Kokemuksia hormonikierukka Mirenasta
Kertokaas omakohtaisia kokemuksia, sekä plussia että miinuksia, hormonikierukka Mirenasta. Itse olen aikeissa laitattaa h-kierukan, mikäli synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä minulle voidaan suositella. E-pillereitä en voi saada terveydellisistä syistä, mutta ilmeisimmin Mirena soveltuu.
Kiitos!
Kommentit (88)
Puoli vuotta tiputteluvuotoa, sen jälkeen alkoivat jatkuvasti kovenevat kivut, jotka olivat lopulta sellaiset, ettei pystynyt kävelemään suorassa. Luulin että mulla olisi tullut jotain kystia ja joku puhjennut tms. mutta mitään ei ollut.
Lääkäri sanoi, että tod. näk. elimistöni vaan reagoi voimakkaasti vieraaseen esineeseen elimistössä, ja erittää kipua tuottavaa hormonia sen takia. Kierukka oli oikein asennettu oikeassa paikassa. Sen poistoa seuraavana päivänä kivut olivat poissa.
Ei enää ikinä kierukkaa mulle.
Mirena menossa ja tyytyväinen olen! Molemmat asennettu n 2kk synnytyksestä. Tiputtelua ekat 1-2kk ja sitten ei vuotoja ollenkaan... Järjettömät menkkakivut luonnollisesti loppuivat myös. Painoon ei vaikutusta ja ihossa aknea mutta ei niin pahasti kuin ilman kierukkaa.
kuukautta ollut mulla ja vuotanut joka päivä.toivottavasti loppus pian!
laitatin heti kun imetys loppui, eli n. 1v synnytyksestä. laitto ei sattunut, kuukautiset jäi pois muutaman kuukauden jälkeen. siltä osin siis parhain ehkäisin ikinä.
mutta, miinuksena se että mulla ainakin vaikutti seksihaluihin. ts. niitä ei ollut enää ollenkaan. jonkun verran tuli finnejä naamaan ja yläselkään, mutta paino ei noussut.
poistatin viime syksynä kun vauvakuume iski. yritystä ollut yli vuosi, enkä ole vieläkään raskaana. ilmeisesti sotki siis kierron totaalisesti.
Laittaminen oli helppo toimenpide, mutta melko pitkään oli tiputteluvuotoa. Ikävä kyllä seksihalut menivät ja lihoinkin. Iho oli huono. Olin onnellinen, kun sain otattaa pois. Tulin raskaaksi pian poiston jälkeen.
Ikinä enää en suostu käyttämään mitään hormoniehkäisyä enkä myöskään kuparikierukkaa.
Mutta tämä oli vain minun kokemukseni, joillekuille muille Mirena varmaan sopii oikein hyvin. Minulle ei mikään hormonaalinen ehkäisy ole sopinut.
Mulle laitettiin reilu kuukausi sitten vähän yli kolme kuukautta synnytyksestä. Laitto sattui tosi paljon (vaikka olin särkylääkettä ottanut) ja kierukka kesti huimat kaksi päivää ennen kun tuli pois. Ilmeisesti oli väärin laitettu.Nyt pitäisi varata aika, jotta laittaisivat uudelleen. Toivottavasti tällä kertaa olisi pitempikestoisempi..
Lähtötilanne:
runsaat, kivuliaat, pitkät kuukautiset
sektiosynnytys
Mirena saatiin paikalleen - justjajust. Sattui ) :
Ekat 4 kk mielialan vaihteluita, painonnousua hieman. MUTTA nykyisin ok tilanne, ei menkkoja tai ainakin tosi harvoin. En tarvitse kipulääkettä ja mutamalla siteellä selviää.
Jos jaksaa odottaa alun ongelmat, niin hyvä vaihtoehto. Minulla ei ollut tiputteluvuotoa.
Itsellä ollut 2 kuparikierukkaa (sopi muuten, mutta viikon ajan runsaat menkat) ja nyt on ekaa kertaa hormonikierukka, jonka laitatin 2½kk sitten. So far so good, vähän tiputtelua alkuaikoina, menkkojakaan ei ole oikeastaan ollut.
"Myös ystäväni on tullut Mirenasta raskaaksi, sillä erotuksella, että synnytti lapsen, jolla kierukka oli uponnut päähän. Pientä kehitysviivästymää lapsella, mutta muutoin ihan terve 10 vuotias."
Heko heko, ei Mirena ole edes ollut markkinoilla kymmentä vuotta.
Selvä trolli.
Menkat tulevat harvakseltaan ja ovat niukat, mutta ennen niiden tulemista iho menee todella huonoon kuntoon. Muutenkin iho on koko ajan huonommassa kunnossa kuin ennen Mirenaa.
Seksihaluihin ei ole vaikuttanut, eikä ole ollut mitään kipuja. Paino pyrkii nousemaan koko ajan, ruokavalion kanssa saa olla tosi tarkka.
n39
ja olen ihan tyytyväinen. Menkkoja ei ole ollenkaan, eikä mitään erityisiä kipuilujakaan. Ei ollut edes alussa tiputteluvuotoa kun asennettiin imetysaikana. Painoon ei ole vaikuttanut, iho on ihan ok. Ainoat mahdollisest miinukset tulee mielialavaikutuksista, seksihalutkin ovat latistuneet hieman. Onhan noikin jo aika ikäviä vaikutuksia, mut toisaalta en kestä sitä raskaudenpelkoa mikä olisi ilman ehkäisyä. Yhtä asiaa olen miettinyt, voiko mirena aiheuttaa hiustenlähtöä?? Niitä kun on koko kierukan olon ajan lähtenyt tosi paljon.. Sekin siis miinus jos kierukasta johtuu. Näitä on vaan aika vaikea aina yhdistellä mikä johtuu mistäkin syystä :/
Minä otatin juuri pois noin 3 kk:n kokeilun jälkeen.
Kokeilin koska,
- pms-oireet olivat niin kamalat, varsinkin mielialan heittelyt
- gynekologi suositteli kokeilemaan ennen muuta pms-oireiden hoitoa, ehkäisyä en tarvitse eli tuli just pms-tuskan hoitoon
Kokemukset:
- mieliala oli heti asennuksesta alkaen tasaisempi kuin ennen, oli aivan upeaa miten harmoninen olo oli!
- selkäkivut ja koko lantion alueen kivut olivat kovia, lähes joka päivä tuntui "vanne" tuossa lantion alueella, tuli tunne että kohtu supistelee jotenkin koko ajan; minulla oli aiemminkin alaselkäkipua ennen menkkoja, ja nyt se selkäkipu ( + alavatsakipu) oli vähän niinku koko ajan päällä
- seksuaalinen halukkuus katosi kuin pieru saharaan eikä muutenkaan hommat tuntuneet juuri missään
- aiemmat voimakkaat orgasmit jäivät ja tilalle tuli melko tunnottomia ja olemattomia latteusorkkuja, yhyy
- ja asennuksen jälkeen minulla oli pitkään pahaa tuoksua, varsinkin yhdynnän jälkeen, lopulta sitten oli kai ihan kohtutulehdus, kun en hoidattanut ajoissa (huom: kannattaa aika herkästi mennä gynekologille sen hajun takia, vaikka muita oireita ei ole, kyllä se kannattaa nopsasti hoitaa se tulehdus); veikkaan että olisin ollut tulehduskierteessä aika nopsaan, sen verran herkät limakalvot ja paikat on aina olleet... tämäkin painoi vaa'assa, en halunnut mahdollisia toistuvia antibioottikuureja, en halunnut elää sen tulehdusriskin kanssa
- tiputteluvuotoa minulla oli koko ajan tuon 3 kk, mutta se nyt oli ihan pikkujuttu, kun oli sillä asenteella, että kyllä se kohta loppuu. Olisi varmaankin loppunut, oli selvästi jo vähenemään päin
Punnitsin siinä sitten sitä, että otanko tasaisen mielen ja seksuaalisen nautinnottomuuden ja selkäkivut. Päädyin lopulta valitsemaan seksihalut, orgasmit ja ehkä aavistuksen kivuttomamman lantion alueen SEKÄ mitä luultavimmin pian taas alkavat järkyttävät pms-oireet... Voi nyyh, miten vaikeeta tämä naisten elämä on. Ollapa hormoniton ettei tarttis tuskailla näiden asioiden kanssa...
Mutta, minusta kyllä kannattaa kokeilla. On se niin helppo tapa ehkäistä, jos vain sattuu sopimaan. Jokainen ollaan niin erilaisia, jollekin tosiaan sopii ja joku huono sivuvaikutus ei sitten olekaan niin iso juttu kun mukana tulee esim. juuri tuo tasainen mieli. Ei kannata kokeilematta antaa ennakkoluulojen vaikuttaa vaan kokeilla ihan avoimin mielin. Minulla oli pitkään ehdoton asenne, että mihinkään hormonijuttuihin en koske, kun aiemmat pillerikokeilut olivat niin karseita (3 eri pillerimerkkiä aikanaan kokeilin ja kaikki olivat yhtä tuskaa monien sivuvaikutusten vuoksi). Mutta kun pms-oireet alkoivat olla ihan invalidisoivia, epätoivoisena päätin hylätä ennakkoasenteet ja kokeilla. Asenteeni hormonivalmisteisiin ei ole enää lainkaan niin jyrkkä, vaan enemmänkin mua harmittaa että en nyt sit voi käyttää hormonikierukkaa. Ja on hyvä fiilis, että ainakin kokeilin. Hiton hyvin se toimi siihen tarkotukseen mihin lääkäri sitä suositteli. Kierukan kanssa kun ei ollut hormonitasojen heittelyä, ei myöskään sitä pms-hirviötä ja -masentujaa syntynyt ja se tuntui ihanalta. Mutta eipä tämä elämä koskaan ole niin helppoa, tässä sitä taas ollaan lähtöpisteessä. Mutta ainakin kohta taas seksi maistuu, toivottavasti :D
Tsemppiä näiden asioiden parissa kamppaileville!
MILLOIN POIS?!
Minulle on hormonikierukka laitettu synnytyksen jälkeen loppuvuodesta 2008 ja sanottiin että se on sen 5vuotta voimassa. En ole vieläkään saanut "aikaiseksi" varattua aikaa poistoon vaikka se on jo ollut niinku seitsemättä vuotta minulla. Kuukautisia minulla ei koko aikana ole ollut ja olisin nyt kysynyt että kuinka kauan se todellisuudessa kestää tai siis vaikuttaa?
Aivan mahtava kapistus. Ei menkkoja 10 vuoteen mitä ny aina vaihdon yhteydessä muuan kuukausi. Ensi kesänä taas vaihto. Sattuu niin että taju meinaa lähteä mut hetken kipu ja räteille saa sanoa heipat vuosiksi. Mulle laitettiin runsaiden vuotojen takia. Suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 07:23"]
Aivan mahtava kapistus. Ei menkkoja 10 vuoteen mitä ny aina vaihdon yhteydessä muuan kuukausi. Ensi kesänä taas vaihto. Sattuu niin että taju meinaa lähteä mut hetken kipu ja räteille saa sanoa heipat vuosiksi. Mulle laitettiin runsaiden vuotojen takia. Suosittelen!
[/quote]
Mulla aivan samat kokemukset ja aikataulu!
Hauskaa kun ei tarvi edes miestä tms jos pelkällä mirenalla voi tulla raskaaksi ::::DDD
Neljä vuotta toi härpäke on tuolla ollut. Laittaminen ei sinänsä sattunut, mutta jonkin moinen järkytys se kropalle silti oli, koska taju lähti aika nopsaan sängyltä noustessa. (Anoppi kerto pyörtyvänsä kanssa aina kierukan laiton jälkeen). Kipu tuli vasta jälkeen päin, varmaan ainakin viikon olin aika kovissa krampeissa, kun kroppa yritti päästä vierasesineestä eroon.
Siellä se kuitenkin pysyi. Eka puoli vuotta oli häiritsevää tiputteluvuotoa, mutta sitten menkat olikin siinä. Pariin vuoteen ei ollu menkkoja ollenkaan. Nyt kuitenkin joku hormonitasapainomuutos tapahtunut, ja kuukautiset on taas säännölliset. Tosin aika niukat ja vaivattomat (ennen kierukkaa menkat oli tosi runsaat ja kivuliaat).
Vuoden päästä olisi vaihto edessä, ja sen verran tyytyväinen olen ollut, että uuteen kyllä vaihdan :)
Minulla on todella huonot kokemukset. Sain kierukasta kohtutulehduksen pari päivää laiton jälkeen, joka levisi nopeasti munanjohtimien kautta isoksi märkäpesäkkeeksi vatsan sisälle. Pari viikkoa sairaalassa, kuukausi kuumetta, 6 viikkoa saikulla ja melkein kaksi kuukautta antibiootteja. Voimattomuutta ja väsymystä ties kuinka pitkään. Kyseessä ilmeisesti huono tuuri yhdistettynä mahdollisesti herkemmin vierasesineisiin reagoivaan kohtuun. Tarkoitukseni ei ole pelotella, mutta eivät lääkärit pahemmin varoittele tälläisistä mahdollisuuksista.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2010 klo 14:13"]
Mirena on muuttanut niukat 3-4 päivän menkat runsaiksi ja ne kestävät vähintään 7 päivää, joskus jopa 2 viikkoa. Eka kierukka kerkesi olla vuoden ja sitten tulin raskaaksi. Kun raskaus oli kestänyt jonkina ikaa, kierukka tuli itsestään pois. Nyt on toinen kierukka ja se ollut kohta vuoden. Nyt jännitetään mitä tapahtuu..
Runsaita ja pitkiä menkkoja, yllätysraskautta ja aborttia lukuunottamatta olen ollut tyytyväinen. Myös ystäväni on tullut Mirenasta raskaaksi, sillä erotuksella, että synnytti lapsen, jolla kierukka oli uponnut päähän. Pientä kehitysviivästymää lapsella, mutta muutoin ihan terve 10 vuotias.
hormonikierukan ehkäisyteho on parempi kuin sterilisaatiossa 99,9% niin onko mahdollista, että yhdelle ihmiselle ja vielä tutulle on noin käynyt?
Niimpä, aika jännä. Myöskin se että lääkärit eivät ole poistaneet kierukkaa raskauden takia.
Sama harkinnassa kuin ap:lla, joten kokemukset kiinnostavat myös :)