Lapsella perinteinen nimi: ei ongelmia käytöksessä..? Ja päinvastoin..
sitten taas nämä Micot, Eetut, Larit, Rikut ja Saket&Jessicat &Jeminat ja Lumeliat on lähes poikkeuksetta niitä " pahoja" poikia ja tyttöjä. Minun kokemukseni mukaan näin..
Yhtään ilkeää Mikkoa, Anttia, Eeroa, Annia ja Lauraa en tunne..
Onko muilla samoja/eri kokemuksia?
Kommentit (117)
Vierailija:
Tämä ketju on hyvä. Moni ei tajuakaan, miten tuollainen Jessica, Jemina tai Nico leimaa lasta. Hyvä, että tulee näin ilmi. Siis kouluttamattomat lähiöäidit antaa lapselleen hienon nimen. Leima tulee. Samanlainen, kuin tietystä nimestä tietää heti henkilön olevan mustalainen.
Minä ainakin uskon omaan kokemukseeni, joka ei tue tätä idioottimaista väitettä.
Olen kyllä elämässäni tavannut useita kouluttamattomia " lähiöäitejä" , joiden lapset ovat oikein mukavia ja rakkaudella kasvatettuja. Ovatkohan nämä av:laiset sitten itse olevinaan hyväkäytöksisiä ja fiksuja ihmisiä, kun luokittelevat ihmiset koulutuksen ja asuinalueen mukaan? Sydämensivistys on sivistyksistä arvokkain! Koulutustaso vaan kertoo lähinnä ihmisen mielenkiinnon kohteesta, ei sivistyneisyydestä.
Kyllä sydämensivistystä arvostan. Ennenvanhaan, kun kaikilla ei ollut mahdollisuutta opiskella, oli kouluttamattomissa kaikenlaisia ihmisiä. Nykyään kouluttamattomiksi valikoituu enimmäkseen ns. " renttusakkia" . Huom. poikkeuksia löytyy, tottakai.
että tietyt nimet ovat paljon yleisempiä huono-osaisten keskuudessa. Ei väitetä, että KAIKKI kyseisiä nimiä antavat olisivat rupusakkia. Turha kirjoittaa, vaikka että meidän Jamina se vasta onkin luokan hienostunein. Kyllä niitä nimiä lipsahtelee kaikilta. Minultakin olisi voinut vahingossa lipsahtaa, mutta hyvä nyt tietää, että ne ovat lähiönimiä.
Niillä on varmaan paljon miinuksia kun Eetu on ollut jo monena vuonna eniten annettu pojan etunimi ja Leevikin kai 9. eniten annetun nimen joukossa jo viimeiset 5 vuotta. Paljon poikia noilla nimillä, kaikki ei varmaan ole herran enkeleitä jotka istuu vain kädet ristissä. Niminä molemmat on jostain 1920-luvulta. Tai vanhempiakin, olleet silloin muodissa edellisen kerran.
Miten Eetu ja Leevi niminä rinnastuvat Jessicaan ja Jeminaan, Jamiin ja Jimiin?
Kävin yläastetta 80-luvun puolenvälin kieppeillä. Luokallemme kasaantui jostain muutama " sossutapaushärikkö" . Nimet olivat Marko, Mika, Lauri, Tomi ja Janne. Taisivat Lauria lukuunottamatta olla niitä 80-luvun muotilähiönimiä...
Poikkeuksia tietysti on. Tiedän Helsingin ydinkeskustassa suuressa omistusasunnossa asuvan perheen, jossa on Carolus. Erittäin hyväkäytöksinen koulupoika. Perheen muillakin lapsilla erikoiset ja kauniit nimet. Eivät kuitenkaan sitä tylsää Jemina- sarjaa.
Ridge, Brooke tai vaikkapa Mica.
Uskokaa vaan.
Eiköhän se niin vaan ole, ettei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä. Piste.
tämä homma jos nimen mukaan leimataan lapsi ja vanhemmat....
Enkä minä ymmärrä koko käsitystä " muotinimi" . Eiköhän jokainen anna lapselleen sen nimen joka kauniilta kuullostaa, jep jep, minäkin laitoin pojalle nimeksi Nico ihan vaan siksi, että olen kouluttamaton, typerä tampio joten aattelin nyt edes pojan nimellä pätee, heh heh! Kovin jyrkästi vaan nämä Anttien ja Annien äidit tuntuvat arvostelevan muitten lapsia ja lasten vanhempia ihan vaan nimien perusteella. Minusta tähän maailmaan kyllä mahtuu erinimiset ja tapaset ihmiset, lasten ja perheiden tukeminen kasvatus ja koulutyössä toki tärkeetä, oli se " häirikkö" lapsi nyt sitten ihan minkä niminen tahansa. Mielenkiintoinen näkökanta toki tämä aloitus, kun ei ihan mustavalkoisesti kuitenkaan asiaa katsota;) (enkä minä sitä hernettä nenääni vetänyt tästä jutusta, ihan huumori mielellä kirjotan:) )
Vanhemmat " rankaisi" nimellä, josta tulee mieleen vajaa viisikymppinen elämäänsä kyllästynyt siivooja, kaupan kassa tai lähiöbaarin tarjoilija. :-/
Kiinostaa ihan onko tämä eteläsuomalaisten keskustelua vai onko näin joka puolella Suomea?
Meidän kunta on yhtä suurta lähiötä niin vähän vaikea verrata!
Kun tietyn sosiaaliryhmän ihmisillä on tietynlaisia nimiä, niin heti ajatellan myös jokaisen sennimisen kuuluvan ko. ryhmään. Jessica = työläisryhmään kuuluvan lapsi. Allan = romani. Sukunimissä sama: Hagert = romani.
lähiöaivo-opeista huolimatta. Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä.
Ette te sille mitään voi, että nimestä tulee heti joku vaikutelma ihmisille.
aleksiina mieleen? mikä on vanhempien koulutus ja arvomaailma?
Onko teillä mitään muuta elämää kun miettiä lähiö mammojen nimivalintoja? Itse olen lähiöissä asunut koko ikäni ja en montaa muotinimeä ole kyllä kuullut... Mun lapsilla esim. on nimet aika muodikkaan ja niin hyviä penskoja saa kauan hakea. :)
Hyvä, että otettiin puheeksi. Siis ei aloittaja väitäkään, ettei poikkeuksia olisi, mutta yleensä perinteisen nimen valitsevat arvostavat perinteitä ja perhearvoja. Lapsestakin tulee sitten tasapainoisempi.