Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän meillä mättää??

Vierailija
02.02.2006 |

Isot lapset, 11 ja 10 vuotiaat ei saa siivottua omaa huonettaan vaikka kuin pyytäisin : ( Ja samasta asiasta on veistä väännetty jo muutama vuosi.

Aina vaan menee siihen että itselläni palaa hihat ja poistun paikalta kun aikani olen paasannut. Kerran olen tehnyt sen että en puutu enkä tartu mutta raukat suorastaan hukkuivat paskaan : / Nytkin niiden pitäisi olla jo saunassa, siivoovat jos istun samassa huoneessa ja katson vierestä mutta sekin tuntuu hiukan naurettavalta vai?? Kommentteja, neuvoja, mielipiteitä? Kiitos jos joku kykenee antamaan tuottoisan neuvon : )

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viety jätesäkissäkin tavarat pois, ei auta.Pleikka ja tietokone on ollut nyt kuukauden karanteenissa, ei tunnu näköjään missään. Karkkipäivät on ollu poissa ties kuinka usein, hetken sekin huuma vaan kestänyt kun ovat ne ansainneet : ( Kyllä he muistavat olla vaatimassa uimaan, laskettelemaan, sun muuta.

Nyt tein niin radikaalin homman että aloitin mykkäkoulun, kirjoitin lapulle perheen ruoka-ajat, niistäkään eivät pidä kiinni. Kirjoitin myös pyykinpesukoneen ja kuivausrummun käyttöohjeen. En pese nyt heidän pyykkejään!! Myös hampaiden pesulle on joka herran ilta pitänyt erikseen pyytää menemään, laitoin lappuun myös sen että peskööt hampaansa tai jättäköön pesemättä, mutta itse tilaavat ajan hammashoitolaan ja menkööt sinne sovittuna aikana!!

En tiedä, kamala pattitilanne, mutta parempi että olen nyt mykkäkoulussa kun että huudan koko ajan. Odotan kyllä kuinka käy kun puhtaat kalsarit kaapista loppuu...Pitäköön minun sukkahousuja sitten : )

Vierailija
2/26 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun olen tässä pohtinut hieman sitäkin että mihin mennään jos en nyt saa mitään tolkkua noihin tenaviin. Kun mennään esimerkiksi 3 vuotta eteenpäin voi tilanne olla jo toivoton kun kertakaikkiaan nyt jo hyppivät melko monessa asiassa silmille : /

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vois myös keskustella asiasta tyyliin, että jokaisella perheenjäsenellä on omat velvollisuutensa ja lasten velvollisuuksiin kuuluu pitää omat huoneensa siistinä. Jos ei siivousta tehdä, menetetään viikkorahat tai joku muu juttu (harrastus/elokuvat jne).

Vierailija
4/26 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi ei sitä mykkäkoulua. Jokainen lapsi sai sääntölappusen, johon oli kirjattu siivouspäivä, likavaatteiden " kiikutusohje" , ruoka-ajat jne.sekä niiden tekemättä jättämisestä koituvat rangasitukset.

Joku homma oli tekemättä, huomautin vain lukemaan sen antamani sääntölappusen ja toimimaan mitä omasta mielestä tekemättä. Illalla kävin lapun läpi, ja merkittiin ne jääneet hommat. Kerran viikossa on siivouspäivä, jos se jäi tekemättä myös seuraavana päivänä oli siivouspäivä jne. Nuorin poikamme (9 v) kerran siivosi (imurointi, pölyt) 5 päivänä peräkkäin niin johan alkoi aamulla tarkistamaan onko tänään perjantai eli siivouspäivä.

Kärsivällisyyttä ja JOUSTAMATTOMUUTTA se vaatii, mutta hiljaa hyvää tulee. kaikista kurjimmaksi rangaistukseksi meillä koettiin wc:n siivous ;)

Vierailija
5/26 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näillä tenavilla ole viikkorahoja ollut aikoihin ja heidän hommaan kuuluu astianpesukoneen tyhjäys mutta siitäkin syntyy riitaa kumpi viimeksi tyhjännyt, vuorolista oli käytössä.

Eli teenkin nyt sen että nuo riiviöt kirjottaa huomenna keittiön pöydän ääressä omille lapuille omat tehtävät ( Joita on paljon) ja lappu käydään läpi iltaisin. Mitäs muita rangaistuksia voisi käyttää?? Lumityöt on kyllä yksi mikä tuli mieleen, ja puiden kanto sisälle :) Nuo työt olen tehnyt itse ollessani kahden pienimmän kanssa ulkona.

Vierailija
6/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että täällä käy vain hormonihuuruisi avauvojen äitejä :/

Vierailija
7/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä kotitöistä ansaittava pistesysteemi, jos viikon aikana kerää tietyn määrän pisteitä, tulee karkkipäivä. Muuten ei. Tuo on tavallaan palkinto, ei niin että rangaistukseksi karkkipäivä jää väliin koska aiemmin meillä ei ollut karkkipäivää. Meillä oli niin ankeeta ettei lapset saaneet karkkia edes joka viikko, kotoa siis.

Huone siivottiin tämän homman alussa perusteellisesti, sen jälkeenhän se on helppo pitää kunnossa kun katsoo joka päivä että se on järjestyksessä.

Välttämättä eivät saa itse aina valita niitä hommia, mutta pisteet ropisee joka tapauksessa. leensä ei tarvi kuin huudella: kuka haluaa pisteita?. Lisäkannustimena toimii sisaruskateus, eihän se nyt käy että toinen saa karkkipäivän ja toinen ei. Niinpä pitävät huolen että jos tuokin niin minäkin :)

Omaksi yllätykseksenikin tämä on toiminut, tätä ennen oli täysin toivotonta.

Vierailija
8/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Vierailija
9/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kukahan tätä ketjua nostelee. Perhana, täällä -25 pakkasta taas, tulin käymään koneella ennenkun viskaan matot pellolle. Hiljasta on meillä ; )

Isot pitäkööt huoneensa, sitä EN siivoo!

Vierailija
10/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vissiin joku nostaa jolla sama onkelma :D

Täälläkin on nyt lähemmäs -20 :O( Mitenhän saan tuon keskimmäisen päikkäreille kun olus ei voi mennä?!?

Vierailija
11/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä tuli jätesäkin kanssa, tyhjensi kirjoituspöydän ja lattian ja vei kaikki jätekatokseen (josta ne sai noutaa) . " Kun kerran elät kuin sika, siivotaan niinkuin sian karsina" Myöskin lakanat otettiin pois, mitään petivaatteita ei laitettu. Jos likaiset vaatteet ei ilmaantuneet pyykkikoriin vaan kasaantui huoneen lattialle, niitä ei pesty. Ne päätyi jätesäkkiin. " Jaha, sinä sitten joudut hommaamaan lehtienjaolla rahat vaatteisiin vai alastiko aiot kouluun mennä?"

Meillä ei nalkutettu vaan otteet oli tiukat ;)

Sama konsti tehoaa meidän 6 v poikaan. Jos ei iltapala-huutoon mennessä ole siivottu (varoitetaan aina puoli tuntia ennen että nyt oma huone siivottava), äiti saapuu jätesäkin ja lattiaharjan kanssa ja lelut päätyy jätesäkkiin. Vien ne sitten muka roskiin, tosiasiassa kerran on viety säkki kellariin. 5 v. siivoaakin vipinällä ja hämmästyttää aina pari sukulaisperhettä (jotka nalkuttaa lapsilleen että siivoaisitteko nyt, voi voi kun nyt pitäisi siivota, miksi te ette siivonneet, nyt äiti joutuu siivoamaan...).

Laitapa kova komento, ap!

Vierailija
12/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omasta lapsuudesta:

Kova komento vaan!

Kun sanot, se on laki. Jos sitä ei totella niin elämä tylsäksi. Jossain mättää jos ei tietsikka ja pleikkakielto tehoa! Pelaako ne kavereilla??? No ne tulee koulusta kotiin tekeen keittiöön läksyt ja pysyy kotona.

Viikkorahat pois, iltarientoja vähennetään, ne joutuu johonkin tylsään paikkaan -esim. Kummin kaimalle kahville..

Jos joka päivä huolehditaan huoneen siisteydestä niin ei ole niin kamalaa sotkua! Liikoja ei saa vaatia, mutta peitto oikastaan ja lattia on tyhjä, ei epämääräsiä kasoja. Menkää katsomaan vaikka jotain uutta kaappia tai lipastoa johon saa laitettua tavaroita; sekasorto voi johtua mm. siitä ettei kaikelle tavaralle ole paikkaa!

Vierailija
13/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsi onkin masentunut eikä siksi jaksa eikä välitä huolehtia asioistaan? Sitten kun äiti ja isä vielä on sadistisia, heittää rakkaat tavarat roskiin eikä anna edes lakanoita, niin seuraavaksi löydättekin sen lapsenne ranne auki sieltä huoneestaan.

Vierailija
14/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siivotaan sitten kun vieraita tulee. Niillä on paljon enemmän kamaa, kun parikyt vuotta sitten, ja harva lapsi saa pidettyä huoneensa tiptop. Ne kanssa jää ajatuksiinsa, tai alkaa näpertämään jotain yksityiskohtaa, niin et suuret silmäännäkyvät kohdat jää huomioitta. Ota vähän löysempi linja, armejakurilla ei pitkälle päästä. Vanhin laps 23, ja kamat edelleen sekaisin kun sen luona käyn, ei siellä likasta ole, mutta kaikki piirustukset nuotit, etc kasoissa lattialla, ja tiskit aina tiskaamatta. Muistelkaa omaa nuoruutta paljo oli kamaa ja missä siivossa. Mä niuhotan aina välillä , mut kyllä ne sit joutuu siivoon, kun on oma perhe, ja tulee tytöistäkin pirttihirmuja, omin silmin todettu. Mulla on paljon lapsia, ja vain kaksi niistä on siisteyttä rakastavia, et on aina kaikki tavatat ja vaatteet paikalla, ja pitävät hyvää huolta kaikesta.

Vierailija
15/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä tullaan koulusta suoraan kotiin ja tehdään läksyt, ruoka-aika meillä on klo 16.30. Tänään laadimme miehen kanssa tehtävälistat lapsille ja laaditaan ne rangaistukset jos likavaatteet lojuu lattioilla, kylpytakit samoin. Koulukirjat on yleensä jossain pitkin poikin ( olen uhannut nekin muuten uunissa polttaa) Ulkoa tullessa takit ja kengät jää sikin sokin eteistä, hampaiden pesulle ei osata mennä jos ei erikseen mainita...lista on loputon. Ja hetkinen, nyt poikani 5 vee toi eteeni lapun...tässä lukee anteeksipyyntö noilta isoilta. Olen ollut ihan hiljaa eilisestä asti.

Joo, elikkä, tänä iltana laadimme sen tehtävälistan ja rangaistukset tekemättä jääneistä asioista, en nyt muista kenen vastaus se tuossa ketjun alussa oli mutta kuulosti todella tehokkaalle keinolle myös mieheni tätä kannatti kun asiasta sanoin : )

Tulevia rangaistuksia on tästä eteenpäin astianpesukoneen ylimääräinen tyhjennysvuoro, puiden kanto lämmitystä varten ja lumitöiden teko sekä se vessanpesu. Palautamme lapsille viikonloppuiset pelioikeudet ja karkkipäivät huomenna ja katsomme kuinka keinot tehoaa.

Isojen lasten on nyt opittava kantapään kautta kuinka riippuvaisia he loppujen lopuksi ovat omista vanhemmistaan kyseisessä iässä.

Tämä mykkäkolulu on ollut sen puoleen hyvä että en ole korottanut ääntäni koko päivänä kun en ole vastaillutkaan esitettyihin kysymyksiin.

Uskon nyt itseeni tämän asian kanssa ja toivon että tilanne palautuu ennalleen niin että kunnioittaminen on taas molemmin puoleista.

alkaa olla viimeiset hetket käsillä saada lapset ruotuun sillä muutaman vuoden päästä en saattaisi mahtaa noille enää mitään...Siitä alkaisi se vapaa kasvatus jonka seuraukset on yhteiskunnallisesti kaoottinen.

Vierailija
16/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä on viety jätesäkissäkin tavarat pois, ei auta.Pleikka ja tietokone on ollut nyt kuukauden karanteenissa, ei tunnu näköjään missään. Karkkipäivät on ollu poissa ties kuinka usein, hetken sekin huuma vaan kestänyt kun ovat ne ansainneet : ( Kyllä he muistavat olla vaatimassa uimaan, laskettelemaan, sun muuta.

Nyt tein niin radikaalin homman että aloitin mykkäkoulun, kirjoitin lapulle perheen ruoka-ajat, niistäkään eivät pidä kiinni. Kirjoitin myös pyykinpesukoneen ja kuivausrummun käyttöohjeen. En pese nyt heidän pyykkejään!! Myös hampaiden pesulle on joka herran ilta pitänyt erikseen pyytää menemään, laitoin lappuun myös sen että peskööt hampaansa tai jättäköön pesemättä, mutta itse tilaavat ajan hammashoitolaan ja menkööt sinne sovittuna aikana!!

En tiedä, kamala pattitilanne, mutta parempi että olen nyt mykkäkoulussa kun että huudan koko ajan. Odotan kyllä kuinka käy kun puhtaat kalsarit kaapista loppuu...Pitäköön minun sukkahousuja sitten : )

Meillä 10 ja 12v pojat, huoneensa ovat siivonneet alta kouluikäisestä, ensin yhdessä äidin kanssa ja sitten pikkuhiljaa yksikseen. Mikäli jokin asia tuntuu vaikealta, teemme sen yhdessä ,esim. petivaatteiden vaihtaminen. Selvät rajat on: joka aamu sänky petataan, mikäli vaatteet eivät osaa itse kävellä pyykkikoriin, ne viedään sinne! Joka ilta siivotaan leikit ja muut paikoilleen jne.jne. Näin olemme toimineet siis jo kohta seitsemän vuotta ja vieläkin saa asioista toisinaan muistuttaa :)

Kehoittaisin lukemaan Keijo Tahkokallion: Kotipesän lämpöä etsimässä! Kirja kertoo juuri meidän esimurkkujen vanhempina olemisesta ja on mielestäni vallan mainio kasvatuseepos...

Vierailija
17/26 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edes arvaa kuinka usean Tahkokallion opuksen olen lukenut ja kuinka monella hänen luennollaan olen käynyt.

Nyt tilanne on vaan tämä, ja avasin keskustelun juuri siksi että saan joltain saman ikäisten lasten vanhemmalta hyviä neuvoja asiaan! Huone on edelleen kuin pommi ja olkoot, olen vaan ovelta viskannut sinne pesemiäni vaatteita, jos ne ei mene kaappiin niin okoot siellä. Kohta alamme tehdä sitä listaa tehtävistä hommista ja niistä rangaistuksista!

Joku vilautti sanan masennus jossain viestissä. Kyllä nuo ihan hyväntuulisia lapsia ovat. äidistä ei voi nyt sanoa samaa! Mietityttää tuo masennus ihan sanana, tuntuu että kaikki" ongelmat" tänä päivänä laitetaan mahdollisen masennuksen piikkiin. Ei, ei ja ei, kyllä näillä mein lapsilla on vaan kamalan suuri taipumus olla patalaiskoja hotellissa asujia.

Vierailija
18/26 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ollut ihan oikeassa että tilanne on mahdoton, ei se tuosta muutu tein niin tai näin : ( Oikeastaan säälin jo nyt heidän tulevia tyttöystäviään...

Vierailija
19/26 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ne kerran siivoavat itse kun istut siellä neuvomassa, niin kannattaisiko muutaman kerran vaan istua ja neuvoa, jos eivät ihan tajua että mitä kaikkea tuo siivoaminen saattaisi sisältää?

Vierailija
20/26 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ilman sanomista siivoaisi.

Ei tipu viikkorahaa, jos ei ole huoneet " imurointi kunnossa" ja välillä määrään myös viemään roskia, pesemään lavuaareja, tamppaamaan mattoja yms.

Joskus saa olla vieressä katsomassa, että homma tulee kunnolla tehtyä, mutta siitä pidän kiinni, että jos jotain käsken, se myös tehdään, vaikka pää kainalossa;-)

Helpommalla pääsis, kun ei pyytäs mitään..mutta sitä karhunpalvelusta en lapsilleni halua tehdä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi