Onko normaalia, että kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute saa olon täysin vetämättömäksi
Kilpirauhasen TSH arvo 6,7, ferritiini 9.
Lääkitystä ei ole, sillä vajaatoiminta johtuu raudanpuutteesta. Lääkkeenä on siis vetää rautaa nyt monta vuotta.
Olo on täysin vetämätön ja saamaton, niin henkisesti ja fyysisesti. Olen täysin eristäytynyt enkä jaksa mitään. Onko tämä siis normaalia?
Kommentit (11)
Olen 48 ja on hormonikorvaushoito. Menkat tulee vielä, ei ehkä enää niin runsaasti kuin ennen, kiitos keltarauhashormonin. Mutta siis runsaista menkoista johtuu raudanpuute.
Rautainfuusiota vois harkita, todennäköisesti joutuu menemään yksityiselle että sen saa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 48 ja on hormonikorvaushoito. Menkat tulee vielä, ei ehkä enää niin runsaasti kuin ennen, kiitos keltarauhashormonin. Mutta siis runsaista menkoista johtuu raudanpuute.
Ei kiinosta sun pereestä sepustus.
Olen niinkuin aivan puhki kaikin tavoin. Kaikki tuntuu ponnistukselta, jopa pyykinlaitto tai tiskikoneen täyttö.
Eivät riittäneet rautatabletit tai nestemäinen rauta korjaamaan tilannetta omalla kohdallani. Sain kaksi kertaa infuusion. Toisaalta kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin kyllä useita vuosia aiemmin. Olin aivan vetämätön ja esimerkiksi hiuksia irtosi tukuittain. En tiedä, olisiko ollut syytä edes hb mitata jo silloin.
Mulla ei ollut edes menkkoja enää silloin, kun raudanpuuteanemia todettiin. Mittautin sen ystäväni vinkistä yksityisessä labrassa ja työterveyslääkäri teetti kokeen vielä uudelleen varmuuden vuoksi. Arvot olivat sen verran alakantissa, että ihmeteltiin, miten edes olen pystyssä ja kävelen. Syyksi paljastui vatsa ja suolisto.
Keitetty muna ja majoneesi niissä on rautaa ja pinaattilätyissä , pinaatista saa rautaa . Miehet syö lihaa enemmän eikä ole kuukautisia .
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa jalat on usein kylmät . Vähän kuin vaihdevuosi aalloissa kylmä kuuma mutta vain kylmä.
Tytöllä oli vain Tsh-arvo koholla , ferritiini 25, mutta nukkui 3/4 vuorokaudesta. Kun lääkäri viimein määräsi 25 mg tyroksiinia, rauta-arvot nousivat saman tien, vaikkei ravinto muuttunut mitenkään. Se vajaatoiminta heikensi raudan imeytymistä, koska vatsa ei sulattanut ruokaa kunnolla. Nyt voi syödä mitä vaan. Ärsyttää, kymmenen vuotta hän kärsi noista ruuasulatusvauvoista ja äärimmäisestä väsymyksestä ihan turhaan.
On normaalia, todellakin väsyttää, tankkaa rauta ylös obsidanilla tai retarerilla. Hidasta..
Kyllä se juuri tekee tuota. Napsi nyt sitä rautaa. Jos oot nainen niin hormoniehkäisy, e pillereitä voi syödä ilman taukoja niin menkat jää pois ja noi arvot nousee paremmin. Äläkä missään tapauksessa raskaudu ennen kuin arvot ovat hyvät.