agendaasi.
Ei helvetti.. Sinä olet kyllä harvinaisen yksinkertainen yksilö, joka ei kykene niin millään kyseenalaistamaan sitä omaa erinomaisuuttaan. Yksikään kuuntelemisen arvoinen asiantuntija ei mene ja sano että minä olen oikeassa ja koska tämä toimii muuallakin se toimii myös meillä.
[/quote]
Oletko sitä mieltä, että asiantuntijoita ei ole kuunneltu, kun kannabiksen laittomuudesta tai laillisuudesta on Yhdysvalloissa päätetty? Siis niissä nykyisissä osavaltioissa, joissa kannabis on tämän vuoden aikana laillistunut, tai niissä, joissa se laillistuu ensi vuonna?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:59"]
Kannabiksella on jo niin suuri vaikutus oppimiseen että sitä voidaan pitää monin verroin haitallisempana kuin kofeiinia. Tuolla vähättelyllä et ainakaan edistä agendaasi.
[/quote]
Sinähän se nyt hieman vähättelet kofeiinin haittoja. Se voi kuitenkin aiheuttaa harhojen kuulemista, laukaista psykoosin tai pahentaa skitsofreniankin oireita. Se on siis enemmän tai vähemmän haittoja aiheuttava päihde, siinä missä mikä tahansa muukin päihde. Oppimisesta ei ole ollut lainkaan kysymys missään vaiheessa, mutta jos sitä pohditaan, niin onkohan tehty jo tutkimusta, kuinka nuorten runsaasti käyttämät energiajuomat vaikuttavat oppimiseen?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:56"]
Miksi se, mikä on toiminut maailmalla jo vuosikymmeniä Suomea paremmin, ei toimisi täälläkin ihan yhtä hyvin? No, totta on, että Suomessa kannabiksesta on valehdeltu enemmän kuin monessa muussa maassa yhteensä, joten ehkä asenteet ja niiden vammat ovat patologisen valehtelun jäljeltä paljon jyrkemmät kuin muualla. Poliisiammattikorkeakoulu kuitenkin arvioi, että kannabis on Suomessakin laillista vuonna 2020. Eli ei ihan kauheasti enää mene aikaa, ja todennäköisesti EU nopeuttaa aikataulua.
[/quote]
Päihteidenkäyttö on suomalaisten kansansairaus. Lailliset tuotteet, kuten se demonisoimasi kofeiini ja alkoholi aiheuttavat suomessa keskivertoa enemmän haittoja koska niiden kulutus on runsaampaa kuin muualla. Emme voi ilman asianmukaista tutkimusta saada varmaa tietoa siitä lisäisikö huumeiden dekriminalisointi ongelmia vai vähentäisikö se niitä. Suomessa on yksinkertaisesti erilainen tapa käyttää päihteitä kuin monissa muissa maissa. MUTU että se johtuu introvertista kulttuurista.
Haittoja on suurenneltu, kyllä, mutta tuskin tarkoituksella. Ei olla itsekkään tiedetty mitä haittoja on.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:04"]
[/quote]
Sinähän se nyt hieman vähättelet kofeiinin haittoja. Se voi kuitenkin aiheuttaa harhojen kuulemista, laukaista psykoosin tai pahentaa skitsofreniankin oireita. Se on siis enemmän tai vähemmän haittoja aiheuttava päihde, siinä missä mikä tahansa muukin päihde. Oppimisesta ei ole ollut lainkaan kysymys missään vaiheessa, mutta jos sitä pohditaan, niin onkohan tehty jo tutkimusta, kuinka nuorten runsaasti käyttämät energiajuomat vaikuttavat oppimiseen?
[/quote]
Vaikutus oppimiseen on yksi kannabiksen haittavaituksista. Yleisestihän kofeiinia on mainostettu keskittymistä parantavana aineena, mutta varmasti sen liikakäyttö vaikuttaa nuoriin. Ikäraja olisi varmasti ihan kohdillaan.
Sanoisin myös että tietysti asiantuntijoita on usassa kuunneltu, ja sen pohjalta päätetty että ok, tämä sopii meille. Ehdottomasti täytyy kuunnella asiantuntijoita, ja tehdä päätökset siltä pohjalta. Muista vain se että kaikille kansakunnille ei sovi samat säännöt, ja sinunkin olisi hyvä oppia kyseenalaistamaan lukemaasi.
Minä kuitenkin päätän tämän keskustelun kanssasi tähän, sillä tämä menee osaltasi jankkaukseksi. Hyvää jatkoa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:04"]
[/quote]
[/quote]
Vaikutus oppimiseen on yksi kannabiksen haittavaituksista. Yleisestihän kofeiinia on mainostettu keskittymistä parantavana aineena, mutta varmasti sen liikakäyttö vaikuttaa nuoriin. Ikäraja olisi varmasti ihan kohdillaan.
Sanoisin myös että tietysti asiantuntijoita on usassa kuunneltu, ja sen pohjalta päätetty että ok, tämä sopii meille. Ehdottomasti täytyy kuunnella asiantuntijoita, ja tehdä päätökset siltä pohjalta. Muista vain se että kaikille kansakunnille ei sovi samat säännöt, ja sinunkin olisi hyvä oppia kyseenalaistamaan lukemaasi.
Minä kuitenkin päätän tämän keskustelun kanssasi tähän, sillä tämä menee osaltasi jankkaukseksi. Hyvää jatkoa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:54"]
Lähde useisiin vuosittaisiin kofeiinin aiheuttamiin psykooseihin Suomessa, kiitos!
[/quote]
Sellaista lähdettä ei varmasti ole missään, koska kahvia saa jopa mielisairaalassa juoda niin paljon kuin haluaa. Kofeiinin haittoja mielenterveysongelmien suhteen yleisesti vähätellään (kuten nyt täälläkin), eikä asiaa noteerata sillä vakavuudella mitä oikeasti pitäisi jos jotain tiedettäkin ollaan ihan tekevinään. Mutta koska Suomessa juodaan eniten kahvia koko maailmassa ja monien tutkimusten mukaan kofeiini aiheuttaa myös psykooseja (kuten kaikki päihteet voivat aiheuttaa), olisi melkoista valehtelua väittää, että Suomea asia ei koske millään tavalla, vaan täällä kaikki ovat immuuneja kofeiinin aiheuttamille haitoille.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:11"]
[/quote]
On vain omaa mutuiluasi, että se mikä sopii muille, ei millään sopisi tänne. Sellaista normaalia, vähän asennevammaista huumemutuilua. Helsingin sanomien pääkirjoituskin totesi, että kieltolaki on täydellisen epäonnistunut ja se on syytä lopettaa, ja senkin lausunnon takana ovat varmasti asiasta jotain tietävien asiantuntijoiden näkemykset. Vastaavaa pääkirjoitusta ei olisi muuten voinut kuvitellakaan vielä kymmenen vuotta sitten, mutta niin ne ajat muuttuvat.
Oletko sitä mieltä, että asiantuntijoita ei ole kuunneltu, kun kannabiksen laittomuudesta tai laillisuudesta on Yhdysvalloissa päätetty? Siis niissä nykyisissä osavaltioissa, joissa kannabis on tämän vuoden aikana laillistunut, tai niissä, joissa se laillistuu ensi vuonna?
[/quote]
tämän tyypin on pakko olla provo, vääntelee ja kääntelee sanomisia ihan miten sattuu. liekkö oli sama joka väitti että kahvi aiheuttaa useita psykooseja suomessa. kannattais sun jättää toi hiisaaminen vissii muille ku menee pää noin sekasin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:54"]
[/quote]
Sellaista lähdettä ei varmasti ole missään, koska kahvia saa jopa mielisairaalassa juoda niin paljon kuin haluaa. Kofeiinin haittoja mielenterveysongelmien suhteen yleisesti vähätellään (kuten nyt täälläkin), eikä asiaa noteerata sillä vakavuudella mitä oikeasti pitäisi jos jotain tiedettäkin ollaan ihan tekevinään. Mutta koska Suomessa juodaan eniten kahvia koko maailmassa ja monien tutkimusten mukaan kofeiini aiheuttaa myös psykooseja (kuten kaikki päihteet voivat aiheuttaa), olisi melkoista valehtelua väittää, että Suomea asia ei koske millään tavalla, vaan täällä kaikki ovat immuuneja kofeiinin aiheuttamille haitoille.
[/quote]
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
mitä tää on jos ei mutuilua :D:D::D:D:D
Yksikään kuuntelemisen arvoinen asiantuntija ei mene ja sano että minä olen oikeassa ja koska tämä toimii muuallakin se toimii myös meillä.
[/quote]
Minulla meni aikoinaan vähän maku "asiantuntija" Hannu Lauermaan, kun hän sortui juuri tuohon mainitsemaasi asiaan. Ennen pidin häntä enemmän tai vähemmän järki-ihmisenä, mutta tietyissä asioissa mies on ihan samanlainen "hihhuli" kuin muutkin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:20"]
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
mitä tää on jos ei mutuilua :D:D::D:D:D
[/quote]
Varmasti jo tutustuit linkkeihin, joissa kofeiini yhdistetään erilaisiin mielenterveysongelmiin. Ja koska Suomessa juodaan eniten kahvia maailmassa, pitää olla jossain määrin jonkinlainen heppuli (tai muuten vain vähän yksinkertainen) jos ihan tosissaan väittää, että kofeiini ei aiheuta täällä mitään ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:39"]
Toitotat sitä vain absoluuttisena totuutena.
[/quote]
Samaa toitottavat varmasti jotkut asiantuntijatkin, ja asiantuntijoita on aivan varmasti kuultu, kun vaikkapa kannabista on laillistettu maailmalla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa.