Mikä tämä buumi on, että älyttömästi tienaavat ovat alkaneet ruikuttaa, etteivät pärjää?
Koko ajan ilmestyy näitä haastatteluita ja artikkeleita perheistä, joissa nettotulot vähintään kymppitonnin kieppeillä, eikä tulla toimeen tai jos tullaan ninn ei saada luksusta?
Yhtäkkiä tyhjästä kaikki rikkaat ruikuttaa nyt tätä?
Mitä tällä ajetaan takaa? En jaksa uskoa, että on sattuma. Aiotaanko tämän marinan päätteeksi rikkaiden verotusta keventää vai mihin tähdätään?
En jaksa enää lukea näitä uikutuksia, kun ei ssda tehtyää matkoja business-luokassa, ketä kiinnostaa?
Kommentit (203)
- mitä tukia saat yhteiskunnalta, oletko laskenut kaikki ne + elarit tuohon tulosummaasi?
- mitä maksat asumisestasi, entä työmatkoista?
- mitä maksat päivähoidosta?
lapsilisät ja yh-korotuksen siihen. Elarit olen laskenut tuohon mukaan, ja tarkoitin siis nettotuloja tuossa.. kuukaudessa siis rahaa tulee yhteensä se 2700. Asumiseen menee keskimäärin noin tonni per kuukausi, päivähoitomaksuja ei mene enää kun lapset ovat kouluiässä. Työmatkoihin menee se mikä menee, mutta verotus kompensoi sen minkä kompensoi. Mulla ei ole mitään katumaasturia autona, joka vie sen kakskyt litraa pelkästä startista.
Jos en yhtään ajattelisi asioita ja tekisi minkäänlaisia valintoja, niin varmasti meidänkin elintaso olisi sitten sosiaalituen varassa elävien tasolla. Mutta mä en kaipaa ökyautoja, jotka kuluttavat hirveästi, mä en kaipaa uutta kaksisataa neliöistä lukaalia pk-seudulta, mä en kaipaa ulkomaan matkoja montaa kertaa vuodessa jne. Meidän perheen elintaso ja onnellisuus määräytyy muista seikoista kuin ulkoisista kulisseista. Velkaa en ota, vaan pistän säästöön ja säästöistä otetaan sitten aina jos tulee tarvetta suuremmalle summalle.
Tunnen tällaisia ihmisiä paljonkin.
jotka ovat tottuneet jo lapsuudessaan saamaan ihan kaiken, ovat kolmekymppisiä perheenäitejä ja -isiä.
He eivät ymmärrä, että olisi pitänyt mennä "tyvestä puuhun", koska ovat saaneet vanhemmiltaan kaiken tekemättä mitään.
Me hiukan vanhemmat olemme tottuneet siihen, että ensin elellään vähän vaatimattomammin esim. opiskeluaikana ja sitten myöhemmin on ehkä varaa enemmän.
Raha ei riitä, vaikka sitä olisi aivan tolkuttomasti, jos asenteessa on vikaa!
elarit eivät ole yhteiskunnan tuki, paitsi jos lapsen etävanhempi ei elareita maksa.
yh-äiti maksaa suhteessa enemmän päivähoitomaksuja, sillä tulorajat kovemmille maksuille ovat alhaisempia perheessä, jossa on vain yksi huoltaja. Päivähoitomaksurajoihin kun vaikuttaa perheen koko.
Joukkoliikenne, autoilu, ym. on yh-äidille yhtä kallista kuin muillekin.
Vaan sanoin, että mitkä ovat hänen kokonaistulonsa, mukaanlaskien yk:n tuet SEKÄ elarit - elarit kun toden totta ovat hänen käytössään olevaa fyffeä, eikä mitään ilmassa leijuvia, abstrakteja numeroita.
Kysyin myös päivähoitomaksuja, en olettanut vaan kysyin. Älä sinäkään olettele siellä mitään.
-32/30-
trendinä jostain sieltä Lipposen ajoilta lähtien Suomessa on ollut verotuksen keventäminen.
Sitäpaitsi kummasti niihin johtotehtäviin on aina tunkua, vaikka verotuksen piti tappaa kaikki kunnianhimo ja eteenpäin pyrkiminen...
Autoilusta on taas keksitty lisää verotettavaa jne. Alkaa oikeasti riittämään.
- mitä tukia saat yhteiskunnalta, oletko laskenut kaikki ne + elarit tuohon tulosummaasi? - mitä maksat asumisestasi, entä työmatkoista? - mitä maksat päivähoidosta?
lapsilisät ja yh-korotuksen siihen. Elarit olen laskenut tuohon mukaan, ja tarkoitin siis nettotuloja tuossa.. kuukaudessa siis rahaa tulee yhteensä se 2700. Asumiseen menee keskimäärin noin tonni per kuukausi, päivähoitomaksuja ei mene enää kun lapset ovat kouluiässä. Työmatkoihin menee se mikä menee, mutta verotus kompensoi sen minkä kompensoi. Mulla ei ole mitään katumaasturia autona, joka vie sen kakskyt litraa pelkästä startista. Jos en yhtään ajattelisi asioita ja tekisi minkäänlaisia valintoja, niin varmasti meidänkin elintaso olisi sitten sosiaalituen varassa elävien tasolla. Mutta mä en kaipaa ökyautoja, jotka kuluttavat hirveästi, mä en kaipaa uutta kaksisataa neliöistä lukaalia pk-seudulta, mä en kaipaa ulkomaan matkoja montaa kertaa vuodessa jne. Meidän perheen elintaso ja onnellisuus määräytyy muista seikoista kuin ulkoisista kulisseista. Velkaa en ota, vaan pistän säästöön ja säästöistä otetaan sitten aina jos tulee tarvetta suuremmalle summalle.
se on vähän eri asia kuin nettotulot. Minulla vähän vajaan viiden tonnin bruttopalkasta jää käteen suunnilleen sama kuin sinulla. Ja sehän on ihan hyvä palkka.
ohis
Aika monet, kuten mieheni on omalla työllään saavuttanut sen aseman ja palkan mikä hänellä nyt on. Ei ole perintojä tai vanhaa rahaa, vain kovaa työtä. Hänellä menee palkastaan 52% veroa. Onko se kohtuullista? Mielestäni ei! Samaan aikaan Suomessa on paljon niitä, joita ei huvita mennä töihin. Tämän maan päättäjät ja suuri osa kansastakin on sitä mieltä, että kaikilla pitäisi olla saman verran rahaa käytössä, että kukaan ei saisi olla rikkaampi kuin muut. Mutta unohtuu se tosiasia, että kaikki eivät voi olla samalla viivalla. Kouluttautumattoman, työtävieroksuvan lähiöruusun ei kuulukaan saada yhtä paljon rahaa käyttöönsä kuin vaikkapa lääkärin tai juristin. Syy, miksi Suomi eriarvoistuu on tämä epäreilu verotus. Ne,kuten esim. minä ja mieheni, joilla on mitenkään mahdollisuus, alkavat huolehtia vain itsestään ja siitä, että oma omaisuus on turvassa, että meillä on asiat hyvin ja teemme kaikki mahdolliset omaisuusjärejstelyt, jotta verottaja veisi mahdollisimman vähän. Säästämme lapsille, turvaamme eläkepäiviämme jne. koska tämän yhteiskunnan tarkoitus näyttää olevan viedä kaikki mikä suinkin irti saadaan. Jos verotusta kevennettäisiin, ihmiset käyttäisivät enemmän rahaa palveluihin jne.
- mitä tukia saat yhteiskunnalta, oletko laskenut kaikki ne + elarit tuohon tulosummaasi?
- mitä maksat päivähoidosta?lapsilisät ja yh-korotuksen siihen. Elarit olen laskenut tuohon mukaan, ja tarkoitin siis nettotuloja tuossa.. kuukaudessa siis rahaa tulee yhteensä se 2700. Asumiseen menee keskimäärin noin tonni per kuukausi, päivähoitomaksuja ei mene enää kun lapset ovat kouluiässä. Työmatkoihin menee se mikä menee, mutta verotus kompensoi sen minkä kompensoi. Mulla ei ole mitään katumaasturia autona, joka vie sen kakskyt litraa pelkästä startista.
Jos en yhtään ajattelisi asioita ja tekisi minkäänlaisia valintoja, niin varmasti meidänkin elintaso olisi sitten sosiaalituen varassa elävien tasolla. Mutta mä en kaipaa ökyautoja, jotka kuluttavat hirveästi, mä en kaipaa uutta kaksisataa neliöistä lukaalia pk-seudulta, mä en kaipaa ulkomaan matkoja montaa kertaa vuodessa jne. Meidän perheen elintaso ja onnellisuus määräytyy muista seikoista kuin ulkoisista kulisseista. Velkaa en ota, vaan pistän säästöön ja säästöistä otetaan sitten aina jos tulee tarvetta suuremmalle summalle.
Kuudesta tonnista jää käteen 3678 euroa, palkansaajien tuloverolaskurin mukaan veroaste on 38,7.
http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantu…
Jos - kuten monella ainakin pk-seudulla asumaan joutuvalla - on parinkin sadan tonnin asuntolaina niskassa (perheasunnot maksavat tällä 200-400 tuhatta, ja en edes puhu mistään omakotitalosta tuolla hinnalla, vaan ihan kerrostalokolmiosta tai neliöstä!), siitä maksetaan pankille 20 vuoden pitkällä laina-ajallakin tonni kuussa. Päälle vielä yhtiövastike, vesimaksu jne. pyöreästi 500 euroa kuussa = asumiskulut 1500.
Käteen jää siis siinä vaiheessa 2200 euroa.
Jos tuolla kuuden tonnin kk-tuloisella on päivähoidossa lapsia, käteen jää alle kaksi tonnia. Autolaina, bensat ja parkkimaksut tai julkisen liikenteen kk-kulut -> rahaa jäljellä noin 1700-1800 euroa.
Ruokaan menee helposti 700-800 euroa, jäljellä tonni.
Siitä puhelinmaksut, sähkö, vakuutukset, tv-maksu, lehtitilaus, jonkun lapsen ip-kerho -> kädessä on hurvitteluun about kuusi sataa euroa.
Siitä perustason vaatetus, lääkkeet ja lääkärikulut, mahdollisesti yksi harrastus per lapsi .... ja kappas kepsausta ihan on kuule tili tasattu. Ilman sen kummempaa luksusta tai tuhlaustakin.
-32/30-
mutta en ymmärrä, miksi pääomatulovero ei ole samalla tavalla progressiivinen kuin ansiotulovero.. Vähän siis epäreilun tuntuista. (kellään mitään näkemystä, miksi noita tuloja verotetaan eri tavalla?)
"Buumi" johtuu siitä, että lehdet saavat noista hyviä otsikoita ja keskustelupalstat täytettä.
Syy, miksi hyvätuloiset "valittavat" on se, että näillä tapauksilla rahat varmaan menevät elämiseen. Mutta se taas johtuu vanhan viisauden unohtamisesta eli rikkaaksi ei tee ne suuret tulot vaan pienet menot. Jos asuu Espoossa velkaisessa isossa talossa, omistaa pari autoa, kesämökin ja matkustaa muutaman kerran vuodessa ulkomaille, niin kyllä siinä saa isotkin tulot menemään.
Aikaisemmin tossa joku valitti, ettei voi tarjota lapsillee 6ke tuloilla parempaa elintasoa kuin toimeentulotuella elävä: älä puhu puppua! Kokeile elää sillä tonnilla kuussa ja kerro miten menee.
Ja vielä veroista. Paljon ansaitsevat maksavat enemmän veroja sekä prosenteissa että euroissa. Mutta mitä enemmän ansaitset, sitä enemmän jää myös käteen. Suomessa on annettu hyvät keinot laskea todellista veroprosenttia, joten isotuloisten ei kannata kitistä pelkästä palkasta menevästä prosentistaan. Esimerkiksi kotitalousvähennys auttaa juuri suurituloisia, samoin erilaisista sijoituskohteista tai yritystuloista saatavat vähennykset. Väitän, että vain todella tyhmä suurituloinen maksaa lähellekään 50% tuloistaa veroa.
Meillä ei ole mitään vähennettävää, emme ole yrittäjiä vaan puhtaasti toisella töissä. Valitettavasti veroprosentti vaan on tuolloin lähes 50. Älä leimaa meitä tyhmiksi, olemme pikemminkin olosuhteiden 'uhreja'.
kuuden tonnin tuloilla (siihenkin päälle ne lapsilisät plus sitten miehen palkka tai elatusmaksut) EI pysty takaamaan lapsilleen PAREMPAA elintasoa kuin toimeentulotuella elävät.
Ja niin, korjasin myöskin että meidän perheen NETTOTULOT on sen 2700/e kuussa ja sillä rahamäärällä mä kykenen helposti takaamaan lapsilleni PAREMMAN elintason kuin jälleen ne toimeentulotukiasiakkaat.
(Jos ne asumiskulut on 1500e/kk, niin ihan tasan tarkkaan asuu paremmissa olosuhteissa kuin sossun asiakkaat. Ja jos ruokakulut on lähemmäs tonnia, niin kyllä silläkin summalla syödään paremmin kuin ne tukien varassa eläjät. Sossun asiakkailla harvemmin on uusia autoja saati autoa ollenkaan jne. Ilmeisesti sun kohdalla on vain kyse siitä, että oikeasti sulla ei ole mitään käsitystä siitä millaista elämä on jos elää ilman palkkatuloja.)
t. se yh
Kyse ei näissä kirjoituksissa ole todellakaan ollut rahasta ruikutus vaan siitä, että Suomessa ei työnteko ja uranluonti ole kannattavaa; ihmisten kunnianhimo ja itsensä kehittäminen tapetaan.
Ai ei ole muka rahasta kyse, jos kuitenkin on pakko ulkomaille muuttaa siksi, ett täällä ei saa enempää palkkaa, vaikka nykyiselläkin pärjää?
Ei pitäisi kunnianhimo ja itsensä kehittäminen olla siitä kiinni paljonko rahaa tilille tulee.
- mitä maksat päivähoidosta?lapsilisät ja yh-korotuksen siihen. Elarit olen laskenut tuohon mukaan, ja tarkoitin siis nettotuloja tuossa.. kuukaudessa siis rahaa tulee yhteensä se 2700. Asumiseen menee keskimäärin noin tonni per kuukausi, päivähoitomaksuja ei mene enää kun lapset ovat kouluiässä. Työmatkoihin menee se mikä menee, mutta verotus kompensoi sen minkä kompensoi. Mulla ei ole mitään katumaasturia autona, joka vie sen kakskyt litraa pelkästä startista.
Kuudesta tonnista jää käteen 3678 euroa, palkansaajien tuloverolaskurin mukaan veroaste on 38,7.<a href="http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantu…" alt="http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantu…">http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantu…;
Jos - kuten monella ainakin pk-seudulla asumaan joutuvalla - on parinkin sadan tonnin asuntolaina niskassa (perheasunnot maksavat tällä 200-400 tuhatta, ja en edes puhu mistään omakotitalosta tuolla hinnalla, vaan ihan kerrostalokolmiosta tai neliöstä!), siitä maksetaan pankille 20 vuoden pitkällä laina-ajallakin tonni kuussa. Päälle vielä yhtiövastike, vesimaksu jne. pyöreästi 500 euroa kuussa = asumiskulut 1500.
Käteen jää siis siinä vaiheessa 2200 euroa.
Jos tuolla kuuden tonnin kk-tuloisella on päivähoidossa lapsia, käteen jää alle kaksi tonnia. Autolaina, bensat ja parkkimaksut tai julkisen liikenteen kk-kulut -> rahaa jäljellä noin 1700-1800 euroa.
Ruokaan menee helposti 700-800 euroa, jäljellä tonni.
Siitä puhelinmaksut, sähkö, vakuutukset, tv-maksu, lehtitilaus, jonkun lapsen ip-kerho -> kädessä on hurvitteluun about kuusi sataa euroa.
Siitä perustason vaatetus, lääkkeet ja lääkärikulut, mahdollisesti yksi harrastus per lapsi .... ja kappas kepsausta ihan on kuule tili tasattu. Ilman sen kummempaa luksusta tai tuhlaustakin.
-32/30-
Älkää sitten vielä marmattako siellä, että mitäs asutte siellä. Esimerkiksi Tampereella eläminen on juurikin näin kallista. Mielesätni pääkaupunkiseutu vielä tostakin kalliimpaa.
Mitä muuta vielä tarvitset? Mistä mukamas jäät paitsi? On asunto, autot, puhelimet, tv:t, lehtiä jne.
Elämästäsi ei pitäisi puuutua mitään.
Hänellä menee palkastaan 52% veroa. Onko se kohtuullista? Mielestäni ei!
"Suomen ylin veroprosentti on Eurostatin mukaan 49 prosenttia."
http://www.hs.fi/talous/EU-maiden+verotus+kiristynyt+huomattavasti/a130…
Suomessa on ihan kivaa olla hyväosainen ja kurjaa olla vähäosainen. En ymmärrä yhtään tätä työttömien ja tukien varassa elävien kadehtimista. Se ei todellakaan ole mitään juhlaa.
että minä käyn töissä n.30h/vko (osa-aikatyö koska enempää tunteja ei ole antaa ja muuta työtä en ole onnistunut löytämään) ja saan käteen nettona n.1000€. En saa asumistukea tmv. tukia, KAIKEN maksen itse (asumisen, elämisen, bussikortin jne.)
Samaan aikaan kaveri joka muka kolmen lapsen yh (asuu miehensä kanssa yhdessä, miehen kirjat kaverilla) nostaa jo pelkkää asumistukea melkein tuon tonnin kuussa...! Ja päälle kaikki muut tuet kelalata (yh-korotus lapsilisiin) sekä sossusta saamansa tuet (maksavat mm. lääkkeet ym. maksetaan mm. bussikortti jolla saa vietyä yhden lapsista puheterapiaan kerran viikossa jne.)
Minusta tuo on väärin.
vaan ottaa päähän elättää niitä työtävieroksuvia, jotka saavat tukia yhtä paljon, jopa enemmän kuin joku matalapalkka-alalla työskentelevä.Mielestäni tukien ei pitäisi koskaan olla enemmän kuin matalinkaan palkka.
Ehkä olen vain sitä sukupolvea sitten, etten käsitä miksi rikas ruikuttaa ettei saa olla ökyrikas?
Samaa ihmettelen minä. Mutta kun mikään ei riitä joillekin :/
ei saa oikeastaan kukaan joka käy töissä.