Lapsella perinteinen nimi: ei ongelmia käytöksessä..? Ja päinvastoin..
sitten taas nämä Micot, Eetut, Larit, Rikut ja Saket&Jessicat &Jeminat ja Lumeliat on lähes poikkeuksetta niitä " pahoja" poikia ja tyttöjä. Minun kokemukseni mukaan näin..
Yhtään ilkeää Mikkoa, Anttia, Eeroa, Annia ja Lauraa en tunne..
Onko muilla samoja/eri kokemuksia?
Kommentit (117)
kukaan ei pahoita mieltään täällä. Siis sellainen, jonk lapsilla on täällä huonotasoiseksi mollattu nimi. Minä ainakin pyydän anteeksi.
on erottanut nimestä sosiaaliluokan, mutta onko siinä muka jotain pahaa. Ei minusta.
Tämmöstäkään en ollut ennen tajunnut.
en ennättänyt lukemaan kaikkia viestejä MUT mitä palvelee " sininen vihko" opettajainhuoneessa kaikkine nimineen, miinuksineen ja plussineen ?? En voi ymmärtää. " Ei nimi miestä miestä pahenna ellei mies nimeä"
Kallet ja Pekat on niitä kiusaajia.Juuri tänään puhuin tyttöni kanssa, miten heidän luokan tavalliset Minnat ja Matit kiusaa erästä heidän luokan tyttöä, joka on pienin ja omaa erilaisen nimen....Myös tytölläni on erikoinen nimi...
Vierailija:
sitten taas nämä Micot, Eetut, Larit, Rikut ja Saket&Jessicat &Jeminat ja Lumeliat on lähes poikkeuksetta niitä " pahoja" poikia ja tyttöjä. Minun kokemukseni mukaan näin..Yhtään ilkeää Mikkoa, Anttia, Eeroa, Annia ja Lauraa en tunne..
Meillä on opettajainhuoneessa sininen vihko, johon kirjaamme huomioita.
Päätelmä on seuraava: Vanhemmat, jotka antavat lapselle nimen Jessica, Jimi tms., kasvattavat lapsensa lähiöprinsessaksi tai -prinssiksi. Vanhemmat, jotka antavat lapselleen nimen Antti tai Anni, kasvattavat lapsensa maanläheisemmin. Lisäksi uskallan epäillä, että tietyt nimet kasautuvat tiettyihin sosioekonomisiin ryhmiin.
Terveisin luokanopettaja alakoulusta
Onko niin, että mitä hienompi nimi sitä surkeampi koti, vai miten on. Onko perinteiset maanläheiset nimet rikkailla. Miten on.
Toki on aina poikeuksia. Suvut ja perheet joissa perinteitä vaalitaan ovat usein ns." parempi osaisia" .
Lähiöissä, joissa myös harvemmin perinteisiä nimiä on käytetty, on kasvatus ollut lähinnä karjumista ja käsiksi käymistä, kun ei osata kanavoida turhautumista keskusteluun. Siitä lasten paha olo ja tarve kiusata muita.
Tämä on kärjistys ja vain yhden ihmisen mielipide.
Toki ongelmia voi olla kaiken nimisissä, mutta vanhaa opettajaa siteeratakseni: " jos lapsen nimi on Casmus Virtanen, niin mitä voi odottaa" . Kyseessä oli superhäirikkö.
Mielestäni lapsen nimi kertoo vanhempien älystä ja tasapainoisuudesta. Taannoin sukulaisen sukulainen oli samassa kyläpaikassa. tämä " tyttö" on ns. teiniäiti, joka ei hoida lapsiaan ja omakin murrosikä on käytöksestä päätellen kesken. Lasten nimet oli Jasmin ja Jemina. Sopi kuvaan täydellisesti.:)
Merkitsemme aina nimen perään plussan tai miinuksen oppilaan nimen mukaan. Vihko on koulussa, enkä voi nyt siis tarkistaa tarkkoja lukuja. Vihkoa on pidetty vuodesta 1999.
Jimi, Janica, Janina, Julia, Nenna, Mira, Eetu, Leevi - eniten miinuksia.
Pekka, Antti, Anna, Johanna, Saara, Maria - eniten plussia.
Luokanopettaja
Ja jos tarkoitat muotinimiä, niin 7 vuotta sitten(nyk 1.luokkalaiset syntyivät silloin) Eetu ei ollut hittinimi.
En halua vääntää pilkkua, mut nimiin perehtyneenä on typerää verrata esim. Eetua (vanha nmi) ja Janinaa, micoa ym.. " uusionimiä" ;)
Sen sijaan meidän 5-vuotias Mikko on yksi tuulen huuhtoma perse, jos nyt omasta lapsestaan voi/saa käyttää tälläista ilmausta.
Toisaalta, Joonaskin oli pienempänä aika vilskari, kuten veljensä Mikkokin on, mutta 5-vuotiaana Joonas oli jo ihan fksu kaveri, ikäistään järkevämmän oloinen, kuten kaverini usein sanoivat.
Mutta tuo Mikko, lieneekö toivoton tapaus, vai onko vaan vielä pieni ja pöhkö? Ei ole ilkeä, mutta muuten tekee kyllä just mitä itse lystää, ei tottele mitään eikä ketään. Päiväkodissa on kuitenkin ihan kuin toisetkin lapset, pikkuisen vaan vastarannan kiiski, koskapa ensimmäinen vastaus joka asiaan on " ei" .
terkuin äiti epätoivon partaalta!
Ja minä puolestani tunnen monta melkoosen kuritonta Mikkoa ja Anttia.
Muista nimistä ei nyt ole sitten kokemuksia (en siis ole päivähoito- tai opetusalalla).
Eli ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä, kuten vanha suomalainen sananlaskukin sanoo.
Vierailija:
sitten taas nämä Micot, Eetut, Larit, Rikut ja Saket&Jessicat &Jeminat ja Lumeliat on lähes poikkeuksetta niitä " pahoja" poikia ja tyttöjä. Minun kokemukseni mukaan näin..Yhtään ilkeää Mikkoa, Anttia, Eeroa, Annia ja Lauraa en tunne..
Olen vain vuosien varrella tehnyt havaintoja, että nimi kertoo jo kantajastaa paljon (ja vielä enemmän vanhemmistaan).
T. ap
Varmaankin ihan totta nyt kun ajattelen. Ainahan sitä poikkeuksia löytyy. Tämä on kokeneiden lasten kanssa työskentelevien mielipide. Kirjaakin ovat pitäneet. Itse en ole lapsialalla.
Muakin varmasti naurattaisi, jos ei olisi oma lapseni...
Ihan oikeasti tuo lapsi on ihana, hänellä on tosi hauskat jutut tuolla kavereittensa luona kulkiessaan, mutta ne jutut on toisaalta kyllä vähemmän hauskoja kuulla naapureiden suusta... esim. yhtenä päivänä oli kertonut kylässä ollessaan, että meidän äidillä on ihan samanlaiset jalat kuin meidän isällä. Naapurit kun kysyivät, että millä lailla samanlaiset, niin sellaiset mustat. Ai, oliko äidillä sitten sukat jalassa? Ei kun niissä kasvaa semmoisia pitkiä karvoja...
Kerran oli yhdelle naapurille sanonut, että hän on meidän perheen nopein. ai miten niin? No kun mä olen aina siellä missä ei pitäis.
Naapurissa asuvan pastorin luona oli myös käynyt kylässä. Ja meillä on sitten hienommat huonekalut kuin teillä.
Jnejne.
On muiden aikuisten mielestä ihana poika, mutta me vanhukset ollaan molemmat hermoromahduksen partaalla.
terkuin se tuulen huuhtoman äiti
Lähiöäidit yrittävät antaa lapselleen hienon nimen, joka nostaisi hänen arvoaan, mutta kun kaikki muutkin lähiöäidit tekevät niin, niin käykin aivan päinvastoin. Hienosta nimestä tuleekin kaikille mieleen lähiöperheen häirikkölapsi, josta ei koskaan tule kovin sivistynyttä ja koulutetttua ihmistä.
näin ruotsia äidinkielenä puhuvana on pakko sanoa että kyllä meilläpäin nämä Jessicat oli ns. paremmista perheistä ja myöskin niitä pahimpia koulukiusaajia.
Sosiaaliluokka on näkynyt nimestä aina. Nykyään pohjimmaisena ne Mustafat, jotka ovat oikeasti ulkomailta.