Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti
Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D
Kertokaapa!
Kommentit (1649)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:29"]
Arto Tammisen kappaletta kuunnellessa luulin sanojen menevän " mä tulen kunto piiasta". Vuosien jälkeen sain selvää, että lauletaan " mä tulen utopiasta". (kuntopiia~kuntosali)
Me naurettiin lapsena kavereittten kanssa Arto Tammisen neljän ruuhkaa kertsille. "Kun neljän ruuhkaa katselee Nuori tyttö jotain odottaa Joku kyyneleensä piilottaa Kun neljän ruuhkaa katselee ". Me naureskeltiin aina et se laulaa "Mun veli runkkaaaa, katselen.." :D
Ahaa. Kävinpä kuuntelemassa tämän nyt. Luulin tähän päivään asti, että tämä on J. Karjalaisen kappale. :D Ja olen siis fanikin! Ihme, kun ei ole tätä koskaan tullut vastaan Karjalaisen tuotantoa kuunnellessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että Tove Jansson ja Astrid Lindgren ovat miehiä.
Ja minä taas luulin, että Viisikko-kirjoja kirjoittanut Enid Blyton oli mies.
Nin minäkin! Enid nimi ei ollut tuttu suomalaiselle pikkutytölle.
Vein kerran japanilaisen muumihullun muuminäyttelyyn Ateneumiin. Hän oli yllättynyt kaikesta mitä siellä näki, hänelle Tove Janssonin tausta oli aivan tuntematon. Hän sanoi, että "me emme edes tienneet oliko Tove Jansson mies vai nainen".
Vierailija kirjoitti:
Ettei Suomessa ole korruptiota.
Suomi on yksi vähiten korruptoituneista maista maailmassa.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/least-corrupt-countr…
Vierailija kirjoitti:
N kolme vuotta sitten mulle selvisi ettei kuuluisa tv-sarja olekaan DowntoWn Abbey.
Sama täällä!
Luulin että volvo ja volksvagen on sama asia
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole nolo luulo, ehkä. Mutta jos ajatellaan avaruudessa käyvää ihmistä, astronauttia, niin he näkevät maan niin, että jos tarkkaan näkisi, niin näkisi imisen kävelevän hassusti jopa pää alaspäin. Eli missä kohdassa maan vetovoima alkaa vaikuttamaan siten, että kun tullaan kohti maan pintaa, niin kaikki näyttääkin oleva ns vatupassissa? Vaikeasti selietty, mutta ehkä jotku ymmärtävät.
Veikkaisin, että tuossa ei ole kyse maanvetovoimasta vaan siitä missä perspektiivissä ihminen katselee asioita. Jos roikut pää alaspäin jossain, aivot osaavat vielä kääntää lähellä olevan maailman niin, että sen käsittää olevan oikein ja itse väärin päin. Jos taas katsoo tarpeeksi kaukaa, ei koe olevansa keskellä ko. maailmaa ja aivot tarkastelevat asiaa ulkopuoleltä käsin. Mutta tosi veikeä huomio sinulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauan meni, ennen kuin minulle selvisi, että Eppu Normaalin kappaleessa Suomi-ilmiö (1980) lauletaan "uraani halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa. Luulin... tuottaa lopun valkeaa.
Eikö siinä muka sanota lopun valkeaa!! Kyllä ihan selvästi sanotaan lopun valkeaa, eikä mitään lamppua.
Kyllä se on "uraani halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa".
Tarkoittaa siis, että kun ydinvoimalassa tapahtuu uraaniytimien hajoamisreaktio, sen seurauksena saadaan lamppuihin valoa.
Vaikkei varsinaisesti ole väärinkuultujen ketju, mutta mullakin yksi vastaava mikä mietityttänyt, nimittäin Bogart co:n All the best girls. Mikä lopulta on kertosäkeessä oikein. Itse kun nuorempana kuuntelin kappaletta serkkujen kanssa niin kuulin All the best girls, they have boys, oh why tai vaihtoehtoisesti they and boys oh why. Niin ja miehenä ja tuolloisena teinipoikana masentelin tuota kun oli juuri alkanut tytöt kiinnostamaan, että niinhän se menee, että parhaat tuntuu olevan varattuja. Kuitenkin sittemmin kun googlannut lyyrikoita niin onkin sen mukaan ollut all the best girls, they got boys so wild. Tuli se hämmentynyt olo, että näinkö mennytkin ja vuosikausia tulkinnut ja ymmärtänyt kappaleen väärin. On sekin olo, että onko tuokaan oikein ja pitääkö itse Ressulta kysyä jos joskus sattuu keikalleen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:03"]
Eikö miehillä ole kahta kivespussia? Hääh
Heheh, ei tosiaan ole. :D Miksihän moni on luullut näin, minäkin? Ap
Juuri tsekkaisin itseöltäni, no, ei näitä kiveksiä voi päikseen vaihtaakaan, joten molemmat ovat omalla paikallaan, mutta ovat samassa pussissa, joka näyttää kahdelta kun molemmat ovat omalla puolellaan pussia.
Kuulin ja luulin aina, että (matematiikan) ilmaisu on ekspotentiaalisti kun on eksponentiaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakouluikäisenä luulin, että mitä kauemmin vettä keittää, sen kuumemmaksi se tulee. Isälle väitin näin. Vuosia myöhemmin oltiin siirtymässä kesäaikaan. Isän ja monet muut sain selitykselläni uskomaan väärin, siis sen mihin päin viisareita siirretään.
Aikuisena vielä luulin että on Pieksamäki. Veryttelyhousut ja piirustus.
???
Tätäkö et tiennyt? Vesi kuumenee vain 100C.
Pieksämäki. Verryttelyhousut. Piirrustus.
Siis piirustus on oikea muoto. https://www.kielikello.fi/-/verryttely-ja-piirustus
Veela kirjoitti:
Vasemmisto on duunarin ja pienen ihmisen asialla. Ei ole. Kiitos munamies, avasit silmäni!
Vasemmisto ON nimenomaan duunarin ja pienen ihmisen asialla. Kiitos munamies.
Luulin pitkään, että venäläiset ovat normaaleja ihmisiä ja heidän kanssaan voi elää.
Rescue-koirat etsii kadonneita ihmisiä tai järistyksessä raunioihin jääneitä ihmisiä. Yllättävän monilla tuntui olevan näihin aika spesiaalihommiin erikoistuneita koiria.
ei yhtään viisastuneempi kirjoitti:
Kuulin ja luulin aina, että (matematiikan) ilmaisu on ekspotentiaalisti kun on eksponentiaalisti.
Eikö kansakoulussakin jo se opeteta?
Vierailija kirjoitti:
Luulin pitkään, että venäläiset ovat normaaleja ihmisiä ja heidän kanssaan voi elää.
Venäläisten kanssa elää miljoonia ihmisiä. Minä kuvittelin aikuisikään asti, että Suomi on hyvä maa asua. Vasta työttömyys ja sen pakottama Ruotsiin muutto avasi silmäni.
Jos voittaisin miljoona € lotossa, muuttaisin takaisin Ruotsiin, ostaisin okt:n ja eläisin siellä kuolemaani saakka käymättä kertakaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhäkään mikä on usein esiintuleva sana narratiivi.
Ehkä googlaan sen nyt :)To narrate = selostaa. Yhteiskunnallisten ja poliittisten asioiden taustalla vaikuttaa kunkin tahon erilaiset intressit, mikä johtaa erilaisten narratiivien syntymiseen. Miettii vaikka eri puolueita, niin jokainen näkee saman asian hieman eri kannalta ja tavoittelee keskenään erilaisia lopputuloksia tuoden ilmi omaa narratiivia. Esim. demarien narratiivi uudesta translaista on ihmisoikeuskysymys. Kyseessä ei ole objektiivinen suhtautuminen ilmiöihin, vaan narratiivi on mielipiteisiin perustuvaa vaikuttamista, jossa hyödynnetään erityisesti retoriikkaa ja mediaa. Henkilökohtaisten mielipiteiden lisäksi narratiivi syntyy useimmiten globaalista ilmapiiristä. Monet, jotka tuputtavat "yleisesti hyväksyttyä" narratiivia hyvin aggressiivisesti, yrittävät hiljentää vastaväitteet mustamaalaamisella ja vähättelyllä. Kun vastamielipiteitä ei sallita edes mediassa, muuttuu narratiivi propagandaksi.
Tämän narratiiviasian YTIMEEN osuu kaikkien kristinuskoon pohjautuvien yhteiskuntien narratiivinen (väärä) käsitys seksuaalisen mielihyvän saatanallisesta, pahasta ja syntisestä alkuperästä, joka perustuu olennaisesti yhden ihmisen, kirkkoisäme pyhän Augustinuksen (354-340 jaa) uskontoomme indoktrinoimasta ajatuksesta, että äärimmäisen pienikin seksuaalisen mielihyvän "värähdys" ihmiskehossa on merkki itsensä saatanan läsnäolosta.
Seksuaalisen mielihyvän syntinarratiivi siirtyi aikanaan lääketieteeseen erilaisiksi sairauksiksi ja sairaanloisiksi tiloiksi ja toimiksi kuten itsesaastutus, "luonnonvastainen" seksuaalinen teko/ajatusmaailma, siemenen hukkaaminen jne.. Sairaustermistöstä tämä saatanallisen syntinen seksuaalisuus muuntui oikeustermistössä rikokseksi. Eli kehityskulku oli synti --> sairaus --> rikos.
Tämä seksuaaliseen mielihyvään liitetyn narratiivin (mielihyväkokemus on saatanallinen synti, sairaus ja rikos) vuoksi mm. lapseksi typistetyn ihmisen kokemus seksuaalisesta mielihyvästä on aivan erityisen suuri synti, sairaus ja rikos. Tietenkin lasta on narratiivin mukaisesti maksimaalisesti suojeltava itse saatanalta - seksuaaliselta mielihyvältä ja auta armias sitä, joka tätä *aatanaa "lapsen" kokemuspiiriin tuo.
Tämäkin yleisen narratiiville vastakkainen fakta - seksuaalinen mielihyvä ei ole *aatanasta, eikä siten esimerkiksi traumatisoi ketään - saatetaan sensuroida vaarallisen "propagandana", joka seikka alleviivaa (väärän) vallitsevan narratiivin voimaa.
p.o. kirkkoisämme pyhän Augustinuksen (354-430 jaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäläisten kanssa elää miljoonia ihmisiä. Minä kuvittelin aikuisikään asti, että Suomi on hyvä maa asua. Vasta työttömyys ja sen pakottama Ruotsiin muutto avasi silmäni.
Jos voittaisin miljoona € lotossa, muuttaisin takaisin Ruotsiin, ostaisin okt:n ja eläisin siellä kuolemaani saakka käymättä kertakaan Suomessa.
Minä taas luulin pitkään, että kaikki ihmiset ovat hyvinkin erilaisia.
Totuus on kuitenkin, että kaikki ihmiset ovat hyvinkin paljon samanlaisia - ja siksi esimerkiksi ihmiset, jotka ovat eri puolilta maapalloa tai aivan erilaisista kulttuureista - ymmärtävät toisiaan järjettömän vaivattomasti em. eroista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole nolo luulo, ehkä. Mutta jos ajatellaan avaruudessa käyvää ihmistä, astronauttia, niin he näkevät maan niin, että jos tarkkaan näkisi, niin näkisi imisen kävelevän hassusti jopa pää alaspäin. Eli missä kohdassa maan vetovoima alkaa vaikuttamaan siten, että kun tullaan kohti maan pintaa, niin kaikki näyttääkin oleva ns vatupassissa? Vaikeasti selietty, mutta ehkä jotku ymmärtävät.
Veikkaisin, että tuossa ei ole kyse maanvetovoimasta vaan siitä missä perspektiivissä ihminen katselee asioita. Jos roikut pää alaspäin jossain, aivot osaavat vielä kääntää lähellä olevan maailman niin, että sen käsittää olevan oikein ja itse väärin päin. Jos taas katsoo tarpeeksi kaukaa, ei koe olevansa keskellä ko. maailmaa ja aivot tarkastelevat asiaa ulkopuoleltä käsin. Mutta tosi veikeä huomio sinulla!
Kiitos vastauksesta. Entä jos lähtisi sieltä kuun pinnalta pikkuhiljaa kohti maapalloa ja sitä joka on ns väärinpäin, katselet kokoaja, että siellä se kohde on väärinpäin, mutta jossain kohtaa tulee pakostikin se hetki, että ei helvata, minähän olen nyt väärinpäin.
Se että sähkö(energia) kulkee johtimissa elektronien liikkeenä lähes valon nopeudella