Mikä tämä buumi on, että älyttömästi tienaavat ovat alkaneet ruikuttaa, etteivät pärjää?
Koko ajan ilmestyy näitä haastatteluita ja artikkeleita perheistä, joissa nettotulot vähintään kymppitonnin kieppeillä, eikä tulla toimeen tai jos tullaan ninn ei saada luksusta?
Yhtäkkiä tyhjästä kaikki rikkaat ruikuttaa nyt tätä?
Mitä tällä ajetaan takaa? En jaksa uskoa, että on sattuma. Aiotaanko tämän marinan päätteeksi rikkaiden verotusta keventää vai mihin tähdätään?
En jaksa enää lukea näitä uikutuksia, kun ei ssda tehtyää matkoja business-luokassa, ketä kiinnostaa?
Kommentit (203)
lapset saavat harrastaa mitä haluavat, monta ulkomaanmatkaa vuodessa. Nuohan tuli jo ilmi itse kirjoituksesta. Melkoisen paljon enemmän kuin "amis-kampaajalla".
Rikastumisesta ei nyt oikeastaan puhuta, vaan siitä, että olisi edes hitusen enemmän fyffeä elämisen mukavuuksiin, vaikkapa nyt varaa ostaa joskus muotivaate tai käydä perheen kanssa matkoilla.
6000e brotosta sää käteen 3700e+ 210e lapsilisä josta menee asumiseen 1300e päivähoitomaksut 550e auto (laina) ja bensat 600 ruoka 700e laskut (puhelin, netti, tv-lupa, lehti) 350 400 jää "ylimääräistä" jos kukaan ei sairastu ja ei tarvita uusia vaatteita ja en käy harrastuksissa tai ulkona ja jos mikään kodinkone ei hajoa ja ei lähdetä lomailemaan mihinkään. Eli tuota ylimääräistä ei ikinä ole jäänyt.
Meillä hieman suurempi brutto ja menot vastaavasti vähän isommat; asumiseen (laina+juoksevat asumismenot n.1500 eur/kk ja kahdesta autosta menoja n. 700 eur/kk).
Olen oikein tyytyväinen elintasomme, enkä valita, mutta en myöskään voi ymmärtää näitä meidän "rikkaiden" kadehtijoita, jotka ovat vaatimassa samaa nettotulotasoa kaikille koulutuksesta, työpanoksesta ja vastuun määrästä riippumatta. Tervemenoa vaan Neuvostoliittoon. Siellähän tunnetusti kaikki oli niiiin hyvin.
ihmisarvoiset elämisen mahdollisuudet (lämmin asunto, ruoka, vaatteet yms.) Ei palkalla ole tarkoituskaan varsinaisesti rikastua. Rikastuminen ylipäätään ei ole elämän tarkoitus.
Pidän jokseenkin lapsellisina ihmisiä, jotka vinkuvat, että kyllä heidän pitäisi saada hyvä korvaus kaikesta vaivannäöstään. No saavathan he. Rehellisestä työstä saa ihan käyvän palkan mitä ammattiyhdistykset tai muut sellaiset tahot ovat sopineet. Jos haluaa mieluummin itse vaikuttaa tuloihinsa, niin kyllä Suomessa saa ryhtyä yrittäjäksi.
Verotus on ihan kohdallaan. Siksi Suomea markkinoidaankin hyvinvointivaltiona, että täällä kerätään veroja, joilla kaikki saavat yleishyödyllisiä palveluja. Peruskoulutuksen, terveydenhuollon, teiden kunnosssapidon, kirjaston yms.
Mitä nämä valittajat oikein ovat vailla? Sitäkö, että kaikki heitä kumartaisivat ja ihailisivat ja ihmettelisivät heidän suuria rikkauksiaan? Jos niin on niin kannattaa mennä itseensä ja miettiä, onko ajatusmaailmassa nyt kaikki ihan kohdallaan.
ottaa iso opintolaina ja kantaa helvetisti vastuuta, jos se ei millään tavalla tuo mitään lisää elämisen tasoon verrattuna vaikka nyt johonkin amis-kampaajaan?Mieti sitä.
Et selvästi itse tee mitään asiantuntija/akateemista duunia, joka sitoo kellon ympäri ja vaatii pikkuisen enemmän työtkin kuin joku 37 h viikossa.
Rikastumisesta ei nyt oikeastaan puhuta, vaan siitä, että olisi edes hitusen enemmän fyffeä elämisen mukavuuksiin, vaikkapa nyt varaa ostaa joskus muotivaate tai käydä perheen kanssa matkoilla.
Ammatti yleensä valitaan kiinnostuksen mukaan ja kun nyt otit lääkärit esimerkiksi, niin ei heillä todella ole hätäpäivää. Moni toimii sekä sairaalalääkärinä, että pitää yksityisvastaanottoa ja tienaavat oikein erinomaisesti ja ihan itse voivat valita työmääränsä. Kun ammattia itselleen valitsee, pitäisi toki miettiä myös niitä varjopuolia. Älä lähde sellaiseen hommaan mitä et halua. Kyllä muitakin duuneja on. Jos valitset alasi väärin, ei me yhteiskuntana aleta sen takia veroja alentamaan tai palkkoja nostamaan vaan kyllä nuo asiat päätetään muilla syillä. Vaihda alaa jos et ole tyytyväinen. Niin me muutkin tehdään.
Nettotulot kahdella aikuisella 5700e kuukaudessa (sis. lapsilisän). 4 lasta joista yksi opiskelee toisella paikkakunnalla. Ei saa tukia tulojemme takia. Maksamme vuokransa ja muun elantonsa. Pyöreästi 500e kuukaudessa.
Sen lisäksi asumiskulut 1500e (sis. koron, lyhennyksen ja muut). Netosta on huvennut jo 2000e. Siien auton kulut n. 300e kuukaudessa, ruoka 800e kuukaudessa, vakuutukset, harrastukset, lääkekulut (50e/kk), ja hitto kun mitään ei jää emmekä edes matkustele.
Kohta vähän helpottaa kun opiskelija täyttää 18v. ja alkaa saada opiskelijan asumislisää, mutta syksyllä lähtee toinen lapsi opiskelemaan.
Miinuksella ei eletä, mutta ei kyllä oikein mitään jää säästöönkään.
nimimerkillä bruttona melkein kymppitonni kuukaudessa
miten joku puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.
Kukaan ei ole tässä ketjussa millään tavalla kadehtinut teitä kymppitonnin kuussa tienaavia. Tässä ketjussa suurin osa on ihmetellyt sitä, miten sellaisella summalla ei muka tule toimeen vaan joutuu "pihistelemään" ja elämään samalla viivalla kuin ne joiden kuukausitulot on tonnin luokkaa.
Vastauskin on kyllä jo ihan selvä. Kyllä varmaan joutuukin "pihistelemään", jos niskassa on monen sadantuhannen euron velat joilla sitä elintasoa on rakennettu. Yllätyksenäkö se teille tulee, että velat on maksettava?
Niillä "sossupummeilla" ei ole minkään arvoista omistusasuntoa, ei uusia autoja, ei välttämättä ostaa minkäänlaisia UUSIA vaatteita. Heillä ei todellakaan ole kuukauden ruokamenot sitä 700 euroa, joilla te raukat joudutte tulemaan toimeen. Sossuperheissä käydään leipäjonosta hakemassa näkkäriä ja päiväysvanhoja ruokia, ei ole tietoakaan kokolihasta, leikkeleistä, saati vihanneksista ja hedelmistä.
Teidän jotka valitatte että ette tule toimeen sillä kymppitonnin nettotuloillanne, pitäisi oikeasti elää oikeasti köyhän ihmisen elämää edes se kuukausi. Lyönpä vaikka vetoa että se kermaperseisyys karisisi teistäkin.
yksi opiskelee toisella paikkakunnalla. Ei saa tukia tulojemme takia. Maksamme vuokransa ja muun elantonsa. Pyöreästi 500e kuukaudessa.
lapset saavat harrastaa mitä haluavat, monta ulkomaanmatkaa vuodessa. Nuohan tuli jo ilmi itse kirjoituksesta. Melkoisen paljon enemmän kuin "amis-kampaajalla".
Minä puhun meistä keskituloisista, en mistään Iltis-Harrista.
miten joku puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.
Kukaan ei ole tässä ketjussa millään tavalla kadehtinut teitä kymppitonnin kuussa tienaavia. Tässä ketjussa suurin osa on ihmetellyt sitä, miten sellaisella summalla ei muka tule toimeen vaan joutuu "pihistelemään" ja elämään samalla viivalla kuin ne joiden kuukausitulot on tonnin luokkaa.
Vastauskin on kyllä jo ihan selvä. Kyllä varmaan joutuukin "pihistelemään", jos niskassa on monen sadantuhannen euron velat joilla sitä elintasoa on rakennettu. Yllätyksenäkö se teille tulee, että velat on maksettava?
Niillä "sossupummeilla" ei ole minkään arvoista omistusasuntoa, ei uusia autoja, ei välttämättä ostaa minkäänlaisia UUSIA vaatteita. Heillä ei todellakaan ole kuukauden ruokamenot sitä 700 euroa, joilla te raukat joudutte tulemaan toimeen. Sossuperheissä käydään leipäjonosta hakemassa näkkäriä ja päiväysvanhoja ruokia, ei ole tietoakaan kokolihasta, leikkeleistä, saati vihanneksista ja hedelmistä.
Teidän jotka valitatte että ette tule toimeen sillä kymppitonnin nettotuloillanne, pitäisi oikeasti elää oikeasti köyhän ihmisen elämää edes se kuukausi. Lyönpä vaikka vetoa että se kermaperseisyys karisisi teistäkin.
En ole nähnyt. Sen sijaan on todistettu, että yllättäen keskituloisilla voi käteen jäädä saman verran tai jopa vähemmän sitä fyffendaalia kuin pienituloisella.
Mihin sitten rahasi hassaat? Ja voisitko määritellä, mitä tarkoitat keskituloisella?
No lopetetaan työttömien ja muun rupusakin hyysääminen. Siinähän sitten rikkaat istuu luksusvankiloissaan kaltereiden ja turva-aitojen takana suojassa, ajaa panssaroiduissa autoissa. Köyhät omissa slummeissaan. Näitä esimerkkivaltioita löytyy ympäri maailman, jossa rikkaat pitää vain itsestään huolen.
En ymmärrä, miten joku voi kadehtia tuilla elävää perhettä. Pankaa ne luksustalonne myyntiin, lopettakaa työnteko ja juokaa kaikki omaisuutenne. Sitten pääsette nauttimaan leveästä elämästä yhteiskunnan tuella.
nyt ihan tuohon tarvitse mennä mutta tukia on saatava alas että alkaa työ kelvata.
Jonkun aikaa olen asunut Brasiliassa -vartioidulla luksusalueella muurien takana- ja ihan normaalisti uskalsin kävellä kaupungilla ja käydä kaupoissa ja ravintoloissa.
Poliisi se pitää järjestystä yllä sielläkin.
Hyvin viihdyin.
Tämä luksustalo tulee myyntiin sitten kun lapset ovat lentäneet pesästä, ei ennen.
ihmisarvoiset elämisen mahdollisuudet (lämmin asunto, ruoka, vaatteet yms.) Ei palkalla ole tarkoituskaan varsinaisesti rikastua. Rikastuminen ylipäätään ei ole elämän tarkoitus.
Pidän jokseenkin lapsellisina ihmisiä, jotka vinkuvat, että kyllä heidän pitäisi saada hyvä korvaus kaikesta vaivannäöstään. No saavathan he. Rehellisestä työstä saa ihan käyvän palkan mitä ammattiyhdistykset tai muut sellaiset tahot ovat sopineet. Jos haluaa mieluummin itse vaikuttaa tuloihinsa, niin kyllä Suomessa saa ryhtyä yrittäjäksi.
Verotus on ihan kohdallaan. Siksi Suomea markkinoidaankin hyvinvointivaltiona, että täällä kerätään veroja, joilla kaikki saavat yleishyödyllisiä palveluja. Peruskoulutuksen, terveydenhuollon, teiden kunnosssapidon, kirjaston yms.
Mitä nämä valittajat oikein ovat vailla? Sitäkö, että kaikki heitä kumartaisivat ja ihailisivat ja ihmettelisivät heidän suuria rikkauksiaan? Jos niin on niin kannattaa mennä itseensä ja miettiä, onko ajatusmaailmassa nyt kaikki ihan kohdallaan.
ottaa iso opintolaina ja kantaa helvetisti vastuuta, jos se ei millään tavalla tuo mitään lisää elämisen tasoon verrattuna vaikka nyt johonkin amis-kampaajaan?Mieti sitä.
Et selvästi itse tee mitään asiantuntija/akateemista duunia, joka sitoo kellon ympäri ja vaatii pikkuisen enemmän työtkin kuin joku 37 h viikossa.
Ammatti yleensä valitaan kiinnostuksen mukaan ja kun nyt otit lääkärit esimerkiksi, niin ei heillä todella ole hätäpäivää. Moni toimii sekä sairaalalääkärinä, että pitää yksityisvastaanottoa ja tienaavat oikein erinomaisesti ja ihan itse voivat valita työmääränsä. Kun ammattia itselleen valitsee, pitäisi toki miettiä myös niitä varjopuolia. Älä lähde sellaiseen hommaan mitä et halua. Kyllä muitakin duuneja on. Jos valitset alasi väärin, ei me yhteiskuntana aleta sen takia veroja alentamaan tai palkkoja nostamaan vaan kyllä nuo asiat päätetään muilla syillä. Vaihda alaa jos et ole tyytyväinen. Niin me muutkin tehdään.
Mitä teet itse? Jos sinusta se on ihan sama, saatko nykyisen palkkasi verran, tonnin enemmän vai tonnin vähemmän, niin varmaan et sitten ottaisi palkankorotustakaan vastaan...?
Joten joo: älä puhu paskaa, aikuinen nainen.
Verotuksen rakenne on kuule muuten ihan poliittisesti päätettävä asia, johon voi vaikuttaa. Tiesitkö vai luulitko sen olevan joku Jumalan antama kivitaulu?
Joten miksi ihmeessä ei saisi ääneen sanoa, että kannustinloukut ovat tosiasia ja keskiluokan verotusta voisi vähän keventää?
Totta kai voi. Kestä se, äläkä valita noin kamalasti.
-32/30-
ja silti yleensä mun bruttopalkalleni naureskellaan ja ilkutaan ettei kukaan täysipäinen nousisi edes sängystä näiden ropojen takia...
Sen sijaan on todistettu, että yllättäen keskituloisilla voi käteen jäädä saman verran tai jopa vähemmän sitä fyffendaalia kuin pienituloisella.
Mihin sitten rahasi hassaat? Ja voisitko määritellä, mitä tarkoitat keskituloisella?
hupenee äkkiä normielämään, ei riitä luksukseen. Lue sieltä.
Nettotulot kahdella aikuisella 5700e kuukaudessa (sis. lapsilisän). 4 lasta joista yksi opiskelee toisella paikkakunnalla. Ei saa tukia tulojemme takia. Maksamme vuokransa ja muun elantonsa. Pyöreästi 500e kuukaudessa.
Sen lisäksi asumiskulut 1500e (sis. koron, lyhennyksen ja muut). Netosta on huvennut jo 2000e. Siien auton kulut n. 300e kuukaudessa, ruoka 800e kuukaudessa, vakuutukset, harrastukset, lääkekulut (50e/kk), ja hitto kun mitään ei jää emmekä edes matkustele.
Kohta vähän helpottaa kun opiskelija täyttää 18v. ja alkaa saada opiskelijan asumislisää, mutta syksyllä lähtee toinen lapsi opiskelemaan.Miinuksella ei eletä, mutta ei kyllä oikein mitään jää säästöönkään.
Teidän asumismenot 1500e/kuussa, asutte varmaan jollain kauhealla levottomalla kerrostaloalueella, jossa naapureina on muita syrjäytyneitä, maahanmuuttajia ja rikollisia.
AUtoonkin uppoaa 300euroa kuussa, teillä on varmaan kaksytä vuotta vanha Honda, jota joutuu hinaamaan milloin mistäkin :(
Ja ruokaan 800 euroa kuussa, eihän sillä saa kuin vanhoja ale-tuotteita ja pääasiassa vaan jotain pikakaurahiutaleita. Ei koskaan mitään kalaa, paistia, filettä, ei ulkona syömistä, ei mitään.
Ja harrastuksiin ja vakuutuksiin menee sitten se reipas 2500 euroa. (sun laskelmiin perustuen 5700-3150= 2550) Todella surkeaa :( Eihän tuolla summalla voi harrastaa muuta kuin ehkä jotain kansalaisopiston halpiskurssia, vakuutuksiakaan teillä ei varmaan ole kuin sille Hondalle.
Että kyllä mä ymmärrän kuinka kurjaa elämää noilla tuloilla joutuu elämään. Ei oo herkkua, ei. Ja ajatella, että ne tuilla elävät ovat aivan samalla viivalla elintason suhteen kuin te raukat. Voi nyyh.
On muuten jännää, miten teillä tämän ketjun kohderyhmällä on jokaisella joka kuukausi kauheasti lääkäri- ja lääkekuluja. Kumman sairasta porukkaa. Mitenhän niillä sossupummeilla mahtaa asian laita olla..
Siis miten voi asumismenot olla 1500 euroa kuukaudessa? Ihan turha kitistä, jos ootte ottaneet ylisuuria asuntoja/asuntolainoja, ettei rahat riitä elämiseen.
"normielämään". Onko se 2000e kuukausilyhennys 250 neliön kivitalosta?
hupenee äkkiä normielämään, ei riitä luksukseen. Lue sieltä.
En ole nähnyt. Sen sijaan on todistettu, että yllättäen keskituloisilla voi käteen jäädä saman verran tai jopa vähemmän sitä fyffendaalia kuin pienituloisella.
Mäkin tienaan joka kuukausi 20 000 euroa ja penniäkään ei jää säästöön saati mihinkään muuhunkaan kun kaikki menee pajatsoon!
Mulle jää siis paljon vähemmän käteen rahaa kuin pienituloisilla :(
En mä koe olevan mitään tarvetta muuttaa verotusta mihinkään suntaan. Se on nyt ihan ok. Kyllä MÄ tulen palkallani toimeen. Jos sä et tule, sun pitää katsoa omia kulutustottumuksiasi. Veikkaan, että olet sitä ihmislajia, joka valittaisi vaikka saisi kuunkin taivaalta. Mikään ei sulle kuitenkaan riitä.
Ammatti yleensä valitaan kiinnostuksen mukaan ja kun nyt otit lääkärit esimerkiksi, niin ei heillä todella ole hätäpäivää. Moni toimii sekä sairaalalääkärinä, että pitää yksityisvastaanottoa ja tienaavat oikein erinomaisesti ja ihan itse voivat valita työmääränsä. Kun ammattia itselleen valitsee, pitäisi toki miettiä myös niitä varjopuolia. Älä lähde sellaiseen hommaan mitä et halua. Kyllä muitakin duuneja on. Jos valitset alasi väärin, ei me yhteiskuntana aleta sen takia veroja alentamaan tai palkkoja nostamaan vaan kyllä nuo asiat päätetään muilla syillä. Vaihda alaa jos et ole tyytyväinen. Niin me muutkin tehdään.Mitä teet itse? Jos sinusta se on ihan sama, saatko nykyisen palkkasi verran, tonnin enemmän vai tonnin vähemmän, niin varmaan et sitten ottaisi palkankorotustakaan vastaan...?
Joten joo: älä puhu paskaa, aikuinen nainen.
Verotuksen rakenne on kuule muuten ihan poliittisesti päätettävä asia, johon voi vaikuttaa. Tiesitkö vai luulitko sen olevan joku Jumalan antama kivitaulu?
Joten miksi ihmeessä ei saisi ääneen sanoa, että kannustinloukut ovat tosiasia ja keskiluokan verotusta voisi vähän keventää?
Totta kai voi. Kestä se, äläkä valita noin kamalasti.
-32/30-
Olen muuten vaan kiinnostunut aiheesta.
Tuo kirjoittaja sanoi, että hänen bruttotulonsa ovat kuutisen tonnia. Hän ei puhunut palkasta ja eritellyt mahdollisia muita tuloja, vaan puhui BRUTTOTULOSTA. Lähden siitä oletuksesta, että se oli koko tulosumma. Voi olla, että se on enemmän, mutta hän nyt kumminkin itse sanoo, että sillä hän perheensä elättää. Älä sinä keksi omasta päästäsi siihen lisää, voisit edes kysyä ensin, jos et usko hänen kommenttiaan.
Niinhän ne muuten sinullakin bruttotulot muuttuivat kysyttäessä *vips* nettotuloiksi...
Minä en puhunut omista tuloistani. Me ansaitsemme miehen kanssa nettona käteen viitisen tonnia kuussa. Asumiseen menee 500, mökkilainaan 700, ruokiin noin 900 ja lopuilla elämme ihan mukavasti. Ei leveästi, lähiön kerrostaloneliö tämä on, mutta onneksi maksettu jo.
Minä muuten kiistän sinun väitteesi, että muuallakin voisi elää. Ei välttämättä VOI. Jos - kuten minulla ja miehellä - on ammatti, jonka työpaikat ovat keskittyneet stadiin, ei juurikaan voi muuttaa halvemman asumisen maaseudulle. Tai voi toki, jos jättäytyy työttömäksi ja yhteiskunnan elätiksi.
Ei kyse ole siitä, ettemmekö me pärjäisi täällä, mutta kaikilla ei ole yhtä hyvin asiat, vaikka siellä palkkakuitin bruttorivillä lukeekin näennäisesti mukava summa. Kas kun toden totta yhteiskunta tasaa verotuksen ja progressiivisten maksujen ja tukien kautta voimakkaasti tuloeroja.
Ja iso tekijä tosiaan on se asuminen, jota kaltaisillesi "minä-minä-ja-mun-elämäni" -ihmisille on näemmä ihan turha edes yrittää selittää.
-32/30-
Sinä itse - katsopa alkuperäinen purskahduksesi sille kuuden tonnin saajalle - sinä ITSE vertasit itseäsi häneen.
PS: minun ammattini ei sulle kuulu niin hevon vittua, mutta koska olet utelias, niin voinhan sen kertoakin. Olemme miehen kanssa molemmat toimittajia, työllisyystilanne erittäin huono ja varsinkin kahdelle saman alan ihmiselle ei löydy muualta yhtä aikaa töitä. Emmekä ole mitenkään erityisasemassa, pitkälle erikoistuneissa asiantuntijatehtävissä tuppaavat ne duunit keskittymään kaupunkeihin ja varsinkin pk-seudulle.
-32/30-