G: Millaisessa päiväkotiryhmässä alle 3 v. lapsessi on ja mitä olette pitäneet paikasta?
Meidän 1,5 v.:n ryhmässä on 8 1-3 v. lasta ja kaksi hoitajaa.
Mielestäni ihanan pieni ryhmä, mutta hoitajat aika vanhoja ja kyllästyneitä työhönsä. Eivät kuitenkaan mielestäni näytä sitä lapsille vaan aina jaksavat sylitellä ja leikki heidän kanssaan.
Poika on ollut vasta vähän aikaa hoidossa, joten on ollut vielä kaikki uutta ja jännää pojalle, mutta eiköhän se tästä!
Kommentit (9)
Mutta itse en ikimaailmassa antaisi lastani perhepäivähoitajelle, jota en tuntusi läpikotaisin, enkä silloikaan. Jos hoitajalla on omia lapsia, niin kyllä hoitolapsi sen aina vaistoaa, että on vähän ylimääräisenä ym.
Mutta kukin tyylillään, halusin vain mielenkiinnosta tietää millaisia ryhmiä muualla on, en tosiaan taas jotain " paivakoti traumatisoi lapset" .
(lapsi on 2,5-vuotias) Ryhmä on aika iso, 14 lasta, mutta hoitajiakin on 4. Välillä siellä on vain paria lasta kerrallaan, kun lapsia on niin paljon eri vuorossa. Tuntuu, kun lapsella olis kokoajan omahoitaja : )
lapseni lähti 2,5 -vuotiaana " kouluun" . Ryhmässä oli 24 lasta ja 1 hoitaja.
Poika viihtyy ihan hyvin (nyt 3,5 v). Oppinut huutamaan " Et moi, et moi" = Entä minä!
Jos huono tuuri käy, saa rampata eri vuorohoitopaikoissa, eikä pph:lla ole samanlaisia " taitoja" (älkää nyt suuttuko) leikkeihin, lauluihin, askarteluihin yms.
Ryhmässä 10:n lasta, meidän lapsi vanhin ja tottunut isompien kanssa olemiseen. Hieman pelottaa, että lapsi joutuu pitämään isomman lapsen roolia, koska puhuu jo todella hyvin, syö hyvin itse, käy vessassa itse ja harjoittelee pukemista itse. Muut lapset ovat vuodesta puoleentoista vuoteen ikäryhmää. Tuntuu, että aina hakiessa on tämä meidän lapsi yksin suttuisella naamalla ja ehkä jopa kylmissään, kun oletetaan, ettei hän hoitajaa tarvitse.
Tosin en halua tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä, kun hoitoa on tosiaan niin vähän takana, katsotaan nyt eteenpäin ja keskusteluhan on vasta tulossa, jossa voin tuoda omia ajatuksiani esille.
Mietin myös sitä, että onkohan lapselleni siitä haittaa, että hänen ryhmässä kaikki ovat niin paljon pienempiä, ettei vain tuo oppimisinnokkuus loppuisi ja, että saako hän kavereita näistä pienemmistä.
Vierailija:
Jos huono tuuri käy, saa rampata eri vuorohoitopaikoissa, eikä pph:lla ole samanlaisia " taitoja" (älkää nyt suuttuko) leikkeihin, lauluihin, askarteluihin yms.
Tässä oli syy, miksi en vienyt lastani pph:lle!
Meidän poika on siis 1,5v ja muuta 2-3v.
Niin meidän poika on pienin ja tosiaan kaikista vauvamaisin, ei vielä syö ite ym. Olen aatellut, että saapahan varmasti sitten paljon huomiota ja varmaan hoidetaan vähän enemmän, kun on selkeästi vielä nuorempi kuin muut. Ja oppii varmaan muilta paljon.
Toisaalta olen taas miettinyt, että jääkö muiden jalkoihin ja saako kannustusta, kun ei osaa mitä muut jo osaavat. Ja saako isommista kavereita.
Näitä palstoja lukiessani minulle on tullut todella huoli, miten poikani selviytyy pk:ssa ym. onneksi hänellä on ylleensä vain 3 päivää ja 6-7 h hoidossa. Lapsi on ainokainen ja hyvin omatahtoinen ja " komenteleva" mutta taas toisaalta aika herkka, hyvin iloinen ja touhottaa koko ajan, näin myös hoitajat häntä luonnehtivat. Niin uskos, että hänelle on hyötyä olla muiden lasten kanssa ja oppia odottamaan vuoroaan ym. koska kotona tulee annettua niin helposti periksi.
Ja sain ihanan koulupaikan, joten oli vähän niin kuin pakko jatkaa opiskeluja:)
PK-ryhmässä on 9 lasta ja kolme hoitajaa + harjoittelija. Ryhmä on toistaiseksi vajaa eli vain kahdeksan lasta tällä hetkellä. Takana on kaksi viikkoa ja hienosti on mennyt. Hoitajat ovat mukavia ja motivoituneita. Lapset ovat 1-2,5-vuotiaita.
en olisi antanut lastani noille elämäänkyllästyneille ämmille, vaan olisin pitänyt lapsen ennemmin kotona. Onneksi löytyi pätevä vaihtoehto. Elämässä ehtii kyllä kaikenlaisten urpojen kanssa olla tekemisissä, joten yritän välttää sitä varhaislapsuudessa