Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti

Vierailija
09.08.2015 |

Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!

Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.

Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D

Kertokaapa!

Kommentit (1649)

Vierailija
1561/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että naisen ei tarvi olla miehen kanssa silleen kun hääyönä.

Vierailija
1562/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin n. kolmivitoseksi saakka, että hame ja mekko on sama asia. 

Englannin kielen kautta selvisi, kun tiesin mikä skirt on ja mikä dress on, ja aloin kääntää näitä sanoja suomeksi.  Vähänkö järkytyin kun selvisi, että skirt on hame ja dress on mekko! En kertonut tietenkään kenellekään. 

Isä oli aina puhunut leningistä kun tarkoitetaan dress-tyyppistä asustetta. Äiti? Mielenvikainen/hullu/luonnehäiriöinen, en ole vielä selvittänyt näiden sanojen eroa. 

N. 45

Jossain päin Suomea puhutaan hameista puolihameina, mutta mitä sanaa siellä käytetään leningeistä/mekoista? Hame???

En pidä mekko-sanasta, se on niin arkinen. Leninki ei sekään ole oikein nykyaikaa. Ei ole hyvä tanttu, ei kussa. Morsiuspuku-sanassa on tuo puku, mutta yksistään sekään ei käy. Apua!

Kukaan ei oikein tunnu tietävän, mikä on leningin ja mekon ero, jos mikään. En minäkään tiedä. Joku ehdotti, että leningissä on aina hihat.

Lapsuudessani, siis 1960-luvulla aikuiset naiset käyttivät leninkejä, mekot olivat pikkutytöille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:51"]Luulin ekassa synnytyksessä, että epiduraali lakkaa vaikuttamasta yhtä nopeaa kuin alkoikin ja kun puudutus kytkettiin pois päältä puskin hädissäni mukulan pihalle pikavauhtia, ettei teho ehdi kadota. Sitten vasta kertoivat, että teho jatkuu useamman tunnin vielä. Ehkä ihan hyvä etten tuota tiennyt. Ja toista tehdessäni lähdin kovien supistusten kanssa synnärille, vaikka vedet ei olleetkaan tulleet. Esikoisesta synnytys alkoi vesien menolla, telkkarissa aina kanssa... Vasta toisen lapsen synnyttyä kuulin, että ei niitä vesiä tosiaan välttis tule, vaikka tosi olisikin kyseessä. Alle kaksi tuntia sairaalaan menosta olikin homma paketissa. Mä en edelleenkään muista olisko se iso itikka hirsisääski vai kirsisääski.

Kirsisääski, oon kyllä kuullu sanottavan myös hankisääskeksi, en tiiä miksi.. mutta kirsi on routa ja siitä ite sen muistan..

Olen ihan oikeasti tähän päivään mennessä luullut, että kirsisääsken oikea nimi on kronkhyttynen :D Ei pienintäkään hajua, mistä moinen nimi. Muutamat väittelyt olen kyllä joskus käynyt asiasta. Ehkä minun pitää vähitellen uskoa, että kronkhyttynen on ihan itse keksitty nimi. Tosin olen sitä mieltä, että se näyttää enemmän kronkhyttyseltä, kuin kirsisääskeltä :D

Meillä ne on aina olleet troikkahyttysiä. :D

Liikkuivatko ne teillä aina kolmistaan?

Vierailija
1564/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että australia on melko pieni maa, tyyliin Saksan kokoinen..

No, pinta-ala on yksi asia. Mutta Australiassa on vain noin 25 miljoonaa asukasta, Saksassa yli 80 miljoonaa.

Yleensä maan koko kylläkin ilmoitetaan nimenomaan pinta-alalla.

Kyllä. Vihaan sitä niin usein kuultua virheellistä sanontaa, että Suomi olisi pieni maa. Ei ole. Suomi on EU:n viidenneksi suurin maa heti Ranskan, Espanjan, Ruotsin ja Saksan jälkeen. Olemme suurempi kuin mm. Puola, Italia, ja EU:n ulkopuolelta Britannia.

Miten ihmeessä muka Ranska, Espanja saati Saksa ovat Suomea isompia kartan mukaan Suomi on isompi.

Noihan on ihan pieniä maita.

Ilmeisesti et ole koskaan katsonut karttapalloa?

Vierailija
1565/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rantaruotsia (josta ei riikinruotsalaiset ymmärrä juuri mitään).

Kärjistetty väittämä. Riikinruotsalaiset ymmärtävät kyllä suomenruotsia, poislukien suomen kielestä lainatut sanat ja pohjanmaan vaikeat murteet, mutta pitävät suomenruotsia vanhoillisena ja ruman kuuloisena vanhahtavana kielenä. Kielioppi on sentään sama niin suomenruotsissa kuin riikinruotsissa.

Enpä ole törmännyt tuohon, että pidettäisiin ruman kuuloisena. Kauniina pikemminkin, laulavana ja eksoottisen vanhanaikaisena. Suomenkielisen on yleensä helpompi oppia ymmärrettävä ääntämys suomen- kuin riikinruotsiin, joten ymmärrän että sitä opetetaan.

Västeråsin ruotsia äidinkielenään täällä puhuva terve!

En ole koskaan kuullut kenenkään ruotsalaisen pitävän suomenruotsia laulavana. Se on sävelkulultaan latteaa ja suurin osa murteista on vielä samalla lailla kulmikasta kuin suomi. Sitä kutsutaan usein "muminsvenskaksi", koska muumitelevisiosarjasta esitettiin Ruotsissa 1990-luvulla suomenruotsiksi dubattu versio.

Vanhanaikaiselta suomenruotsi kyllä kuulostaa. Se on sitten kuulijasta kiinni, pitääkö sitä pittoreskina vai vähän samalla lailla hassun kuuloisena kuin miltä eesti kuulostaa suomalaiselle.

Valitettavasti Ruotsissa suomenruotsia puhuva on automaattisesti hieman säälittävä kohde: jos ei puhu "oikeaa" ruotsia, on vaikea kohota yhteiskunnassa. Sitä ei saa ääneen sanoa, mutta puhdasruotsalaisten "parempi" yhteiskunta on melko rassinen. Suomalaisen olisi usein omalta kannaltaan parempi puhua englantia kuin ruotsia Ruotsissa, etenkin jos on maassa työmatkalla eikä asumassa.

No. Olen monissa riikinruotsalaisten kirjoittamissa kirjoissa nähnyt nimenomaan käytettävän tuota termiä 'laulava', kun kyseessä on ollut suomenruotsia puhuva henkilö.

Laitapa muutama lähdeviite tähän väitteesi tueksi, kiitos.

En ole edellinen, mutta minäkin muistan lukeneeni useamman riikinruotsalaisen kirjan, joissa suomenruotsia kuvattiin sanoilla sjungande finlandssvenska. Ihmettelin asiaa, koska omissa korvissani riikinruotsi kuulosti paljon laulavammalta.

Enpä muista mistä kirjoista oli kyse, tuosta kun on aikaa jo 30 tai 40 vuotta, mutta jos isket googleen sanat sjungande finlanssvenska, niin löydät useita esiintymiä, joissa henkilön murretta kuvataan tasan noilla sanoilla. Esim. Mark Levengoodin ja muumien puhetta kuvataan niin. Samoin löytyy Svensk ordbokista esimerkkilause hakusanan finlandssvenska takaa, ja huomautus että sjungande finlandssvenska -ilmaisua on käytetty ainakin vuodesta 1917.

Tuo sjungande tarkoittaa sitä, että suomenruotsissa ei ole sitä riikinruotsin prosodiaa ja intonaatiota. Laulaessahan ruotsinkielestäkin ne häviävät laulun rytmin ja melodian takia. Suomenruotsi siis kuulostaa ruotsalaiselle (monotoniselta) laulamiselta. 

Vierailija
1566/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että orkkuja tulee ja nalleja lentää rajattomasti,mutta iän myätä selvis että paukkuja on rajoitettu määrä.

Vierailija
1567/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei Suomessa ole korruptiota.

Vierailija
1568/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan meni, ennen kuin minulle selvisi, että Eppu Normaalin kappaleessa Suomi-ilmiö (1980) lauletaan "uraani halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa. Luulin... tuottaa lopun valkeaa.

Eikö siinä muka sanota lopun valkeaa!! Kyllä ihan selvästi sanotaan lopun valkeaa, eikä mitään lamppua.

Kyllä se on "uraani halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa".

Tarkoittaa siis, että kun ydinvoimalassa tapahtuu uraaniytimien hajoamisreaktio, sen seurauksena saadaan lamppuihin valoa.

Vierailija
1569/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin lapsuudessa (ja paljon sen jälkeenkin), ettei minulla ole mitään arvoa. Että minua voi kohdella oikeastaan miten vaan, voi lyödä tai kohdella henkisesti väkivaltaisesti. Mutta ehkä kipeimpänä väärinkäsityksenä koen sen, etten ajatellut että minua tulee kohdella kunnioittavasti, arvostavasti ja hyvin. Olin pieni, pellavapäinen ja resuinen, en omistanut mitään eikä kukaan halunnut minua. Olin joka paikan ei-toivottu. Isäni totaalihylkäsi minut jo vauvana, äiti ja äidin uusi mies sukuineen sieti juuri ja juuri. Olin vähällä joutua lastenkotiin ja ajattelin, että niin sen kuuluukin mennä, koska olen niin arvoton. Isäpuoli sanoi usein, että olen "hullu" tai "sekasikiö" ja näin ajattelin itse itsestäni koko lapsuuteni. Listasin illalla mielessä solvauksia ja mietin, että miten kukaan voi ylipäätään sietää minua. Peilistä näin ruman ja vastenmielisen, kömpelön ja suttuisen tytön. Olin epävarma ja käytökseni yhtä anteeksipyytämistä ja haparointia. 

Harmi, että aika myöhään havahduin ymmärtämään, ettei minussa ollut mitään vikaa. Vaan olin aivan tavallinen pieni tyttö, jota oli kohdeltu huonosti koko ikänsä. 25-vuotiaana pääsin lopulta terapiaan, jossa väärinkäsityksiä ruvettiin oikomaan. Vanhoissa kuvissa katsoo pelokas ja hauras tyttö, suurilla sinisillä silmillään. Kunpa voisin mennä hänen luokseen, ottaa syliin ja sanoa, että sinä olet hyvä ja arvokas, ihan yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin lapset. 

Vierailija
1570/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niagaran putouksiin liittyvä väärä käsitys: Olen aina kuvitellut, että putoukset ovat kohti Usaa. Muutama viikko sitten Suurista järvistä lukiessani tajusin, että putoukset ovat Erie- ja Ontariojärven välisessä joessa ja siten kohti Kanadaa.

USA:n ja Kanadan raja kulkee pitkin Niagarajokea. Joki tekee putousten kohdalla mutkan ja haaraantuu kahteen. Pienempi putous on USA:n puolella ja isompi hevosenkenkäputous Kanadan puolella. Tuon mutkan takia putoukset näkyvät parhaiten Kanadan puoleiselta rannalta.

Vierailija
1571/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:03"]

Eikö miehillä ole kahta kivespussia? Hääh

Heheh, ei tosiaan ole. :D Miksihän moni on luullut näin, minäkin? Ap

Niin, on yksi pussi ja siinä molemmat kivekset, joista toinen on vähän alempana.

No, kivespussissa on väliseinä, eli kumpikin kives on oikeastaan omassa pussissaan. Eli kyseessä on kaksiosainen pussi tai kaksi yhteen kasvanutta pussia. Ei kuitenkaan niin, että kivekset pyörisivät vapaasti yhdessä ja samassa tilassa.

Vierailija
1572/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämätön1991 kirjoitti:

Luulin pitkälle aikuisikään, että romanit ovat Romaniasta :D

No, aika paljon romaneja kyllä Romaniassa asuukin. Suomeenkin niitä sieltä tulee.

Vierailija
1573/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että clerasil estää mustapäiden synnyn.

Vierailija
1574/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N kolme vuotta sitten mulle selvisi ettei kuuluisa tv-sarja olekaan DowntoWn Abbey.

Vierailija
1575/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:03"]

Eikö miehillä ole kahta kivespussia? Hääh

Heheh, ei tosiaan ole. :D Miksihän moni on luullut näin, minäkin? Ap

Niin, on yksi pussi ja siinä molemmat kivekset, joista toinen on vähän alempana.

No, kivespussissa on väliseinä, eli kumpikin kives on oikeastaan omassa pussissaan. Eli kyseessä on kaksiosainen pussi tai kaksi yhteen kasvanutta pussia. Ei kuitenkaan niin, että kivekset pyörisivät vapaasti yhdessä ja samassa tilassa.

Jotenkin alkoi naurattaa ajatus, että kivekset lilluvat siellä pussissa vapaina ja niiden paikkaa voisi halutessaan vaihdella. :D Tai nehän voisivat olla vaikka päällekkäin, jos olisivat irrallisia.

Vierailija
1576/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena luulin, että aikuisena vain peritään vanhemmat eikä talosta tarvitse maksaa ( veroja)...

Vierailija
1577/1649 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen illalla keskustelin kumppanini kanssa protestanttisuudesta. Olin tähän asti kuvitellut, että se on oppijärjestelmä, kuten ortodoksisuus, luterilaisuus, baptismi, katolilaisuus... Kysyin sitten, että mihinkäs ne protestantit sitten uskoivatkaan, mitä eroa heillä on esimerkiksi evankelisluterilaisuuteen? Sain selvennystä asiaan.

Siis sehän on yksi päälahkoista ortodoksisuuden ja katolilaisuuden kanssa.

Ai lahko

"Lahko on nykyisessä päämerkityksessään vallitsevasta kirkosta eronnut uskonnollinen ryhmä"

"päälahko"? Voi lukekaa nyt vähän enemmän. Esimerkiksi luterilaiset ovat protestantteja.

Vierailija
1578/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n aloitus ja kaikki vastaukset osoittavat selvästi, että Vauva-keskustelun käyttäjät ovat 9-12 -vuotiaita.

Vierailija
1579/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin n. kolmikymppiseksi asti, että ilmansuunta koillinen kirjoitetaan koilinen. Ei tuossa muuten mitään, mutta kun olen maantieteilijä! 🙈

Vierailija
1580/1649 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että naisen synnytyskanavan hinkkaaminen peniksellä antaa naiselle orgasmin. Myöhemmin selvisi että naisen sukuelin onkin klitoris ja yhdyntä on käytännössä miehen itsetyydytystä kumppanin vartaloa hyväksikäyttäen.

Aika hassua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi