Mikä tämä buumi on, että älyttömästi tienaavat ovat alkaneet ruikuttaa, etteivät pärjää?
Koko ajan ilmestyy näitä haastatteluita ja artikkeleita perheistä, joissa nettotulot vähintään kymppitonnin kieppeillä, eikä tulla toimeen tai jos tullaan ninn ei saada luksusta?
Yhtäkkiä tyhjästä kaikki rikkaat ruikuttaa nyt tätä?
Mitä tällä ajetaan takaa? En jaksa uskoa, että on sattuma. Aiotaanko tämän marinan päätteeksi rikkaiden verotusta keventää vai mihin tähdätään?
En jaksa enää lukea näitä uikutuksia, kun ei ssda tehtyää matkoja business-luokassa, ketä kiinnostaa?
Kommentit (203)
ap on itse 45 v, enkä käsitä miten näiden esimerkkiperheiden tuloilla ei jää mitään säästöön?
KAteellinen en ole, minulla on ihan ok tilanne ja olen kiitollinen, että pärjään pienillä tuloillani hyvin.
Olen tottunut siihen, ettei velaksi osteta, aina pannaan sivuun pahan päivän varalle jne. Näin kun olen toiminut minulla on rahaa tilillä useiden ulkomaanmatkojen verran, mutta en niitä siihen käytä - säästään tiettyyn tarkoitukseen.
Siitä olen samaa mieltä, että Suomessa voisi olla perheverotus eli ei rangaistaisi perheitä joissa yhdellä isot tulot. Ja tätä mieltä olen siitä huolimatta, että olen itse yh.
Ehkä olen vain sitä sukupolvea sitten, etten käsitä miksi rikas ruikuttaa ettei saa olla ökyrikas?
jotka ovat tottuneet jo lapsuudessaan saamaan ihan kaiken, ovat kolmekymppisiä perheenäitejä ja -isiä.
He eivät ymmärrä, että olisi pitänyt mennä "tyvestä puuhun", koska ovat saaneet vanhemmiltaan kaiken tekemättä mitään.
Me hiukan vanhemmat olemme tottuneet siihen, että ensin elellään vähän vaatimattomammin esim. opiskeluaikana ja sitten myöhemmin on ehkä varaa enemmän.
Raha ei riitä, vaikka sitä olisi aivan tolkuttomasti, jos asenteessa on vikaa!
tosiTVsossutapauksen leveän elämän maksaa perhe, jossa kaksi työssäkäyvää antaa verottajalle kuukausittain enemmän rahaa kuin heille itselleen jää käyttöön, kun asumis- ja työmatkakulut on maksettu.
"Buumi" johtuu siitä, että lehdet saavat noista hyviä otsikoita ja keskustelupalstat täytettä.
Syy, miksi hyvätuloiset "valittavat" on se, että näillä tapauksilla rahat varmaan menevät elämiseen. Mutta se taas johtuu vanhan viisauden unohtamisesta eli rikkaaksi ei tee ne suuret tulot vaan pienet menot. Jos asuu Espoossa velkaisessa isossa talossa, omistaa pari autoa, kesämökin ja matkustaa muutaman kerran vuodessa ulkomaille, niin kyllä siinä saa isotkin tulot menemään.
Aikaisemmin tossa joku valitti, ettei voi tarjota lapsillee 6ke tuloilla parempaa elintasoa kuin toimeentulotuella elävä: älä puhu puppua! Kokeile elää sillä tonnilla kuussa ja kerro miten menee.
Ja vielä veroista. Paljon ansaitsevat maksavat enemmän veroja sekä prosenteissa että euroissa. Mutta mitä enemmän ansaitset, sitä enemmän jää myös käteen. Suomessa on annettu hyvät keinot laskea todellista veroprosenttia, joten isotuloisten ei kannata kitistä pelkästä palkasta menevästä prosentistaan. Esimerkiksi kotitalousvähennys auttaa juuri suurituloisia, samoin erilaisista sijoituskohteista tai yritystuloista saatavat vähennykset. Väitän, että vain todella tyhmä suurituloinen maksaa lähellekään 50% tuloistaa veroa.
nettotulot olivat 9100euro/kk mies puhui nimenomaan verotuksen aiheuttamista päätöksistä eli ei esim oteta ylennyksiä vastaan, koska verottaja (=yhteiskunta) vie palkakorotuksesta yli puolet.
tosiTVsossutapauksen leveän elämän maksaa perhe, jossa kaksi työssäkäyvää antaa verottajalle kuukausittain enemmän rahaa kuin heille itselleen jää käyttöön, kun asumis- ja työmatkakulut on maksettu.
On hyvä vähän muistutella, että joku oikea ihminen työllään tienaa jokaisen tukieuron.
verotusasiat ja se, millä summalla voi tulla kohtuullisesti toimeen. Vastauksena ap:lle, luulisin, että tässä on kyse yhdenlaisesta suhteellisesta kurjuuden kokemuksesta, siihen ,että vertaa elintasoaan superrikkaisiin eikä tavallisiin tallaajiin. Ainahan jostain löytyy joku paremmin toimeentuleva, jota vasten voi peilata omaa "huonoa" asemaansa, jos päättää asennoitua siten.
10 puhuu potaskaa Näytä minulle hyvätuloinen, joka haluaa verotuksen takia pienemmän liksan. Mitä enemmän palkkaa, sitä paremmin rahaa jää käteen.
En tiedä ketään, joka ei haluaisi enemmän palkkaa. Rikkaat sitä paitsi pystyvät usein ihan laillisesti kiertämään veroja erilaisten järjestelyiden avulla, jotka ovat tavalliselle palkansaajalle mahdottomuus.
Kymppitonnin kuussa palkansaaja ei ole rikas eikä hänellä ole firmaa, jota kautta pyörittää tuloja.
Ylläpidetään kallista elämäntapaa, suhteellisuudentaju kadonnut.
Meiän perheessä minulla bruttotulot 2100e, miehellä noin 2500e. Hyvin pärjätään! :) Asutaan pienessä kaupungissa omakotitalossa, remontoidaan, harrastetaan, syödään hyvin, välillä reissataan, ollaan onnellisia. :)
En koe että mistään joudutaan tinkimään, tosiaankaan! Meillä on kaikki mitä tarvitaan ja pärjätään vallan mainiosti. :)
Jos on kymppitonnin palkka ja kuusihenkinen perhe, on saanut
a) hyvän koulutuksen
b) hyvän työpaikan
c) hyvän terveyden (ei kummoisia mielenterveysongelmia tai fyysisiä sairauksia)
d) jos lapsia elätettävänä ei kärsi lapsettomuudestakaan, ja on perhe -> ei kärsi yksinäisyydestäkään
jne
jne
Kysymys on sitä miltä kantilta katsoo. Minusta tuossa on paljon kiittämistä, mutta jos vertailee itseänsä rikkaampiin niin näkee vain puutteet. Eikö ssitä sanotakin, että vertailu niihin joilla on paremmin on lyhin tie helvettiin?
verotusasiat ja se, millä summalla voi tulla kohtuullisesti toimeen. Vastauksena ap:lle, luulisin, että tässä on kyse yhdenlaisesta suhteellisesta kurjuuden kokemuksesta, siihen ,että vertaa elintasoaan superrikkaisiin eikä tavallisiin tallaajiin. Ainahan jostain löytyy joku paremmin toimeentuleva, jota vasten voi peilata omaa "huonoa" asemaansa, jos päättää asennoitua siten.
minkä tunnistaa kun näppäilen niin nopeasti , että tulee koko ajan lyöntivirheitä :)
Koko ajan ilmestyy näitä haastatteluita ja artikkeleita perheistä, joissa nettotulot vähintään kymppitonnin kieppeillä, eikä tulla toimeen tai jos tullaan ninn ei saada luksusta? Yhtäkkiä tyhjästä kaikki rikkaat ruikuttaa nyt tätä? Mitä tällä ajetaan takaa? En jaksa uskoa, että on sattuma. Aiotaanko tämän marinan päätteeksi rikkaiden verotusta keventää vai mihin tähdätään? En jaksa enää lukea näitä uikutuksia, kun ei ssda tehtyää matkoja business-luokassa, ketä kiinnostaa?
haluavat vain lisää ja lisää
Tässä käy niin että ne ketkä voivat, tekevät koko ajan järjestelyjä. Se on pian byebye. Siinä lähtee työpaikat taas muualle, koska Suomessa kustannukset ja verot vaan nousevat. Mitä tänne jää? Millä se kaikki kustannetaan? Nostetaan veroja?
Suomalainen tuloverotus on eurooppalaista keskitasoa, pääomaverotus alhaista tasoa.
Mutta sinänsä se kyllä ON niin, että keskituloiset ovat monessa mielessä väliinputoajia. Eli joku 3-5 tuhatta euroa bruttona ansaitseva ei saa yhtikäs mitään tukia, eikä kunnan vuokra-asuntoakaan - on pakotettu ottamaan ison asuntolainan ja maksamaan kaikesta (mm. päivähoito) korkeimman taksan mukaan.
Kun taas pienituloinen maksaa vähän veroa, saa asumistukea ja huokean vuokra-asunnon, ilmaisen päivähoidon jne.
Elämiseen käytettävät varat voivat yllättäen olla samat, keskituloisella jopa pienemmät.
Tietysti isot tulot - siis tosiaan yli kymmenen tonnin NETTOtulot ovat jo vähän eri juttu. Puhun siis keskituloisista, en isotuloisista.
Tätä on monen pienituloisenh silti vaikea ymmärtää, että se palkkaliuskan bruttorivi ei kerro koko totuutta elämisen hulppeudesta.
mulle on ainakin välillä käsittämätöntä, että vaikka tienaan yli kuusi tonnia kuussa bruttona, en pysty tarjoamaan lapsilleni olennaisesti parempaa elintasoa kuin mitä toimeentulotuella saa (ainakin ne jotka osaavat hyvin lypsää tarveharkintaisia etuuksia etenkin lapsille).
Meidän perheen bruttotulot kuukaudessa on jotain 2700e, olen siis yh. Ja mä pystyn todellakin tarjoamaan omille lapsilleni olennaisesti paremman elintason kuin toimeentulotuella elävät. Olen siitä aivan varma. Me ei asuta missään levottomalla kerrostaloalueella, vaan rauhallisella omakotitaloalueella maaseudun rauhassa. Pystyn ostamaan lapsilleni uusia vaatteita, harrastusvälineitä, pelejä yms ekstraa. Ei meidän tarvitse venyttää senttiä ja miettiä miten saadaan ruuat ostettua ja pärjättyä taas loppukuu. Lasten ei tarvitse kulkea rikkinäisissä/liian pienissä/nuhjaantuneissa vaatteissa, on varaa lasten harrastuksiin yms joihin tt-tuella elävillä ei välttämättä ole. Sosiaalihuolto kun ei tue lasten harrastuksia kuin maks 100 eurolla/vuosi.
Että jos sun perheen tulot on tuplasti sen mitä meidän, niin en todellakaan käsitä mihin rahasi haaskaat. Sulla varmaan muutenkin vain yksi, maks kaksi lasta..
- mitä tukia saat yhteiskunnalta, oletko laskenut kaikki ne + elarit tuohon tulosummaasi?
- mitä maksat asumisestasi, entä työmatkoista?
- mitä maksat päivähoidosta?
että ihmiset eivät halua enää edetä uralla, koska verottaja vie palkankorotuksen. Kyse ei näissä kirjoituksissa ole todellakaan ollut rahasta ruikutus vaan siitä, että Suomessa ei työnteko ja uranluonti ole kannattavaa; ihmisten kunnianhimo ja itsensä kehittäminen tapetaan. Tämä ilmiö ei ole uusi mutta nyt siitä aletaan puhua. Isäni teki samanlaisia päätöksiä jo 90-luvun alussa; kieltäytyi luennointikeikoista viikonloppuisin (veroaste 60 %) ja halusi viranalennuksen, koska palkkatulon veroprosentti oli liki 50 %. Kuinka ollakaan nämä toimenpiteet suurensivat hänen nettotulojaan! Suomesta on ollut jo vuosia niin sanottu aivovuoto ulkomaille. Korkeasti koulutetut huippuosaaja pakenevat Suomesta juurikin tuon verotuksen takia. Tämä on ongelma, johon tullaan törmäämään ja kovaa vielä jonain päivänä. Suomella ei tule olemaan varaa enää ylläpitää tätä tolkuttoman kallista hyvinvointi yhteiskuntaa verovaroin. Se on asia, mikä jokaisen tulisi käsittää. Valtio ei saa rahaa taivaasta vaan verotuloista ja kun verotuloja ei ole riittävästi, on menoja pakko leikata, koska verojen nostaminen tulee aiheuttamaan koulutetun työväestön joko lähdön maasta tai tietyt työpaikat/virat jäävät täyttämättä, koska niihin ei kannata hakea progressiivisen verotuksen takia (lue nettotulot pienenevät).
tarvitse yli 10 000 euron palkkaa. Ei koskaan. Kukaan ei ansaitse sellaista palkkaa.
Eikä sillä ole uralla mitään tekemistä. Ihminen joka tienaa 10 000 euroa ei tee enempää töitä vaikka saisi 100 000 euroa kuussa.
Sitten kannattaa lähteä sinne missä on pienempi verotus. Tosin euroopassa veroja nostetaan aika mukavasti joka maassa. Jopa Yhdysvalloissa verotetaan enemmän nykyään. Siellä tosin elämä tulee paljon kalliimmaksi kuitenkin kun kaikki pitää itse maksaa. Koulutuksesta aina sairaanhoitoon.
Joten pitää mennä johonkin kehitysmaahan. Siellä ei veroteta.
Suomi ei tarvitse ahneita ihmisiä.
elarit eivät ole yhteiskunnan tuki, paitsi jos lapsen etävanhempi ei elareita maksa.
yh-äiti maksaa suhteessa enemmän päivähoitomaksuja, sillä tulorajat kovemmille maksuille ovat alhaisempia perheessä, jossa on vain yksi huoltaja. Päivähoitomaksurajoihin kun vaikuttaa perheen koko.
Joukkoliikenne, autoilu, ym. on yh-äidille yhtä kallista kuin muillekin.
Kun nimenomaan se oli niin, että nettotulot ovat kymppitonnin luokkaa ja sitten parutaan, ettei ole varaa siihen ja siihen. Ei varsinaisesti verotuksen epäoikeudenmukaisuudesta.