Ja sitten ihmetellään ja voivotellaan ja katkeroitudutaan kun ei imetys onnistu!!!
luinpa tuossa uusinta Vauva-lehteä ja sen mielipidepalstaa.
Siellä eräs äiti ihmettellee imetysintoilua lainatakseni hänen sanaansa ja kirjoittaa näin: " Muistammehan että pullosta lapsi saa maitoa ihan niin paljon kuin haluaa, tissistä kun tulee vain sen verran kuin tulee" Hmm, ihanko totta? Mutta entäs sitten? Ei se maito sieltä tisseistäkään tuosta noin vain lopu jos sitä on alkanut tulemaan, äiti kyllä omilla toimillaan saa hyvänkin ja ennenkaikkea riittävän maidontulon ehtymään ja jopa loppumaan!
" Meillä korvike on taannut pitkät unet. 1kk vanha poikamme nukkui 4h syöttövälin sijaan 6h kun annoimme korviketta, tämä todisti minulle sen että korvike tosiaan pitää pidempään kylläisenä" .
Jaajaa just joo, kyllähän se pitää korvike pidempään kylläisenä koska se on huonommin sulavaa kuin äm ja se taas johtuu siitä että se on sitä korviketta eli ei ihmisen maitoa ihmislapselle, siis erilainen ja kyllä, huonompi koostumus.
Ja voi kamalaa kun 1kk ikäinen pikkuvauva herää jopa 4h välein syömään, on se ihan kamalaa ja epäinhimillistä sellainen!!!
Kannattaisiko edes hieman ottaa edes perusasioista selvää ennenkuin äidiksi ryhtyy?!?! Pikkuvauvat kun syövät öisinkin juu ja vaikka 1-2h välein välillä ja sekin normaalia ja ok paitsi tietysti näille äideille joille se oma mukavuus on a&o ja yöunienkin pitäisi jatkua kuten aikana ennen lasta *ARGH*!!! Eipä tarvitse enää ihmetellä mistä tulevat nämä imetysvastaiset korvikefanaatikot, anteeksi nyt että vajosin tasollenne muta jotakin rajaa typeryydelläkin!!!
Kommentit (115)
Mutta itse neljä lasta osittaisimettäneenä tiedän, ettei se maidon tulo ole juuri niikuin te onnistuneet sanotte. Todella loukkaavaa on se, että väitätte todellakin tietävänne sen että jokaiselta äidiltä sitä maitoa tulee. Masentuneena saa lukea noita juttuja, siitä kuinka jokainen äiti pystyy imettämään ja jokaiselta sitä maitoa tulee, koska oma maito ei ole kertaakaan riittänyt tyydyttämään lapsen ruokailutarpeita. En käsitä miski se on niin vaikeaa takoa joidenkin päähän, että ihmiset ovat erilaisia, ja niin myös kaikki ihmisen ruumiin toiminnot.
viljellään lahkoa, maitokannua, fanaatikkoa, hihhulia, saatanan tyhmää etc VAIKKA kirjoituksessani oli ja on kyse ja sen pointti oli ja on se että äiti vikisee kun 1kk=vastasyntynyt vauva syö 4h välein eikä äiti ole edes perusasioista mitä imetykseen tulee ottanut selvää.
Eipä sitten ihme ettei imetys oikein ota tulta alleen ja voikin vain todeta että onnistunut täysimetys ja imetys ylipäänsä on kyllä hyvin pitkälti tahto-ja viitseliäisyyslaji. Sen tiedon haalimisen lisäksi. Ja sen ettei usko kaikkea tuubaa mitä ne jossakin neuvolassa sanovat.
Ap
Mulla ei ole lapsia eikä siis kokemuksia imettämisestä/ imettämättömyydestä.
Tuntuu kuitenkin aika hurjalta se, miten kovalla kädellä täällä lyödään toista tämän asian tiimoilta. Jokainen äiti varmasti tekee parhaansa niissä puitteissa joissa on.
Älkää kiltit tuomitko toisianne niin ankarasti.
Eiköhän sama luonnonlaki päde ihmisiinkin.
Ei kai kukaan koskaan väitä, että aivan kaikilla äideillä maito riittää? Tottakai on tilanteita, että se ei riitä, mutta usein on niin, että omalla toiminnalla olisi voinut vaikuttaa siihen riittävyyteen. Enkä tosiaan tarkoita, että pitäisi kaikkensa antaa ja koko muu elämä hylätä imetyksen takia. Mutta voisi vaikka joskus joku myöntääkin sen, että en jaksanut aivan kaikkea kokeilla ja yrittää. Kun eihän siinäkään olisi mitään pahaa, jokainen tekee sen minkä pystyy ja haluaa, ja näin pitääkin olla. Mutta jos annetaan yhtenään vääriä neuvoja ja jauhetaan sitä, että korvikekin on ihan hyvä ja älkää nyt edes kuvitelko, että maito voisi riittää, niin kyllä sekin on vähän vinksahtanutta.
Ja jos joku sanoi, että saa p...kaa niskaan, kun ei ole imettänyt niin kyllä minä olen päinvastoin saanut kuulla jatkuvasti siitä, miten imettäminen on jotenkin hörhöjen touhua.
eli älkää te joilla maitoa ei jostakin teistä/tahdostanne riippumattomasta syystä tarpeeksi tullut, ottako tästä hernettä nenään kuten jo näkyy joillekin käyneen, teillä ei ole siihen mitään syytä!
Ap
Vierailija:
Ja sen ettei usko kaikkea tuubaa mitä ne jossakin neuvolassa sanovat.
Ap
Kun itselläni ei ole koulutusta alalle, niin minun on vain luotettava siihen, että neuvolassa sitä asiantuntemusta on. Mistä ihmeestä voin tietää, mitä neuvolan ohjeita minun tulisi kritisoida, mitä välttää ja mitä ottaa todesta? Vai olisiko minun täytynyt pätevöityä alalle ennen lapsen saamista, jotten tule harhautetuksi?
Eiköhän jokainen äiti tee parhaansa lapsensa kaa. Mun silmissä hyvä äiti on sellainen joka antaa lapselleen ruokaa, eikä sillä ole merkitystä mistä se ruoka tulee. Ei ole kenenkään oma syy jos ei imetys onnistu, ja ihanaa se on jos se onnistuu. Ap hyvä ja muutkin jotka pelkästään imetystä kannatatte, älkää tehkö äitiydestä taakkaa näille jotka eivät imetykseen syystä ja toisesta kykene.
Vierailija:
viljellään lahkoa, maitokannua, fanaatikkoa, hihhulia, saatanan tyhmää etc
Ap
ei äidin tarvitse alalle pätevöityä ei tietenkään!
Peräänkuulutan vain sitä että äidit otaisivat enemmän itsekin selvää asioista eivätkä olisi niin jonkin tietyn narun vietävissä. Se on totta että neuvolaan ja sen neuvoihin tulisi voida luottaa mutta kun ei voi vaan toinen tosiasia vaikkakin surullinen sellainen on se että neuvoloissa neuvotaan säännöllisesti ja näköjään vuodesta toiseen jos nyt ei suoranaisesti väärin niin ainakin sinne päin. Tiedä sitten mistä se johtuu mutta ainakin siitä etteivät kaikki terveydenhoitajat päivitä tietojaan, kaikki eivät pääse ajoissa eivätkä tarpeeksi säännölisesti kurssittamaan itseään missä tietotasoa ylläpidetään ja ehkä jo koulutus on puutteellinen tai vajavainen aivan kuten lääkäreilläkin mitä tulee esim.imetykseen.
Ei siis kannata luottaa ja uskoa oikeastaan mihinkään ihan purematta varsinkaan jos on kyse sen oman lapsen hyvinvoinnista ja asioista.
Ap
Imettävä äiti=lehmä. En kyllä imetä enää, mutta tuli ihan ammuuuuu-uuu olo:(
minusta nääs aika selvää että tuo äiti jonka tekstiä lainasin on harmistunut siitä ettei hänen imetyksensä ole sujunut kuten, no, sanotaan nyt ne suositukset, kehoittavat. Eihän hän muuten olisi kokenut tarvetta kirjoittaa lehteen tunteistaan saati olla niinkin kärkäs kuin mitä hän on=otsikkonsa lehdessä kuuluu: " imetysintoilu menee liian pitkälle" ja toisella rivillä se kuulema mene " hulluuteen" asti ja " superäidit" imettävät yms.Joten teinpä johtopäätöksen että häntä oma imetyshistoriansa kismittää ja osaksi varmasti senkin vuoksi että varmaan tietää että epäonnistumisensa on myös hänestä johtuvaa.
Ap
Harmittavan usein olen törmännyt tähän tosiasiaan, että pienen vauvan äidin on mitä pikimmin päästvä takaisin entisiin mittoihin ja sitten ollaan paastolla jos jonkinlaisella. Kyllä syömisellä on maidon tuloon todella suuri vaikutus. Imettävän äidin on syötä ja juotava enemmän. Hetkittäin jopa possuteltava, jotta maitoa tulee.
Rohkenen tämän pointin tuoda esiin, sillä kokemuksesta tiedän, mistä puhun.
liipustettava vähän vähemmän kaupungilla, esim. Hurjia pointteja, mutta ed. kehtaan tuoda esille omasta useamman lapsen pitkän imetyksen tuomasta kokemuksesta.
T. 60
He ovat sentään saaneet koulutusta alalle, ja kokemustakin useimmilla piisaa. Sori nyt, mutta minä ainakin helpommin pidän " tuubana" nimettömiä kirjoitelmia av-palstalle. Varsinkin, kun tunteet ja ennakkoluulot ovat kovasti pelissä mukana, eikä objektiivisuudesta tietoakaan.
Itselläni vauvojen kanssa ollut kolme eri terveydenhoitajaa ja yhtään en ole tavannut sellaista, joka oikeasti tukisi imettämään. Sellaista liitum laarumia olen osakseni saanut, että jos lähipiirissäni ei olisi ollut oikeanlaista tukea (kätilö, imetysohjaajakoulutuksen saanut), ois multakin harakoille mennyt koko homma. Toivottavasti hyviä ja päteviäkin on. Osalla vain tiedoissa hieman päivittämisen varaa.
Entä lääkäri? Epäilen hyvin vahvasti, että aniharva...
Imetyksesi ohella jaksat perinpohjaisesti ruotia yhtä mielipidekirjoitusta ja tehdä siinä samalla johtopäätöksiä älykkyydestä versus imetys.
Ja mitä tulee katkeruuteen, niin oletko nyt ihan varma, että me imetyksessä epäonnistuneet olemme katkeria kaltaisillesi hihhuleille? Emme ole, ainoastaan säälimme sinun kaltaisiasi pikkuäitejä, joilla on vain ja ainoastaan oma napa ihaltavana. Vierailija:
eipä tarvitse enää ihmetellä mistä tulevat nämä imetysvastaiset korvikefanaatikot, anteeksi nyt että vajosin tasollenne muta jotakin rajaa typeryydelläkin!!!
Ja niin myös neuvoloissa työskentelevät lääkärit, kuten myös sairaaloiden synnäreillä. Yleislääkäreistä en osaa sanoa, mutta eikös imetysopastus kuulukin enemmän juuri synnytyslaitosten ja neuvoloiden vastuulle. Itseäni ainakin kannustettiin imettämään, ja neuvolassa järjestettiin raskausaikana kokoontuminen asiasta. Samoin synnärillä suorastaan painostettiin asiassa.
Eihän imetystuella ole mitään tekemistä lahkoilun kanssa, hyvät kanssasisaret. Siinä on kyse siitä, että äidinmaito on vauvan paras ja _luonnollinen_ ravinto ja imetystuen tarkoitus on tukea niitä äitejä imetyksessä, jotka sitä haluavat. Tukeminen tapahtuu oikeilla neuvoilla ja tiedolla imetyksestä, sitä ei aina terveydenhuollon puolelta valitettavasti löydy.
Ko. Vauva-lehdessä lääkäri sanoi, että 10 prosentilla äideistä ei maito riitä, miettikääpä hiukan, niin ymmärrätte, että yhdeksälläkymmenellä se siis riittää! Ne, joilla on joku fyysinen ongelma tai muu syy olla imettämättä, ovat asia erikseen. Eivätkä missään tapauksessa huonompia äitejä, ehei.
Tuosta pumppaamisesta on kyllä ketjussa mainittu lääkäri antanut väärää tietoa. On nimittäin niin, että maitoa tulee rinnasta, kun herumisrefleksi käynnistyy. Jos se ei pumppaamalla käynnisty, ulos tulee vain muutamia millilitroja. Vauva sensijaan saa useimmiten herumisen käyntiin nopeasti ja saa siten maitoa huomattavasti enemmän. Olen itse imettänyt kahta lasta puolivuotiaaksi, enkä koskaan saanut pumpulla juuri mitään maitoa ulos rinnoista.