Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti

Vierailija
09.08.2015 |

Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!

Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.

Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D

Kertokaapa!

Kommentit (1649)

Vierailija
1601/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:33"]

Tästä ketjusta opin että ananas ei kasva puussa.. -30v-

Mä opin tästä ketjusta että härkä on kuohittu sonni.Olen ajatellut että joku nautaeläin se on,mutta varmaan oma lajinsa,häränlihakin maistuu ihan erilaiselle kuin lehmän.Tuota kivespussijuttua en ole tullut koskaan edes ajatelleeksi.Ihana sivistävä AV! ^^

Opit tänään senkin, että häränliha saattaa olla (ja usein onkin) lehmän tai sonnin lihaa (useimmiten lehmän, valtaosa sonneista ja järvistä teurastetaan jo nuorena ja vasikan liha myydään kyllä erikseen) Hienompia naudan fileitä vain yleensä myydään häränlihana, koska se kuulostaa fiinimmältä

Vierailija
1602/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:33"]

Tästä ketjusta opin että ananas ei kasva puussa.. -30v-

Mä opin tästä ketjusta että härkä on kuohittu sonni.Olen ajatellut että joku nautaeläin se on,mutta varmaan oma lajinsa,häränlihakin maistuu ihan erilaiselle kuin lehmän.Tuota kivespussijuttua en ole tullut koskaan edes ajatelleeksi.Ihana sivistävä AV! ^^

Opit tänään senkin, että häränliha saattaa olla (ja usein onkin) lehmän tai sonnin lihaa (useimmiten lehmän, valtaosa sonneista ja järvistä teurastetaan jo nuorena ja vasikan liha myydään kyllä erikseen) Hienompia naudan fileitä vain yleensä myydään häränlihana, koska se kuulostaa fiinimmältä

Häristä, ei järvistä😄. Autocorrect best

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin pitkälle yläasteelle asti, että Maamme-laulussa lauletaan "soi saarna kultainen". Jotenkin se pitkäksi venytetty "sana" hämäsi. Vasta koulun kuorossa opin oikeat sanat, kun kuoronjohtaja korosti sanojen selkeää ääntämistä.

Vierailija
1604/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas luulin alkuun, että vauvapalstalla käydään älykästä keskustelua.  Sitten tulin katsomaan ja löysin paikkani täältä :)

Vierailija
1605/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saattanut tämän joskus tänne jo kirjoitellakin. Mutta minulle selvisi kolmenkympin loppupuolella sellainen asia, että valaisimien "sokeripala" ei olekaan oikea syötävä palasokeri vaan jokin muovinpala. Osaan laittaa pistokemallisen valaisimen kattoon, mutta ne "sokeripalalliset" ovat aina muut asentaneet. 

Vierailija
1606/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivalsin 20 vuotta myöhemmin että Sonic the Hedgehog on itseasiassa, indeed, a siili :---D

Vierailija
1607/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin lapsena että pissaaminen vedessä sattuu. Kun menin järveen uimaan ja pissasin niin ei ollutkaan mitään...

Vierailija
1608/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rantaruotsia (josta ei riikinruotsalaiset ymmärrä juuri mitään).

Kärjistetty väittämä. Riikinruotsalaiset ymmärtävät kyllä suomenruotsia, poislukien suomen kielestä lainatut sanat ja pohjanmaan vaikeat murteet, mutta pitävät suomenruotsia vanhoillisena ja ruman kuuloisena vanhahtavana kielenä. Kielioppi on sentään sama niin suomenruotsissa kuin riikinruotsissa.

Enpä ole törmännyt tuohon, että pidettäisiin ruman kuuloisena. Kauniina pikemminkin, laulavana ja eksoottisen vanhanaikaisena. Suomenkielisen on yleensä helpompi oppia ymmärrettävä ääntämys suomen- kuin riikinruotsiin, joten ymmärrän että sitä opetetaan.

Västeråsin ruotsia äidinkielenään täällä puhuva terve!

En ole koskaan kuullut kenenkään ruotsalaisen pitävän suomenruotsia laulavana. Se on sävelkulultaan latteaa ja suurin osa murteista on vielä samalla lailla kulmikasta kuin suomi. Sitä kutsutaan usein "muminsvenskaksi", koska muumitelevisiosarjasta esitettiin Ruotsissa 1990-luvulla suomenruotsiksi dubattu versio.

Vanhanaikaiselta suomenruotsi kyllä kuulostaa. Se on sitten kuulijasta kiinni, pitääkö sitä pittoreskina vai vähän samalla lailla hassun kuuloisena kuin miltä eesti kuulostaa suomalaiselle.

Valitettavasti Ruotsissa suomenruotsia puhuva on automaattisesti hieman säälittävä kohde: jos ei puhu "oikeaa" ruotsia, on vaikea kohota yhteiskunnassa. Sitä ei saa ääneen sanoa, mutta puhdasruotsalaisten "parempi" yhteiskunta on melko rassinen. Suomalaisen olisi usein omalta kannaltaan parempi puhua englantia kuin ruotsia Ruotsissa, etenkin jos on maassa työmatkalla eikä asumassa.

No. Olen monissa riikinruotsalaisten kirjoittamissa kirjoissa nähnyt nimenomaan käytettävän tuota termiä 'laulava', kun kyseessä on ollut suomenruotsia puhuva henkilö.

Laitapa muutama lähdeviite tähän väitteesi tueksi, kiitos.

En ole edellinen, mutta minäkin muistan lukeneeni useamman riikinruotsalaisen kirjan, joissa suomenruotsia kuvattiin sanoilla sjungande finlandssvenska. Ihmettelin asiaa, koska omissa korvissani riikinruotsi kuulosti paljon laulavammalta.

Enpä muista mistä kirjoista oli kyse, tuosta kun on aikaa jo 30 tai 40 vuotta, mutta jos isket googleen sanat sjungande finlanssvenska, niin löydät useita esiintymiä, joissa henkilön murretta kuvataan tasan noilla sanoilla. Esim. Mark Levengoodin ja muumien puhetta kuvataan niin. Samoin löytyy Svensk ordbokista esimerkkilause hakusanan finlandssvenska takaa, ja huomautus että sjungande finlandssvenska -ilmaisua on käytetty ainakin vuodesta 1917.

Tuo sjungande tarkoittaa sitä, että suomenruotsissa ei ole sitä riikinruotsin prosodiaa ja intonaatiota. Laulaessahan ruotsinkielestäkin ne häviävät laulun rytmin ja melodian takia. Suomenruotsi siis kuulostaa ruotsalaiselle (monotoniselta) laulamiselta. 

Mielestäni ahvenanmaalaisten ruotsi on laulavaa (ja kuuluuhan Ahvenanmaa hallinnollisesti Suomeen)

Vierailija
1609/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lullu aina tähän ikään asti, että ihminen ei voi olla muuta sukupuolta kuin miksi on syntynyt, nolottaa.

Teinitytöt ahdistuivat – möreä-ääninen henkilö yllätti naisten saunassa, kertoo K-U:n kolumnisti

– Atleettinen mies istui lauteilla naisten uimapuku yllään ja selitti lähellä oleville alastomille naisille: 'Koen olevani nainen ja siksi olen täällä', Kiviharju kirjoittaa.

Kiviharjun mukaan sama henkilö oli kaksi päivää myöhemmin naisten puolella Hyvinkään uimahallissa.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5733474

Vierailija
1610/1649 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en sentään enää aikuisena luullut, mutta hämmennyin kerran ala-aste ikäisenä. Olin siis jo oppinut, että mistä vauvat tulee ja että miten raskautuminen tapahtuu. Sitten äitini serkku sai vauvan, jota menimme katsomaan. Hän kertoi, että tämä 4. Lapsi olikin yllätys vauva, että meni tosi pitkälle ennenkuin tajusi olevansa raskaana. Minä lapsena tulkitsin asian niin, että täytyy olla siis kaksi luonnollista tapaa tulla raskaaksi, seksillä ja ilman. Mieleeni ei näet juolahtanut yhtään, että aikuiset saattaisivat harrastaa seksiä muuten vain ilokseen, eikä pelkästään silloin kun yritetään saada vauva alulle. :D

Vierailija
1611/1649 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin vasta juuri äsken, että Ruotsissa on Linköping-niminen kaupunki ja sitten myös Lidköping, mutta EI Lindköpingiä, niin kuin olen luullut.

Onneksi löysin jonkin jutun, jonka mukaan Googlestakin tulee valtavat määrät hakutuloksia Lindköpingillä.

Vierailija
1612/1649 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aina että se miestenvaateketju ja se toisen kauden idols-voittaja on nimeltään Jääskäläinen. Vasta muutama vuosi sitten jossain tilanteessa havahduin, että kyseessä onkin Jääskeläinen. Vieläkin se tuntuu epäloogiselta ja väärältä sanoa e-kirjaimella.

Vierailija
1613/1649 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle selvisi vasta pitkälti yli 30-vuotiaana, että jotkut ihmiset aidosti nauttivat teen mausta. Minun suuhuni se on aina maistunut ei vain pahalta, vaan myrkylliseltä, joten ei ollut juolahtanut mieleenkään, että joku voisi oikeasti pitää siitä mausta. Olin vain ihmetellyt, että onpa ne outoja, kun tuota juovat ja hehkuttavat eri teelaatuja.

Vierailija
1614/1649 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt aikuisuuteen asti, mutta pienenä luulin että kylkiluut ovat semmoisia pystysuuntaisia putkimaisia luita kainalon ja lonkan välillä xD xD

Vierailija
1615/1649 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vasta yli 40-vuotiaana tietää, ettei hyönteisillä ole aivoja.

Vierailija
1616/1649 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että olen jo joskus kirjoittanut tämän, joten mahdolliset pahoittelut:

En aikuisuuteen saakka toki näin luullut, mutta tämä ehkä lapsuuden aivoituksistani omituisin. Luulin, että sana "biisi" tarkoittaa pakettiauton takaikkunaa. En voi käsittää, miten hemmetissä olen näin päätellyt, mutta näin luulin

Vierailija
1617/1649 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PIIRUSTUS KIRJOITETAAN YHDELLÄ R-KIRJAIMELLA! Ihanko oikeasti näitä kahden ärrän "piirrustajia" on vielä olemassa?

Kyllä, koska heistä se kuullostaa oikealta.

Vierailija
1618/1649 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin viime vuonna, ettei anjovis olekaan kalalaji. Niitä ei uiskentele kuin lautaselle.

Vierailija
1619/1649 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin viime vuonna, ettei anjovis olekaan kalalaji. Niitä ei uiskentele kuin lautaselle.

Mutta eikö tällä palstalla joskus todisteltu, että se kuitenkin on kalalaji? Löytyisiköhän se ketju vielä jostain.

Vierailija
1620/1649 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin lapsena että pissaaminen vedessä sattuu. Kun menin järveen uimaan ja pissasin niin ei ollutkaan mitään...

Tähän se fingerpori jossa hauki tarttuu "koukkuun"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi