Mikä tämä buumi on, että älyttömästi tienaavat ovat alkaneet ruikuttaa, etteivät pärjää?
Koko ajan ilmestyy näitä haastatteluita ja artikkeleita perheistä, joissa nettotulot vähintään kymppitonnin kieppeillä, eikä tulla toimeen tai jos tullaan ninn ei saada luksusta?
Yhtäkkiä tyhjästä kaikki rikkaat ruikuttaa nyt tätä?
Mitä tällä ajetaan takaa? En jaksa uskoa, että on sattuma. Aiotaanko tämän marinan päätteeksi rikkaiden verotusta keventää vai mihin tähdätään?
En jaksa enää lukea näitä uikutuksia, kun ei ssda tehtyää matkoja business-luokassa, ketä kiinnostaa?
Kommentit (203)
Pientä veroprosenttia toivovat, muuttakaa Venäjälle, siellä on tasavero 13%Siis tätä koko keskustelua leimaa 2000-luvun tunnussana: AHNEUS
Siitä taas on ihmisillä erillaisia käsityksiä. Minusta esimerkiksi on aivan järkyttävän väärin maksaa suhteellisen pienituloisena palkastani kolmasosa veroja. 13% olisi sopiva summa .
pysty tarjoamaan "parempaa elintasoa" kuin toimeentulotuella elävä??
mulle on ainakin välillä käsittämätöntä, että vaikka tienaan yli kuusi tonnia kuussa bruttona, en pysty tarjoamaan lapsilleni olennaisesti parempaa elintasoa kuin mitä toimeentulotuella saa (ainakin ne jotka osaavat hyvin lypsää tarveharkintaisia etuuksia etenkin lapsille).
Ajattelisin, että meille, jotka maksamme paljon veroja, pitäisi silti itsellekin jäädä jotain ekstraa.
Hyvin sanottu! Kylla ihmisella pitaisi olla mahdollisuus pystya parantamaan omaa ja jalkelaisensa elintasoa omalla tyollaan. Miksi muuten edes tehda paljon toita ja ottaa se aika pois perheen yhteisesta ajasta, jos silla ei loppujen lopuksi edes mahdollista korkeampaa elintasoa ja muita lisamukavuuksia?!?
Jos oikeasti ansaitse "yli kuusitonnia bruttona kuussa", aivan varmasti pystyt tarjoamaan lapsillesi paremman elintason kuin toimeentulotuella elävä.
Minä ansaitsen bruttona kuussa 3600 euroa, käteen jää 2400 euroa. Ja aivan varmasti "tarjoan" paremman elintason kuin toimeentulotuella elävä.
Mistä ihmeestä tämä uskomaton ajatus, että "toimeentulotukea voi lypsää", kumpuaa? Oikeastihan toimeentulotuki on harkinnan varaista, sitä ei todellakaan saa kaikkeen ja ihan oikeasti pitkään toimeentulotuella elävästä perheestä loppuvat taloudelliset rahkeet ennen pitkää.
Hienoahan se lähinnä on, että myös toimeentulotuella elävän perheen lapsi saa silmälasit. Aika karmivaa olisi, jos ei saisi. (Silmälasit oli tuolla jossain aiempana ketjussa esimerkkinä tästä "kauheasta" sossuhyysäämisestä.)
Samoin on hienoa, että myös toimeentulotukea tarvitsevan perheen lapsi voi harrastaa.
Sullahan jää pakostikin tuosta "yli kuudesta tonnista"si käteen sellaiset reilu kolme tonnia kuussa. Mihin ihmeeseen sen kaiken tuhlaat, jos siitä ei ns. jää mitään ekstraa lapsillesi????
Eli käteen jää 3000 ja nytkin on veroprosentti liian pieni koska mätkyjä tuli.
Joten nuo laskut mitä tuossa yllä luettelin tekevät minulla 1880e kuukaudessa ja siinä ei ole lasketu tuota harrastusta. Eli 1100 euroa jää kuukaudessa ruokaan ja laskuihin ja huomautetaan nyt että minun lapselleni sossu ei maksa silmälaseja, luistimia, suksia, ei pesukoneita yms. vaan joudun ne osamaksulla tilaamaan hobbyhallista joten laskupino vaan kasvaa.
Kuitenkin minä teen töitä päivästä toiseen ja naapuri saa kaiken tämän ja enemmänkin ilmaiseksi! Ja ei tarvitse edes miettiä sitä jos tulee kipeeksi että mistä rahat lääkkeisiin ja kuinka paljon palkka laskee kun sairastaa.
Että semmosta!
Mä oon ollut työelämässä 35 vuotta, ja aina maksanut veroni.ei nyt olekaan siitä että maksat, vaan PALJONKO maksat?
On ihan eri asia maksaa veroja 520 euroa kuukaudessa, kuin 3700 euroa kuukaudessa. SIITÄ täällä keskustellaan.
Maksan mielelläni
sitten rehellisesti; paljonko maksat?
Satutäti tuuli topelius.
Kaikkea paskaa ne lehdekin uutisoi.
Asiaan on yksinkertainen ratkaisu; siirtykää itse puolipäivätöihin ja antakaa puolet työpaikasta hänelle.
Koulutusta hiukan ja perehdyttämistä niin eipä ole enää sossun elätti.
Suomesta puuttuu vain työpaikkoja, josta saa palkkaa jolla elää. Ja kun niitä oikeasti olisi niin ei tarvitsisi sossun elätellä ketään.
Mieheni ei kannata nostaa firmastaan isompaa palkkaa koska veroprosentti pompsahtaisi sen myötä pilviin ja käteen jäisi vähemmän kuin nyt. Osinkoja nostaa vähän jos siihen on mahdollisuus.
Kuinka suuri bruttopalkka on nyt? Paljonko siitä jää käteen? Entä mikä olisi bruttopalkka korotuksen jälkeen? Paljonko siitä jäisi käteen? Onko verokortissa todella lisäprosentti yli sata?
Laske eri palkoilla käteen jäävä tulo jollain luotettavalla laskurilla, kuten vaikkapa tällä: <a href="http://prosentti.vero.fi/VPL2013/Sivut/Aloitus.aspx" alt="http://prosentti.vero.fi/VPL2013/Sivut/Aloitus.aspx">http://prosentti.vero.fi/VPL2013/Sivut/Aloitus.aspx</a>
Verotaulukoiden mukaan isommasta paljasta jää käteen aina enemmän. Tätä voivat tietääkseni muuttaa ainoastaan ansiosidonnaiset tuet. Jos käteen jää isommasta palkasta vähemmän, jätät jotain oleellista kertomatta.
Sain 45 euron palkankorotuksen. Lasketutin sen takia verokortin uusiksi. Käteen jäi tuon jälkeen 47e vähemmän. Eli 45 euron korotus maksoi minulle 2e.
Asiaan on yksinkertainen ratkaisu; siirtykää itse puolipäivätöihin ja antakaa puolet työpaikasta hänelle.
Suomesta puuttuu vain työpaikkoja, josta saa palkkaa jolla elää. Ja kun niitä oikeasti olisi niin ei tarvitsisi sossun elätellä ketään.
naiivia! Täältä on ne kouluttamattomille ja taitamattomille sopivat pienen perehdyttämisen duunit likimain poistuneet. Kiitos korkean veroasteen, btw.
Kampaaja tai hammaslääkäri, kielenkääntäjä tai optikko. Haluan ostaa palveluni ammattilaiselta.
joku pärjäis, vaan siitä, että verotus on epäreilu.
On se nyt oikeesti sikaa että yli puolet palkasta menee veroihin - ja sitten vielä kaikki progressiot siihen päälle. Ja vielä pitäis hävetä sitä, että on pärjännyt työelämässä ja että tekee duunia reikä päässä aamusta iltaan...
Kateuspuolue on täällä kyllä hyvin edustettuna. Hyi!
Meidän päättäjän ovat tehneet työllistämisestäkin niin kallista, että siksi työpaikat siirtyvät muualle. Jutta Urpilaisen johdolla kuvitellaan, että verotuksen kiristäminen on se keino, jolla saadaan valtion kassaan lisää rahaa, mutta näin ei ole. Yrityksiäkin verotetaan lisää, jolloin Suomessa ei kannata enää pitää työpaikkoja. Sun ehdotuksesi on niin lapsellinen, että huh huh! Ja mitä kaikkia töitä kuvittelisit voivasi tehdä pienellä perhedytyksellä? Kerro ihmeessä! Lääkärin, opettajan, sähkömiehen...?
pysty tarjoamaan "parempaa elintasoa" kuin toimeentulotuella elävä??
mulle on ainakin välillä käsittämätöntä, että vaikka tienaan yli kuusi tonnia kuussa bruttona, en pysty tarjoamaan lapsilleni olennaisesti parempaa elintasoa kuin mitä toimeentulotuella saa (ainakin ne jotka osaavat hyvin lypsää tarveharkintaisia etuuksia etenkin lapsille).
Ajattelisin, että meille, jotka maksamme paljon veroja, pitäisi silti itsellekin jäädä jotain ekstraa.
Hyvin sanottu! Kylla ihmisella pitaisi olla mahdollisuus pystya parantamaan omaa ja jalkelaisensa elintasoa omalla tyollaan. Miksi muuten edes tehda paljon toita ja ottaa se aika pois perheen yhteisesta ajasta, jos silla ei loppujen lopuksi edes mahdollista korkeampaa elintasoa ja muita lisamukavuuksia?!?
Jos oikeasti ansaitse "yli kuusitonnia bruttona kuussa", aivan varmasti pystyt tarjoamaan lapsillesi paremman elintason kuin toimeentulotuella elävä.
Minä ansaitsen bruttona kuussa 3600 euroa, käteen jää 2400 euroa. Ja aivan varmasti "tarjoan" paremman elintason kuin toimeentulotuella elävä.
Mistä ihmeestä tämä uskomaton ajatus, että "toimeentulotukea voi lypsää", kumpuaa? Oikeastihan toimeentulotuki on harkinnan varaista, sitä ei todellakaan saa kaikkeen ja ihan oikeasti pitkään toimeentulotuella elävästä perheestä loppuvat taloudelliset rahkeet ennen pitkää.
Hienoahan se lähinnä on, että myös toimeentulotuella elävän perheen lapsi saa silmälasit. Aika karmivaa olisi, jos ei saisi. (Silmälasit oli tuolla jossain aiempana ketjussa esimerkkinä tästä "kauheasta" sossuhyysäämisestä.)
Samoin on hienoa, että myös toimeentulotukea tarvitsevan perheen lapsi voi harrastaa.
Sullahan jää pakostikin tuosta "yli kuudesta tonnista"si käteen sellaiset reilu kolme tonnia kuussa. Mihin ihmeeseen sen kaiken tuhlaat, jos siitä ei ns. jää mitään ekstraa lapsillesi????
Eli käteen jää 3000 ja nytkin on veroprosentti liian pieni koska mätkyjä tuli.Joten nuo laskut mitä tuossa yllä luettelin tekevät minulla 1880e kuukaudessa ja siinä ei ole lasketu tuota harrastusta. Eli 1100 euroa jää kuukaudessa ruokaan ja laskuihin ja huomautetaan nyt että minun lapselleni sossu ei maksa silmälaseja, luistimia, suksia, ei pesukoneita yms. vaan joudun ne osamaksulla tilaamaan hobbyhallista joten laskupino vaan kasvaa.
Kuitenkin minä teen töitä päivästä toiseen ja naapuri saa kaiken tämän ja enemmänkin ilmaiseksi! Ja ei tarvitse edes miettiä sitä jos tulee kipeeksi että mistä rahat lääkkeisiin ja kuinka paljon palkka laskee kun sairastaa.
Että semmosta!
Kyse ei näissä kirjoituksissa ole todellakaan ollut rahasta ruikutus vaan siitä, että Suomessa ei työnteko ja uranluonti ole kannattavaa; ihmisten kunnianhimo ja itsensä kehittäminen tapetaan.
Tämä ilmiö ei ole uusi mutta nyt siitä aletaan puhua.
Reagointi "tähän ilmiöön" on kyllä uusi. Oma asenteesi kumpuaa selkeästi isäsi esimerkistä, siitä mistä 90-luvulta kerroit. )"Isäni teki samanlaisia päätöksiä jo 90-luvun alussa; kieltäytyi luennointikeikoista viikonloppuisin (veroaste 60 %) ja halusi viranalennuksen, koska palkkatulon veroprosentti oli liki 50 %.")
Mäkin muistan lapsuudestani 80-luvulta yhden kerran, kun isäni nauroi äidilleni jotain palkanlisäänsä, josta verottaja oli vetänyt ihan hurjia prosenttisummia. Vaan eipä isäni siltikään "opettanut" lapsilleen, ettei kannata tehdä töitä, jos veroprosentti on liki 50 %. Se kun oli ollut progressiivisen verotuksen lopputulema palkkatuloa nauttiville korkeampipalkkkaisille ihmisille jo aikansa.
Mä en suoraan sanottuna ymmärrä niitä ihmisiä, jotka ns luovat uraa vain ja ainostaan rahankiilto silmissään. Tai niitä, joiden "itsensä kehittäminen" on kiinni veroprosentista ja käteen jäävästä rahasummasta. Ihan oikeasti, sitäkö itsensä kehittämiseen tarvitaan?
Mun omat tuloni ovat keskivertomallia (eli vajaa 50 t per vuosi), mutta aiemmat sukupolvet (lue: isä + isoisät) olivat hyvätuloisia. Eli suomeksi saivat reippaan isoa palkkaa. Eivät tietty rikastuneet, koska saivat "vaan" sitä palkkatuloa (ja jotain osakkeita tms. kannustimina, mutta elelivät ihan mukavasti. Mä olen tästä syystä _ihan koko ajan_ tiennyt, että keskiluokassa elää ihan normaalisti, muttei pääse ökystelemään.
Samoin perheemme toinen jäsen maksaa omista tuloistaan vuositasolla kutakuinkin saman verran kuin mitä minä ansaitsen bruttona. Elämä on.
Mä maksan ihan mielelläni veroja. Koska niiden ansiosta Suomessa ei tarvitse varakkaampien elää piikkilanka-aitojen ja vartioiden takana ja oma sosiaalinen omatuntoni (vaikka ihan kokoomuslaisesta suvusta olenkin) perustuu siihem, että kaikille taataa esim. koulutus ja terveydenhoito.
On aika naiivia ajatella, että järjestäen uralla eteneminen tarkoittaisi itsensä kehittämistä ja sen mahdollisuuksia.
Usein se tarkoittaa lisää vastuuta, pidempiä päiviä, vähemmän aikaa perheen kanssa... ja jos vielä käy niin, että käytännössä siitä ei tule saamaan mitään rahallista korvausta, niin tyhmähän ihminen on, jos siihen kelkkaan lähtee.
Naivisti tosiaan oletan, että ihminen, joka hakee urallaan lisää vastuuta jne kokee sen mielekkäästi. Toki joo pidempiä päiviä, ehkä, ehkä vähemmän aikaa perheen kanssa, joo. Oma valinta, kuitenkin.
Lisäksi jos ja kun palkka nousee, niin progressiivisesta verotuksesta huolimatta rahaa jää käteen enemmän. Usein myös sillä lisää vastuuta ihmisellä on lisää esim. bonuksia tai muita insentiivejä.
Ihan vaan taustana tähän kerron, että mun toinen isoisäni oli johtoporrasta myös sinunkin nimeltä tuntemassasi suomalaisessa yrityksessä. Samoin isälläni oli alaisia tuhansittain. Joten olen ihan vierestä seurannut kahden uralleen omistautuneen ja siitä erittäin suuresti nauttineen ihmisen työelämää.
t. 154, naivi idealisti ;-)
mitä kaikkia töitä kuvittelisit voivasi tehdä pienellä perhedytyksellä? Kerro ihmeessä! Lääkärin, opettajan, sähkömiehen...?
On paljon hommia joihin ei oikeasti tarvitse koulutusta ja onhan meillä ollut vaikka mitä valeammattilaisia toissä vuosia.
Joo, oli kärjistettyä, mutta onhan tuolla kortisto täynnä työttömiä, kyllä sieltä löytyy sinunkin hommaasi työn jakaja
Kampaaja tai hammaslääkäri, kielenkääntäjä tai optikko. Haluan ostaa palveluni ammattilaiselta.
Kaikille ei ole niin nuukaa ja hiuksia osaa vähintään puolet kansasta leikata, eri maiden kieliä ihmiset osaa ilman kielenkääntäjän koulutustakin (esim. minä osaan 5 eri kieltä ja käytän töissä koko ajan englantia ja saksaa) ja monia muitakin ammatteja on, kun ihmiset saisvat niitä vaan vapaasti harjoittaa. Jopa valelääkärin ammattia vuosikausia.
No siinä esimerkissä oli normielämään kuuluva kerrostalokolmio
Paapotaan?
Voitko kertoa missä kohtaa? Lapsi ei saanut opiskeliasuntoa vaan maksaa yksiöstään vapaiden markkinoiden hinnan 350e kuukaudessa (halpa!!), me maksamme muita kulujansa tuosta vielä 150e kuukaudessa (ruoka ja bussi), muut kulut lapsi maksaa työllään vaikka pakko ei olisi, me kun olemme elatusvelvollisia. Tietysti voisimme muuttaa tuonne opiskelupaikkakunnalle ja olla itse sen jälkeen työttömiä. Ei valiteta, mutta monelle tulee yllätyksenä, että ei valtio aina maksa sitä opiskelijaelämää.
Kävin verottajan sivuilla laskurilla laskemassa kuinka paljon minun pitäisi tienata että veroja menisi yli puolet. Ja tulos oli että vuositulot pitäisi olla 270 000 euroa niin veroprosenttini olisi 50, 25%. Ja tässä oli jo mukana eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut.
Oikeasti palkkani on vain 60000 euroa vuodessa ja veroposenttini 34, 75%.
Eli tulojen pitäisi yli nelinkertaistua ennenkuin veroja menisi yli puolet. Kyllä mulle kelpaisi vaikka sen jälkeen veroja menisi puolet tuloista. Käteenkin jäisi paljon enemmän.
Haha jotenki käy sääliiks tommoset rikkaat joka jaksaa kitistä kymppitonnin tuloista! Täällä tienaan alle kaks tonnia kuussa josta käteen jää vuokran ja verotuksen jälkeen n.800e. Joo ja teen 12-päiviä. En kitise.Varmaan syytä olis :D Ei ne tulot vaan pienet menot..
Niinhän sillä elääkin. Huomattavasti paremmin
On aika naiivia ajatella, että järjestäen uralla eteneminen tarkoittaisi itsensä kehittämistä ja sen mahdollisuuksia.
Usein se tarkoittaa lisää vastuuta, pidempiä päiviä, vähemmän aikaa perheen kanssa... ja jos vielä käy niin, että käytännössä siitä ei tule saamaan mitään rahallista korvausta, niin tyhmähän ihminen on, jos siihen kelkkaan lähtee.