kokemusta Icebug-kengistä?
kun pelkään kuollakseni liukaustua talvisin (polvivamma joka uusiutuisi jos kaadun), kaverini kehunut näitä kenkiä ja nyt ostin tänään sitten kun olivat -25%, silti kalliit. Onko kokemusta? voiko todellakin kävellä reippaasti ja pito pysyy?
Kommentit (139)
Mulle sattui Icebug Muurame Michelin maanantai kappaleet.
Pito hyvä mutta, varvasosa sojottaa kohti taivasta aiheuttaen jumalattoman selekäkivun.
Sama juttu itsellä. Yhtenä tai kahtena talvena käytetty, molempien kenkien varvastaite kohdasta kangas puhki reunoista eli vedet tulee sisään esim eilen loskakelillä. Nastapohja on puolestaan roiminut hyvin. Nauhat myöskin ekoista kengistä napsahtivat poikki, ne missä ne ovat kiinni, koska kangas hankaa kangasta ja huonolla ompeleella kiinnitetty. Laatu kankaassa ja nauhojen pidikkeessä heikko. En osta enää samoja uusiksi, jos löytyy jotain muita nastakenkiä.
Mulla sama kokemus. Kengät repeytyivät päkiän taitekohdasta ja nauhojen pujotuslenksut repeytyivät irti. Luulin, että ovat maanantaikappaleet. Meni palautukseen ja sain seuraavana syksynä uuden malliston saman tyyppiset tilalle. Nämä vaikuttivatkin laadukkailta. Entiset virhekohdat oli selkeästi huomioitu ja vaihdettu parempiin ja vahvempiin materiaaleihin. Mutta, kun kengät olivat noin vuoden vanhat, repeytyivät ne taas samaisesta taitekohdasta kuin edellisetkin. Sen lisäksi nastojakin on singonnut toisesta kengästä jonnekin matkan varrelle. Nyt on kiinnipysyneet nastat alkaaneet tylsyä niin, että hädin tuskin pitävät enää jäällä.
Alkuun pito oli loistava ja lestikin ihanan tilava. Keveät kengät kävellä. Suorastaan unohti, että talvella on liukasta, kun aina oli hyvin pitävät nastat alla. Kuitenkin, jos kengistä joutuu maksamaan yli 200 €, niin kyllä niiltä nyt vähän pidempää käyttöikää odottaisi kuin yksi vuosi. Harmittaa ihan vietävästi. Hirveä homma on myös palautusrumba...
Tais olla viimeinen IceBug -pari, jonka ostin.
Olisko jollain hyviä suosituksia leveälestisistä ja hyvin toimivista nastakengistä?
Onpa outoa Siis että koen niin eri lailla kuin muut. En tiedä, olenko liian kevyt (päälle 50 kg), vai mikä on, mutta kun minusta tuntuu, etteivät ne icebuggien nastat pureudu ollenkaan sellaiseen sileään, kovaan jäähän, mitä nytkin on kaikkialla. Tuntuu, että liuun niillä vain jään päällä. En uskalla ollenkaan kävellä läheskään normaalisti, vaan ihan samalla lailla peläten hiukan jalkaa toisen perään siirtäen kuin tavallisillekin kengillä
Täytyy kai vielä vain testailla. Muutaman vuoden jo ovat kenkähyllyllä pölyttyneetkin.
Muuten ovat kyllä mukavan tuntuiset kengät.
-Saga-
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa että sorruin näihin mainoksiin ja ostin itselleni kalliit Icebugit. Inhottava liukastelu Helsingin jalkakäytävillä jatkuu ja kengän takaa korkea malli on sellainen että se painaa nilkasta todella ikävästi. Odotuksiin ja mainontaan nähden yksi huonoimmista hankinnoistani ikinä.
Minullakin painaa nilkkaluun takaa. Ostin kai liian isot. Ja tosiaan, minäkin (kevyenä ihmisenä?) liuun niillä ihan samalla lailla kuin tavallisillekin talvikengillä.
-Saga-
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa Siis että koen niin eri lailla kuin muut. En tiedä, olenko liian kevyt (päälle 50 kg), vai mikä on, mutta kun minusta tuntuu, etteivät ne icebuggien nastat pureudu ollenkaan sellaiseen sileään, kovaan jäähän, mitä nytkin on kaikkialla. Tuntuu, että liuun niillä vain jään päällä. En uskalla ollenkaan kävellä läheskään normaalisti, vaan ihan samalla lailla peläten hiukan jalkaa toisen perään siirtäen kuin tavallisillekin kengillä
Täytyy kai vielä vain testailla. Muutaman vuoden jo ovat kenkähyllyllä pölyttyneetkin.
Muuten ovat kyllä mukavan tuntuiset kengät.
-Saga-
Mulla ihan sama ongelma, ja olen myös aika kevyt (53 kg). Kyllä ne nyt vähän paremmin pitää kuin peruskengät, mutta ei mitenkään tosiaan niin ihmeellisesti, että näillä etelä-suomen "tappojäillä" voisi siitä vaan lampsia huoletta menemään. Kyllä joutuu sitä hassua töpöttelevää pingviinikävelyä edelleen harrastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa että sorruin näihin mainoksiin ja ostin itselleni kalliit Icebugit. Inhottava liukastelu Helsingin jalkakäytävillä jatkuu ja kengän takaa korkea malli on sellainen että se painaa nilkasta todella ikävästi. Odotuksiin ja mainontaan nähden yksi huonoimmista hankinnoistani ikinä.
Minäkään en ole varma, pitävätkö Icebugsit todella. Itselläni on sellaiset nilkkurit. Monta vuotta sitten jo ostin, mutta vasta nyt olen alkanut kokeilla käyttöä.)
Alussa ne jalassa, kevyenä ihmisenä, koin liukuvani jään päällä. Eilen aamulla vasta uskalsin luottaa niihin ja tuntui, että pitiväthän ne sittenkin, kun vain asteli rempseämmin. Mutta lämpöasteet olivat toisaalta pehmentäneet jään pintaa
Jalkineet ovat lämpimät (- tosin oltiin siis lämpöasteilla ja minulla paksuhkot villasukat, joiden päällä vielä toiset, ohuemmat sukat -) ja ne ovat myös mukavan kevyet.
Isona miinuksena näissä Icebugs-nilkkureissa minunkin kohdallani on se, että ne HIERTÄVÄT NILKKALUITA tosi pahasti. Pari kilometriä eilen kävelin ja koko yön toisen jalan nilkkaluuta kirveli. (Vaikka molempia olin tuntenut hiertävän joka askeleella.)
Saga
Hankkikaa siskot massaa niin kyllä sitten nastat uppoaa jäähän.
T. 92kg
Vierailija kirjoitti:
Mulle sattui Icebug Muurame Michelin maanantai kappaleet.
Pito hyvä mutta, varvasosa sojottaa kohti taivasta aiheuttaen jumalattoman selekäkivun.
Sama.
Ihan parhaat nastakengät. Ei ole hiertänyt , reilusti ja rennosti saa kävellä.
Minulla on useammat Icebugit, vanhimmat jo n. 4 talvea nähneet. Parhaat kengät ikinä, loistava lesti, kevyet, lämpimät, hyvä kosteudenkesto ja tietysti erittäin hyvä pito. Jokunen nasta on viime talvien jäissä lähtenyt, mutta itse kenkä on kestänyt ehjänä.
Lattioilla saa tietenkin vähän varoa, ettei liukastu, mutta eihän niitä sisällä olekaan tarkoitus pitää. Mielestäni kengillä ei kannata "hiipiä", vaan astua normaalisti jolloin pito tulee esiin. Jos jään päällä lumikerros, silloin nasta ei luonnollisesti yletä.
Muuramet ostin minäkin, paskin ostos ikinä ja oon saanut kävellä noilla tennareilla joissa irtopiikit koko talven. Muuramet jäi kaappiin.
Mulla on elopainoa kun en voi urheilla enkä mene syihin sen enempää - totean vain ettei tämä malli ainakaan tuonut turvaa.
Pohja on järkyttävän kovaa materiaalia, ei pidä mitään, liukuu joka paikassa ja nauhat on ihan kuraa, eivät pysy kiinni vaan jatkuvasti auki 😤
Varsi on sellaisessa asennossa (etukumara), että on kuin joku hiking - kenkä, minä vaan en etukenossa kävele. Katselin Intersportin sivuilla jälkeenpäin mallien eroja ja tajusin vasta silloin miten väärät olin ostanut. Tarjouksesta 120e, luulin saavani hyvät kengät, mutta ei. Täysin susi ostos.
Pohja tosiaan on niin kovaa etten "tunne" maata jalkojeni alla, sen muotoja joten jouduin edelleen kävelemään kuin pingviini jolloin selkä ja jalat särkee kun joutuu jännittämään askelia niin sisällä kuin ulkona. En missään tapauksessa osta enää pitkävartisia enkä suosittele ainakaan tätä Muurametta.
Pohja irvistelee liitoksistaan. Taidan lähettää kengät (joilla kaatunut siis elämäni pahimmat lipat?) takas tehtaalle ja sanon että ei tartte uusia lähettää 😤
Ostan vaikka muun merkkiset tai sitten pistän mun Hoka tossuihin irtopiikit ja annan mennä 👍
Asics,naisten mallit vähän leveempi.Todella hyvätOn oranssi ja vihreä vaihtoehto.Kevyet ja mukavat jalassa.
Ekoissa Icebugeissani (käytin 5 talvea) oli tiukka varsi nilkan yläpuolelle. Sellainen pidempi nilkkurimalli, jota en ole enää löytänyt Icebugeista kaupoista. Ja vetoketjut sisäsivussa. Olivat aikoinaan Intersportin tarjouksessa. Ne oli paremmat malliltaan kun mun toiset Icebugit, joissa on matalampi varsi, vaikka nilkkurit nämäkin, ja nauhat edessä. Nämä on löysemmät jalassa, hölskyvät, ja tosiaan hiertävät nilkkaluuta, niin kuin jotkut täällä sanoivat.
Mutta
en tulisi talvella enää toimeen ilman icebugeja. Ovat jäällä hyvät. Tosin tänä talvena ekan kerran liki 10 vuoteen törmäsin sellaiseen jäähän, mihin icebugitkaan eivät tehonneet kunnolla. Oli sellaista sileää, moneen kertaan sulanutta ja jäätynyttä paksua jäätä.
Mulla on varmaan samat kuin edellisellä ostin intersportin alesta 5v sitten. Nilkkurit vetoketju sivussa. Muuten edelleen kuin uudet mutta toinen vetskari välillä jumittaa. Harmi jos tätä mallia ei enää saa olisin kyllä halunnut seuraavat ostaa samanlaisena.
Ostin juuri alesta Icebug Sala -merkkiset talvikengät nastoilla. Kevyet, hyvä vähän leveämpi lesti, helposti jalkaan laitettavat (vetoketju edessä) ja ihan ok ulkonäkö. Nyt on juuri sellainen keli, että kovan jään päällä lumikerros, ja täytyy sanoa että vähän kyllä liukastelin äsken lenkillä. Luulen että nastat ei yllä jäähän asti, kun on lunta lisäksi. Muuten suosittelen näitä kenkiä, tosi hyvä ostos! Jatkan testailua...
- Elina
Nyt tuoreita kokemuksia kun ostin icebugin juoksulenkkarit (arcus bugrip). Tuntui siltä ettei pitänyt kovin paljon tavallista juoksuenkkaria kummemmin ja jäin haikailemaan kotiin jääneiden irtonastoilla varusteltujen tavislenkkareiden perään. Mukavat nämä kyllä on.
Kanta tuntui ihan tukevalta mutta juoksuaskeleen ponnistusvaiheessa päkiän kohdalla lipesi toistuvasti jalka sen verran että ei herättänyt luottamusta. Siinä kohtaa voisi olla ylimääräinen nasta tai kaksi. Painoa tällä juoksijalla vajaa 90kg kun siitä on kommentoitu pidon yhteydessä.
Naurettavia 100% muovista liimalla kasattuja "kenkiä" ainakin lähimmän sporttikaupan Icebugit.
Nastat voi asennuttaa ihan oikeisiinkin kenkiin.
Mutta jos vaihtoehto on useat leikkausarvet ja etuhampaaton suu??