Lapsella perinteinen nimi: ei ongelmia käytöksessä..? Ja päinvastoin..
sitten taas nämä Micot, Eetut, Larit, Rikut ja Saket&Jessicat &Jeminat ja Lumeliat on lähes poikkeuksetta niitä " pahoja" poikia ja tyttöjä. Minun kokemukseni mukaan näin..
Yhtään ilkeää Mikkoa, Anttia, Eeroa, Annia ja Lauraa en tunne..
Onko muilla samoja/eri kokemuksia?
Kommentit (117)
Vierailija:
Kiinostaa ihan onko tämä eteläsuomalaisten keskustelua vai onko näin joka puolella Suomea?Meidän kunta on yhtä suurta lähiötä niin vähän vaikea verrata!
Kun esim. täällä Helsingissä aika harva lapsiperhe asuu keskustassa! :)
Eli suurin osa äideistä on " lähiömammoja" ...
Jenniina-nimiä antavat poukkoilijat, joiden elämässä ei ole paljon pysyvää. Siten lapsetkin tulee kasvatettua vähän niin ja näin.
Älkää oikeasti näyttäkö typeryyttänne uskomalla ap:n juttuihin! Ihan tuulesta temmattuja Aihevapaan-urbaanilegendojahan nää lähiönimi-jutut on!
Ja se tyyppi, joka väitti, että opettajat muka kirjoittavat johonkin vihkoon arvioitaan lapsista nimien perusteella..? Paras porvoo!
Itsestään selvää, kun se puheeksi otettiin, vaikken ollut huomannut.
Ymmärrän tietysti, että on kurjaa, kun omaa nimivalintaa mollataan. Ihmiset vaan on kertoneet havaintojaan. Ei kannata pahottaa mieltään, onhan niitä poikkeuksiakin.
Vierailija:
Ymmärrän tietysti, että on kurjaa, kun omaa nimivalintaa mollataan. Ihmiset vaan on kertoneet havaintojaan. Ei kannata pahottaa mieltään, onhan niitä poikkeuksiakin.
T:huomion vastustaja, jonka lasten nimet ei ole tuolla listalla
parempi sivistystaso; emme leimaa ihmisiä nimen perusteella.
Mutta aina juntteja löytyy!,
Vierailija:
Ja se tyyppi, joka väitti, että opettajat muka kirjoittavat johonkin vihkoon arvioitaan lapsista nimien perusteella..? Paras porvoo!
Olin opiskeluaikoina yhdessä koulussa sijaisena, ja siellä ikkunalaudalla todellakin pyöri tuollainen vihko. Hiukan opettajia nolotti, kun kyselin vihkosta. Eihän tuollaiset kivoja ole, mutta ei kai kiellettyjäkään. En tiedä, onko kyseessä sama koulu vai onko näitä sitten useammassakin paikassa.
Voin kylläkin vahvistaa ap:n ja sen luokanopettajan havainnot nimistä. En tietenkään yleistä, mutta tietynlaisen trendin huomaa sokeampikin.
Ope
Täällä meilläpäin on vähän eri sosiaaliluokkaan kuuluvia, jos nyt saa luokitella. 85% tän kunnan asukkaista asuu omakotitaloissa. Loput jotka asuu kerrostalossa lapsiperheistä on rakentamassa omaa taloa :O)
Tiedän yhden opettajaperheen joiden tytöt on Jasmin ja Joanna. Sitten kerhokavereina pojalla on: Janika, Jere, Kasper vai peräti Casper. Kato, ollaan vähä juntimpia täällä :O) Kukaan ei ole tajunnut tuollaista lähiönimi hommaa.
Tää keskustelu on vähän samaa kun olen aina miettinyt, että miten aina joku missi on Nina, Jasmin, Karita ym. Aika vähän tavallisia Marjoja näissä misseissä. Voitasko päätellä että näiden nousukaslähiöteiniximammojen tyttäristä tuleekin missejä ja malleja! Joo ja samoja äitejä tuulipukutantat paheksuu kun nämä käy leikkipuistossa farkuissa ja saappaissa ja mikä pahinta: meikit naamassa vaikka on pieni lapsi mukana!
Vierailija:
Täällä meilläpäin on vähän eri sosiaaliluokkaan kuuluvia, jos nyt saa luokitella. 85% tän kunnan asukkaista asuu omakotitaloissa. Loput jotka asuu kerrostalossa lapsiperheistä on rakentamassa omaa taloa :O)
Tiedän yhden opettajaperheen joiden tytöt on Jasmin ja Joanna. Sitten kerhokavereina pojalla on: Janika, Jere, Kasper vai peräti Casper. Kato, ollaan vähä juntimpia täällä :O) Kukaan ei ole tajunnut tuollaista lähiönimi hommaa.Tää keskustelu on vähän samaa kun olen aina miettinyt, että miten aina joku missi on Nina, Jasmin, Karita ym. Aika vähän tavallisia Marjoja näissä misseissä. Voitasko päätellä että näiden nousukaslähiöteiniximammojen tyttäristä tuleekin missejä ja malleja! Joo ja samoja äitejä tuulipukutantat paheksuu kun nämä käy leikkipuistossa farkuissa ja saappaissa ja mikä pahinta: meikit naamassa vaikka on pieni lapsi mukana!
koska saksalaiset konservatiivit ovat TODELLA konservatiiveja ja saksalaiset uskonnolliset katoliset TODELLA uskonnollisia katolisia. Nämä Gertrudit ja Wolfgangit ovat mielestäni samaa kastia suomalaisten nimien Kaino, Sivi, Urho, Oiva, Tarmo, Kunto jne kanssa. Tässäkin ketjussa puheena olevat " erikoiset" lähiönimet eivät itse asiassa ole kovinkaan erikoisia vaan enemmänkin muotinimiä tai nimien väännöksiä, jotka osoittavat minusta vanhemmista enemmänkin mielikuvituksettomuutta kuin mielikuvituksellisuutta.
Toki on sitten myös kiinnostavia erikoisia nimiä ja näiden nimien haltijatkin yleensä erottuvat massasta - kiitos kiinnostavien ja ennakkoluulottomien vanhempien ja kiinnostavan ja ennakkoluulottoman kasvuympäristön.
Vierailija:
Jostain kumman syystä Suomessa kukkivat nämä erikoiset nimet ja näiden nimien antajia yritetään mollata ja leimata heidän milloin suoraan, milloin peitellysti alempaan sosiaaliluokkaan, huonosti koulutetuiksi ja suoraan sanoen tyhmiksi.Asun itse Saksassa, appeni kuuluu erään suurehkon firman johtoportaaseen ja hän kertoi mm työnhakijoiden papereissa kiinnitettävän erityisen paljon nimiin. Mikäli hakijalla itsellään on perinteinen nimi, hän on a) itsekin jo suht iäkäs b) hyvin vanhoillisesta perheestä ja saanut vanhoillisen kasvatuksen. Monikin nuori Gertrud jää hyvistä todistuksista huolimatta usein haastattelua vaille. Moni Maria tulee hyvin perinteisesti katolisesta perheestä - joillakin aloilla harras uskontonnollisuus on ainakin osittain este uran luomiselle. Mikäli taas hakijalla on erikoinen nimi, katsotaan, että hän tulee uudistuksellisesta perheestä, mahdollisesti myös matkannut maailmalla jo lapsesta lähtien, on ennakkoluuloton ja innovatiivinen. Samoin mikäli hakijan lasten nimet ovat erikoisia. Tietenkin nämä ovat vain olettamuksia, mutta kuulema kokemuksen sanelemaa tietoa.
Näin siis meillä ja muualla. :-)
Nimen mukanahan se luonne tulee. Voiko joku oikeesti uskoa niin?
tässä nyt miettiä nyt sitäkin näkökantaa, että nämä jessikat, jeminat, micot, nicot ym. nimet on nykyään niin yleisiä, että niitä mahtuu sit muutama jo niitten häirikkö lastenkin joukkoon...
Esim. joku antti onkin vähän harvinaisempi koululaisen nimi (tällähetkellä) jotenka " häirikkö" anttejakin on siten vähemmän...?
No mene ja tiedä.
Ei mua loukkaa se, että joku ei pidä juuri minun lapseni nimestä, mutten pidä ajatuksesta, että lapseni automaattisesti leimattaisiin " häiriköksi" nimensä puolesta. Itse työskentelen lasten parissa ja täytyy myöntää etten kertaakaan ole ajatellut kenestäkään lapsesta automaattisesti hyvää/pahaa pelkän nimen perusteella, saati lapsen vanhemmista. Kyllä jokainen on otettu vastaan ihan yksilönä ja tämä keskustelu kyllä muistuttaa mieleeni, edelleenkin sen yksilöön katsomisen tärkeyden.(eikä nimeen katsomisen)
t: Nicon äiti
Etkö ymmärrä lukemaasi. Tietyssä sosioekonomisessa luokassa olevat antavat tietyntyyppisiä nimiä. Vanhempien kasvatus vaikuttaa lasten käytökseen. Näin se täällä on sanottu.
... joo, tiedän, että tämä menee asian vierestä, mutta lapseni luokalla ne pahimmat häiriköt on nimeltään Mustafa ja Abdul---jotain !!
Koko ketjua en ehdi lukemaan, mut oma mielipiteeni on, että näiden lähiönimilasten (kauhea sanahirviö!) vanhemmat usein yrittävät " nostaa" lapsensa " arvoa" antamalla hänelle erikoisen nimen, tavoittelevat myös huomiota itselleenkin lapsensa nimen myötä. Tavallisia, vanhoja nimiä kantavien lasten vanhemmat eivät taas tavoittele huomiota lapsensa kautta eivätkä myöskään näe järkevänä edes, että lapselle annetaan nimi joka tekee hänestä silmätikun ja jopa kiusaamisen kohteen. Lapsethan eivät ole aina kovin armollisia toisilleen..
Itse pidän vanhoista supisuomalaisista nimistä :)
Jamina-nimillä, mutta tulevat vahingossa laskeneeksi sitä, kun muillakin samankaltaisilla on samanlainen nimi.
luokalla on näitä Nicoja eikä niitä Abdullaheja.
luokalla on näitä Nicoja eikä niitä Abdullaheja.
Samoin Akseliina ja Iidaliina!