Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt puhuu vanhustenhoitaja

Vierailija
21.02.2013 |

Tää on omistettu omaisille...

1.) Älä valita minulle henkilökunnan vähyydestä, tiedän sen kyllä muutenkin. Valita siis johtoportaaseen!

2.) Minullekin voi puhua kauniisti. Toimenkuvaani ei kuulu huutamisen ja määräilyn sietäminen sinulta. Sairaalta omaiseltasi sen siedän kyllä.

3.) Jos istun kansliassa ja juon teetä, niin en laiskottele. Yleensä olen kirjaamassa potilastietoja mitkä vaaditaan ja sinulle voi tulla yllätyksenä, että hoitajallakin on oikeus lakisääteiseen taukoon.

4.) Jos haluat tuoda omaisellesi suklaata tms niin varmistathan asian meiltä hoitajilta. esim nielemisvaikeuksista kärsivän voi olla vaikeeta syödä suklaata ja liki mahdotonta syödä esim rypäleitä.

5.)  Jos omaisesi tarvitsee wc tms apua niin autamme kyllä, mutta ymmärräthän, että jos olemme juuri toista vanhusta avustamassa syöttämisessä / wc:ssä emme voi jättää häntä kuin nalli kalliolle kun te vaaditte. Maltti on valttia!

6.) Jos tahdot tuoda omaisellesi vaatetta niin tuo oikean kokoisia. Vuodepotilaan vaatteet pitää olla joustavia / jos mamma joskus on ollut kokoa 36 ja nyt lihonut yli 100kg niin käsitäthän, ettei 36 vaatteet mene päälle edes hyvällä tahdolla.

7.) Jos tahdot ulkoilla omaisesi kanssa, olisi kauhean kiva ilmoittaa siitä myös hoitajille. Emme omaa selvännkijänkykyä joten on aika paniikki kun joku vanhuksista puuttuu joukosta.

8.)   Joskus kannattaa hyväksyä tosi asiat. 95-vuotiaasta pyörätuolipotilaasta ei saada kuntouttavasta työotteesta huolimatta itsenäisesti elävää ja kävelevää.

9.) Älkää tapelko perinnöstä vanhuksen vielä eläessä. Älkää varsinkin hänen kuulleen. Ei ole meistä hoitajistakaan kiva kuulla kun te omaiset tappelette isän piirongista tms.

10.) Se jonka mielestä me hoitajat olemme laiskoja ja paskoja ja emme osaa hoitaa omaistasi.... Niin ihan tiedoksi sen oman rakkaan omaisen voi aina ottaa omaan kotiin ja koettaa hoitaa häntä 24/7.

Nimimerkillä Kynnysmatto

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tykkään*

t.kollega

Vierailija
2/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muut voisin allekirjoitta, mutta en kohtaa 2. hoitajan toimenkuvaan kuuluu myös omaisten räpätyksen kestäminen. sitä kustutaan omaisten kohtaamiseksi. heillä on usein hätä sairaasta omaisesta ja siksi käytöskin saattaa olla vähän sitä sun tätä..  varsinkin kun on niin paljon puhetta huonosta vanhusten hoidosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 22:32"]

kaikki muut voisin allekirjoitta, mutta en kohtaa 2. hoitajan toimenkuvaan kuuluu myös omaisten räpätyksen kestäminen. sitä kustutaan omaisten kohtaamiseksi. heillä on usein hätä sairaasta omaisesta ja siksi käytöskin saattaa olla vähän sitä sun tätä..  varsinkin kun on niin paljon puhetta huonosta vanhusten hoidosta. 

[/quote]

Minä en hyväksy edes tuota huonoa käytöstä. Miksi ihmeessä pitäisi? Huoli sairaasta omaisesta ja oma ilmeisen huono omatunto ei anna oikeutta olla hoitajille epäasiallinen.

Hyvät käytöstavat ovat ihan jokaisen velvollisuus ja oikeus. Jos joku vanhustenhoidossa ihmetyttää / aiheuttaa huolta asiasta voi reklamoida eteenpin ihan nimettömänäkin.

Minun työhöni kuuluu kyllä myös omaisten kohtaaminen, mutta mikään heidän nyrkkeilysäkki/kynnysmatto minun ei todellakaan tarvitse olla, vain koska olen hoitaja.

Asiallisen omaisen kanssa keskustelen mielelläni, mutta raivoavan ja huutavan omaisen kanssa en asioi. Ei kuulu työnkuvaani olla mikään tunkio. Käytöstavoilla saavuttaa paljon. Kestän hoitajana mm seksuaalista väkivaltaa, henkistä ja fyysistä väkivaltaa sairailta vanhuksilta, mutta en todellakaan rupea ns täysipäisten omaisten sylkykuppi olemaan.

ap

jota omaiset mm uhanneet ampua

Vierailija
4/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hoitajien syytä, jos ei huomaa, jos vanhus on mennyt ulkoilemaan sukulaistensa kanssa. Hoitajien pitäisi koko ajan vahtia ketä tulee ja menee siten, että oven saa auki sisä- ja ulkopuolelta vain hoitaja. Eli vain hoitaja päästää ulos ja sisään.

Muutenhan vanhukset voi karata vieraiden omaisten vanavedessä!

Vierailija
5/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 22:48"]

Mielestäni on hoitajien syytä, jos ei huomaa, jos vanhus on mennyt ulkoilemaan sukulaistensa kanssa. Hoitajien pitäisi koko ajan vahtia ketä tulee ja menee siten, että oven saa auki sisä- ja ulkopuolelta vain hoitaja. Eli vain hoitaja päästää ulos ja sisään.

[/quote]

Monessa paikassa on tosin lukolliset koodit, mutta ei kaikissa.

Valitettavasti muistisairaita vanhuksia laitetaan myös ihan tavisosastoille jossa lukituksia ei ole.

Monet omaiset ei ilmoita ulkoilusta ja se on kurjaa. Iloinen asia, että vanhus pääsee ulos, mutta olisi pieni vaiva huikata hoitajalle, että me mennään ulos tai jos hoitajaa ei näy niin ilmoittaa siitä vaikka hälyä painamalla.

Ja meillä hoitajilla sen verran työtä, että ei valitettavasti ehditä olla passissa ovilla.

ap

Vierailija
6/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lisättävää. Tuon voisit lähettää iltalehteen =).

T. toinen vanhustenhoitaja

Vierailija
7/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitit. Neloskohtaan lisäisin vielä juomiset. Älkää kantako omaisellenne litrakaupalla limsoja ja muita juomia kysymättä hoitajilta. Sydämen vajaatoimintapotilas ei saa ottaa nestettä 1,5-2 litraa enempää. Jos tästä ei piitata, potilas voi joutua sairaalahoitoon ja kuolla kun sydän ei selviydy nestetaakasta.

Voimia ja työn iloa ap:lle. Tuokoon raskas työsi sinulle myös tyydytystä ja nähkööt silmäsi monen potilaan toipuvan tai kokevan hyvän kuoleman hoidossasi.

sh

Vierailija
8/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 22:48"]

[/quote]

Joo, hoitajathan sen tosiaan valitsee onko ovissa lukot vai ei...

Vierailija
9/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementiayksiköissä voi syttyä tulipaloja (potilaat tavallisesti syypäitä). Silloin on aika kamalaa jos ovet ovat lukossa niin että vain avaimella saa sisältä auki.

Vierailija
10/79 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä omaista voi aina ottaa kotiin hoidettavaksi.Omainen voi olla vielä töissä tai itsekin jo sen verran vanha ja vaivainen,ettei enää jaksa hoitaa toista ihmistä.Ystävällinen voi kyllä aina olla  kaikille,oli niin tai näin,puolin ja toisin.

Vierailija
11/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä muuten, mutta moniko vanhus oikeasti lihoo vanhushoidossa koosta 36 yli satakiloiseksi?

En tiedä yhtäkään.

Vierailija
12/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, voi siinä tapauksessa lihoa, jos omaiset tuovat jatkuvalla syötöllä suklaata, leivonnaisia ja limsaa. Kuihtuneet vanhukset ovat niitä, jotka eivät syystä tai toisesta halua/kykene syömään eivätkä liiku, jolloin lihaksetkin surkastuvat.

Vierailija
13/79 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida vanhuksia, mutta olen silti hoitalalla. Ehkä syy, miksi kovin paljon ei käytävältä tavoitettu hoitaja voi kertoa

-on sijainen, ei tiedä

-on joskus kerrotti ja opittu varomaan, koska itsekin olen saanut arvaamattoman omaisen silmilleni ja myös jouduin vaihtamaan numeroa hänen takiaa. Joskus vain on pakko puhua ympäripyöreitä. Oma tapaukseni johtui kun menin kertomaan vaikeuksista, mitä on. Omainen tulikin silmille, että sitä' ja tätä ja vainoaminen alkoi kotiin. eli ole hoitajana mauton ja hajuton, ettet jää kenenkään omaisen mieleen,

-hoitajia on ylempää kielletty kertomasta. Kts edellinen ja siinä on joskus syy, miksi hoitajia on kielletty kertomasta

Saat tietoa, kun kysyt reilusti, kuka on osastonhoitaja ja hän osaston esimiehenä hoitaa tämän asian- Rivihoitajat eivät voi kovin paljon kertoa, ettei tule väärinkäsityksiä ja hankaluuksia.

[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 19:42"]

Omaiseni on laitoksessa ja uskon, että häntä hoidetaan hyvin. Yksi sellainen juttu on kuitenkin pistänyt silmääni, joka saattaa vaikuttaa hoitajien ja omaisten ristiriitoja lisäävästi. Ainakaan omaiseni laitoksessa ei nimittäin ole omahoitajia, eivätkä hoitajat milloinkaan tule oma-aloitteisesti kertomaan omaiseni hoidosta. He tervehtivät, kun ohittavat meidät käytävällä, mutta eivät koskaan ota mitään puheeksi.

Siksi emme oikeasti tiedä lainkaan, miten omaisemme vointi on kehittynyt. Emme myöskään tiedä, keneltä kysyisimme. Eihän siellä edes käy esim. lääkäri kuin kerran  viikossa, joten tuskin hänelle kannattaa soittaa. Tavoitamme hoitajat yleensä taukohuoneesta, kun meillä on jotakin asiaa. Joka kerta, kun kysymme esimerkiksi, tarvitsisiko omaisemme jotakin tai voisimmeko auttaa omaistamme jotenkin, vastaus on kielteinen. Jos kysymme, miten hän on voinut, vastaus on että ihan mukavasti. Omaisemme on jo aika vahvasti dementoitunut ja hänen persoonallisuutensa on muuttunut siten, että hän on aina tyytyväinen ja hänelle käy kaikki. Hän ei koskaan esitä itse mitään toiveita. Ei ole oikein mitään keinoa tietää, miten häntä pitäisi kohdella.

Emme yksinkertaisesti tiedä, miten omaistamme hoidetaan. Ei meillä ole mitään käsitystä laitoksen arjesta, koska pystymme käymään vain omana vapaa-aikanamme viikonloppuisin. Ja myöntää täytyy, että emme silloinkaan viivy juuri tuntia kauemmin.

Jos esimerkiksi omaisemme kyky niellä heikentyisi niin, että tuomamme makeiset ja hedelmät eivät enää sopisi hänelle, mistä tietäisimme sen? Jos hän tarvitsisi rahaa jalkahoitoa varten tai hoito pitäisi tilata hänelle, kertoisiko joku meille? En osaa sanoa.

Toivoisin hoitajilta ymmärrystä sille, että emme me omaiset voi tietää laitoksen tavoista tai omaisemme voinnista, ellei meille kerrota. Emme me osaa edes kysyä oikein.

[/quote]

Vierailija
14/79 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 kysyy: miten usein hoitopalavereja voi pyytää? Tuskin sentään joka kerta, kun haluaisi tietää, mitä omaiselle oikeasti kuuluu.

Omaisemme on ollut laitoksessa kaksi vuotta ja meillä on ollut yksi hoitopalaveri. Meille kerrottiin esim. omaisemme lääkityksestä ja senhetkisestä voinnista, mutta se oli sen hetken tilanne. Omaisemme sairaus on etenevä ja se etenee tyypillisesti nopeammin kuin esim. Alzheimer, mutta juuri koska se ei ole Alzheimer, josta on helpompi saada tietoa, emme tiedä tarkkaan, millaisten vaiheiden kautta se etenee varsinkin, kun eteneminen on yksilöllistä.

Vierailija
15/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 00:17"]

Ihan hyvä muuten, mutta moniko vanhus oikeasti lihoo vanhushoidossa koosta 36 yli satakiloiseksi?

En tiedä yhtäkään.

Ainakin meillä päin kunnallisissa laitoksissa on nykyään erittäin hyvä ruoka ja lihominen on melko yleistä. Yleensä kyllä jotkin yleiset sairaudet, kuten Alzheimer, vaikuttaa siihen, ettei ihminen liho vaikka vetäisi mitä.

[/quote]

Vierailija
16/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.) Älä valita minulle henkilökunnan vähyydestä, tiedän sen kyllä muutenkin. Valita siis johtoportaaseen!

- ei henkilökunnan lisäämisestä ole mitään hyötyä, jos kansliassa istuu 2 henkilön sijasta 7. Olen omin silmin nähnyt.

Ennen sitä tein kuntaan vaatimuksen henkilökunnan lisäämisestä ja sitä myös lisättiin.

2.) Minullekin voi puhua kauniisti. Toimenkuvaani ei kuulu huutamisen ja määräilyn sietäminen sinulta. Sairaalta omaiseltasi sen siedän kyllä.

- Minä olen puhutellut sinua kauniisti, mutta miksi sinä et toimi niin kuin kirjalliseen hoito- ja palvelusopimukseen olemme yhdessä kirjoittaneet, ja jonka sinä omahoitajana olet allekirjoittanut?

3.) Jos istun kansliassa ja juon teetä, niin en laiskottele. Yleensä olen kirjaamassa potilastietoja mitkä vaaditaan ja sinulle voi tulla yllätyksenä, että hoitajallakin on oikeus lakisääteiseen taukoon.

- Miksi teidän kaikkien pitää istua siellä kansliassa lukitun oven takana yhtaikaa, peräti 1,5 tuntia päivässä  ? Tuo aika oli merkitty kanslian oveen, ja silloin ei saanut häiritä.

4.) Jos haluat tuoda omaisellesi suklaata tms niin varmistathan asian meiltä hoitajilta. esim nielemisvaikeuksista kärsivän voi olla vaikeeta syödä suklaata ja liki mahdotonta syödä esim rypäleitä.

- Miksi kiellätte tuomasta makeisia koko osastolle, vaikka siellä ei ole sellaisia potilaita, joiden ei saisi syödä niitä?

5.)  Jos omaisesi tarvitsee wc tms apua niin autamme kyllä, mutta ymmärräthän, että jos olemme juuri toista vanhusta avustamassa syöttämisessä / wc:ssä emme voi jättää häntä kuin nalli kalliolle kun te vaaditte. Maltti on valttia!

- Ymmärrä oikein hyvin, mutta sinä minä en ymmärrä, että istutte kansliassa ja vastaatte KAIKKI hyvin töykeästi "meillä on nyt raportti" jos asikkaalla on vessahätä. Siispä ihan jokaisella, myös kotona asuvilla, intervallijaksolla olevilla on vaipat!

6.) Jos tahdot tuoda omaisellesi vaatetta niin tuo oikean kokoisia. Vuodepotilaan vaatteet pitää olla joustavia / jos mamma joskus on ollut kokoa 36 ja nyt lihonut yli 100kg niin käsitäthän, ettei 36 vaatteet mene päälle edes hyvällä tahdolla.

- Kyllä, olemme kysyneet henkilkunnalta, mitä tarvitaan.

7.) Jos tahdot ulkoilla omaisesi kanssa, olisi kauhean kiva ilmoittaa siitä myös hoitajille. Emme omaa selvännkijänkykyä joten on aika paniikki kun joku vanhuksista puuttuu joukosta.

- Kyllä ilmoitamme.

8.)   Joskus kannattaa hyväksyä tosi asiat. 95-vuotiaasta pyörätuolipotilaasta ei saada kuntouttavasta työotteesta huolimatta itsenäisesti elävää ja kävelevää.

- Miksi ette edes yritä ylläpitää sitä vähäistä toimintakykyä? Onko teistä todellakin helpompi hoitaa hiljaista vuodepotilasta, joka ei tule häiritsemään teidän raporttianne vaan jonka vaippa vaihdetaan täsmällisesti iltaisin klo  17.42.

9.) Älkää tapelko perinnöstä vanhuksen vielä eläessä. Älkää varsinkin hänen kuulleen. Ei ole meistä hoitajistakaan kiva kuulla kun te omaiset tappelette isän piirongista tms.

- Emme toki, emme edes käy samaan aikaan vanhuksemme luona.

10.) Se jonka mielestä me hoitajat olemme laiskoja ja paskoja ja emme osaa hoitaa omaistasi.... Niin ihan tiedoksi sen oman rakkaan omaisen voi aina ottaa omaan kotiin ja koettaa hoitaa häntä 24/7.

- Ihan tiedoksesi, että minä olen ihan itse hoitanut "rakasta omaistani" (= anoppiani) seitsemän vuotta 24/7 joka päivä, öitä unohtamatta! Sinä voit lähteä kotiin työvuorosi jälkeen lepäämään, mutta minä en voinut.

Minä tiedän, kuka osasi hoitaa häntä koska omin silmin. Hän oli ikääntynyt kotiavustaja, jolla ei koskaan ollut mitään vaikeuksia saada mummo suihkuun, kynnet leikatuksi, tekohampaat pestyksi niin kuin teillä, "koulutetuilla" hoitajilla jatkuvasti on.

Nimimerkillä Kynnysmatto - minäkin!

Vierailija
17/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 23:52"]

Dementiayksiköissä voi syttyä tulipaloja (potilaat tavallisesti syypäitä). Silloin on aika kamalaa jos ovet ovat lukossa niin että vain avaimella saa sisältä auki.

[/quote]

Dementiayksiköt on suunniteltava sillä tavalla turvallisiksi, että potilaiden aiheuttamat tulipalot eivät ole mahdollisia (mahdottomiakin onnettomuuksia voi sattua, mutta se on eri asia).

Kyllä tässä ketjussa huomaa, kenellä meistä on omakohtaista kokemusta vanhuksen, varsinkin dementoituneen hoidosta.

Vierailija
18/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, riittää kun lukee lehdestä vanhustenlaitosten tulipaloista.

Vierailija
19/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaiinkodissa ei saa olla sisältäpäin suljetut ovet jos kyseessä ei ole erikseen dementiayksikkö. Vanhuksenkaan vapautta ei saa riistää. Tosin ristiriitahan siinä on että ei saa päästää ulos hortoilemaan mutta oviakaan ei saa lukita. JOku laki tuossa on että minkä laitoksen ovet saa olla 24/7 lukossa ja minkälaisen ei.

Vierailija
20/79 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan varma että sinua ei ole opetettu tuollaiseen toimintaan koululla josta puhut!

Tuo on vähän kuten liikenne. Ei ihmisiä opeteta toimimaan väärin, silti siitä tulee normi, tapa ajaa ja oikein toimivat häiritsee sitten liikennettä.

Sinulla ap on jotain mennyt pahasti vinoon. Onko oikeasti opetettu ettei läheinen ole murheissaan ja stressaantunut toisen tilasta ja saa sanoa NYT ollutta tilaa ääneen?

Herra Jumala: kyllä minä todellakin nostan puutteet sinne sinun johdollesi. Minun vanhemmat ei ole vielä noin kurjassa tilassa mutta suomalaisessa vanhushoidossa nimenomaan ne hoitajat jättää kertomatta työtilasta pomolleen. Asiakkaasi suku on paikalla todella vähän, mitä kaikkea mahtaakaan mennä näkemättä -ja jää kertomatta koska se ei ole sinun hommaa?

Olen kokki ja meidän työmoraaliin kuuluu selvästi parempi toiminta. On hyvin noloa jos asiakkaat alkaa räyhäämään johdolle. Se nimenomaan on mm. tarjoilijan/kokin työ ja jos se työ ei onnistu niin minun työ on taas kertoa puutteet johdolle, joka sitten takaa turvalliset ja hygieniset puutteet työpaikalle. Mutta tämähän ei toimi hoitajien keskuudessa. Ja se ei ole mikään olan kohautus.

Olen vuosia seurannut tilannetta Pirkanmaalla hoitajilla ja revin vaikka käteni irti jos saan pidettyä vanhempani pois laitoksista niin pitkään kuin mahdollista. Niin säälittävää toimintaa. Ja ihan kaikki on tuosta johtuvaa, miten se ei hoitajaa nappaa. Kun sinulle tulee ikävä olo jos hoidokkisi tila sinulle sanotaan.

Ihan tiedoksi: joka paskavaippajuttua ei kuulu sinne johdolle asiakkailta mennä, se on teidän työ. Teidän työmoraali. Minä pidän niistä kirjaa mitä näen ja jos niitä tulee liikaa niin sitten kerron jatkuvasta huonosta arjesta.

Ei tarhassakaan nämä asiat hoideta johtajan kautta vasta kun näkee että moni asia mättää, muuten ne jutellaan hoitajan kanssa.

Ja jos et ole omaisen hoitaja niin miten sinä kehtaat arvostella että "normaalin aikuisen järki" pitää olla sitä ja tätä. Meillä on valtaosalla kuitenkin vanhemmat siellä laitoksessa joskus ja meillä jokaisella on omat stressinsietorajat ja erilaiset elämäntilanteet. On eroa, on toisen läheisen kuolemasta selviytyminen, työttömyys ja vaikka mitä! Noin sinua on varmasti opetettu lähestymään omaisia..

Et sinäkään 247 hoida toisien omaisia, vaan 8 tuntia. Se on sinun työ hoitaa niitä, niillä on myös ihan minimitarpeetkin tyydytettävä ja mitä olen alasta lukenut niin pahoja puutteita löytyy ja niistä kuuluu valittaa ja ensisijanen tyyppi on AIVAN TAKUUVARMASTI omahoitaja!

Mutta sinun työ on kertoa puutteista siellä osastonjohtajalle ja jos ei tilanne hänen kauttaan parane niin johdolle ja siitä taas vaikka julkisia juttuja.

Minä voisin viedä läheiseni laiminlyömisen oikeuteen, mutta saako parin tunnin näkemisellä kattavan tiedon missä kaikessa HÄNEN oikeus saada hoitoa oikein? Kyllä se on sinun työ. Siihen minä luotan. Mutta jos sinun toimi on olla seinä vastassa niin mitä muuta sinä voit olettaa omaisien käytökseltä? Viittaat vaan kädellä että puhu johtajalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan