Ja sitten ihmetellään ja voivotellaan ja katkeroitudutaan kun ei imetys onnistu!!!
luinpa tuossa uusinta Vauva-lehteä ja sen mielipidepalstaa.
Siellä eräs äiti ihmettellee imetysintoilua lainatakseni hänen sanaansa ja kirjoittaa näin: " Muistammehan että pullosta lapsi saa maitoa ihan niin paljon kuin haluaa, tissistä kun tulee vain sen verran kuin tulee" Hmm, ihanko totta? Mutta entäs sitten? Ei se maito sieltä tisseistäkään tuosta noin vain lopu jos sitä on alkanut tulemaan, äiti kyllä omilla toimillaan saa hyvänkin ja ennenkaikkea riittävän maidontulon ehtymään ja jopa loppumaan!
" Meillä korvike on taannut pitkät unet. 1kk vanha poikamme nukkui 4h syöttövälin sijaan 6h kun annoimme korviketta, tämä todisti minulle sen että korvike tosiaan pitää pidempään kylläisenä" .
Jaajaa just joo, kyllähän se pitää korvike pidempään kylläisenä koska se on huonommin sulavaa kuin äm ja se taas johtuu siitä että se on sitä korviketta eli ei ihmisen maitoa ihmislapselle, siis erilainen ja kyllä, huonompi koostumus.
Ja voi kamalaa kun 1kk ikäinen pikkuvauva herää jopa 4h välein syömään, on se ihan kamalaa ja epäinhimillistä sellainen!!!
Kannattaisiko edes hieman ottaa edes perusasioista selvää ennenkuin äidiksi ryhtyy?!?! Pikkuvauvat kun syövät öisinkin juu ja vaikka 1-2h välein välillä ja sekin normaalia ja ok paitsi tietysti näille äideille joille se oma mukavuus on a&o ja yöunienkin pitäisi jatkua kuten aikana ennen lasta *ARGH*!!! Eipä tarvitse enää ihmetellä mistä tulevat nämä imetysvastaiset korvikefanaatikot, anteeksi nyt että vajosin tasollenne muta jotakin rajaa typeryydelläkin!!!
Kommentit (115)
Rupesi vain niin harmittamaan, kun luin, kuinka neuvolassa taas on kerrottu täyttä puppua totuutena.
Ja vieläpä ennemmin heihin uskon, kun av:n kaikkitietäviin vouhkaajiin. Imetti tai ei, ei teistä kukaan ole asiantuntija muiden asioissa.
Lueskelin tätä ketjua jo muutama tunti sitten, nyt tulin takaisin ja keskustelu jatkuu..
Ammatti-ihmisistä sen verran. Olimme sairaalassa, kolme naista samassa huoneessa juuri kaikki synnyttäneitä. Hoitajien vuoro vaihtui, iltavuorolainen tuli huoneeseen ja rupesi neuvomaan meitä imetyksessä ihan eri tavalla, kuin se aamuvuorolainen. Tuli vaan mieleen, että kuka täällä imettää, hoitajat vai me.
Vierailija:
onko se imetystukilista ainoa oikea paikka hakea apua ja tukea imetykseensä??
Ap
Jos hoitoalan ihmisiin ei voi luottaa, niin mistä sitä apua sitten saa?
Sitä paitsi en kommentillani tarkoittanut tuota, vaan sitä, että jos sinulla ei ylipäätään ole ollut ongelmia imetyksessä, niin mikä sinut tekee niiden asiantuntijaksi?
Minun mielestäni vastuu ei kyllä siinäkään tapauksessa ole äidin, vaan hänellä tulisi olla oikeus luottaa siihen, että hänen saamansa tieto on oikeaa ja ajantasaista. Neuvoloiden terveydenhoitajien ja synnytyslääkärien koulutukseen ei kuulu kummemmin imetystietoa. Terveydenhoitajaksi voi Suomessa tänäkin päivänä valmistua ilman mitään imetyskoulutusta. Lääkärikoulutuksessa käsitellään lähinnä rintatulehdusta.
Oikeaa tietoa on se, että maito ei imetyksen käynnistymisen jälkeen yllättäen lopu kuin hyvin harvoin. Tällöin kyse on yleensä onnettomuuden aiheuttamasta rinnan kudosvauriosta tai herumisrefleksin ongelmista (jolloin maitoa kyllä olisi mutta se ei tule rinnasta ulos). Sen sijaan hitaasti maito kyllä voi loppua helpostikin, jos vauvalle ruvetaan/joudutaan antamaan korviketta jostain syystä. Osittaisimetyksen ylläpito on useimmille vaikeaa. Sympatiani kaikille osittain korvikkeella vauvaansa ruokkiville imettäville äideille!
Oikeaa tietoa on myös se, ettei pumpatun maidon määrä korreloi mitenkään vauvan imemällä saamien määrien kanssa. Pumppaaminen ei kaikilla äideillä käynnistä herumisrefleksiä, jolloin maitoa tulee vain noin 10 ml per rinta. Vauva saattaa saada yli desinkin, kunhan hän saa imettyä herumisen käyntiin.
Oikeaa tietoa on sekin, että osa äideistä oikeasti tarvitsee lisämaitoa vauvansa kasvun turvaamiseen. Vaikka äiti kuuluisikin siihen isoon osaan äideistä, joilla maidon pitäisi fysiologisesti riittää, voivat olosuhteet aiheuttaa sen, että imetys ei käynnisty kunnolla, jolloin vauvan saama maitomäärä ei riitä turvaamaan normaalia kasvua.
Usein äidit kotiutuvat synnytyssairaalasta niin, että vauva on osittain lisämaidolla, eikä neuvolassa osata auttaa äitiä luopumaan lisämaidosta. Tämä esimerkiksi on yksi sellainen olosuhde, joka johtaa siihen, että vauva todellakin tarvitsee lisämaitonsa kasvaakseen. Tällaisesta on mielestäni julmaa syyttää äitiä, jolla ei ole ollut mitään mahdollisuuksia tietää, miten asia olisi voinut mennä toisin.
mutta jälkeenpäin olen ajatellut, että kyllä sitä oli tyhmä kun ei antanut lapselle korviketta lisäksi. Neuvolassa vaan patistivat jatkamaan pelkällä imetyksellä vaikka lapsen paino laski laskemistaan ja sain imettää yleensä tunnin välein, joskus parikin kertaa tunnissa. Myös yöt!
osan tietotaitoon voi luottaa, osan ei. Se siitä tekeekin niin veemäistä välillä ja hankalaa että siinä täytyy sitten itse osata luovia ja kyseenalaistaa ja käyttää päätään ja ottaa onkeensa muitakin tiedonlähteitä. Mutta eikös se ole vähän sama asia kaikessa, en minä lääkäriinkään mene sillä ajatuksella että hän 100varmasti puhuu totta ja tietää asiasta ainakin kaiken tietämisen arvoisen. Ihan tervettä olla hieman kriittinen ja epäilevä jo valmiiksi,sillä tavoin välttää monen mielipahan siittä olen varma. Meitä on niin sanotusti moneen junaan oli vastassa sitten kadunlakaisija tai aivokirurgi.
Toisekseen eikä asioista saa ottaa selvää jos ei se kyseinen asia ole itselle ollut mikään suuri ongelma tai akilleen kantapää?? Jos nyt tästä imetyksestä puhutaan niin kyllä mä otin siitä selvää jo silloin kun ekakin olo vielä mahassani,uskon nimittäin senkin että monelta mielipahalta vältyttäisiin jos asioihin edes vähän perehdyttäis jo ennnekuin ne ovat siinä käsillä.
Ap
Vierailija:
osan tietotaitoon voi luottaa, osan ei. Se siitä tekeekin niin veemäistä välillä ja hankalaa että siinä täytyy sitten itse osata luovia ja kyseenalaistaa ja käyttää päätään ja ottaa onkeensa muitakin tiedonlähteitä. Mutta eikös se ole vähän sama asia kaikessa, en minä lääkäriinkään mene sillä ajatuksella että hän 100varmasti puhuu totta ja tietää asiasta ainakin kaiken tietämisen arvoisen. Ihan tervettä olla hieman kriittinen ja epäilevä jo valmiiksi,sillä tavoin välttää monen mielipahan siittä olen varma. Meitä on niin sanotusti moneen junaan oli vastassa sitten kadunlakaisija tai aivokirurgi.
Toisekseen eikä asioista saa ottaa selvää jos ei se kyseinen asia ole itselle ollut mikään suuri ongelma tai akilleen kantapää?? Jos nyt tästä imetyksestä puhutaan niin kyllä mä otin siitä selvää jo silloin kun ekakin olo vielä mahassani,uskon nimittäin senkin että monelta mielipahalta vältyttäisiin jos asioihin edes vähän perehdyttäis jo ennnekuin ne ovat siinä käsillä.
Ap
En ihan niele kommenttiasi mutta mielipidehän se on sekin ja jos ei asiasta ole sanottavaa niin sitten täytyy näköjään tarttua asian viereen.
Ap
Vierailija:
Harmittavan usein olen törmännyt tähän tosiasiaan, että pienen vauvan äidin on mitä pikimmin päästvä takaisin entisiin mittoihin ja sitten ollaan paastolla jos jonkinlaisella. Kyllä syömisellä on maidon tuloon todella suuri vaikutus. Imettävän äidin on syötä ja juotava enemmän. Hetkittäin jopa possuteltava, jotta maitoa tulee.Rohkenen tämän pointin tuoda esiin, sillä kokemuksesta tiedän, mistä puhun.
Tätä minäkin olen aina ihmetellyt eli ei syödä kunnolla ja usein, että sitä maitoa tulisi. Pääasia on, että itse on entisissä mitoissa eikä välitetä vauvasta, sanon minä.
Jos korviketta saisi reseptillä ilmaiseksi, olisi yhteiskunnalla varmasti enemmän paineita auttaa äitejä imettämään. Nythän imetys on ns. kiva juttu, jota kannattaa yrittää, mutta siihen ei ole oikeaa, ammatillista tukea saatavilla kuin harvoissa kunnissa. Korvike reseptillä ilmaiseksi olisi myös helpotus niille äideille, jotka eivät oman maidonerityksensä vähyyden tai olosuhteiden aiheuttamien ongelmien vuoksi voi imettää kokonaan tai edes osittain.
Korviketta pitäisi voida ostaa myös muiden satunnaiseen käyttöön, mutta vakituiseen käyttöön sen saisi halutessaan ilmaiseksi. Kyllä olisi imetysklinikkaa joka neuvolassa, eikä tukea tarvitsisi hakea kissojen ja koirien kanssa vapaaehtoisilta.
mutta nyt alkaa työpäivä,hiljainen sellainen,olla pulkassa joten kotia kohti käy tie.
Ap
...se keltä maitoa tulee. Mulla ekan kanssa kävi niin, että sitä oli kertakaikkiaan niin tohkeissaan äitiä, että oma syöminen ja muukin itsestä huolehtiminen hieman unohtui... Eli kaikilla se ei ole tiedostettua laihduttamista tai syömättömyyttä. Imetin kuitenkin poikaa kolmen kuukauden ikäiseksi ja sitten siirryttiin korvikkeeseen. Eikä ole ilmennyt allergioita tai muutakaan pojan kehityksessä myöhemminkään.
Vierailija:
Kommentillaan lääkäri osoitti kyllä täydellisen tietämättömyytensä imetysasioista. Pumppaamalla saatu määrä ei kerro todellakaan mitään siitä, miten paljon rinnasta tulee maitoa vauvan imiessä.
Minä olen täysimettänyt kolmea lastani yhteensä 14 kuukautta ilman mitään ongelmia. Kaikki kasvoivat hyvin neuvolankin käyrien mukaan, vaikka eivät saaneet äidinmaidon lisäksi koko aikana muuta kuin D-vitamiinitippoja. Pumppaamalla en saanut koskaan yli 10 millilitraa (enkä yleensä sitäkään), jos en ollut pitänyt todella monen tunnin imetystaukoa ennen pumppaamista. 4-5 tunnin imetystauon jälkeen saatoin saada suurella vaivalla pumpatuksi yhteensä 30 ml, mutta en sitäkään läheskään aina.
Kuitenkin esimerkiksi vanhin lapseni kasvoi pelkällä maidollani mainiosti, vaikka hän alkuviikkojen jälkeen ei imenyt kuin 4-5 kertaa vuorokaudessa (muita imetin tiheämmin, enkä näin jälkikäteen ajatellen suosittele noin harvoja imetyskertoja). Kasvuvauhdista päätellen vauvani siis imi joka kerta 100-200 ml, siis todella paljon enemmän kuin pumppaamalla.
Jo tämä kokemukseni osoittaa, että neuvolalääkärisi puhui täyttä puppua. Sen sijaan sinulla voi toki muista syistä olla tarve antaa vauvalle korviketta (esim. siinä tapauksessa, että vauvan paino ei ole noussut tarpeeksi hyvin ja imetyskertojen tihentäminen ja imuotteen tarkistaminen ei ole auttanut tähän).