Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tämä buumi on, että älyttömästi tienaavat ovat alkaneet ruikuttaa, etteivät pärjää?

Vierailija
30.01.2013 |

Koko ajan ilmestyy näitä haastatteluita ja artikkeleita perheistä, joissa nettotulot vähintään kymppitonnin kieppeillä, eikä tulla toimeen tai jos tullaan ninn ei saada luksusta?

Yhtäkkiä tyhjästä kaikki rikkaat ruikuttaa nyt tätä?

Mitä tällä ajetaan takaa? En jaksa uskoa, että on sattuma. Aiotaanko tämän marinan päätteeksi rikkaiden verotusta keventää vai mihin tähdätään?

En jaksa enää lukea näitä uikutuksia, kun ei ssda tehtyää matkoja business-luokassa, ketä kiinnostaa?

Kommentit (203)

Vierailija
141/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuden tonnin tuloilla (siihenkin päälle ne lapsilisät plus sitten miehen palkka tai elatusmaksut) EI pysty takaamaan lapsilleen PAREMPAA elintasoa kuin toimeentulotuella elävät.

Ja niin, korjasin myöskin että meidän perheen NETTOTULOT on sen 2700/e kuussa ja sillä rahamäärällä mä kykenen helposti takaamaan lapsilleni PAREMMAN elintason kuin jälleen ne toimeentulotukiasiakkaat.

(Jos ne asumiskulut on 1500e/kk, niin ihan tasan tarkkaan asuu paremmissa olosuhteissa kuin sossun asiakkaat. Ja jos ruokakulut on lähemmäs tonnia, niin kyllä silläkin summalla syödään paremmin kuin ne tukien varassa eläjät. Sossun asiakkailla harvemmin on uusia autoja saati autoa ollenkaan jne. Ilmeisesti sun kohdalla on vain kyse siitä, että oikeasti sulla ei ole mitään käsitystä siitä millaista elämä on jos elää ilman palkkatuloja.)

t. se yh

Jos kuus tonnia on jollekin sama kuin tonni. Mun netto"tulot" työttömänä yh:na 1800. Tuossa siis työttömyyskorvaus, asumistuki, lapsilisät ja elatusmaksut kolmesta. Toimeentulotukeen en ole edes oikeutettu.

Vuokraan menee 850, joten muuhun elämiseen jää vajaa tonni. Kaksi lapsista harrastaa (yksi ei ole keksinyt mitä haluaisi, on vasta 5v) ja siisteissä vaatteissa kulkevat. On luistimet, sukset ja polkupyörät. Ulkomailla ei käydä, mutta muualla reissataan kyllä kesäisin. Välillä on tiukkaa, mutta mistään pakollisista ei tarvitse tinkiä. Meillä on hyvä elämä.

Todellakin odotan ja tiedän, että elämänlaatu paranee kun saan töitä. Ei me sittenkään rikkaiksi tulla, mutta leveämmin voimme elää kuin nyt. Kannattaa mennä johonkin neuvojalle, jos kuusi tonnia ei riitä paremmin kuin tonni. Tai verotuksen jälkeen se vajaa neljä tonnia, jos nyt sitä alat seuraavaksi huudella. Kyllä silläkin pärjää.

Vierailija
142/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi opiskelee toisella paikkakunnalla. Ei saa tukia tulojemme takia. Maksamme vuokransa ja muun elantonsa. Pyöreästi 500e kuukaudessa.

Voitko kertoa missä kohtaa? Lapsi ei saanut opiskeliasuntoa vaan maksaa yksiöstään vapaiden markkinoiden hinnan 350e kuukaudessa (halpa!!), me maksamme muita kulujansa tuosta vielä 150e kuukaudessa (ruoka ja bussi), muut kulut lapsi maksaa työllään vaikka pakko ei olisi, me kun olemme elatusvelvollisia. Tietysti voisimme muuttaa tuonne opiskelupaikkakunnalle ja olla itse sen jälkeen työttömiä. Ei valiteta, mutta monelle tulee yllätyksenä, että ei valtio aina maksa sitä opiskelijaelämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten voi asumismenot olla 1500 euroa kuukaudessa? Ihan turha kitistä, jos ootte ottaneet ylisuuria asuntoja/asuntolainoja, ettei rahat riitä elämiseen.

