Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt puhuu vanhustenhoitaja

Vierailija
21.02.2013 |

Tää on omistettu omaisille...

1.) Älä valita minulle henkilökunnan vähyydestä, tiedän sen kyllä muutenkin. Valita siis johtoportaaseen!

2.) Minullekin voi puhua kauniisti. Toimenkuvaani ei kuulu huutamisen ja määräilyn sietäminen sinulta. Sairaalta omaiseltasi sen siedän kyllä.

3.) Jos istun kansliassa ja juon teetä, niin en laiskottele. Yleensä olen kirjaamassa potilastietoja mitkä vaaditaan ja sinulle voi tulla yllätyksenä, että hoitajallakin on oikeus lakisääteiseen taukoon.

4.) Jos haluat tuoda omaisellesi suklaata tms niin varmistathan asian meiltä hoitajilta. esim nielemisvaikeuksista kärsivän voi olla vaikeeta syödä suklaata ja liki mahdotonta syödä esim rypäleitä.

5.)  Jos omaisesi tarvitsee wc tms apua niin autamme kyllä, mutta ymmärräthän, että jos olemme juuri toista vanhusta avustamassa syöttämisessä / wc:ssä emme voi jättää häntä kuin nalli kalliolle kun te vaaditte. Maltti on valttia!

6.) Jos tahdot tuoda omaisellesi vaatetta niin tuo oikean kokoisia. Vuodepotilaan vaatteet pitää olla joustavia / jos mamma joskus on ollut kokoa 36 ja nyt lihonut yli 100kg niin käsitäthän, ettei 36 vaatteet mene päälle edes hyvällä tahdolla.

7.) Jos tahdot ulkoilla omaisesi kanssa, olisi kauhean kiva ilmoittaa siitä myös hoitajille. Emme omaa selvännkijänkykyä joten on aika paniikki kun joku vanhuksista puuttuu joukosta.

8.)   Joskus kannattaa hyväksyä tosi asiat. 95-vuotiaasta pyörätuolipotilaasta ei saada kuntouttavasta työotteesta huolimatta itsenäisesti elävää ja kävelevää.

9.) Älkää tapelko perinnöstä vanhuksen vielä eläessä. Älkää varsinkin hänen kuulleen. Ei ole meistä hoitajistakaan kiva kuulla kun te omaiset tappelette isän piirongista tms.

10.) Se jonka mielestä me hoitajat olemme laiskoja ja paskoja ja emme osaa hoitaa omaistasi.... Niin ihan tiedoksi sen oman rakkaan omaisen voi aina ottaa omaan kotiin ja koettaa hoitaa häntä 24/7.

Nimimerkillä Kynnysmatto

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset ovat usein toivottomia "kusiluutia"... Kauhea sana, mutta totta :( Monet ravaisivat tauotta vessassa ja kastelevat silti. Ei hoitaja keskeytä tauotta omia töitään, muutoin työvuoro kuluisi vessassa. Iltavuorossa 15 potilasta 2 hoitajaa. Vessareissu myös kestää kauan, jos potilas ei kävele itse.

Onneksi en ole enää vanhustyössä, huh!

Vierailija
22/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:29"]

Olen aivan varma että sinua ei ole opetettu tuollaiseen toimintaan koululla josta puhut!

Tuo on vähän kuten liikenne. Ei ihmisiä opeteta toimimaan väärin, silti siitä tulee normi, tapa ajaa ja oikein toimivat häiritsee sitten liikennettä.

Sinulla ap on jotain mennyt pahasti vinoon. Onko oikeasti opetettu ettei läheinen ole murheissaan ja stressaantunut toisen tilasta ja saa sanoa NYT ollutta tilaa ääneen?

Herra Jumala: kyllä minä todellakin nostan puutteet sinne sinun johdollesi. Minun vanhemmat ei ole vielä noin kurjassa tilassa mutta suomalaisessa vanhushoidossa nimenomaan ne hoitajat jättää kertomatta työtilasta pomolleen. Asiakkaasi suku on paikalla todella vähän, mitä kaikkea mahtaakaan mennä näkemättä -ja jää kertomatta koska se ei ole sinun hommaa?

Olen kokki ja meidän työmoraaliin kuuluu selvästi parempi toiminta. On hyvin noloa jos asiakkaat alkaa räyhäämään johdolle. Se nimenomaan on mm. tarjoilijan/kokin työ ja jos se työ ei onnistu niin minun työ on taas kertoa puutteet johdolle, joka sitten takaa turvalliset ja hygieniset puutteet työpaikalle. Mutta tämähän ei toimi hoitajien keskuudessa. Ja se ei ole mikään olan kohautus.

Olen vuosia seurannut tilannetta Pirkanmaalla hoitajilla ja revin vaikka käteni irti jos saan pidettyä vanhempani pois laitoksista niin pitkään kuin mahdollista. Niin säälittävää toimintaa. Ja ihan kaikki on tuosta johtuvaa, miten se ei hoitajaa nappaa. Kun sinulle tulee ikävä olo jos hoidokkisi tila sinulle sanotaan.

Ihan tiedoksi: joka paskavaippajuttua ei kuulu sinne johdolle asiakkailta mennä, se on teidän työ. Teidän työmoraali. Minä pidän niistä kirjaa mitä näen ja jos niitä tulee liikaa niin sitten kerron jatkuvasta huonosta arjesta.

Ei tarhassakaan nämä asiat hoideta johtajan kautta vasta kun näkee että moni asia mättää, muuten ne jutellaan hoitajan kanssa.

Ja jos et ole omaisen hoitaja niin miten sinä kehtaat arvostella että "normaalin aikuisen järki" pitää olla sitä ja tätä. Meillä on valtaosalla kuitenkin vanhemmat siellä laitoksessa joskus ja meillä jokaisella on omat stressinsietorajat ja erilaiset elämäntilanteet. On eroa, on toisen läheisen kuolemasta selviytyminen, työttömyys ja vaikka mitä! Noin sinua on varmasti opetettu lähestymään omaisia..

Et sinäkään 247 hoida toisien omaisia, vaan 8 tuntia. Se on sinun työ hoitaa niitä, niillä on myös ihan minimitarpeetkin tyydytettävä ja mitä olen alasta lukenut niin pahoja puutteita löytyy ja niistä kuuluu valittaa ja ensisijanen tyyppi on AIVAN TAKUUVARMASTI omahoitaja!

Mutta sinun työ on kertoa puutteista siellä osastonjohtajalle ja jos ei tilanne hänen kauttaan parane niin johdolle ja siitä taas vaikka julkisia juttuja.

Minä voisin viedä läheiseni laiminlyömisen oikeuteen, mutta saako parin tunnin näkemisellä kattavan tiedon missä kaikessa HÄNEN oikeus saada hoitoa oikein? Kyllä se on sinun työ. Siihen minä luotan. Mutta jos sinun toimi on olla seinä vastassa niin mitä muuta sinä voit olettaa omaisien käytökseltä? Viittaat vaan kädellä että puhu johtajalle?

[/quote]

Kuulehan!

On kerrottu esimiehille lukemattomia kertoja. Osastokokous kerran kuussa ja joka kerta kerromme tilanteesta. Olemme kirjoittaneet lehtiin, sanoneet omaisille, että tekevät valituksia, koska muuten mikään ei muutu. Mutta ei muutu silti. Nyt tilanne on se, että todellakin ehdimme tehdä välttämättömän perushoidon juuri ja juuri, mutta mitä muuta pitäisikään? Sinnimme töissä 8-16 tuntia ja kun suljemme työpaikan oven vuoron (tai tuplavuoron) jälkeen olemme iloisia, että saimme tehtyä edes sen välttämättöman. Omaisten huoli hoidettavasta on ymmärrettävää ja kyllä hoitajan tulee antaa tietoa asioiden oikeasta tilasta ja jos tietoa ei ole, joltain muulta sitä löytyy. Odotan omaisilta asiallista käytöstä, koska niin toimin itsekin. Siinä vaiheessa, kun huutaminen ja haukkuminen alkaa, postun paikalta. Minulla on oikeus suojella itseäni henkiseltä ja mahdolliseslta fyysiseltä väkivallalta ja usko pois: Suojelen myön hoidettaviani. Jos omaiselta karkaa mopo käsistä, poistan riehujan osastolta vaikka vartijan tai muun virkavallan avulla. Että huutamatta siellä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:26"] Vanhuksenkaan vapautta ei saa riistää. Tosin ristiriitahan siinä on että ei saa päästää ulos hortoilemaan mutta oviakaan ei saa lukita. JOku laki tuossa on että minkä laitoksen ovet saa olla 24/7 lukossa ja minkälaisen ei.

[/quote]

On laki siitä, että vapautta ei saa rajoittaa ilman laissa säädettyä perustetta. Perustuslain 7 § sen sanoo.

Miksi se pykälä koskee vain ovien lukitsemista, mutta löytääkö joku semmoisen pykälän, jonka perusteella vanhus täysin mielivaltaisesti sidotaan G-tuoliin, juuri esim. tulipalovaaran vuoksi. Ei, kyllä ympäristö pitää olla turvallinen niin kuin kotonakin, ettei tarvita liioiteltua vapauden rajoittamista.

Vierailija
24/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

G-tuoliin sitomiseen tarvitaan lääkärin lupa. Ei sitä mielivaltaisesti tehdä. Ja, jos näyttää että pappa ei pysy nahoissaan ja on vaaraksi itselleen tai muille, voi hoitaja tehdä siinä vaiheessa päätöksen rajoittaa väliaikaisesti liikkumista.

Vierailija
25/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:29"]Ihan tiedoksi: joka paskavaippajuttua ei kuulu sinne johdolle asiakkailta mennä, se on teidän työ. Teidän työmoraali. Minä pidän niistä kirjaa mitä näen ja jos niitä tulee liikaa niin sitten kerron jatkuvasta huonosta arjesta.

Ei tarhassakaan nämä asiat hoideta johtajan kautta vasta kun näkee että moni asia mättää, muuten ne jutellaan hoitajan kanssa.

...

Minä voisin viedä läheiseni laiminlyömisen oikeuteen, mutta saako parin tunnin näkemisellä kattavan tiedon missä kaikessa HÄNEN oikeus saada hoitoa oikein? Kyllä se on sinun työ. Siihen minä luotan. Mutta jos sinun toimi on olla seinä vastassa niin mitä muuta sinä voit olettaa omaisien käytökseltä? Viittaat vaan kädellä että puhu johtajalle?

[/quote]

Minä en sitten tätä kirjoittanut, vaikka tuttuni sitä epäilevät! Niin tutulta vaikuttaa.

On kyllä annettu ohje soittaa poliisille, jos vanhus löydetään yksin  sidottuna. Lain mukaan nimittäin sidottuna olevaan pitää olla koko ajan SEKÄ NÄKÖ- ETTÄ KUULOYHTEYS, eikä kameravalvonta riitä.

Meilläkin suurimman konfliktin aiheutti tilanne, jossa johtaja (= osastonhoitaja) kehotti kysymään vaippa-asiasta hoitajilta, kun eihän hän sitä voinut tietää, ja se omahoitaja sitten käskikin kysyä siltä samaiselta johtajalta. Siinä vaiheessa keskusteluun alkoi osallistua myös enemmän lakia lukeneita.

Vierailija
26/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajalle ohjeet:

Pue vanhus lämpöisesti myös päivällä, sillä sinähän tiedät että LIIKKUMATON vanhus palelee helposti istuessaan sängynlaidalla tuntikaupalla ja myös siellä peiton alla puuvillaisessa yöpuvussaan! Kokeile siis hänen jalkojaan ja käsiään niin hiffaat ja kysy onko kylmä.

Saunan jälkeen kun vanhus makaa vuoteessaan niin ole erityisen tarkkana ettei palele siellä kevyen peiton alla!

Kotona ollessaan vanhus pitää pehmeitä villaneuleita ja pehmeää huivia päässään. Hänellä on myös villasukat tohveleissaan! Sama periaate pätee osastoillakin!

Älä istuta vanhusta pyörätuolissa liian kauan sillä hänen selkänsä väsyy helposti. Ainakin jo silloin pitäisi reagoida kun vanhus alkaa kallistumaan jommalle kummalle puolelle!

Anna aina vesihuikka kun kiireiltäsi ehdit pistäytymään siellä huoneessa. Sinähän tiedät, että suu kuivuu ja kieli turpoaa. Paree olisi myös jos siinä samalla antaisit oliiviöljyhuikan niin suu ei kuivu heti. Kyllä omaiset pullon tuovat jos viitsit pyytää!

Tiedätkö, että vanhus haluaa kuulla ihmisen puhetta siellä hoitokodissaan?? Hän haluaa kuulla ihan tavallisia asioita kuten: mustikkasato on hyvä tänä vuonna, paistoin eilen lihapullia ja hyviä tuli, katoilla on tänä vuonna paljon lunta jne.... siis arkiasioita. Puhumattomat hoitajat pitäisi häätää ulos siitä ammatista! Jos osaat laulaa niin lauleskele tai hyräile vanhoja lauluja. Se tuo ylimääräistä iloa huoneeseen.

Oletko hoitaja kokeillut miltä tuntuu maata huoneessa kun keskusradio on koko ajan päällä? Vaikka se keskusradio olisi ihan pienellä kuullostaa se jo tunnin päästä melulta hiljaisessa huoneessa ja etenkin jos sieltä tulee nuorisomusiikkia. Sammuta se välillä!

Kun menet syöttämään vanhusta kerro jo ovella lempeällä äänellä, että ruoka on valmista ja kosketa ensin kädelläsi sitä vanhusta ennenkuin pamautat sängyn päädyn ylös niin, että nukuva/hereillä oleva vanhus säikähtää ja niskat retkahtaa.

Jos syötte pöydässä niin älä hoputa vedoten kiireeseen vaan tee siitä ruokailuhetkestä miellyttävä tilaisuus. Keittiö voi odottaa sitä tiskiä jos ei muuten niin junailkaa työvuoroja!

Sängyt ovat lähekkäin, syötä siis kahta vanhusta siinä samalla ettet työnnä KOKOAIKAA sen yhden vanhuksen suuhun sitä ruokaa. Koulutukseesihan kuuluu tieto ettei ole niin helppo nieleskellä kiireellä kun on selinmakuulla. Olen kyllä huomannut että tehokasta on ollut koulutus vanhuksilla:(

Lääkkeet janottavat jälkeenpäin. Pieni vesihuikka otettaessa lääkkeitä ei pitkälle vie! Raaski ny vaan antaa se vesihuikka useammin!

Kun käännät vanhusta niin muistatko ettei lihaksia enää ole ja kaikki koskee. Joskus näkee kyllä kun lakanoiden avulla käännetään mutta joskus hoitajan sormet ovat kuin piiskan sivallus!

Vaippa-asiaa en enää jaksa puhua mutta pidä se huoneen ovi silloin suljettuna , sillä vanhukset ovat häveliäitä!

Terveisin kaiken tämän nähnytvuosien ajan ja myös huomauttanut!

Vierailija
27/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:45"]

G-tuoliin sitomiseen tarvitaan lääkärin lupa. Ei sitä mielivaltaisesti tehdä. Ja, jos näyttää että pappa ei pysy nahoissaan ja on vaaraksi itselleen tai muille, voi hoitaja tehdä siinä vaiheessa päätöksen rajoittaa väliaikaisesti liikkumista.

[/quote]

Aivan, ja lääkäri voi antaa luvan vain siinä tapauksessa, että potilas on vaarallinen itselleen tai muille. Aina on käytettävä lievintä mahdollista vapauden rajoitusta, eli ensisijaisesti ovien lukitsemista ennen sitomista.

Ja sitomiseen ei riitä lääkärin lupa, on lisäksi oltava hoitajaan näkö- ja kuuloyhteys, josta käytetään peitenimeä "vierihoito".

Vierailija
28/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 Ja minä taas soittaisin poliisin paikalle jos poistat minut omaiseni luota jos kerron tilanteesta ja sinä lietsot minut suutuksiin.

Vierailija
29/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai huutaminen ole perustelu vartijaan?

Siis jos siihen huutamiseen on kuitenkin perusteltu oikeus?

Eihän sinun turvallisuus siitä missään vaarassa ole? :(

Omaisen hätää sinä et tajua kyllä alkuunkaan. Ole itse kutsumatta vartijaa! Tekisin sinusta poliisitutkinnan jos et voi kritiikkiä kuulla. Vaikka se tulee huudettuna niin ymmärrä että ihminen on tuohtunut ja mitä kirjoitat (välttämättömimmästä hoidosta vaan kun huolehdit) niin se on luultavasti täysin perusteltua käytöstä.

Tottakai pettynyt ja pelästynyt omainen huutaa kun et voi hoitaa omaistasi, ja sehän on jo sinun oma työmoraali joka tuossa hankaa vastaan. Sinä jopa nostat itsesi muitten yläpuolelle. Sinunhan se ilmoitus kuuluu aina tehdä johdolle jos et pysty kuin pienen määrän tekemään.

Se että joku "vierailija" näkee vain murto-osan mitä tapahtuu on kyllä kamalaa. Ajattele, sitä samaa paskaa sinä todistat enempi kuin he. Etkä sinä tee mitään ilmoituksia. Hyi helvetti.

Vierailija
30/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mutta hygieniasyistä en voi syöttää kahta potilasta samaan aikaan, potilaiden välissä on pestävä kädet saippualla ja käsidesi. Sairaalassa siis. Muutoin hoidan aina niin hyvin kuin pystyn ja ehdin. T:sh

Hoitajalle ohjeet:

Pue vanhus lämpöisesti myös päivällä, sillä sinähän tiedät että LIIKKUMATON vanhus palelee helposti istuessaan sängynlaidalla tuntikaupalla ja myös siellä peiton alla puuvillaisessa yöpuvussaan! Kokeile siis hänen jalkojaan ja käsiään niin hiffaat ja kysy onko kylmä.

Saunan jälkeen kun vanhus makaa vuoteessaan niin ole erityisen tarkkana ettei palele siellä kevyen peiton alla!

Kotona ollessaan vanhus pitää pehmeitä villaneuleita ja pehmeää huivia päässään. Hänellä on myös villasukat tohveleissaan! Sama periaate pätee osastoillakin!

Älä istuta vanhusta pyörätuolissa liian kauan sillä hänen selkänsä väsyy helposti. Ainakin jo silloin pitäisi reagoida kun vanhus alkaa kallistumaan jommalle kummalle puolelle!

Anna aina vesihuikka kun kiireiltäsi ehdit pistäytymään siellä huoneessa. Sinähän tiedät, että suu kuivuu ja kieli turpoaa. Paree olisi myös jos siinä samalla antaisit oliiviöljyhuikan niin suu ei kuivu heti. Kyllä omaiset pullon tuovat jos viitsit pyytää!

Tiedätkö, että vanhus haluaa kuulla ihmisen puhetta siellä hoitokodissaan?? Hän haluaa kuulla ihan tavallisia asioita kuten: mustikkasato on hyvä tänä vuonna, paistoin eilen lihapullia ja hyviä tuli, katoilla on tänä vuonna paljon lunta jne.... siis arkiasioita. Puhumattomat hoitajat pitäisi häätää ulos siitä ammatista! Jos osaat laulaa niin lauleskele tai hyräile vanhoja lauluja. Se tuo ylimääräistä iloa huoneeseen.

Oletko hoitaja kokeillut miltä tuntuu maata huoneessa kun keskusradio on koko ajan päällä? Vaikka se keskusradio olisi ihan pienellä kuullostaa se jo tunnin päästä melulta hiljaisessa huoneessa ja etenkin jos sieltä tulee nuorisomusiikkia. Sammuta se välillä!

Kun menet syöttämään vanhusta kerro jo ovella lempeällä äänellä, että ruoka on valmista ja kosketa ensin kädelläsi sitä vanhusta ennenkuin pamautat sängyn päädyn ylös niin, että nukuva/hereillä oleva vanhus säikähtää ja niskat retkahtaa.

Jos syötte pöydässä niin älä hoputa vedoten kiireeseen vaan tee siitä ruokailuhetkestä miellyttävä tilaisuus. Keittiö voi odottaa sitä tiskiä jos ei muuten niin junailkaa työvuoroja!

Sängyt ovat lähekkäin, syötä siis kahta vanhusta siinä samalla ettet työnnä KOKOAIKAA sen yhden vanhuksen suuhun sitä ruokaa. Koulutukseesihan kuuluu tieto ettei ole niin helppo nieleskellä kiireellä kun on selinmakuulla. Olen kyllä huomannut että tehokasta on ollut koulutus vanhuksilla:(

Lääkkeet janottavat jälkeenpäin. Pieni vesihuikka otettaessa lääkkeitä ei pitkälle vie! Raaski ny vaan antaa se vesihuikka useammin!

Kun käännät vanhusta niin muistatko ettei lihaksia enää ole ja kaikki koskee. Joskus näkee kyllä kun lakanoiden avulla käännetään mutta joskus hoitajan sormet ovat kuin piiskan sivallus!

Vaippa-asiaa en enää jaksa puhua mutta pidä se huoneen ovi silloin suljettuna , sillä vanhukset ovat häveliäitä!

Terveisin kaiken tämän nähnytvuosien ajan ja myös huomauttanut!

[/quote]

Vierailija
31/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, en enää ikinä lähtisi vanhuspuolelle, eikä lähde kyllä enää moni muukaan. Niin hulluja omaisia vanhuksilla on. Mummot ja papat on itse ihania ja olen kova tekemään töitä, mutta ne omaiset,  voi jeesus, ei onneksi ikinä enää.

Vanhuspuolelle ei menekään omaisten takia enää kuin ne, joiden on pakko. 

Vierailija
32/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei henkilökunnan lisäämisestä ole mitään hyötyä, jos kansliassa istuu 2 henkilön sijasta 7. Olen omin silmin nähnyt."

Oletko tietoinen että tiettyinä aikoina on raportin aika, kirjataan ja puhumalla jaetaan tietoja potilaista ja siitä mitä on päivällä tapahtunut? Jos jokaista vessaan pyytäjää pitäisi kiikuttaa juuri silloin ei raportin pitäminen onnistuisi.

"Miksi teidän kaikkien pitää istua siellä kansliassa lukitun oven takana yhtaikaa, peräti 1,5 tuntia päivässä  ? "

Usein tietokoneita on vähemmän kuin heitä jotka haluavat kirjata, tehdä hoitotyön yhteenvetoja, kirjata mittauksia jne. Tiettyyinä hetkinä on kahvitaukokin, pitää huolehtia omasta jaksamisesta jotta tekee työnsä hyvin ja ei aja itseään puhki.

"- Miksi kiellätte tuomasta makeisia koko osastolle, vaikka siellä ei ole sellaisia potilaita, joiden ei saisi syödä niitä?"

Osastolla voi olla muistipotilaita jotka käyvät toisten tavaroilla kun silmää välttää. Ja sinä tiedät kaikki aspiroivat potilaat osastolla? Lisäksi on hieman riski syödä muiden tuomia ruokia osastolla, vaikka se olisikin kaunis ele.

- Ymmärrä oikein hyvin, mutta sinä minä en ymmärrä, että istutte kansliassa ja vastaatte KAIKKI hyvin töykeästi "meillä on nyt raportti" jos asikkaalla on vessahätä. "

Raportointiin on varattu tietty aika ja silloin käydään seuraaville työt ja asiakkaat läpi. On tyhmää mennä kokoukseenkin häiritsemään sitä. Potilas vi olla muistisairas joka pyytää vessaan 20 min välein, vaikka olisi juuri viety.

"Hän oli ikääntynyt kotiavustaja, jolla ei koskaan ollut mitään vaikeuksia saada mummo suihkuun, kynnet leikatuksi, tekohampaat pestyksi niin kuin teillä, "koulutetuilla" hoitajilla jatkuvasti on."

Ei minulla ainakaan ole ollut ongelmia saada vanhusta suihkuun. Toki hänellä on itsemääräämisoikeus ja saa kieltäytyäkin mutta harvemmin näin käy. Tekohampaat on helppo pestä aamutoimien yhteydessä ja kysien ja jalkojen hoitoon voi tilata vieläpä erikoistuneen jalkahoitajan, omatoimisuuteen kannustetaan kuntouttavaa työotetta käyttäen. 

Kovasti tunnut olevan katkera, mutta jotkut omaiset ovat. Purkavat pahaa oloaan, syyllisyyden tuntojaan ja suhdettaan vanhempaansa muille. Onneksi on niitä mukaviakin omaisia ja töissä voi muistaa, kaikista ei tarvitse tai voi pitää vaikka tekisikin työnsä ammattimaisesti. Yleensä itse potilaat ovat onneksi mukavia.

T: lh-opiskelija sairaalasta

Vierailija
33/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Koulutukseesihan kuuluu tieto ettei ole niin helppo nieleskellä kiireellä kun on selinmakuulla. "

Selin ei kyllä syötetä mitään aspiraatiovaaran vuoksi. Kunnolla selkänojaa ylös, syötetään rauhallisesti jutustellen, seurataan nielemistä ja syönnin jälkeen pidetään pystyasennossa selkänojaa 15 min. Kerrotaan mitä on ruokana vaikka se ei annoksen ulkonäöstä olisikaan selvää, ei sotketa ruokia kokonaan sekaisin vaan syödään kuten itsekin söisi tai omille lapsilleen syöttäisi. T: se lh opiskelija sairaalasta

Vierailija
34/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kauan hoitotyötä ja nyt viime vuodet laitoksessa. Oma fyysinen kuntoni on hyvä ja psyykkinenkin pinna on pitkä. Siltikään en suostu omaisten arvosteltavaksi heidän huonon omantuntonsa takia; moni käy kerran vuodessa mammaa katsomassa ja etsii kaikkea mahdollista vikaa. Sanon rauhallisesti möykkäävälle omaiselle, että puhutaan, kun rauhoitut tai tämän parempaa hoitoa emme voi järjestää tällä hoitajamäärällä.

Joskus sanon, että valitettavaa, kun olette tyytymätön. En hyppää ja toteuta sillä hetkellä omaisten määräyksiä, vaan hoidan vuorooni tulevat mahdolliset akuutitkin tehtävät.

Tuntuu hoitajien työn vesittämiseltä, jos suostutaan omaisten ryöpytykseen kuset housissa tai hypätään toimimaan, jotta omaiset ovat tyytyväisiä. Ohje on hakea esimies paikalle, jos ei omat sanat riitä. Todella huonosti käyttäytyvän omaisen suhteen soitan vartijan tai poliisin.

Vierailija
35/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on esimies, joka menee jututtamaan hankalia omaisia. Ehdottaa mysös siirtoa toiseen hoitopaikkaan, jos ei hoito kelpaa.

Ei vanhuspuolelle ole tunkua ammattitaitoisesta väestä ja tilanne huononee entisestään haasteellisten omaisten takia. Ellei esimies pidä alaistensa puolta, on peli menetetty.

Vierailija
36/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:26"] Vanhuksenkaan vapautta ei saa riistää. Tosin ristiriitahan siinä on että ei saa päästää ulos hortoilemaan mutta oviakaan ei saa lukita. JOku laki tuossa on että minkä laitoksen ovet saa olla 24/7 lukossa ja minkälaisen ei.

[/quote]

On laki siitä, että vapautta ei saa rajoittaa ilman laissa säädettyä perustetta. Perustuslain 7 § sen sanoo.

Miksi se pykälä koskee vain ovien lukitsemista, mutta löytääkö joku semmoisen pykälän, jonka perusteella vanhus täysin mielivaltaisesti sidotaan G-tuoliin, juuri esim. tulipalovaaran vuoksi. Ei, kyllä ympäristö pitää olla turvallinen niin kuin kotonakin, ettei tarvita liioiteltua vapauden rajoittamista.

[/quote]

Hyvin huomaa ne jotka eivät laitoksen arjesta mitään tiedä;ketään ei sidota tarpeettomasti vaan silloin jos on vaara kaatuminen.Kaikki eivät välttämättä pysty kävelemään eivätkä sitä muista tai osaa arvioida mihin voimat riittävät.Sitominen tarvitsee luvan ja todellakin merkitään aika.Surullista luettavaa,tervetuloa seuraamaan arkea laitoksessa.Väitän että yksittäinen hoitaja ei ole syyllinen siihen että on aikataulu liian tiukalla ja ainainen huono omatunto kiireestä.Joukossa on aina muutama uupunut tai kyllästynyt hoitaja mutta myös ystävällisiä.Itse en ole ainakaan koskaan istunut sitä jonkun väittämää 1,5h,ei sellaiseen olisi aikaa.On jäänyt oma ruokatauko pitämättä ja mennyt työaika ylitse mitä ei sitten ole edes laittanut listaan kun ei halua nipottaa.Mutta kuka muu olisi mielellään 15-20min usein yliaikaa?

Omaisetkin voisivat miettiä käytöstään.Joskus on miettinyt missä muussa ammatissa saa henkilökohtaista kuraa niskaan niin paljon ja kiitosta ei tule juurikaan.Ei sielä kiitoksen takia töissä olla ja moni purkaa omaisensa takia pahaa oloa,mutta jotkut kyllä ei osaa lainkaan käyttäytyä.Omainen pitää osata kohdata mutta sielä on myös niitä jotka eivät omaista käy katsomassa,eivät ole toistensa kanssa tekemisissä ja sitten huudetaan asiattomuuksia ja sanotaan hoitajien istuvan perseellään kansiassa(todellisuudessa ei taukoa näkynytkään ja saattoi olla joku pois vuorosta).

PIdän työstäni todella,mutta joskus miettii miten tämä ala voi olla tässä jamassa?Arvostusta ei ole ja joka paikkaan pitäisi revetä ja auliisti keretä kaikki tekemään ja vielä hyvällä omalla tunnolla?Kyllä siinä kello tikittää eikä ole varaa soveltaa kauheasti ja väki on entistä huonokuntosempaa mutta silti sama aika tehdä asiat.

Vierailija
37/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhuksen kunto on sellainen, että kaatuu tuolista (halvaantunut, lääkkeet, sekavuus, agressiivisuus tms) niin tuoliin kiinnittäminen on hyvä asia sekä hänelle että muille. Tuolissa olo muiden seurassa voi olla perusteltua jos vaihtoehtona olisi muuten maata sängyssä (magneettivöissä). Lääkäri antaa luvan tähän vöiden käyttöön jos siihen on aihetta.

Jos omaiset käyvät osastolla paljon ja liikkuvat osastolla potilasta kävelyttäen on hyvin mahdollista että ovikoodit osaten saattavat luikahtaakin osastolta kenellekään ilmoittamatta pois. Tämmöistä on tapahtunut.

Vierailija
38/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omainen haukkuu hoitajan, eikö voi nostaa syytteen kunnianloukkauksesta? Ei kaksi hoitajaa voi keskittyä yhden vaativan ihmisen hoitoon koko illaksi, kun 14 muuta tarvitsee osuutensa.

Loppupeleissä ikävät omaiset ovat varmaankin huonoissa väleissä mammojensa ja pappojensa kanssa ja tämä kostautuu hoitajille.

Vierailija
39/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista.

Kyllä toki omainen saa ilmaista huolensa ja antaa ihan puhdasta kritiikkiäkin kun siihen on aihetta. Mutta huutaminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen ei kyllä auta vanhuksen asiaa yhtään.

On paljon ihania omaisia, ja jotka pyytteettömästi haluavat auttaa omaisensa hoidossa. Heillä usein myös tosi hyvä tieto osaston tilanteesta ja monet heistä kauhistelevat meidän hoitajien tilannetta. Kun 2 hoitajaa, hoidettavana yli 20 vanhusta. Yhtälö ei toimi vaikka kuinka juoksisi tuli hännän alla.

Henkilökunnan vähyys ei ole meidän syytä. Me hoitajat ei siitä päätetä. Siksi reklamointi ylemmille tahoille tuottaa paremmin tulosta. Me rivihoitajat, emme saa lisää käsiä osastolle pyynnöistä huolimatta.

Monella osastolla on vielä käytössä raportointi ja silloin kaikkien hoitajien pitää olla paikalla, jotka uuteen vuoroon tulevat. Monesti on käytössä ns hiljainen raportointi ja silloin jokainen hoitaja käy itsekseen koneelta läpi kaikkien potilaiden tiedot ja tämä jos mikä vie aikaa. Koneita ei myöskään ole tarpeeksi. Jokaisessa vuorossa pitää myös kirjata potilaasta jotain, sillä sitä meitä ei olla kirjattu ei olla tehty. Tämä kirjaaminen on vanhuksen ja hoitajan oikeusturvaa.

Lääkäri tekee tosiaan päätöksen haaravyön käytöstä ja lupa kysytään vielä omaisilta ja he allekirjoittavat lupapaperin.

Monesti omaiset vaativat kuntouttavaa työotettta, mutta se ei todella tarkoita sitä, että vuodepotilas saadaan käveleväksi. Kuntouttavalla työotteella pyritään ylläpitämään sen hetkinen tilanne, mutta fakta on ihmisen kunto rapistuu koko ajan. Meillä kuntouttavaa työotetta on se, että vanhus tekee itse sen minkä pystyy. Harjaa hiuksensa tai juo esim nokkamukia käyttäen. Monelle omaiselle taas tämäkään ei kelpaa vaan hoitajia pidetään palvelijana ja kun kerta hoidosta maksetaan kaikki otetaan irti. " Miksi tuo syötetään eikä meidän äiti ?" Teidän äidillä toimii kädet ja hän pystyy syömään.

Joidenkin omaisten on myös vaikea itse pitää kiinni hoitopalavereissa sovituista asioista. Esim lääkäri määrännyt hyvin obeesille  vanhukselle 1400 kalorin dietin ja mitä tekee omaiset, tuo päivittäin potilaalle pullaa ja suklaata (syöttävät salaa huoneessa) ja sitten huutavat hoitajille kun potilas lihoo ja vaatteet ei taaskaan mahdu päälle.

Moni omainen myös tuo potilaalle vaarallisia ja huonoja vaatteita. Esim Reinot ei tue jalkaa yhtään ja crocksit on todella liukkaat. Liian pienet rintaliivit ei tunnu kenestäkään kivalta yms.

Myös ulkoilu aiheuttaa eri puraa. Omainen haluaa vanhuksen ulos, mutta vanhus huutaa kurkku suorana, että ei halua ulos vaan tahtoo olla sisällä. Kumman tahtoa tässä noudatetaan, omaisen vai potilaan?

On kiva, että omaiset tahtovat tuoda herkkuja potilaille, muillekin kun omalle omaiselle. Mutta vanhuksilla voi olla allergiaa, dietti päällä, moni aspiroi ja dementikot voivat jemmata ruokaa mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Kuitenkin vastuu on hoitohenkilökunnan jos jotain tapahtuu.

Wckäynnit ovat myös pulmallisia. Omaiset haluavat, että vanhus viedään vessaan vaikka vanhus juuri olikin siellä. MUisti tekee tepposet . Ei ole rakollekaan terveellistä ravata vessassa 10 minuutin välein. Siksi yleensä itse kirjaan potilaan wckäynnit ylös.

Ja hygienia syistä emme syötä kun yhtä potilasta kerralla ja keskitytään muutenkin yhteen ihmiseen kerrallaan. Ja ketään ei kyllä selällään syötetä ja muutenkin pidetään kohoasennossa vielä ruokailun jälkeenkin.

Ja kaikki potilaat ei tahdo jutella ei kuunnella lauluja tms. Jokainen vanhuskin on yksilö. Kaikki ei halua paksua peittoa eikä villasukkia. Moni ei tahdo millään juoda vaikka mitä tuotaisiin.

Meilläkin on vanhainkodin johtaja pitänyt puhuttelun eräille omaisille ja joitakin on kielletty enää tulemasta ellei käytöstavat muutu. Ja ollaan oltu myös poliisiin puheissa. Minä en ainakaan kuuntele raivoavaa ja sättivää omaista jatkossakaan. Ihmisarvo se on hoitajillakin.

Ap

Vierailija
40/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listan perusteella olen ollut suorastaan malliomainen :-)

Tunnen suurta kunnioitusta ja kiitollisuutta kaikkia vanhustyötä tekeviä kohtaan. Omat kokemukset ovat lähes pelkästään positiivisia. Ainoat negatiiviset kokemukset olivat yksityisestä hoitokodista, jossa hoito oli suoraan sanoen ihmisarvon vastaista :-( Kunnallisella puolella hoito oli hyvää ja hoitohenkilöstö osaavaa, ahkeraa ja ennen kaikkea tekivät työtä sydämellä. Suuri kiitos siitä teille! Tietokin kulki hyvin ja osasivat kertoa minulle milloin mitäkin vaatetta tarvittiin ja milloin oli mahdollisuus ostaa sairaalan kautta. Joskus vanhuksilla joudutaan käyttämään vaatteita, joita ei edes tavallisista kaupoista saa (mm. kokohaalari, jossa vetoketju takana) ja näiden hankkimisessa minua neuvottiin hyvin. Samaten osasivat kertoa, milloin tarvitaan jalkahoitoa. Vanhusten hoidossa on paljon asioita joita omaiset eivät välttämättä osaa ajatella, joten siksi oli hyvä että rohkeasti kerrottiin vanhuksen tarpeista.

Itselläni oli onni, että äiti joutui asumaan luonani pari viikkoa ennen hoitoon pääsemistä. Sinä aikana tuli hyvin selväksi, ettei hänen kanssaan yksi ihminen pärjää, kun ympärivuorokautisesti piti vahtia. Kun oli itse nähnyt missä kunnossa äiti on, välttämätön hoitoonvienti ei tuntunut niin pahalta. Lisäksi helpotti suuresti se tieto, että henkilökunta on töissä vain vuoron kerrallaan. Itse jaksoin äidin kanssa iltapäivään saakka, mutta illalla oli jo hermo kireällä ja tuli huudettua aikalailla. Viedessäni äitiä hoitoon tiesin, että henkilökunta jaksaa kyllä sen oman vuoronsa ajan olla huutamatta rumasti, kun pääsevät välillä kotiin lepäämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi