Mies ei halua toista lasta
Ainokaisemme aloittaa nyt koulun ja vuosia olen haaveillut toisesta lapsesta, odottanut, että mieskin on valmis toiseen lapseen. Lapsikin puhuu useasti, kuinka olisi kiva saada vauva perheeseen ja kuinka hoitaisi vauvaa ja on jo miettinyt nimeä pikkusisarelleen.
Meillä on kaikki taloudellisesti kunnossa, on auto, talo ja hyvät työpaikat. Esikoinen on ollut haastava lapsi, sillä hänellä diagnosoitiin dyspraksia 5-vuotiaana. Nyt puhe ja kaikki ongelmat on kuitenkin selätetty ja arki käynyt helpommaksi. Mies kuitenkin varmaan pelkää, että seuraavakin olisi erityislapsi ja toisaalta hän kokee, että elämä kahden lapsen kanssa olisi jotenkin paljon hankalampaa. Silloin kun tapasimme, hän kertoi haluavansa kolme lasta ja naimisiin mennessämme puhuimme kahdesta lapsesta.
Nyt oikeasti olen alkanut pohtimaan, että pitäisikö minun erota miehestä, joka ei millään suostu toiseen lapseen, vaikka yhdessä suunnittelimme isompaa perhettä. En halua, että lapsi jää kokonaan ilman sisaruksia ja minä oikeasti tahdon olla äiti kahdelle lapselle. Tiedän, ettei esikoinen enää saisi sisaruksesta leikkikaveria, mutta itse koen omatkin sisareni todella läheisiksi, vaikka minulla on ikäeroa nuorempiin sisariini 9 ja 12 vuotta.
Olen puhunut ja keskustellut miehen kanssa monia kertoja, tuntuu ettei kumpikaan meistä pysty ymmärtämään toisen kantaa... En voi miestä pakottaa isäksi uudelleen, enkä voi koskaan olla varma löytäisinkö uutta puolisoa, joka lapsen kanssani tekisi. Toive toisesta lapsesta on niin suuri, että välillä ajatellessa asiaa, tunnen fyysistä pahoinvointia ja ahdistusta.
En oikeastaan kaipaa edes mitään neuvoja, ehkä vertaistukea tai keskustelua siitä, miten muiden perheissä on vastaavista tilanteista selvitty.
Kommentit (240)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:17"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:11"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:39"] En jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta ap, sinua on kusetettu. Ainahan täällä palstalla märistään, että noin periaatteelliset seikat tulee selvittää ennen naimisiin menoa yms yms. Sä selvitit, niinkuin piti, sait haluamasi vastauksen, mutta mies muuttikin mieltään! Nyt on ämmät sitä mieltä, että on ok vaihtaa mielipidettä, auta armias jos tässä oliskin nainen kusettajana, nainen lynkattais. Nyt kerrot miehelle, että aiot hankkia toisen lapsen, ja menet hedelmöityshoitoon. Mies käyttäköön ehkäisyä, kun ei enää toista biologista lasta tahdo, ja Sä hoidat asian avoimesti toisaalla. Terv. ainoa lapsi, sisarus olisi parasta, mitä olisin voinut saada. [/quote] Voi jumalauta kun ei lasten hankinnassa voi olla mitään ennaltapäätettyjä periaatteita, koska lapsi TARVITSEE sen että on haluttu ja rakastettu. Jos ap ei tätä ymmärrä niin sitten on lapsellinen tapaus. [/quote] No ei jumalauta, eihän ihmisten avioliitoista tulis hevon vittuakaan, jos miehet oottelee ekat 15v, että mahtaiskohan haluta lapsen vai ei, ja sit kun haluaa, pitää muija vaihtaa nuorempaan, kun vanhemman kanssa ei enää onnistu. Siinä vaiheessa, kun perustaa toisen kanssa vakituista taloutta, pitää olla sen verran kypsä, että osaa kertoa haluaako lapsen, kaksi, kolme vai enemmän ja tai ei lainkaan. Lapsettomuuden kohdatessa voi kumpikin miettiä, olisiko mahdollisuus jossain muualla, jos niitä lapsia tahdottiin. Ap:n ja miehen elämässä ei ole tapahtunut mitään niin radikaalia, että siihen vetoamalla voisi muuttaa näin isoja linjoja. [/quote] Huhhuh, aikamoiset vaatimukset. Että parikymppisenä pitää tietää jo tasan tarkalleen, minkälaisen elämän haluaa ja siinä päätöksessä pitää pysyä? AJat kyllä kumppanisi todella ahtaalle tuollaisella vaatimuksella. Me odotellaan nyt miehen kanssa ensimmäistä, mutta ei kumpikaan meistä tiedä haluaako joskus sitten sitä toista vai ei. Ja kypsiä aikuisia kyllä ollaan, ei vaan tiedetä vielä täysin realistisesta lapsiarjesta, niin paha lähteä mitään varmaa sanomaan. Voi olla, että jää ainoaksi. Voi olla, että innostutaan hankkimaan parikin lisää. Sitä ei tiedä. [/quote] Mutta huomaatko tässä kohtaa sen eron, että olette yhdessä samaa mieltä tästä asiasta? Tilanne on aivan eri sitten kun naimisiin mennessä ollaan puhuttu, että tehdään ainakin kaksi lasta. Silloin toinen saa tuntea olonsa petetyksi, kun toinen kieltäytyy tekemästä toista lasta. On aivan normaalia, että pariskunnat suunnittelee yhteistä elämäänsä ennen avioliittoa. Me ainakin puhuimme arvoistamme, yhteisistä haaveista, montako lasta, pystyykö koiraihminen elämään ilman koiraa, koska toinen on allerginen. Keskustelimme myös siitä, mitä teemme jos toinen löytää työn toiselta paikkakunnalta, miten selviämme mahdollisesta lapsettomuudesta, mitä mieltä olemme perhevapaiden jakamisesta ja jopa suhtautumisestamme pettämiseen. Eikö nämä teidän mielestä ole asioita, joista tulee keskustella ennen naimisiin menoa? [/quote] Mietin enemmänkin, että miksi se lapsiluku on niin ehdoton asia, jos parisuhde on muuten kaikinpuolin hyvä ja puoliso on ns. sielunkumppani? Mieli voi muuttua lapsilukua koskevissa asioissa, joten miksi siinä suunnittelussa pitää olla niin ehdoton, että jos kahta ollaan mietitty, niin kaksi hankitaan vaikka toinen olisi ensimmäisen lapsen jälkeen jo puhki koko vauva-arkeen? Olisi aika kauheaa jos mieheni haluaisi kaksi lasta, ja itse tämän ensimmäisen synnyttyä toteaisin yhden lapsen riittävän, ja mieheni uhkaisi tämän johdosta erolla. Olisin aika hämmentynyt, että näinkö heikko parisuhde meillä nyt sitten olikin. [/quote] Meillä on juuri tällainen tilanne. Ero tulee väistämättä. Ajan kysymys. [/quote] Kun nyt tässä on melko paljon kritisoitu sitä, että minä pidän eroa yhtenä mahdollisuutena, niin avaisitko vähän, miksi itse koet, että ero on väistämätön ratkaisu. Minulla syynä ei tietenkään ole pelkästään miehen haluttomuus toiseen lapseen vaan sen aiheuttama katkeruus, joka ylitsepääsemättömänä voi johtaa oikeasti aitoon vihaan toista kohtaan. Ap
[/quote]
Oletko edes miettinyt sitä mahdollisuutta, että yrittäisit päästä asiasta yli katkeroitumatta miehellesi?
Teksteistäsi tulee nyt tunne, että olet jo päättänyt katkeroitua miehellesi niin, että ero on ainoa ratkaisu.
[/quote]
Olen jo melko katkeroitunut. 6 vuotta olen odottanut, että toisen lapsen aika tulisi. Eipä tule. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:44"]Minulle lapsilukuasia on täysin ehdoton: en halua yhtään lasta.
[/quote]
Anteeksi, mutta miten tämä liittyy tähän keskusteluun. Oot nolo ja ketään ei oikeasti kiinnosta, jonkun anon lapsiluku. Mut tod.näk. hyvä, että et lisäänny.
Olen jo melko katkeroitunut. 6 vuotta olen odottanut, että toisen lapsen aika tulisi. Eipä tule. Ap
Nyt on pakko kysyä, onko mies antanut sinun täysin ymmärtää, että kun tarpeeksi kauan odotat niin hänellä mieli muuttuu? Eli oliko vaikka sovittu että jonain x vuonna alatte yrittämään viimeistään? Itse kysyin mieheltä jo hyvissä vaihein että mitä luulet, voikohan olla niin että et välttämättä halua koskaan lasta enää. Hän vastasi että voi olla, sitten aloitin prosessoinnin, enkä takertunut siihen toiseen mahdollisuuteen että voi olla että haluaakin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:14"]
Nyt on pakko kysyä, onko mies antanut sinun täysin ymmärtää, että kun tarpeeksi kauan odotat niin hänellä mieli muuttuu? Eli oliko vaikka sovittu että jonain x vuonna alatte yrittämään viimeistään? Itse kysyin mieheltä jo hyvissä vaihein että mitä luulet, voikohan olla niin että et välttämättä halua koskaan lasta enää. Hän vastasi että voi olla, sitten aloitin prosessoinnin, enkä takertunut siihen toiseen mahdollisuuteen että voi olla että haluaakin.
Juu, kyllä antoi ymmärtää, että sen aika tulee. Itse olisin voinut tehdä lapset pienelläkin ikäerolla, mutta mies ei halunnut. Sitten tuli lapsen puheenkehityksen viivästymä, terapiat yms ja odotettiin otollisempaa aikaa. Tämä yksi tarvitsi vanhempiensa täyttä huomiota ja tukea kuntoutuakseen. Ja nyt mies ei sitten haluakaan toista lasta. Syyt odotteluun ovat olleet järkeviä aiemmin ja itsekin olen ollut tyytyväinen, mutta en minä halunnut jäädä kokonaan yksilapsiseksi. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:17"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:11"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:39"] En jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta ap, sinua on kusetettu. Ainahan täällä palstalla märistään, että noin periaatteelliset seikat tulee selvittää ennen naimisiin menoa yms yms. Sä selvitit, niinkuin piti, sait haluamasi vastauksen, mutta mies muuttikin mieltään! Nyt on ämmät sitä mieltä, että on ok vaihtaa mielipidettä, auta armias jos tässä oliskin nainen kusettajana, nainen lynkattais. Nyt kerrot miehelle, että aiot hankkia toisen lapsen, ja menet hedelmöityshoitoon. Mies käyttäköön ehkäisyä, kun ei enää toista biologista lasta tahdo, ja Sä hoidat asian avoimesti toisaalla. Terv. ainoa lapsi, sisarus olisi parasta, mitä olisin voinut saada. [/quote] Voi jumalauta kun ei lasten hankinnassa voi olla mitään ennaltapäätettyjä periaatteita, koska lapsi TARVITSEE sen että on haluttu ja rakastettu. Jos ap ei tätä ymmärrä niin sitten on lapsellinen tapaus. [/quote] No ei jumalauta, eihän ihmisten avioliitoista tulis hevon vittuakaan, jos miehet oottelee ekat 15v, että mahtaiskohan haluta lapsen vai ei, ja sit kun haluaa, pitää muija vaihtaa nuorempaan, kun vanhemman kanssa ei enää onnistu. Siinä vaiheessa, kun perustaa toisen kanssa vakituista taloutta, pitää olla sen verran kypsä, että osaa kertoa haluaako lapsen, kaksi, kolme vai enemmän ja tai ei lainkaan. Lapsettomuuden kohdatessa voi kumpikin miettiä, olisiko mahdollisuus jossain muualla, jos niitä lapsia tahdottiin. Ap:n ja miehen elämässä ei ole tapahtunut mitään niin radikaalia, että siihen vetoamalla voisi muuttaa näin isoja linjoja. [/quote] Huhhuh, aikamoiset vaatimukset. Että parikymppisenä pitää tietää jo tasan tarkalleen, minkälaisen elämän haluaa ja siinä päätöksessä pitää pysyä? AJat kyllä kumppanisi todella ahtaalle tuollaisella vaatimuksella. Me odotellaan nyt miehen kanssa ensimmäistä, mutta ei kumpikaan meistä tiedä haluaako joskus sitten sitä toista vai ei. Ja kypsiä aikuisia kyllä ollaan, ei vaan tiedetä vielä täysin realistisesta lapsiarjesta, niin paha lähteä mitään varmaa sanomaan. Voi olla, että jää ainoaksi. Voi olla, että innostutaan hankkimaan parikin lisää. Sitä ei tiedä. [/quote] Mutta huomaatko tässä kohtaa sen eron, että olette yhdessä samaa mieltä tästä asiasta? Tilanne on aivan eri sitten kun naimisiin mennessä ollaan puhuttu, että tehdään ainakin kaksi lasta. Silloin toinen saa tuntea olonsa petetyksi, kun toinen kieltäytyy tekemästä toista lasta. On aivan normaalia, että pariskunnat suunnittelee yhteistä elämäänsä ennen avioliittoa. Me ainakin puhuimme arvoistamme, yhteisistä haaveista, montako lasta, pystyykö koiraihminen elämään ilman koiraa, koska toinen on allerginen. Keskustelimme myös siitä, mitä teemme jos toinen löytää työn toiselta paikkakunnalta, miten selviämme mahdollisesta lapsettomuudesta, mitä mieltä olemme perhevapaiden jakamisesta ja jopa suhtautumisestamme pettämiseen. Eikö nämä teidän mielestä ole asioita, joista tulee keskustella ennen naimisiin menoa? [/quote] Mietin enemmänkin, että miksi se lapsiluku on niin ehdoton asia, jos parisuhde on muuten kaikinpuolin hyvä ja puoliso on ns. sielunkumppani? Mieli voi muuttua lapsilukua koskevissa asioissa, joten miksi siinä suunnittelussa pitää olla niin ehdoton, että jos kahta ollaan mietitty, niin kaksi hankitaan vaikka toinen olisi ensimmäisen lapsen jälkeen jo puhki koko vauva-arkeen? Olisi aika kauheaa jos mieheni haluaisi kaksi lasta, ja itse tämän ensimmäisen synnyttyä toteaisin yhden lapsen riittävän, ja mieheni uhkaisi tämän johdosta erolla. Olisin aika hämmentynyt, että näinkö heikko parisuhde meillä nyt sitten olikin. [/quote] Meillä on juuri tällainen tilanne. Ero tulee väistämättä. Ajan kysymys. [/quote] Kun nyt tässä on melko paljon kritisoitu sitä, että minä pidän eroa yhtenä mahdollisuutena, niin avaisitko vähän, miksi itse koet, että ero on väistämätön ratkaisu. Minulla syynä ei tietenkään ole pelkästään miehen haluttomuus toiseen lapseen vaan sen aiheuttama katkeruus, joka ylitsepääsemättömänä voi johtaa oikeasti aitoon vihaan toista kohtaan. Ap
[/quote]
Koen, että elämämme on hyvää juuri näin. Molemmilla hyvät työpaikat, yksi ihana ja terve lapsi. Meillä on viihtyisä koti ja voimavaroja harrastaa ja matkustella.
Uusi raskaus muuttaisi monta asiaa. Olen jo 35-vuotias. Kukaan ei pysty takaamaan, että lapsi olisi terve tai että raskaus sujuisi hyvin. Vaikka kaikki sujuisi hyvin, niin raskaus on naiselle aina suuri rasitus. Näitä asioita en osannut pelätä ensimmäisen raskauden aikana. Nyt pelkään. Koen arjen rutiinit (ruoanlaitto, siivous, pyykinpesu) vastenmielisenä, mutta pakollisena. Toisen lapsen myötä näiden määrä lisääntyisi. En jaksaisi.
Yhden kouluikäisen lapsen kanssa elämä on joka tapauksessa jo melko vaivatonta. Lapsi osaa tehdä paljon asioita itse, hänen kanssaan on välillä myös tosi hauskaa. Hänellä on paljon ystäviä ja yksi mieluisa harrastus, johon osallistun mielelläni myös itse. Uusi lapsi tarkoittaisi elämän rauhoittamista joksikin aikaa kotiin. En halua.
Mies sen sijaan elättelee toiveita toisesta lapsesta. Tosiasia on se, että hän ei osallistunut ensimmäisen lapsen hoitoonkaan, mutta muistaa silti kehuskella kuinka hyvin hän on hoitanut vauvaa. Aikoo hoitaa toisen lapsen yhtä hyvin kuin ensimmäisenkin. Hän jankuttaa ja kerjää, suhtautuu asiaan tunteella. Itse tiedän omat rajani ja voimavarani. En halua ajaa itseäni liian ahtaalle.
Mieheni suhtautuu minuun tässä asiassa niin alentavasti, että ennen pitkää jätän avioeropaperit. Pienet lapset vinkuvat ja jankuttavat, aikuisten pitäisi pystyä keskustelemaan ja ymmärtäään toisen ihmisen näkemyksiä. Moni asia on hyvin, mutta jatkuva vinkuminen vähentää minun arvostusta miestäni kohtaan. Sinä, ap, kuulostat asenteinesi ihan samalta kuin mieheni.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:36"]
[/quote]
Koen, että elämämme on hyvää juuri näin. Molemmilla hyvät työpaikat, yksi ihana ja terve lapsi. Meillä on viihtyisä koti ja voimavaroja harrastaa ja matkustella.
Uusi raskaus muuttaisi monta asiaa. Olen jo 35-vuotias. Kukaan ei pysty takaamaan, että lapsi olisi terve tai että raskaus sujuisi hyvin. Vaikka kaikki sujuisi hyvin, niin raskaus on naiselle aina suuri rasitus. Näitä asioita en osannut pelätä ensimmäisen raskauden aikana. Nyt pelkään. Koen arjen rutiinit (ruoanlaitto, siivous, pyykinpesu) vastenmielisenä, mutta pakollisena. Toisen lapsen myötä näiden määrä lisääntyisi. En jaksaisi.
Yhden kouluikäisen lapsen kanssa elämä on joka tapauksessa jo melko vaivatonta. Lapsi osaa tehdä paljon asioita itse, hänen kanssaan on välillä myös tosi hauskaa. Hänellä on paljon ystäviä ja yksi mieluisa harrastus, johon osallistun mielelläni myös itse. Uusi lapsi tarkoittaisi elämän rauhoittamista joksikin aikaa kotiin. En halua.
Mies sen sijaan elättelee toiveita toisesta lapsesta. Tosiasia on se, että hän ei osallistunut ensimmäisen lapsen hoitoonkaan, mutta muistaa silti kehuskella kuinka hyvin hän on hoitanut vauvaa. Aikoo hoitaa toisen lapsen yhtä hyvin kuin ensimmäisenkin. Hän jankuttaa ja kerjää, suhtautuu asiaan tunteella. Itse tiedän omat rajani ja voimavarani. En halua ajaa itseäni liian ahtaalle.
Mieheni suhtautuu minuun tässä asiassa niin alentavasti, että ennen pitkää jätän avioeropaperit. Pienet lapset vinkuvat ja jankuttavat, aikuisten pitäisi pystyä keskustelemaan ja ymmärtäään toisen ihmisen näkemyksiä. Moni asia on hyvin, mutta jatkuva vinkuminen vähentää minun arvostusta miestäni kohtaan. Sinä, ap, kuulostat asenteinesi ihan samalta kuin mieheni.
[/quote]
Minusta sinäkin vaikutat suhtautuvan mieheesi alentuvasti.
Kävin vasektomiassa eukon tietämättä jo jokin vuosi sitten. Nyt olen havainnut tämän jättävän pillerit syömättä kun haluaa kolmannen tenavan. Eikä kehtaa sanoa että yrittää salaa lasta ja kuitenkaan ei tule paksuksi. Kiemurrelkoot siinä rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:17"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:11"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:39"] En jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta ap, sinua on kusetettu. Ainahan täällä palstalla märistään, että noin periaatteelliset seikat tulee selvittää ennen naimisiin menoa yms yms. Sä selvitit, niinkuin piti, sait haluamasi vastauksen, mutta mies muuttikin mieltään! Nyt on ämmät sitä mieltä, että on ok vaihtaa mielipidettä, auta armias jos tässä oliskin nainen kusettajana, nainen lynkattais. Nyt kerrot miehelle, että aiot hankkia toisen lapsen, ja menet hedelmöityshoitoon. Mies käyttäköön ehkäisyä, kun ei enää toista biologista lasta tahdo, ja Sä hoidat asian avoimesti toisaalla. Terv. ainoa lapsi, sisarus olisi parasta, mitä olisin voinut saada. [/quote] Voi jumalauta kun ei lasten hankinnassa voi olla mitään ennaltapäätettyjä periaatteita, koska lapsi TARVITSEE sen että on haluttu ja rakastettu. Jos ap ei tätä ymmärrä niin sitten on lapsellinen tapaus. [/quote] No ei jumalauta, eihän ihmisten avioliitoista tulis hevon vittuakaan, jos miehet oottelee ekat 15v, että mahtaiskohan haluta lapsen vai ei, ja sit kun haluaa, pitää muija vaihtaa nuorempaan, kun vanhemman kanssa ei enää onnistu. Siinä vaiheessa, kun perustaa toisen kanssa vakituista taloutta, pitää olla sen verran kypsä, että osaa kertoa haluaako lapsen, kaksi, kolme vai enemmän ja tai ei lainkaan. Lapsettomuuden kohdatessa voi kumpikin miettiä, olisiko mahdollisuus jossain muualla, jos niitä lapsia tahdottiin. Ap:n ja miehen elämässä ei ole tapahtunut mitään niin radikaalia, että siihen vetoamalla voisi muuttaa näin isoja linjoja. [/quote] Huhhuh, aikamoiset vaatimukset. Että parikymppisenä pitää tietää jo tasan tarkalleen, minkälaisen elämän haluaa ja siinä päätöksessä pitää pysyä? AJat kyllä kumppanisi todella ahtaalle tuollaisella vaatimuksella. Me odotellaan nyt miehen kanssa ensimmäistä, mutta ei kumpikaan meistä tiedä haluaako joskus sitten sitä toista vai ei. Ja kypsiä aikuisia kyllä ollaan, ei vaan tiedetä vielä täysin realistisesta lapsiarjesta, niin paha lähteä mitään varmaa sanomaan. Voi olla, että jää ainoaksi. Voi olla, että innostutaan hankkimaan parikin lisää. Sitä ei tiedä. [/quote] Mutta huomaatko tässä kohtaa sen eron, että olette yhdessä samaa mieltä tästä asiasta? Tilanne on aivan eri sitten kun naimisiin mennessä ollaan puhuttu, että tehdään ainakin kaksi lasta. Silloin toinen saa tuntea olonsa petetyksi, kun toinen kieltäytyy tekemästä toista lasta. On aivan normaalia, että pariskunnat suunnittelee yhteistä elämäänsä ennen avioliittoa. Me ainakin puhuimme arvoistamme, yhteisistä haaveista, montako lasta, pystyykö koiraihminen elämään ilman koiraa, koska toinen on allerginen. Keskustelimme myös siitä, mitä teemme jos toinen löytää työn toiselta paikkakunnalta, miten selviämme mahdollisesta lapsettomuudesta, mitä mieltä olemme perhevapaiden jakamisesta ja jopa suhtautumisestamme pettämiseen. Eikö nämä teidän mielestä ole asioita, joista tulee keskustella ennen naimisiin menoa? [/quote] Mietin enemmänkin, että miksi se lapsiluku on niin ehdoton asia, jos parisuhde on muuten kaikinpuolin hyvä ja puoliso on ns. sielunkumppani? Mieli voi muuttua lapsilukua koskevissa asioissa, joten miksi siinä suunnittelussa pitää olla niin ehdoton, että jos kahta ollaan mietitty, niin kaksi hankitaan vaikka toinen olisi ensimmäisen lapsen jälkeen jo puhki koko vauva-arkeen? Olisi aika kauheaa jos mieheni haluaisi kaksi lasta, ja itse tämän ensimmäisen synnyttyä toteaisin yhden lapsen riittävän, ja mieheni uhkaisi tämän johdosta erolla. Olisin aika hämmentynyt, että näinkö heikko parisuhde meillä nyt sitten olikin. [/quote] Meillä on juuri tällainen tilanne. Ero tulee väistämättä. Ajan kysymys. [/quote] Kun nyt tässä on melko paljon kritisoitu sitä, että minä pidän eroa yhtenä mahdollisuutena, niin avaisitko vähän, miksi itse koet, että ero on väistämätön ratkaisu. Minulla syynä ei tietenkään ole pelkästään miehen haluttomuus toiseen lapseen vaan sen aiheuttama katkeruus, joka ylitsepääsemättömänä voi johtaa oikeasti aitoon vihaan toista kohtaan. Ap [/quote] Koen, että elämämme on hyvää juuri näin. Molemmilla hyvät työpaikat, yksi ihana ja terve lapsi. Meillä on viihtyisä koti ja voimavaroja harrastaa ja matkustella. Uusi raskaus muuttaisi monta asiaa. Olen jo 35-vuotias. Kukaan ei pysty takaamaan, että lapsi olisi terve tai että raskaus sujuisi hyvin. Vaikka kaikki sujuisi hyvin, niin raskaus on naiselle aina suuri rasitus. Näitä asioita en osannut pelätä ensimmäisen raskauden aikana. Nyt pelkään. Koen arjen rutiinit (ruoanlaitto, siivous, pyykinpesu) vastenmielisenä, mutta pakollisena. Toisen lapsen myötä näiden määrä lisääntyisi. En jaksaisi. Yhden kouluikäisen lapsen kanssa elämä on joka tapauksessa jo melko vaivatonta. Lapsi osaa tehdä paljon asioita itse, hänen kanssaan on välillä myös tosi hauskaa. Hänellä on paljon ystäviä ja yksi mieluisa harrastus, johon osallistun mielelläni myös itse. Uusi lapsi tarkoittaisi elämän rauhoittamista joksikin aikaa kotiin. En halua. Mies sen sijaan elättelee toiveita toisesta lapsesta. Tosiasia on se, että hän ei osallistunut ensimmäisen lapsen hoitoonkaan, mutta muistaa silti kehuskella kuinka hyvin hän on hoitanut vauvaa. Aikoo hoitaa toisen lapsen yhtä hyvin kuin ensimmäisenkin. Hän jankuttaa ja kerjää, suhtautuu asiaan tunteella. Itse tiedän omat rajani ja voimavarani. En halua ajaa itseäni liian ahtaalle. Mieheni suhtautuu minuun tässä asiassa niin alentavasti, että ennen pitkää jätän avioeropaperit. Pienet lapset vinkuvat ja jankuttavat, aikuisten pitäisi pystyä keskustelemaan ja ymmärtäään toisen ihmisen näkemyksiä. Moni asia on hyvin, mutta jatkuva vinkuminen vähentää minun arvostusta miestäni kohtaan. Sinä, ap, kuulostat asenteinesi ihan samalta kuin mieheni. [/quote] Minusta sinäkin vaikutat suhtautuvan mieheesi alentuvasti.
[/quote]
Niin teen, mutta tilanne ei ole aina ollut tämä. En vain kykene enää arvostamaan häntä, johtuen siitä miten hän kohtelee minua vaatien toisen lapsen hankkimista.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:08"]Joko tyydyt tilanteeseen tai eroat. Ei mitenkään harvinainen ristiriita, mutta joku valinta on tehtävä ja sen kanssa elettävä.
[/quote]
Olet oikeassa, eikä tähän taida olla olemassa kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Jos jään, riistän lapselta mahdollisuuden sisareen, ja jos lähden, niin mahdollisuuden ydinperheeseen, enkä silloinkaan voi olla varma, että lapsi koskaan saisi sisarusta. Ap
[/quote]
Ei se sisarettomuus ole kamalaa, jolleivat aikuiset siitä sellaista tee.
[/quote]
Mulla ei ole sisaruksia ja kyllä se on kamalaa ihan mun omasta mielestä, kukaan aikuinen ei koskaan kommentoinut tai surkutellut asiaa. Olisin todellakin halunnut sisaruksen, kateellisena aina katsellut monilapsisia perheitä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:08"]Joko tyydyt tilanteeseen tai eroat. Ei mitenkään harvinainen ristiriita, mutta joku valinta on tehtävä ja sen kanssa elettävä.
[/quote]
Olet oikeassa, eikä tähän taida olla olemassa kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Jos jään, riistän lapselta mahdollisuuden sisareen, ja jos lähden, niin mahdollisuuden ydinperheeseen, enkä silloinkaan voi olla varma, että lapsi koskaan saisi sisarusta. Ap
[/quote]
Ei se sisarettomuus ole kamalaa, jolleivat aikuiset siitä sellaista tee.
[/quote]
Mulla ei ole sisaruksia ja kyllä se on kamalaa ihan mun omasta mielestä, kukaan aikuinen ei koskaan kommentoinut tai surkutellut asiaa. Olisin todellakin halunnut sisaruksen, kateellisena aina katsellut monilapsisia perheitä.
[/quote]
Tätä minäkin mietin. Ja voin muistaa sen oman kaipuuni sisaruksiin. Muistan itsekin kyselleeni pikkusisarten perään. Pikkuveljeni syntyi kun olin 9 j pikkusisko ollessni 12. Olin niin onnellinen! Ikäerosta huolimatta olemme todella läheisiä ja on mukava tietää, että saa elämän aallokoissa olla omien sisarusten olkapäänä. Vanhemmista ei tarvitse huolehtia yksin, on joku, joka jakaa vanhemoien menetyksen aikanaan kanssani. Sisarusten välinen rakkaus on ehdotonta. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:08"]Joko tyydyt tilanteeseen tai eroat. Ei mitenkään harvinainen ristiriita, mutta joku valinta on tehtävä ja sen kanssa elettävä. [/quote] Olet oikeassa, eikä tähän taida olla olemassa kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Jos jään, riistän lapselta mahdollisuuden sisareen, ja jos lähden, niin mahdollisuuden ydinperheeseen, enkä silloinkaan voi olla varma, että lapsi koskaan saisi sisarusta. Ap [/quote] Ei se sisarettomuus ole kamalaa, jolleivat aikuiset siitä sellaista tee. [/quote] Mulla ei ole sisaruksia ja kyllä se on kamalaa ihan mun omasta mielestä, kukaan aikuinen ei koskaan kommentoinut tai surkutellut asiaa. Olisin todellakin halunnut sisaruksen, kateellisena aina katsellut monilapsisia perheitä. [/quote] Tätä minäkin mietin. Ja voin muistaa sen oman kaipuuni sisaruksiin. Muistan itsekin kyselleeni pikkusisarten perään. Pikkuveljeni syntyi kun olin 9 j pikkusisko ollessni 12. Olin niin onnellinen! Ikäerosta huolimatta olemme todella läheisiä ja on mukava tietää, että saa elämän aallokoissa olla omien sisarusten olkapäänä. Vanhemmista ei tarvitse huolehtia yksin, on joku, joka jakaa vanhemoien menetyksen aikanaan kanssani. Sisarusten välinen rakkaus on ehdotonta. Ap
[/quote]
Näinhän se ei välttämättä mene. Toinen lapsi voi olla vaikeasti sairas tai kehitysvammainen. Voi olla, että hän ei pysty ikinä huolehtimaan itsestään, saati sitten muista.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:05"]Kävin vasektomiassa eukon tietämättä jo jokin vuosi sitten. Nyt olen havainnut tämän jättävän pillerit syömättä kun haluaa kolmannen tenavan. Eikä kehtaa sanoa että yrittää salaa lasta ja kuitenkaan ei tule paksuksi. Kiemurrelkoot siinä rauhassa.
[/quote] Hyvin sovitte ainakin yhteen, kumpikaan ei arvosta toista pätkääkään.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:30"]adoptio yksi vaihtoehdoista?
[/quote]
En usko, enkä itse ole adoptiota edes miettinyt. Haluaisin kokea raskauden ja synnytyksen ja saada vastasyntyneen ensi kerran syliin. Nähdä ja kokea lapsen kasvun heti syntymästä lähtien. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:08"]Joko tyydyt tilanteeseen tai eroat. Ei mitenkään harvinainen ristiriita, mutta joku valinta on tehtävä ja sen kanssa elettävä. [/quote] Olet oikeassa, eikä tähän taida olla olemassa kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Jos jään, riistän lapselta mahdollisuuden sisareen, ja jos lähden, niin mahdollisuuden ydinperheeseen, enkä silloinkaan voi olla varma, että lapsi koskaan saisi sisarusta. Ap [/quote] Ei se sisarettomuus ole kamalaa, jolleivat aikuiset siitä sellaista tee. [/quote] Mulla ei ole sisaruksia ja kyllä se on kamalaa ihan mun omasta mielestä, kukaan aikuinen ei koskaan kommentoinut tai surkutellut asiaa. Olisin todellakin halunnut sisaruksen, kateellisena aina katsellut monilapsisia perheitä. [/quote] Tätä minäkin mietin. Ja voin muistaa sen oman kaipuuni sisaruksiin. Muistan itsekin kyselleeni pikkusisarten perään. Pikkuveljeni syntyi kun olin 9 j pikkusisko ollessni 12. Olin niin onnellinen! Ikäerosta huolimatta olemme todella läheisiä ja on mukava tietää, että saa elämän aallokoissa olla omien sisarusten olkapäänä. Vanhemmista ei tarvitse huolehtia yksin, on joku, joka jakaa vanhemoien menetyksen aikanaan kanssani. Sisarusten välinen rakkaus on ehdotonta. Ap
[/quote]
Näinhän se ei välttämättä mene. Toinen lapsi voi olla vaikeasti sairas tai kehitysvammainen. Voi olla, että hän ei pysty ikinä huolehtimaan itsestään, saati sitten muista.
[/quote]
Sisarilleen ja vanhemmilleen se vaikeavammainenkin on ehdottoman rakas ja tärkeä. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:15"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:08"]Joko tyydyt tilanteeseen tai eroat. Ei mitenkään harvinainen ristiriita, mutta joku valinta on tehtävä ja sen kanssa elettävä. [/quote] Olet oikeassa, eikä tähän taida olla olemassa kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Jos jään, riistän lapselta mahdollisuuden sisareen, ja jos lähden, niin mahdollisuuden ydinperheeseen, enkä silloinkaan voi olla varma, että lapsi koskaan saisi sisarusta. Ap [/quote] Ei se sisarettomuus ole kamalaa, jolleivat aikuiset siitä sellaista tee. [/quote] Mulla ei ole sisaruksia ja kyllä se on kamalaa ihan mun omasta mielestä, kukaan aikuinen ei koskaan kommentoinut tai surkutellut asiaa. Olisin todellakin halunnut sisaruksen, kateellisena aina katsellut monilapsisia perheitä. [/quote] Tätä minäkin mietin. Ja voin muistaa sen oman kaipuuni sisaruksiin. Muistan itsekin kyselleeni pikkusisarten perään. Pikkuveljeni syntyi kun olin 9 j pikkusisko ollessni 12. Olin niin onnellinen! Ikäerosta huolimatta olemme todella läheisiä ja on mukava tietää, että saa elämän aallokoissa olla omien sisarusten olkapäänä. Vanhemmista ei tarvitse huolehtia yksin, on joku, joka jakaa vanhemoien menetyksen aikanaan kanssani. Sisarusten välinen rakkaus on ehdotonta. Ap [/quote] Näinhän se ei välttämättä mene. Toinen lapsi voi olla vaikeasti sairas tai kehitysvammainen. Voi olla, että hän ei pysty ikinä huolehtimaan itsestään, saati sitten muista. [/quote] Sisarilleen ja vanhemmilleen se vaikeavammainenkin on ehdottoman rakas ja tärkeä. Ap
[/quote]
Kyllä on, mutta koko perheen elämä muuttuu radikaalisti sairaan, vammaisen tai kehitysvammaisen lapsen tultua perheeseen. Lapsi on varmasti rakas, mutta monet erityislasten vanhemmat ovat todellakin jaksamisensa äärirajoilla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:15"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:08"]Joko tyydyt tilanteeseen tai eroat. Ei mitenkään harvinainen ristiriita, mutta joku valinta on tehtävä ja sen kanssa elettävä. [/quote] Olet oikeassa, eikä tähän taida olla olemassa kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Jos jään, riistän lapselta mahdollisuuden sisareen, ja jos lähden, niin mahdollisuuden ydinperheeseen, enkä silloinkaan voi olla varma, että lapsi koskaan saisi sisarusta. Ap [/quote] Ei se sisarettomuus ole kamalaa, jolleivat aikuiset siitä sellaista tee. [/quote] Mulla ei ole sisaruksia ja kyllä se on kamalaa ihan mun omasta mielestä, kukaan aikuinen ei koskaan kommentoinut tai surkutellut asiaa. Olisin todellakin halunnut sisaruksen, kateellisena aina katsellut monilapsisia perheitä. [/quote] Tätä minäkin mietin. Ja voin muistaa sen oman kaipuuni sisaruksiin. Muistan itsekin kyselleeni pikkusisarten perään. Pikkuveljeni syntyi kun olin 9 j pikkusisko ollessni 12. Olin niin onnellinen! Ikäerosta huolimatta olemme todella läheisiä ja on mukava tietää, että saa elämän aallokoissa olla omien sisarusten olkapäänä. Vanhemmista ei tarvitse huolehtia yksin, on joku, joka jakaa vanhemoien menetyksen aikanaan kanssani. Sisarusten välinen rakkaus on ehdotonta. Ap [/quote] Näinhän se ei välttämättä mene. Toinen lapsi voi olla vaikeasti sairas tai kehitysvammainen. Voi olla, että hän ei pysty ikinä huolehtimaan itsestään, saati sitten muista. [/quote] Sisarilleen ja vanhemmilleen se vaikeavammainenkin on ehdottoman rakas ja tärkeä. Ap
[/quote]
Kyllä on, mutta koko perheen elämä muuttuu radikaalisti sairaan, vammaisen tai kehitysvammaisen lapsen tultua perheeseen. Lapsi on varmasti rakas, mutta monet erityislasten vanhemmat ovat todellakin jaksamisensa äärirajoilla.
[/quote]
Näin. Ja läheltä tilannetta katsoneena muut lapset jäävät usein tavallaan paitsioon erityishuomiota tarvitsevan sisaruksen vuoksi.
Ap ymmärrän sinua ja ajatustasi potentiaalisesta / jo toteutuneesta katkeruudesta. Olen myös hämmentynyt siitä, millä kannalla (peukutuksista ja kommenteista päätellen) enemmistö on.
Olen vastaavassa tilanteessa. Toisen lapsen kaipuuta on vaikea järkevästi kuvailla.
Tuli ihan itku kun luin sekä kommentteja että tarkennuksiasi omaan tilanteeseesi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 12:39"]Meillä tilanne toisin päin; mies haluaisi toisen lapsen ja minä en. Ikääkin on jo sen verran, ettei ole aikaa odotella, jos toisen lapsen haluaisi. Minulla ei vain ole minkäänlaista vauvakuumetta, ei pienintäkään. Ja miehellä on aivan hirveä vauvakuume. Tilanne surettaa minua joka päivä, mutta en voi lasta ruveta toisen mieliksi hommaamaan :-(
[/quote]
Täällä tismalleen identtinen tilanne. Olen täydellisen tyytyväinen yhteen kullannuppuun, mutta mies haluaisi lisääntyä edelleen. Kaiken kukkuraksi oma ikä painaa päälle eli odotteluun ei ole vuosikaupalla aikaa. Sisarusperuste ei ole riittävä, vaikka ymmärränkin pointin. Kyllä minun olisi naisena sitä toista haluttava ja kovaa, sen verran rankkaa se raskausaika ja päävastuu vauvan hoidosta naiselle on.
Ap, miksi olet katkeroitunut? Itse olen saman kokenut läpi sillä erotuksella että koskaan et katkeria tunteita puolisoani kohtaan ole tuntenut. Olen ollut todella surullinen, masentunutkin, vihainen _maailmalle_, vihainen itselleni. Mutta sitä olen yrittänyt välttää, että lähtisin syyttelylinjalle asiassa. Syyt ovat varmasti pitkälti samat puolisollasi kuin minunkin puolisolla: lasten kanssa ainoastaan varmaa on se epävarmuus, ja aivan mitä tahansa voi tapahtua. Lasta halutessaan ottaa riskin, että lapsi ei ole terve, on erityinen, kuolee nuorena, jää yksinäiseksi maailmassa, tulee koulukiusaajaksi. Se taakka on vanhemmalle valtava ja ehkä puolisosi on sellainen ihminen joka kokee näitä tunteita erityisen raskaasti? Omani kokee ainakin, siksi on turvallisempaa ja parempi pysytellä yhdessä lapsessa. En minä voi mennä lupaamaan että toisen kanssa olisi helpompaa, kivempaa ja että meillä menisi peräti paremmin kuin lapsia olisi kaksi. Nyt tiedämme tilanteemme ja tunnemme lapsemme, toistaiseksi hän on fyysisesti ja psyykkisesti terve. En pysty syyttämään puolisoani siis haluttomuudesta saada lisää lapsia, koska lapset väistämättä tuovat valtavasti huolta ja murhetta, erityisesti jos on sellaiseen taipuvainen ihminen. Toisaalta taas puolisoni ei syytä minua tunteistani, että olen itkenyt niin monta kertaa ja nukkunut sohvalla koska toisen vieressä on sillä hetkellä paha olla. Se, millä tästä on selvitty on se vankka arvostus ja usko toiseen sekä omaan parisuhteeseen.
Ajattelen meidän elämää näin eteenpäin todella hyvänä ja antoisana. Sen minkä menetän toisessa lapsessa saan takaisin toista kautta. Me olemme tiivis kolmikko ja meillä on ihan hirveän kivaa. Hermot riittää jotenkuten paremmin. Ja parisuhde kukoistaa kun toisia ei syytellä asioista. Ehkä en olisi pari vuotta sitten vielä kirjoittanut näin, mutta nyt elämä tuntuu tosi valoisalta, vaikka sitä toista lasta ei ikinä meille tulisikaan :) Case completed!