Alle tonnilla et saa kuusihenkiselle perheelle kovin kummoista kämppää. Se että me maksamme omakotitalossa asumisesta 1500e kuukaudessa vastaa täällä kerrostaloasunnossa 5h + k vuokraa. Tokihan voisimme asua yksiössä edullisesti. Me sentään maksamme asumiskulumme itse.

Vierailija
144/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot kahdella aikuisella 5700e kuukaudessa (sis. lapsilisän). 4 lasta joista yksi opiskelee toisella paikkakunnalla. Ei saa tukia tulojemme takia. Maksamme vuokransa ja muun elantonsa. Pyöreästi 500e kuukaudessa.

Sen lisäksi asumiskulut 1500e (sis. koron, lyhennyksen ja muut). Netosta on huvennut jo 2000e. Siien auton kulut n. 300e kuukaudessa, ruoka 800e kuukaudessa, vakuutukset, harrastukset, lääkekulut (50e/kk), ja hitto kun mitään ei jää emmekä edes matkustele.

Kohta vähän helpottaa kun opiskelija täyttää 18v. ja alkaa saada opiskelijan asumislisää, mutta syksyllä lähtee toinen lapsi opiskelemaan.

Miinuksella ei eletä, mutta ei kyllä oikein mitään jää säästöönkään.

nimimerkillä bruttona melkein kymppitonni kuukaudessa

Teidän asumismenot 1500e/kuussa, asutte varmaan jollain kauhealla levottomalla kerrostaloalueella, jossa naapureina on muita syrjäytyneitä, maahanmuuttajia ja rikollisia.

AUtoonkin uppoaa 300euroa kuussa, teillä on varmaan kaksytä vuotta vanha Honda, jota joutuu hinaamaan milloin mistäkin :(

Ja ruokaan 800 euroa kuussa, eihän sillä saa kuin vanhoja ale-tuotteita ja pääasiassa vaan jotain pikakaurahiutaleita. Ei koskaan mitään kalaa, paistia, filettä, ei ulkona syömistä, ei mitään.

Ja harrastuksiin ja vakuutuksiin menee sitten se reipas 2500 euroa. (sun laskelmiin perustuen 5700-3150= 2550) Todella surkeaa :( Eihän tuolla summalla voi harrastaa muuta kuin ehkä jotain kansalaisopiston halpiskurssia, vakuutuksiakaan teillä ei varmaan ole kuin sille Hondalle.

Että kyllä mä ymmärrän kuinka kurjaa elämää noilla tuloilla joutuu elämään. Ei oo herkkua, ei. Ja ajatella, että ne tuilla elävät ovat aivan samalla viivalla elintason suhteen kuin te raukat. Voi nyyh.

On muuten jännää, miten teillä tämän ketjun kohderyhmällä on jokaisella joka kuukausi kauheasti lääkäri- ja lääkekuluja. Kumman sairasta porukkaa. Mitenhän niillä sossupummeilla mahtaa asian laita olla..

Lääkulumme on oikeasti 50e kuukaudessa. Mutta vaikeahan sitä on käsittää jos sossu sen teille maksaa. Miehellä ei ole mahdollisuutta eväisiin, työpaikkaruokakulut on mukana tuossa 800e kuukaudessa. Auton on 8 vuotta vanha, tuo 300e kuukaudessa on arvioitu tosi minimiin, pelkkä bensa vie 200e. Kansalaisopiston kurssit maksaa täällä n. 100e vuodessa per kurssi. Enpä sanoisi halvaksi, työtön toki saa alennusta. Päivähoitomaksut on reilu 500e kuukaudessa. Kyllä se raha jonnekin hupenee. Vaatteita on veikea ostaa käytettynä kun töissäkäyvänä ei ole aikaa ravata kirppareilla tai päivystää nettikirppareita. Sossupummeilla yhteiskunta maksaa, on kuule siitäkin kokemusta kun elämässä oli toisenlainen vaihe menossa. Sinnikkyydellä on siitä noustu ja nyt maksetaan kaikki ITSE. En valita, mutta turha näitä tuloja on kadehtia.

Vierailija
145/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän ei jää käteen mitään sen jälkeen, kun on törsännyt kaiken!

Vierailija
146/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylläri, olen ihan työssäkäyvä ihminen joka tienaa ihan itse oman elantonsa.

Hassua, että tällä palstalla heti ollaan kateellisia, jos kyseenalaistaa jonkun toisen näkemyksen.

Kuten joka aikaisempi kirjoittaja jo totesi, niin kyllä täytyy olla todellisuudentajussa pahasti jotain vikaa jos ei näe eroa tonnin ja kuuden tonnin kuukausituloilla elämisessä. Mä väänsin sulle asian rautalangasta -ja ei, sä et tajunnut sitä siltikään.

Ei siinä mitään. Jatka rauhassa surkeaa ja kurjaa köyhän elämääsi, me kaikki muut (=sossupummit) kadehditaan sitä joka tapauksessa.

Lääkulumme on oikeasti 50e kuukaudessa. Mutta vaikeahan sitä on käsittää jos sossu sen teille maksaa. Miehellä ei ole mahdollisuutta eväisiin, työpaikkaruokakulut on mukana tuossa 800e kuukaudessa. Auton on 8 vuotta vanha, tuo 300e kuukaudessa on arvioitu tosi minimiin, pelkkä bensa vie 200e. Kansalaisopiston kurssit maksaa täällä n. 100e vuodessa per kurssi. Enpä sanoisi halvaksi, työtön toki saa alennusta. Päivähoitomaksut on reilu 500e kuukaudessa. Kyllä se raha jonnekin hupenee. Vaatteita on veikea ostaa käytettynä kun töissäkäyvänä ei ole aikaa ravata kirppareilla tai päivystää nettikirppareita. Sossupummeilla yhteiskunta maksaa, on kuule siitäkin kokemusta kun elämässä oli toisenlainen vaihe menossa. Sinnikkyydellä on siitä noustu ja nyt maksetaan kaikki ITSE. En valita, mutta turha näitä tuloja on kadehtia.

Vierailija
147/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten voi asumismenot olla 1500 euroa kuukaudessa? Ihan turha kitistä, jos ootte ottaneet ylisuuria asuntoja/asuntolainoja, ettei rahat riitä elämiseen.

Keskituloisella ei ole mitään asiaa kunnan vuokra-asuntoon. Vapailla markkinoilla perheen mentävän vuokra-asunnon hinta on stadissa nyt jo about tuo 1500 euroa.

Kerrostalokolmiot ja neliöt maksavat stadissa noin 200-300 tonnia. Tajua tämä. Jos muuttaa kauemmas Helsingistä, voi sen asunnon saada (siis kerrostalokolmion tai neliön) 150 tonnilla, mutta sitten menee taas kk-lippuun reippaasti enemmän ja työpäivät venyvät. Kk-kustannukset eivät välttämättä alene, mutta elämisen taso voi heikentyä.

Jos otat 200 tonnia lainaa, sen hoitomenot ovat pitkälläkin (20 vuotta) laina-ajalla TUHAT EUROA kuukaudessa. Minkä lisäksi tietysti maksat myös vastikkeen, joka lähiöissä on yleisesti 400-500 euroa tuollaisesta 90 neliön kerrostalokämpästä.

Että siten.

Vierailija
148/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on niin uniikkiammatissa miehensä kanssa että mistään muualta kuin stadista ei löydy töitä. :(

Aika kauheaa tuommoinenkin, sut miehesi kanssa on varmaan siellä stadissa aseella uhaten pakotettu kouluttautumaan ammattiin, jossa on töitä vain stadissa. Siinä sitä sitten on pakotettu olemaan köyhä stadilainen, samalla viivalla kuin muutkin sosspummit :(

Oon niin pahoillani teidän stadilaisten puolesta :(

Keskituloisella ei ole mitään asiaa kunnan vuokra-asuntoon. Vapailla markkinoilla perheen mentävän vuokra-asunnon hinta on stadissa nyt jo about tuo 1500 euroa.

Kerrostalokolmiot ja neliöt maksavat stadissa noin 200-300 tonnia. Tajua tämä. Jos muuttaa kauemmas Helsingistä, voi sen asunnon saada (siis kerrostalokolmion tai neliön) 150 tonnilla, mutta sitten menee taas kk-lippuun reippaasti enemmän ja työpäivät venyvät. Kk-kustannukset eivät välttämättä alene, mutta elämisen taso voi heikentyä.

Jos otat 200 tonnia lainaa, sen hoitomenot ovat pitkälläkin (20 vuotta) laina-ajalla TUHAT EUROA kuukaudessa. Minkä lisäksi tietysti maksat myös vastikkeen, joka lähiöissä on yleisesti 400-500 euroa tuollaisesta 90 neliön kerrostalokämpästä.

Että siten.

Vierailija
149/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä koe olevan mitään tarvetta muuttaa verotusta mihinkään suntaan. Se on nyt ihan ok. Kyllä MÄ tulen palkallani toimeen. Jos sä et tule, sun pitää katsoa omia kulutustottumuksiasi. Veikkaan, että olet sitä ihmislajia, joka valittaisi vaikka saisi kuunkin taivaalta. Mikään ei sulle kuitenkaan riitä.

ihmisarvoiset elämisen mahdollisuudet (lämmin asunto, ruoka, vaatteet yms.) Ei palkalla ole tarkoituskaan varsinaisesti rikastua. Rikastuminen ylipäätään ei ole elämän tarkoitus.

Pidän jokseenkin lapsellisina ihmisiä, jotka vinkuvat, että kyllä heidän pitäisi saada hyvä korvaus kaikesta vaivannäöstään. No saavathan he. Rehellisestä työstä saa ihan käyvän palkan mitä ammattiyhdistykset tai muut sellaiset tahot ovat sopineet. Jos haluaa mieluummin itse vaikuttaa tuloihinsa, niin kyllä Suomessa saa ryhtyä yrittäjäksi.

Verotus on ihan kohdallaan. Siksi Suomea markkinoidaankin hyvinvointivaltiona, että täällä kerätään veroja, joilla kaikki saavat yleishyödyllisiä palveluja. Peruskoulutuksen, terveydenhuollon, teiden kunnosssapidon, kirjaston yms.

Mitä nämä valittajat oikein ovat vailla? Sitäkö, että kaikki heitä kumartaisivat ja ihailisivat ja ihmettelisivät heidän suuria rikkauksiaan? Jos niin on niin kannattaa mennä itseensä ja miettiä, onko ajatusmaailmassa nyt kaikki ihan kohdallaan.

ottaa iso opintolaina ja kantaa helvetisti vastuuta, jos se ei millään tavalla tuo mitään lisää elämisen tasoon verrattuna vaikka nyt johonkin amis-kampaajaan?

Mieti sitä.

Et selvästi itse tee mitään asiantuntija/akateemista duunia, joka sitoo kellon ympäri ja vaatii pikkuisen enemmän työtkin kuin joku 37 h viikossa.

Rikastumisesta ei nyt oikeastaan puhuta, vaan siitä, että olisi edes hitusen enemmän fyffeä elämisen mukavuuksiin, vaikkapa nyt varaa ostaa joskus muotivaate tai käydä perheen kanssa matkoilla.

Ammatti yleensä valitaan kiinnostuksen mukaan ja kun nyt otit lääkärit esimerkiksi, niin ei heillä todella ole hätäpäivää. Moni toimii sekä sairaalalääkärinä, että pitää yksityisvastaanottoa ja tienaavat oikein erinomaisesti ja ihan itse voivat valita työmääränsä. Kun ammattia itselleen valitsee, pitäisi toki miettiä myös niitä varjopuolia. Älä lähde sellaiseen hommaan mitä et halua. Kyllä muitakin duuneja on. Jos valitset alasi väärin, ei me yhteiskuntana aleta sen takia veroja alentamaan tai palkkoja nostamaan vaan kyllä nuo asiat päätetään muilla syillä. Vaihda alaa jos et ole tyytyväinen. Niin me muutkin tehdään.

Mitä teet itse? Jos sinusta se on ihan sama, saatko nykyisen palkkasi verran, tonnin enemmän vai tonnin vähemmän, niin varmaan et sitten ottaisi palkankorotustakaan vastaan...?

Joten joo: älä puhu paskaa, aikuinen nainen.

Verotuksen rakenne on kuule muuten ihan poliittisesti päätettävä asia, johon voi vaikuttaa. Tiesitkö vai luulitko sen olevan joku Jumalan antama kivitaulu?

Joten miksi ihmeessä ei saisi ääneen sanoa, että kannustinloukut ovat tosiasia ja keskiluokan verotusta voisi vähän keventää?

Totta kai voi. Kestä se, äläkä valita noin kamalasti.

-32/30-

En ole valittanut, että en tule toimeen. Sanoin, että päinvastoin, hyvin tulemme toimeen - mutta että osa keskituloisista elää todella kapeasti, kannustinloukku on tosiasia.

Olen todennut, että leveästi en siis elä, vaikka meillä onkin keskituloisina n. viisi tonnia kuussa nettotulot yhdessä miehen kanssa. Piru kun et kateuttasi edes tätä yksinkertaista faktaa ole hokannut.

-32/30-

Vierailija
150/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiTVsossutapauksen leveän elämän maksaa perhe, jossa kaksi työssäkäyvää antaa verottajalle kuukausittain enemmän rahaa kuin heille itselleen jää käyttöön, kun asumis- ja työmatkakulut on maksettu.

Ja kun nämä maksajat lähtevät Suomesta, kuka maksaa jäljelle jäävän kuonan ylläpidon?

Vierailija
151/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole kitisty vaan annettu esimerkkiä siitä mihin ne rahat menee. Asuminen on kallista pääkaupunkiseudulla, mutta myös muissa isommissa kaupungeissa, joten ei todellakaan ole kyse ylisuuresta asuntolainasta välttämättä.

Jos on kouluttautunut ja tehnyt vuosia töitä, niin kai sitä on lupa odottaa, että saa asua kunnon perheasunnossa (riippumatta onko kerrostalo tai omakotitalo) eikä neljä henkeä missään kaksiossa.

Muutenkin ketjun aloittajan viittaamiissa julkisuudessa olleissa tapauksissa on kyse siitä, että nopeasti ne lähes kymppitonnin nettotulot menee ihan suht normaaliin elämiseen. Mielestäni ei ole valitettu eikö raha riittäisi normaaliin elämään vaan todetaan ettei niillä mitään suurta luxusta hankita vaan että eläminen on Suomessa kallista.

En myöskään ymmärrä, että miksi kaikkien pitäisi elää sillä tarjousjauhelihalla 400g/4hköä/2 päivää ja perheen kauppalaskun olla 400€/kk. Eikö juuri siksi ole kouluttauduttu ja tehty töitä/uraa, että olisi mahdollisuus vähän parempaan elintasoon? Olisi varaa ostaa oikeasti monipuolista ja ravitsevaa ruokaa? Käydä ehkä joskus ravintolassa tai ulkomailla?

Turha on myös arvostella, jos jotain harmittaa, että bruttotuloista puolet menee veroihin. Miksi kouluttautua? Onko se oikeasti kohtuullista?

Miksi kaikkien pitäisi olla tasapäisiä ja saada vain samat asiat? Miksi ei saisi haluta 300neliön omakotitaloa Espoosta, kesämökkiä, uutta autoa, lapsille harrastuksia, matkoja ja ehkä merkkilaukkuja? Jos on kuitenkin valmis tekemään paljon töitä noiden asioiden eteen kouluttautumalla ja töiden tekemisellä?

Vierailija
152/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin suppea sanavarasto että argumenttien loppuessa siirtyy henkilökohtaisuuksiin ja toisen keskustelijan nimittelyyn. Kertonee jotain nykyjournalismin tasosta.

Vierailija
153/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on niin uniikkiammatissa miehensä kanssa että mistään muualta kuin stadista ei löydy töitä. :(

Aika kauheaa tuommoinenkin, sut miehesi kanssa on varmaan siellä stadissa aseella uhaten pakotettu kouluttautumaan ammattiin, jossa on töitä vain stadissa. Siinä sitä sitten on pakotettu olemaan köyhä stadilainen, samalla viivalla kuin muutkin sosspummit :(

Oon niin pahoillani teidän stadilaisten puolesta :(

Että siten.

hanttihommissa. Niitä työpaikkoja ei vaan ole viljalti maaseudulla, ei edes pienissä kaupungeissa.

En minä sitä nyt kadu silti, niin en sanonut. Vaan että se on olemassaoleva fakta, joka rajaa niitä kulujenkarsimismahdollisuuksia aika monellakin keskituloisella. Sama hintataso asumisessa on muuten muissakin isoissa muuttovoittoisissa kaupungeissa.

Missä minä muuten valitin muka olevani köyhä? Keskituloinen olen. Sanoin vaan, että progressiivisen verotuksen, maksujen ja asumisen kalleuden vuoksi keskituloisella ei välttämättä ole sen enempää rahaa pakollisten kulujen jälkeen hassattavana kuin pienituloisellakaan.

Sossupummeista en ole puhunut mitään, sorry vaan meni tuokin sulla metsään...

-32/30-

Vierailija
154/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylläri, olen ihan työssäkäyvä ihminen joka tienaa ihan itse oman elantonsa.

Hassua, että tällä palstalla heti ollaan kateellisia, jos kyseenalaistaa jonkun toisen näkemyksen.

Kuten joka aikaisempi kirjoittaja jo totesi, niin kyllä täytyy olla todellisuudentajussa pahasti jotain vikaa jos ei näe eroa tonnin ja kuuden tonnin kuukausituloilla elämisessä. Mä väänsin sulle asian rautalangasta -ja ei, sä et tajunnut sitä siltikään.

Ei siinä mitään. Jatka rauhassa surkeaa ja kurjaa köyhän elämääsi, me kaikki muut (=sossupummit) kadehditaan sitä joka tapauksessa.

kun mun elämä ei ole surkeaa ja köyhää, tulemme toimeen. Mutta ymmärrän ihan hemmetin hyvin mihin ne keskituloiset rahat katoavat. Ihan siihen peruselämään, kaikki maksaa. Toiselle sen kaiken maksaa sosku. Meillä on kokemusta myös siitä. periaatteessa nettotulot oli tonni, mutta hups, sosku maksoikin kaikki kulut, lääkkeet, asumiskulut jne. Joskus tuntui että enemmän silloin oli tyhjää rahaa. Ehkä meidän suurin synti on asua hulppeasti omakotitalossa. Että en siltikään tajua sun pointtia?

Vierailija
155/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että stadilaisella toimittajalla

Vierailija - 30.01.13 02:50 (ID 16364961)

on niin suppea sanavarasto että argumenttien loppuessa siirtyy henkilökohtaisuuksiin ja toisen keskustelijan nimittelyyn. Kertonee jotain nykyjournalismin tasosta.

ja mistä olet saanut herneaivoihisi käsityksen, että tämä vastaa millään tavalla journalismia? Hä? Tämähän on arkista jutustelua, ainoastaan netissä tapahtuvaa.

PS: minä sentään olen tähän asti pysynyt aiheessa, sinä ekana hyppäsit sivuun ja aloit nokkia persoonaani. Kertonee jotain sinun henkisestä tasostasi.

-32/30-

Vierailija
156/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitten on vaan se ikuisuusaihe, että MITÄ kuuluu

Vierailija - 30.01.13 02:09 (ID 16364637)

"normielämään". Onko se 2000e kuukausilyhennys 250 neliön kivitalosta?

hupenee äkkiä normielämään, ei riitä luksukseen. Lue sieltä.

Vierailija
157/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että stadilaisella toimittajalla

Vierailija - 30.01.13 02:50 (ID 16364961)

ja mistä olet saanut herneaivoihisi käsityksen, että tämä vastaa millään tavalla journalismia? Hä? Tämähän on arkista jutustelua, ainoastaan netissä tapahtuvaa.

PS: minä sentään olen tähän asti pysynyt aiheessa, sinä ekana hyppäsit sivuun ja aloit nokkia persoonaani. Kertonee jotain sinun henkisestä tasostasi.

-32/30-

Vierailija
158/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei näissä kirjoituksissa ole todellakaan ollut rahasta ruikutus vaan siitä, että Suomessa ei työnteko ja uranluonti ole kannattavaa; ihmisten kunnianhimo ja itsensä kehittäminen tapetaan.

Tämä ilmiö ei ole uusi mutta nyt siitä aletaan puhua.

Reagointi "tähän ilmiöön" on kyllä uusi. Oma asenteesi kumpuaa selkeästi isäsi esimerkistä, siitä mistä 90-luvulta kerroit. )"Isäni teki samanlaisia päätöksiä jo 90-luvun alussa; kieltäytyi luennointikeikoista viikonloppuisin (veroaste 60 %) ja halusi viranalennuksen, koska palkkatulon veroprosentti oli liki 50 %.")

Mäkin muistan lapsuudestani 80-luvulta yhden kerran, kun isäni nauroi äidilleni jotain palkanlisäänsä, josta verottaja oli vetänyt ihan hurjia prosenttisummia. Vaan eipä isäni siltikään "opettanut" lapsilleen, ettei kannata tehdä töitä, jos veroprosentti on liki 50 %. Se kun oli ollut progressiivisen verotuksen lopputulema palkkatuloa nauttiville korkeampipalkkkaisille ihmisille jo aikansa.

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä niitä ihmisiä, jotka ns luovat uraa vain ja ainostaan rahankiilto silmissään. Tai niitä, joiden "itsensä kehittäminen" on kiinni veroprosentista ja käteen jäävästä rahasummasta. Ihan oikeasti, sitäkö itsensä kehittämiseen tarvitaan?

Mun omat tuloni ovat keskivertomallia (eli vajaa 50 t per vuosi), mutta aiemmat sukupolvet (lue: isä + isoisät) olivat hyvätuloisia. Eli suomeksi saivat reippaan isoa palkkaa. Eivät tietty rikastuneet, koska saivat "vaan" sitä palkkatuloa (ja jotain osakkeita tms. kannustimina, mutta elelivät ihan mukavasti. Mä olen tästä syystä _ihan koko ajan_ tiennyt, että keskiluokassa elää ihan normaalisti, muttei pääse ökystelemään.

Samoin perheemme toinen jäsen maksaa omista tuloistaan vuositasolla kutakuinkin saman verran kuin mitä minä ansaitsen bruttona. Elämä on.

Mä maksan ihan mielelläni veroja. Koska niiden ansiosta Suomessa ei tarvitse varakkaampien elää piikkilanka-aitojen ja vartioiden takana ja oma sosiaalinen omatuntoni (vaikka ihan kokoomuslaisesta suvusta olenkin) perustuu siihem, että kaikille taataa esim. koulutus ja terveydenhoito.

Vierailija
159/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei näissä kirjoituksissa ole todellakaan ollut rahasta ruikutus vaan siitä, että Suomessa ei työnteko ja uranluonti ole kannattavaa; ihmisten kunnianhimo ja itsensä kehittäminen tapetaan.

Tämä ilmiö ei ole uusi mutta nyt siitä aletaan puhua.

Reagointi "tähän ilmiöön" on kyllä uusi. Oma asenteesi kumpuaa selkeästi isäsi esimerkistä, siitä mistä 90-luvulta kerroit. )"Isäni teki samanlaisia päätöksiä jo 90-luvun alussa; kieltäytyi luennointikeikoista viikonloppuisin (veroaste 60 %) ja halusi viranalennuksen, koska palkkatulon veroprosentti oli liki 50 %.")

Mäkin muistan lapsuudestani 80-luvulta yhden kerran, kun isäni nauroi äidilleni jotain palkanlisäänsä, josta verottaja oli vetänyt ihan hurjia prosenttisummia. Vaan eipä isäni siltikään "opettanut" lapsilleen, ettei kannata tehdä töitä, jos veroprosentti on liki 50 %. Se kun oli ollut progressiivisen verotuksen lopputulema palkkatuloa nauttiville korkeampipalkkkaisille ihmisille jo aikansa.

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä niitä ihmisiä, jotka ns luovat uraa vain ja ainostaan rahankiilto silmissään. Tai niitä, joiden "itsensä kehittäminen" on kiinni veroprosentista ja käteen jäävästä rahasummasta. Ihan oikeasti, sitäkö itsensä kehittämiseen tarvitaan?

Mun omat tuloni ovat keskivertomallia (eli vajaa 50 t per vuosi), mutta aiemmat sukupolvet (lue: isä + isoisät) olivat hyvätuloisia. Eli suomeksi saivat reippaan isoa palkkaa. Eivät tietty rikastuneet, koska saivat "vaan" sitä palkkatuloa (ja jotain osakkeita tms. kannustimina, mutta elelivät ihan mukavasti. Mä olen tästä syystä _ihan koko ajan_ tiennyt, että keskiluokassa elää ihan normaalisti, muttei pääse ökystelemään.

Samoin perheemme toinen jäsen maksaa omista tuloistaan vuositasolla kutakuinkin saman verran kuin mitä minä ansaitsen bruttona. Elämä on.

Mä maksan ihan mielelläni veroja. Koska niiden ansiosta Suomessa ei tarvitse varakkaampien elää piikkilanka-aitojen ja vartioiden takana ja oma sosiaalinen omatuntoni (vaikka ihan kokoomuslaisesta suvusta olenkin) perustuu siihem, että kaikille taataa esim. koulutus ja terveydenhoito.

Vierailija
160/203 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot pitää suhteuttaa omiin tuloihinsa, niin se vain menee. On suorastaan typerää vinkua ettei rahat riitä mihinkään jos elää yli varojensa. Ja sitäpaitsi, on se aika säälittävääkin että on uudet talot ja autot ja kaikki viimeisen päälle ja sitten kadehditaan jotain sossun tuella eläviä. Mahtaa olla mukava elämä, kun jonkun köyhän elämä aiheuttaa tuollaista katkeruutta.

Ja hei, mulla on teille helppo ratkaisu tuohon kurjuuteenne. Jättäkää kaikki laskut maksamatta jolloin menetätte luottotietonne ja autot, talot, lomamökit jne menee ulosottoon. Siitä sitten vain työttömiksi ja sossun luukulle. Kas näin helpolla koittaa uusi luksuselämä sossupummina. Voitte sitten siellä vuokrayksiössä miettiä miten paljon hienompaa elämää se onkaan samalla kun poliisit käy naapuriasunnossa rauhoittelemassa perheriitatilannetta. Ei se sen vaikeampaa ole.

Niiden elättäminen vain ottaa päähän. Juuri sellaisten, jotka itse ovat sössineet elämänsä pikavipeillä, viinalla läträämisellä jne...

Muista, että millä mitalla sinä mittaat, sillä mitalla mitataan sinutkin.

Siitä, että sossun elättien elättäminen on vastenmielistä. Ei niiden, joilla on oikea hätä, vaan työtävieroksuvien pummien. Mikä siinä on niin pahaa? Kaikki tuilla eläjät, jotka tunnen henkilökohtaisesti on juuri niitä: laiskoja pummeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi