Sinä, joka asut USA:ssa. Miksi
asut siellä? Muutiko miehen/työn perässä? Oletkö käymässä vai jäädäksesi?
Onko Usa paratiisi ja Suomi ahdasmielinen ja kylmä maa? Onko Usa:ssa elämä aina helppoa...? Vai onko se arki samanlaista kaikkialla?
Plussat ja miinukset?
Tiedän, osa kysymyksistä tyhmiä, mutta muutto on harkinnassa ja huomannette mitä ajan takaa...
Kommentit (83)
Tänne on jääty, vaikka välillä hirvittää. Töitä pitää olla, jotta sairasvakuutus säilyy ja pahan päivän varalle on säästettävä. Eläkettä varten on säästettävä (juuri luin, että miljoona ei enää riitä vanhuuden varalle), lasten koulutusta varten on säästettävä (10 000-40 000/vuosi koulusta riippuen), kiinteistöveroa varten on säästettävä joka vuosi.
Pidän ihmisistä ja uudesta työstäni. Koulut ovat hyviä, koska asumme hyvällä alueella. Arki on rankkaa, jos molemmat vanhemmat käyvät töissä ja lapsilla on harrastuksia. Kaikki maksaa.
Silti en lähde täältä pois. Olen saanut paljon ystäviä ja jokainen päivä tuo uusia kokemuksia. Talvi on lyhyt!
meilla on $40 000/vuosi koulut kayty, vahaiset lainat maksettu. Pankissa on ainakin miljoona ja elamme mukavasti elakkeilla.
Lapsilla menee viela paremmin, hyvista kouluista on hyotya.
En kylla vaihtanut verhoja joka Runebergin paivaksi eika autojakaan vaihdettu kun tuhkakuppi oli taynna.
Asun taalla amerikkalaisen mieheni kanssa ja meilla on kaksi lasta ja siis ihan pysyvasti asumme USA:ssa. Itse olen asunut taalla vasta muutaman kuukauden ja tuntuu etta kylla joudun tavallaan aloittamaan kaiken ihan alusta ainakin toiden osalta. Mutta ei siina mitaan, minulla on aina ollut tapa onnistua kaikessa mita yritan ja odottelenkin etta saisin jalan jonnekin oven rakoon niin etta saisin paremman tyopaikan. Kylla uskon vahvasti etta homma lahtee tasta alkuunsa jossain vaiheessa pitaa vaan olla karsivallinen.
Asumme lampimassa osavaltiossa, jotan sen puoleen ei ole valittamista. Latenhoitajaa ja siivojaa tuskin meilla tulee olemaan, niin alhaiset tulot miella on. Niin ja vaikka mulle ei (viela) toivoteta welcome home lentokentalla niin mulle tama on ihan selkee henkinen koti ja olen tosi onnellinen taalla. En todellakaan lahtisi pois. Suomesta muutin noin kaksi vuotta sitten, asuimme toisessa Euroopan maassa ennen kuin muutettiin tanne. That's it, en muista mita muuta se AP kyseli. Mutta joo, jos olisin AP niin en miettisi hetkeakaan muuttoa varsinkin jos perusteet oleskelulle tai kansalaisuus on kunnossa.
miehen tyon perassa, olemme taalla toistaiseksi. Pakko sanoa etta meille ainakin elama on mukavempaa. Asumme paikassa jossa on kaunista ja ihana ilmasto (tanaankin lapset juoksenteli uikkareissa ja kesamekoissa pihalla), ihmiset ystavallisia ja tanne on ollut helppo sopeutua. Miehen palkka riittaa mukavasti kattamaan perheen menot ja voin olla kotona lasten kanssa. Vietamme paljon aikaa perheen kanssa ja voimme matkustella ja harrastaa.
Alueellamme on ihmisia kaikkialta maailmasta ja erilaisuus hyvaksytaan ja saa olla ihan sellainen kun haluaa. Itse miettisin minne pain maata lahtisin, isosta maasta loytyy kaikenlaista.
Kyselit onko suomi ahdasmielinen maa?? On... ei tarvi seurata kun tata palstaa jossa mamuja ei haluta lapsen kouluun, homoja mollataan ja leikkimaan tuleville kavereille ei tarjota valipalaa... Valilla ihmettelen.
Sanoisin etta muutto kannattaa jos asiat on kunnossa. Eli tyo josta saa kunnon liksan, hyva asuinalue jossa hyvat koulut (jos kouluikaisia), vakuutukset kunnossa ja suunnitelma siita miten kotona mahd oleva vanhempi saa sosiaalisen elaman kayntiin. Ja parisuhde kunnossa, asiat voi karjistya etenkin alussa kun ei ole samanlaista sosiaalista verkostoa kuin Suomessa. Seikkailumieltakin tarvitaan!
Elama ei tietenkaan aina ole helppoa missaan, mutta me kylla nautitaan jokaisesta paivasta.
ovatko saaneet kavereita pian, miten kielen kanssa on käynyt, eli onko tullut ongelmia jne? Meillä harkinnassa muutto ulkomaille ja USA on yksi vaihtoehto. Itse lähtisin mielummin Aasiaan, mutta kaipa tuo USA on ok.
...oliko viitosluokalla?
Ja koulukohtaisia eroja on paljon. Tosin opintosuunnitelmat ovat osavaltiokohtaisia, joten siellä määritellään, mitä tuonikäisten pitäisi osata.
Mulla on kokemusta vasta middleschool- ja highschoolikäisistä Westchesterissä (NY) sijaitsevista ns. hyvistä julkisista kouluista ja sen kokemuksen perusteella pystyn sanomaan, että Suomessa peruskoulun 8. luokan lopettaneen ikäiset ovat USAssa esim. lukeneet jo yli puolet suomalaisen lukion pitkästä matematiikasta. SAT-kokeet paljastavat todellisen osaamisen ja kyllä sielläkin niitä monivalintatehtäviä on, ja on totta että gorillakin saa arvaamalla puolet oikein, mutta jos hyvän tuloksen haluaa, pitää olla laskutaitoa :D
koulua jo useamman vuoden omalla kielellän, ja silti vaan monivalintoija? Eihän tuossa tekstissä väitetty, että vain heidän lapsilleen olisi omanlaiset läksyt.
.
Koulua on kayty vajaat kaksi kuukautta vieraalla kielella ja sina jo odotat essee kysymyksia! Anna ajan vahan kulua. Eika niita YSTAVIAKAAN oikein kahdessa kuukaudessa kehity. Meillapain on viela lehdet puissa ja toivottavasti lunta ei nay pariin kuukauteen. Tervetuloa USAaan!
että miten täällä (Suomessa) on niin paljon parempi koulu ja minun matematiikan taitojani ihmettelivät kovasti. Ihan keskiluokkaisista perheistä ja tavallisissa kouluissa (yksi yksityisessä) olleita, ehkä tämä on sitten koulu/osavaltiokohtainen kysymys.
USA on todellakin paratiisi, Suomi ahdasmielinen ja kylmä.
Suomi on kaavoihin kangistunut maa joka jumittaa menneessä. Tääl USAs kaikki on freshhii.
Tääl USAs sul jää käteen massii. Suomes julkisen sektorin pöhö vie sun massit.
Suomes on puolet vuodest tyylii lunta, jäätä, pakkasta. Tääl USAs on subtrooppinen meininki ympäri vuoden.
Vaikee kehitellä täst näin äkkiseltään, yhtäkään järkisyytä miksi kukaan asuisi ennemmin Suomes ku USAs.
Jos on mahdollisuus päästä asumaan ulkomaille niin kannattaa ehdottomasti käyttää mahdollisuus hyväksi. Hyvä puoli on että aina pääsee takaisin.
Jos on puoliso saamassa duunia jenkeistä, niin mukaan vaan kokemusta keräämään, jos ei muuta ole aikeissa. Tämmöinen asia voisi olla hyvä kuitenkin muistaa ettei, ellei ole EU-maa, niin ei sitä oikein minnekään maahan muuteta tosta noin vaan. Jollei ole mitään/ketään kytköksiä kyseiseen tulevaan maahan, niin sinne muutto voi olla hyvinkin hidasta ja raskasta sekä byrokratia heittää kapuloita rattaisiin. Tämä toimii myös toisin päinkin, eli ulkomaalainen tulee Suomeen.
Itse olen asunut briteissä jo kakskyt vuotta. Paljon on pskaa tullut nähtyä näinä vuosina enkä brittejä hehkuttaisi mitenkään kivoina ihmisinä. Kokemus kaikkineen on ollut rikastuttava. Olisin varmaan palannut Suomeen aikaa sitten, mutta lasten takia jäin tänne. Nyt ovat aikuisia eikä heidän oloistaan tarvitse huolestua tai huolehtia.
Siippani on haikaillut Kaliforniaan muutosta koko ikänsä. Hänellä on siellä iso kaveriverkosto ja mahdollisuus töihin. Monesti ollaan käyty ja tykkään itsekin paikasta. Tiedetään alueet ja ollaan koluttu eteläinen Kalifornia aika hyvin. Se on ollut hyvä fiilis kun minua kuunnellaan ja puhutaan minulle suoraan eikä ohitseni, eikä olla kohdeltu kuin kolmannenluokan kansalaista, toisin kuin täällä (briteissä). Meksikolaisista tykkään, he vaikuttavat aidoilta.
Ruoka on kallista ja jos haluaa syödä terveellisesti, muutakin kuin valkoista pulla-skaa ja sokerilla pumpattuja aineksia, niin voi mennä hankalaksi. Whole foods on ihan hyvä ketju jos kukkaro on tarpeeksi iso.
Yksi iso esto jenkkeihin muutolle on ollut niiden terveysvakuutussysteemi. Sekin on vain että tietää ja tuntee systeemit, niin ei senkään hankkiminen ole sittenkään hankalaa.
Tässä nyt jahkaillaan että Kalifornia vaiko Suomi. Kirjoitettiin lista hyvistä ja huonoista puolista. Aika tasan se meni...
Mina asu mutta siellä ei kela joten tula mina ja kahdeksan lasta suomi ita helsnki sinä maksa hälmö kaikki minun perhe, sinä olla pikku lammas
Muutin alunperin työn perässä ja tapasin täällä puolisoni joka on tosin Euroopasta.
Tulin kahdeksi vuodeksi, nyt kaksitoista takana ja harkinnassa paluu Eurooppaan.
No ei ole paratiisi vaan varsin ahdasmielistä (ja pirun kylmä) on täälläkin monessa paikassa. Isossa maassa on ison maan ongelmat. Suomessa en ole asunut pysyvästi yli kahteenkymmeneen vuoteen mutta vierailujen perusteella se on kuitenkin varsin sympaattinen paikka jossa kaikki toimii.
Elämä ei ole erityisen helppoa, tyopäivät matkoineen ovat pitkiä ja tyoelämässä pitää olla aina promotoimassa itseään, sillä muuten joku muu ottaa saavutuksesi omiin nimiinsä. Se tuntuu usein raskaalta. Maassa on paljon tekemistä ja näkemistä mutta lyhyet lomat eivät anna paljoakaan aikaa matkailulle. 3kk äitiysloma meni kokonaan omasta pussista ja saa olla kiitollinen että silloinen tyonantaja sentään piti paikan mulle avoinna sen aikaa. Laadukas lastenhoito on todella kallista.
Arki on arkea kaikkialla, samaa rat racea joka paikassa, tosin täällä on paljon vähemmän vapaa-aikaa kuin Euroopassa.
Plussat:
-Hyvät uramahdollisuudet (ainakin omalla alallani)
-Kansainvälinen ilmapiiri (täällä NYCissä, monessa muussa paikassa on toisin)
-Vilkas sosiaalinen elämä ja helppo verkostoitua
-Upea kulttuuritarjonta (tosin nyt koronan aikana se on ollut katkolla)
-Amerikkalaisten kanssa on tosi helppo tulla toimeen
-Rahalla saa ostettua kaikki mahdolliset palvelut joka helpottaa arjen pyorittämistä
-Rahalla saa ensiluokkaista terveydenhoitoa
Miinukset:
-Valtava eriarvoisuus joka tekee maasta vaarallisen
-Lyhyet lomat ja pitkät tyopäivät
-Kallis asuminen
-Poyristyttävän kallis lastenhoito
-Olematon yhteiskunnan turvaverkko, tyontekijoita on tosi helppo hire & fire ja sen duunin mukana lähtee esimerkiksi terveysvakuutus
KILTTIYS kirjoitti:
USA on todellakin paratiisi, Suomi ahdasmielinen ja kylmä.
Suomi on kaavoihin kangistunut maa joka jumittaa menneessä. Tääl USAs kaikki on freshhii.
Tääl USAs sul jää käteen massii. Suomes julkisen sektorin pöhö vie sun massit.
Suomes on puolet vuodest tyylii lunta, jäätä, pakkasta. Tääl USAs on subtrooppinen meininki ympäri vuoden.
Vaikee kehitellä täst näin äkkiseltään, yhtäkään järkisyytä miksi kukaan asuisi ennemmin Suomes ku USAs.
Ala yrita. Et asu USAssa jos mielestasi koko maassa on subtrooppinen ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki-Vantaalla toivottanut tervetulleeksi kotiin (tai edes takaisin). Kun nakevat etta Suomen passi on saatu ulkomailla, alkaa sellainen piilov****ilu etta tekee mieli lahtea seuraavalla koneella takaisin.
👏 aivan samaa olemme mekin huomanneet.
Terv.Ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki-Vantaalla toivottanut tervetulleeksi kotiin (tai edes takaisin). Kun nakevat etta Suomen passi on saatu ulkomailla, alkaa sellainen piilov****ilu etta tekee mieli lahtea seuraavalla koneella takaisin.
👏 aivan samaa olemme mekin huomanneet.
Terv.Ulkosuomalainen
Mina lopetin Suomen rajaviranomaisten kanssa pelleilyn ja luovuin kansalaisuudesta kun sain USAn passin. Ei ole sen jalkeen vinoiltu.
t. usalainen
Vierailija kirjoitti:
tuon NEEEEXTin jälkeen, kun olen tiskille tullut.
t. expatin akkaJust näin. Kukaan ei sano Welcome vaan varsin tympeä "next"...
Nimittäin mun kokemukseni USAn passintarkastuksista (yleensä JFKltä) on se että kaikki työntekijät ovat naama norsunsillä. Ja se naukuva "NEEEEEEEEEEEEEEXT".. Ehkä vaan amerikkalaisille ollaan sitten ystävällisiä? Ainut small talk hetki mitä siellä on syntynyt oli kun passintarkastaja sanoi olevansa oliko se nyt Kolumbiasta vai missä suomalainen paperitehdas olikaan syytettynä saastutuksesta. Mun olisi ilmeisesti suomalaisena pitänyt ottaa syy päälleni siitä. Mulle käy paremmin tämä suomalainen malli... (nyökkäys, passin tarkastus, kiitos)
"Just näin. Kukaan ei sano Welcome vaan varsin tympeä "next"..."
Eihän tuossa vaiheessa ole vielä selvää, onko welcome, vaan se selviää vasta hetken kuluttua.
-USA:ssa vuosia asunut
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tuollaiseen koskaan törmännyt, juuri uusin passin 4. kertaa ulkomailla. Aivan ystävällistä / asiallista on ollut palvelu Helsinki-Vantaalla maahan tullessa/lähtiessä. Toki Schengenin sisällä ei passeja paljon tsekkailla.
(USA/Keski-Eurooppa)
Kyllä. Koska peräsuolenlaskeuma.
Ja paljon jännämiehiä 🥺
"muista kansoista (varsinkin amerikkalaisista saa sanoa mita sylki suuhun tuo) mutta auta armias jos sanot suomalaisista jotain missa ei siniristilippu liehu ja linnut viserra niin heti ollaan osoittamassa ovea. Tassa ketjussa kukaan ei ole sanonut etta Suomi on paska maa, vastailemme vain ap:n kysymyksiin kukin omalla tavallamme ja omien kokemustemme perusteella.
Tama ruttunaama laksi pois ilmaa saastuttamasta jo kymmenia vuosia sitten joten voit rauhoittua."
Itselläni on amerikkalaisista paljon hyviä kokemuksia kuten suomalaisistakin, mutta se on jäänyt mieleen USA:ssa asumisesta, että vaikka he olisivat keskenään erittäin jakautunut kansa mitä tulee vaikkapa presidentinvaaleihin nykyään, niin jonkun amerikkalaisen asian kritisoiminen, jos sen tekee ulkomaalaisena, niin tuli se "If you don't like it, you can leave"-tyylinen vastaus. OK, pieni otos tämä, mutta sananvapauden käytöstä eivät kaikki tykkää, jos sen tekee ulkomaalainen. Mikään maa ei tietenkään ole täydellinen, joten parannettavaa on kaikissa.
Kieltämättä tuntuu mukavalta palata lomamatkalta takaisin kotiin (USA:ssa). Kotiintulon tuntua lisää, kun lentokentällä toivotetaan tervetulleeksi.
Suomessa käyn säännöllisesti, mutta kukaan ei ole koskaan toivottanut lentokentälle tervetulleeksi! Olisi kiva, kun virkailija sanoisi, että tervetuloa kotiin.
Siitä ne erot lähtevät. Suomi on hyvä maa, mutta niin on USA:kin. Etenkin pienten lasten kanssa paljon helpompaa.