Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkosta eronnut, miksi erosit?

Vierailija
09.09.2014 |

Olen alkanut miettiä kirkosta eroamista, ja olisi mielenkiintoista kuulla, miksi  muut ovat eronneet, eli mikä se prosessi juuri sinun kohdallasi on ollut. Vai kävikö niin, että siinä ei mitään prosessia edes ollut, tuli vain huomanneeksi että on lapsena liitetty järjestöön johon ei koskaan ole antanut itselle mitään? 

Kommentit (410)

Vierailija
221/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kuulua sellaiseen kirkkoon, jossa on sellaisia kristittyjä? Joten erotaan oikein urakalla.

Kristittyjen käytös:

Kaikki kristinuskoa kyseenalaistavat keskusteluketjut poistetaan toistamiseen.

Eilen poistettiin jälleen useita aloituksia. Jotkut kestivät vain muutaman minuutin tai vähemmän. Kaikki vastustajat käännytetään  väkisin kristinuskoon, kuten keskiajalla. Ilmeisesti meillä muilla ei-kristityillä ei ole enää vapaata valinnanvaraa valita muuta kuin kristinuskoa. Pakottamista. Aivan kuin eläisimme keskiajalla.

En ymmärrä pointtiasi. Hakuaisitko olla kirkon jäsen epäileväisenä ja kristinuskon vastaisena? Miksi?

Tuo trolli massapostittaa tuota samaa litaniaa useaan ketjuun ja tekee omiakin aloituksia. Ei siis liity aiheeseen.

Vielä kun kyseinen trolli ymmärtäisi että kristinuskoa kritisoivat aloitukset poistuvat koska ateistit poistattavat ne ihan itse, tultuaan ensin servatuksi uskovaisten toimesta kerta toisensa jälkeen.

Ei pidä paikkaansa, koska useita mielenkiintoisia maailmanuskontoja käsitteleviä keskusteluketjuja on poistettu samalla tavalla. Jos joku kyseenalaisti kristinuskon, alkoi sataa kirouksia ja väkivaltaisia uhkauksia.

Kyllä, nämä  maailmanuskonnon ketjut olivat todella mielenkiintosia. Pohdittiin kaikkia eri uskontoja ja esitettiin kysymyksiä. Ketju loppui uhkauksiin kristittyjen taholta. Alatyylistä katukieltä.

Se uhkailu  on ihan omaa luokkaansa. Muutkin ihmettelivät sellaista "sivistynyttä" kieltä.

Kristinuskoon kuuluu pohjimmiltaan väkivaltainen ajattelutapa maailman kohtalosta. Homma tärveltiin piloille erityisesti siinä kohtaa, kun alkukirkko alkoi hajaantua ja löytyi vaikutusvaltaisia kirkkoisiä, jotka kehittivät opin ikuisesta kadotuksesta, jolla voitiin uhkailla väärin ajattelevia kristittyjä. 

Minä olen ihmisenä herkkä. En kestä väkivaltaleffojakaan. Miksi minun pitäisi uhrata oma henkinen rauhani uskomalla, että on olemassa joku jumala, joka tuomitsee suuren osan ihmisistä ikuiseen kärsimykseen kuoleman jälkeen? Ajatus on kaamea eikä minua lohduta mitenkään se, että itse siltä kohtalolta säästyisin, kunhan vain ummistaisin silmäni raamatuntulkinnoilta, joilla sorretaan muita ihmisiä.

Olen nähnyt, mihin tuskaan ja mielenhäiriöön tällainen helvettiajattelu johtaa ns. hartaan uskovaisen, kun vääjäämättä joku hänelle läheinen ei-saman sortin uskovainen kuolee omasta perheestä. Olen nähnyt, miten sinänsä myötätuntoisina pitämäni muut uskovaiset taas suhtautuvat kylmän välinpitämättömästi siihen, että lähisukulainen olisikin sitten ehkä heidän jumalansa tuomitsemana helvetissä ihan vain ajateltuaan asioista toisin. 

Kristinuskossa ei tarvitse olla mikään Stalin tai Hitler päätyäkseen helvettiin. Riittää, että on ajatellut asioista toisin. Murhaajakin voi olla ja silti "pelastua" taivaan iloihin. Mutta jos on muille hyvää päivästä toiseen tekevä ihminen mutta väärän lajin uskovainen tai ei sellainen ollenkaan, niin rangaistus on tulossa.

Tämä on se pohja, johon nojaavat ne kristityt, jotka eivät houkuttele muita pariinsa taivaslupauksilla vaan pyrkivät painostamaan ja pelottelemaan helvetillä. Osa käyttää kyllä vuorotellen kumpaakin taktiikkaa.

Niinpä.

Kaikkialla saarnataan ja moniin kristillisiin oppeihin sisältyy oppi, jonka mukaan kuolleita syntisiä kidutetaan iankaikkisen piinan liekeissä ja että heidän lyhyen maallisen elämänsä aikana tekemiensä rikkomusten vuoksi heidän on kestettävä ikuista kärsimystä. Eräs valistunut teologian tohtori sanoi kerran: "Helvetin marttyyrien näkeminen lisää vanhurskaiden ikuista onnea. Kun he näkevät siellä omanlaisensa, joiden tilanne on niin kauhea, kun he itse ovat niin korkeassa asemassa, heidän autuutensa moninkertaistuu."

Mistä Raamatun sivuilta tällainen opetus löytyy? Onko taivaassa olevilta lunastetuilta RIISTETTY KAIKKI SÄÄLI JA MYÖTÄTUNTO ja jopa yksinkertainen inhimillisyyden tunne? Vai korvautuvatko nämä tunteet stoalaisten tunteettomuudella ja villien julmuudella?

Vaikka olettaisimmekin, että Herra on mielissään syntisten kärsimyksistä, niiden huokauksista ja huudoista, joita Hän pitää helvetin tulessa, mikä on näiden kärsimysten tarkoitus? Onko mahdollista, että nämä kauheat huudot ovat suloisinta musiikkia Äärettömän Rakkauden korvissa? Väitetään, että jumalattomien loputon kärsimys osoittaa Jumalan vihan syntiä kohtaan, joka tuhoaa maailmankaikkeuden rauhan ja rauhallisuuden. Voi, mikä kauhea jumalanpilkka! Näyttäisi siis siltä, että Jumalan viha syntiä kohtaan on syy sen jatkuvuuteen. Monet teologit väittävät, että jatkuva kidutus ilman toivoa armosta katkeroittaa kurjia, jotka vapisevat kirouksista ja pilkasta ja lisäävät syyllisyyttään. Synnin jatkuva lisääntyminen loputtomien aikojen kuluessa ei voi edistää Jumalan kirkkautta.

Vierailija
222/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut ikinä uskovainen, edes lapsena. Yhden sukulaisen sain luopumaan uskostaan. Kertoi jatkuvien painajaisunien loppuneen saman tien.

sitten vielä k. Vero!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon elämiä se ikuinen julma helvettioppi on tuhonnut.

Vierailija
224/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua maksaa kirkollisveroja kirkolle joka ei noudata omaa käsikirjaa, eli Raamattua. En halua sponssata P r i d e ihmisiä, en halua jooga retriittiä kirkossa, enkä pidä siitä että kirkko yrittää mielistellä kaikkia. Sitäpaitsi osa papeista on ns leipäpappeja joilla ei ole henkilökohtaista suhdetta Jumalaan ja Jeesukseen. Porttokirkko.

Vierailija
225/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä kristinuskon helvettiopin opetus olisi totta, ihmisellä ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin valittaa tätä kauheaa kohtaloa, että hän ylipäätään syntyy. Sillä jos ihminen ei olisi syntynyt lainkaan, hän ei kärsisi ikuisesti helvetissä. Mutta koska vanhemmilla oli joka tapauksessa lapsia, heitä odottaa helvetin kärsimys.

Vierailija
226/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisista tuli pappeja ja muutenkin meno oli sellaista.

Mielummin kävin etelässä kuin kerran joulukirkossa.

Vierailija
227/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen helvettioppi on kosminen painajainen. Pelko ei ole oikea motiivi tulla uskoon.

Vierailija
228/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
229/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tämä sivu on?

https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake

Kirkosta eroaminen on nopeinta, kun vain menee suomi.fi ja valitsee sieltä pankkitunnuksilla omat tietonsa. Siellä pystyy ihan rastin ruutuun laittamalla ilmoittamaan, että eroaa seurakunnasta. Tieto päivittyy saman tien, kun sivun virkistää. Digi- ja väestötietovirasto lähettää kyllä vielä kirjeenä vahvistuksen perään. Ei siinä tarvita mitään ulkoisia palveluita.

Vierailija
230/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikuinen helvettioppi on kosminen painajainen. Pelko ei ole oikea motiivi tulla uskoon.

Eikä pysyä uskossa. Uskonnosta luopumiseen se kyllä on hyvä motiivi, koska muuten juuri esimerkiksi läheisen kuollessa tilanne voi muodostua sietämättömäksi.

Vierailija
231/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, miksi silloin aikoinaan erosin? Aika simppeli vastaus: Kun en kerta usko niihin oppeihinkaan niin miksi kuuluisin? Tapauskovaisuus taas vaikutti turhan sutkilta ja teennäiseltä.

Vierailija
232/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta kun kirkko ja koti kirjoitti papista, joka käyttää työssään tarot kortteja eikä piispa välitä. Nykyään en tiedä uskonko edes jumalaan ... Voin käydä kirkossa ja ehtoollisella ihan hyvin vaikken kuulukaan kirkkoon. Ei ne siellä kysele jäsenyyden perään. Tosin en ole käynyt kirkossa kuukausiin eikä suunnitelmissa ole sinne mennäkkään

Vähän sama. En ole vielä eronnut, mutta harkinnassa. Liityin kirkkoon aikuisena mutta nykyinen linja tuntuu falskilta postmodernilta vesitykseltä, jossa nuoleskellaan rahoituksen perään, eli libeeraleja keskiluokkaisia piirejä. Minulle kristinuskoon ei voi vispata sekaan ihan mitä tahansa aineksia ikään kuin piristämään ja freesiyttämään sanomaa. Haluan ajatonta jatkuvuutta yli muodioikkujen ja ideologisten tahtipuikkojen. En halua kuulua pelkurien seurakuntaan, jotka nyökyttävät joka suuntaan koska lähimmäisenrakkaus on samastettu kaiken hyväksynnäksi. Jos kaikki hyväksytään kristinuskon pohja putoaa pois. Itse en mieti tuopuoleista vaan tämänpuoleista elämää, olen pragmaatikko ja näen kristillisen ihmiskäsityksen edelleen toimivana ja arvostettavana, siis viimeisiin aikoihin asti. En koe kristillisyyttä naista alistavana itsessään. 

Saattaa olla että pidän kristillisyydestä kiinni ilman seurakuntaa. Tai löydän itselleni paremmin sopivan kirkkokunnan. 

Varmasti moni muukin kaipailee tuota pysyvyyttä. Varsinkin näin epävarmoina aikoina.

Vierailija
233/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kuulua sellaiseen kirkkoon, jossa on sellaisia kristittyjä? Joten erotaan oikein urakalla.

Kristittyjen käytös:

Eilen poistettiin jälleen useita aloituksia. Jotkut kestivät vain muutaman minuutin tai vähemmän. Kaikki vastustajat käännytetään  väkisin kristinuskoon, kuten keskiajalla. Ilmeisesti meillä muilla ei-kristityillä ei ole enää vapaata valinnanvaraa valita muuta kuin kristinuskoa. Pakottamista. Aivan kuin eläisimme keskiajalla.

En ymmärrä pointtiasi. Hakuaisitko olla kirkon jäsen epäileväisenä ja kristinuskon vastaisena? Miksi?

Tuo trolli massapostittaa tuota samaa litaniaa useaan ketjuun ja tekee omiakin aloituksia. Ei siis liity aiheeseen.

Vielä kun kyseinen trolli ymmärtäisi että kristinuskoa kritisoivat aloitukset poistuvat koska ateistit poistattavat ne ihan itse, tultuaan ensin servatuksi uskovaisten toimesta kerta toisensa jälkeen.

Ei pidä paikkaansa, koska useita mielenkiintoisia maailmanuskontoja käsitteleviä keskusteluketjuja on poistettu samalla tavalla. Jos joku kyseenalaisti kristinuskon, alkoi sataa kirouksia ja väkivaltaisia uhkauksia.

Kyllä, nämä  maailmanuskonnon ketjut olivat todella mielenkiintosia. Pohdittiin kaikkia eri uskontoja ja esitettiin kysymyksiä. Ketju loppui uhkauksiin kristittyjen taholta. Alatyylistä katukieltä.

Se uhkailu  on ihan omaa luokkaansa. Muutkin ihmettelivät sellaista "sivistynyttä" kieltä.

Kristinuskoon kuuluu pohjimmiltaan väkivaltainen ajattelutapa maailman kohtalosta. Homma tärveltiin piloille erityisesti siinä kohtaa, kun alkukirkko alkoi hajaantua ja löytyi vaikutusvaltaisia kirkkoisiä, jotka kehittivät opin ikuisesta kadotuksesta, jolla voitiin uhkailla väärin ajattelevia kristittyjä. 

Minä olen ihmisenä herkkä. En kestä väkivaltaleffojakaan. Miksi minun pitäisi uhrata oma henkinen rauhani uskomalla, että on olemassa joku jumala, joka tuomitsee suuren osan ihmisistä ikuiseen kärsimykseen kuoleman jälkeen? Ajatus on kaamea eikä minua lohduta mitenkään se, että itse siltä kohtalolta säästyisin, kunhan vain ummistaisin silmäni raamatuntulkinnoilta, joilla sorretaan muita ihmisiä.

Olen nähnyt, mihin tuskaan ja mielenhäiriöön tällainen helvettiajattelu johtaa ns. hartaan uskovaisen, kun vääjäämättä joku hänelle läheinen ei-saman sortin uskovainen kuolee omasta perheestä. Olen nähnyt, miten sinänsä myötätuntoisina pitämäni muut uskovaiset taas suhtautuvat kylmän välinpitämättömästi siihen, että lähisukulainen olisikin sitten ehkä heidän jumalansa tuomitsemana helvetissä ihan vain ajateltuaan asioista toisin. 

Kristinuskossa ei tarvitse olla mikään Stalin tai Hitler päätyäkseen helvettiin. Riittää, että on ajatellut asioista toisin. Murhaajakin voi olla ja silti "pelastua" taivaan iloihin. Mutta jos on muille hyvää päivästä toiseen tekevä ihminen mutta väärän lajin uskovainen tai ei sellainen ollenkaan, niin rangaistus on tulossa.

Tämä on se pohja, johon nojaavat ne kristityt, jotka eivät houkuttele muita pariinsa taivaslupauksilla vaan pyrkivät painostamaan ja pelottelemaan helvetillä. Osa käyttää kyllä vuorotellen kumpaakin taktiikkaa.

Niinpä.

Kaikkialla saarnataan ja moniin kristillisiin oppeihin sisältyy oppi, jonka mukaan kuolleita syntisiä kidutetaan iankaikkisen piinan liekeissä ja että heidän lyhyen maallisen elämänsä aikana tekemiensä rikkomusten vuoksi heidän on kestettävä ikuista kärsimystä. Eräs valistunut teologian tohtori sanoi kerran: "Helvetin marttyyrien näkeminen lisää vanhurskaiden ikuista onnea. Kun he näkevät siellä omanlaisensa, joiden tilanne on niin kauhea, kun he itse ovat niin korkeassa asemassa, heidän autuutensa moninkertaistuu."

Mistä Raamatun sivuilta tällainen opetus löytyy? Onko taivaassa olevilta lunastetuilta RIISTETTY KAIKKI SÄÄLI JA MYÖTÄTUNTO ja jopa yksinkertainen inhimillisyyden tunne? Vai korvautuvatko nämä tunteet stoalaisten tunteettomuudella ja villien julmuudella?

Vaikka olettaisimmekin, että Herra on mielissään syntisten kärsimyksistä, niiden huokauksista ja huudoista, joita Hän pitää helvetin tulessa, mikä on näiden kärsimysten tarkoitus? Onko mahdollista, että nämä kauheat huudot ovat suloisinta musiikkia Äärettömän Rakkauden korvissa? Väitetään, että jumalattomien loputon kärsimys osoittaa Jumalan vihan syntiä kohtaan, joka tuhoaa maailmankaikkeuden rauhan ja rauhallisuuden. Voi, mikä kauhea jumalanpilkka! Näyttäisi siis siltä, että Jumalan viha syntiä kohtaan on syy sen jatkuvuuteen. Monet teologit väittävät, että jatkuva kidutus ilman toivoa armosta katkeroittaa kurjia, jotka vapisevat kirouksista ja pilkasta ja lisäävät syyllisyyttään. Synnin jatkuva lisääntyminen loputtomien aikojen kuluessa ei voi edistää Jumalan kirkkautta.

Ei Raamattu opeta että Taivaasta näkee Helvettiin.

Raamattu kertoo että Taivaassa ei ole mitään surua ja tuskaa. Vain rakkautta, rauhaa, iloa, hyvyyttä.

Taivaassa näemme kuolleet omaiset, jotka ovat siellä.

Niitä jotka eivät sinne ole päässeet, emme muista, eikä pystytä kaipaamaan ketään.

Todella ikävää ajattelua tuollainenkin. Että ihan unohdettaisiin omat rakkaat, jotka eivät ole ajatelleet teologisesti samalla tavalla. Elettäisiin ikuisuutta heitä muistamatta, aivopestyinä... Tosin: Osoitapa minulle raamatunkohta, jossa kerrottaisiin näin. Et sitä todennäköisesti löydä, koska ajatus ikuisesta helvetistä tuli kristinuskoon vasta myöhemmin.

Vierailija
234/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kiehtovaa mutta samalla surullista, miten kristinuskon epäinhimilliset piirteet on pyritty ihmisten voimin selittämään parhain päin. 

Alkaa tuntua jo siltä, että se keskiaikainen systeemi, jossa muut sukulaiset saattoivat rukoilemalla lyhentää läheisensä kiirastuliaikaa ja ehkä jopa pelastaa hänet helvetiltä hänen jo kuoltuaan, olikin inhimillisempi vaihtoehto. Anekaupasta huolimatta. Luterilaisuuteenhan liittyy nimenomaan henkilökohtainen uskonratkaisu ja se yhdistettynä oppiin ikuisesta helvetistä on todella armoton systeemi.

Vierailija
235/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoonkuulumattomuus tuli sukuperintönä, ei ole tarvinnut miettiä kun jo isovanhemmat olivat eronneet kirkosta.

Vierailija
236/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristittyjen käytös:

Niinpä.

Ei Raamattu opeta että Taivaasta näkee Helvettiin.

Raamattu kertoo että Taivaassa ei ole mitään surua ja tuskaa. Vain rakkautta, rauhaa, iloa, hyvyyttä.

Taivaassa näemme kuolleet omaiset, jotka ovat siellä.

Niitä jotka eivät sinne ole päässeet, emme muista, eikä pystytä kaipaamaan ketään.

Todella ikävää ajattelua tuollainenkin. Että ihan unohdettaisiin omat rakkaat, jotka eivät ole ajatelleet teologisesti samalla tavalla. Elettäisiin ikuisuutta heitä muistamatta, aivopestyinä... Tosin: Osoitapa minulle raamatunkohta, jossa kerrottaisiin näin. Et sitä todennäköisesti löydä, koska ajatus ikuisesta helvetistä tuli kristinuskoon vasta myöhemmin.

Jeesus itse puhui paljon Helvetistä, ja varoitti siitä.

Suosittelen että tutustut Uuteen Testamenttiin hieman paremmin.

Minä olen lukenut raamatun aikoinani pariinkin kertaan läpi, ollut alakoulusta lukioon kympin uskonnon oppilas, käynyt rippikoulun, lukenut helluntailaisten nuortenkirjoja ison kasan ja myös vanhempaa aikuisten kirjallisuutta. 

Kansanomainenkin helvetti-ajattelu on tullut ikävän tutuksi erilaisiin lahkoihin kuuluvien sukulaisteni ikävän aktiivisista yhteydenotoista. 

Siltikin on vain oikeasti niin, että ajatus helvetistä ikuisena ja lopullisena piinapaikkana väärin ajatteleville muotoutui kristinuskossa vasta Jeesuksen ajan jälkeen. Siitä on olemassa ihan selkeät kirjalliset todisteet, joita on esitelty ihan yleistajuisesti Suomessakin mm. Kirkko ja kaupunki -lehdessä.

Vierailija
237/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut ateisti, edes lapsena raamatun saduissa ei tuntunut olevan järkeä.

En käytä kirkon palveluita enkä halua tukea organisaatiota jonka opetuksiin/väittämiin en usko. Laitan sen sijaan rahaa omien arvojeni mukaisiin hyväntekeväisyyskohteisiin.

Vierailija
238/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin miksi erosin kirkosta, erosin vasta reilu 50v, tällöin nousi esille kirkon suhtautuminen homoliittoihin ja mietin, että tämä ei ole enää tätä päivää. Kerkesin maksaa veroja 30v kirkolle, mutta sitten minulle riitti, kyllä kaikki pitäisi pystyä hyväksymään sellaisena kun he ovat.

Vierailija
239/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua maksaa kirkollisveroja kirkolle joka ei noudata omaa käsikirjaa, eli Raamattua. En halua sponssata P r i d e ihmisiä, en halua jooga retriittiä kirkossa, enkä pidä siitä että kirkko yrittää mielistellä kaikkia. Sitäpaitsi osa papeista on ns leipäpappeja joilla ei ole henkilökohtaista suhdetta Jumalaan ja Jeesukseen. Porttokirkko.

Juuri näin!

Itse olen nyt siinä tilanteessa että toistaiseksi olen pysynyt jäseneenä.

Vain ja ainoastaan sen takia että oma seurakuntani on Raamatullinen, ja vastustaa kaikki yllä mainitut asiasi. Papit ovat myös syvästi uskovia.

Kuiteinkin vihastuttaa se ajatus että osa kirkollisrahoistani menee esim pridejuttuihin ja Setaan. Sitä ei seurakuntani voi estää.

Olin ajatellut että pysyn jäseneenä kunnes samaa sukupuolta olevien avioliitot sallitaan virallisesti kirkossa, silloin lähden viimeistään.

Kansankirkkomme on kääntänyt sekänsä Raamatun Sanaa vastaan ja opettaa eksytystä. Ihmisten miellyttäminen on tärkein nyhyään.

Surettaa ja vihastuttaa, todellakin!

Nyt kirkollisvaaleissa äänestän mahd. konservatiivista ehdokasta.

Vierailija
240/410 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta heti kun tajusin että joudun maksamaan kirkollisveroa eli syynä oli raha.

Miksi maksaisin kirkkoon kuulumisesta kun mitään hyötyä siitä ei ole minulle?