Vauvalla huomenna 3kk neuvola enkä osaa päättää annanko laittaa rokotukset vai en!
esikoiselle otettiin kaikki, eikä niistä mitään haittoja ole tullut, silloin kun ei osannut vielä mitään kyseenalaistaa.
Huomenna meillä on myös vyöhyketerapia ennen neuvolaa, kysäsen terapeutilta senkin mielipidettä kannattaako ne ottaa vai olla ottamatta
Kommentit (568)
miten se keskustelu oikein meni? Ei se tainnut mennä noin kuin sinun päässäsi... :-D Kuka sinua estää hakemasta tietoa? Onko todellakin niin, että et osaa etsiä itse, vaan pidät tätä nyt AINOANA tutkimuksena kyseisestä rokotteesta? Ei hyvää päivää... :-OOOOOOOJokaisessa rokotteessa on riskinsä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Jokainen rokote pitää kuitenkin punnita sen saajan kannalta, perheen terveyshistoria huomioon ottaen. Ei joku THL:n pamppu voi nojatuolistaan todeta, että joku rokote on kaikille turvallinen. Tai voihan se, ja on niin tehnytkin, mutta välillä on kyllä noiden lausuntojen kanssa menty metsään niin että helähtää.
Minut on ainakin yliopisto-opiskelijana koulittu krittiiseen tiedon etsintään, ei vaatimaan kaikkea valmiiksi pureksittuna. Oli siellä luennoilla niitäkin, joille luennoijan muistiinpanot olisi pitänyt toimittaa etukäteen, mutta myös niitä, jotka osasivat lennossa kirjoittaa ylös vain tarvitsemansa tiedot.
Siltikin, kertaakaan ei tullut vastaan ihmistä, joka olisi ollut näin täydellisen avuton etsimään tietoa. Mulla on sen verran järkeä, että en ole edes kokeillut pulun kanssa shakin pelaamista, mutta hyvä että jonkinlaista empiiristä tutkimusta harrastetaan siellä kotiympyröissäkin.
Heitänkin av-mammoille haasteen kehiin: etsikää niin monta tutkimusta MPR-rokotteen turvallisuudesta/haitoista kuin ehditte ja kasatkaa niitä keskusteluksi. Toiseen ketjuun mielellään. Abstrakteja ainakin on ilmaiseksi tarjolla. Sitten tässä on jotakin järkeäkin. Käykää myös sieltä rokotusinfon linkkilistoilta katsomassa, sieltä löytyy ainakin englanninkielisiä termejä jos niiden keksiminen tuottaa tuskaa.
Mulle on ihan sama rokotatteko lapsenne vaiko ette, omiani en ole enkä tule rokottamaan.
että mpr-rokote on vaarallinen. Ja sitten ei viitsi kertoa tutkimusta muille, vaan vaatii että keskustelukumppanin on se tietty tutkimus itse etsittävä netin syövereistä. Tai muuten on avuton jne. Ja tämä on sun mukaan ok ja yliopistossakin hyväksyttyä toimintaa?? Olet sä melkoinen epeli. Ja ihan tiedoksesi, yliopistomaailmassa ei todellakaan toimita noin. Kyllä siellä on kanttia esittää se lähde ihan itse, ei siellä vaan naureta ja sanota että etsi itse tai olet väärässä. Sellainen tutkija nauretaan aika pian pihalle koko yliopistosta, joka ei kykene väitteitään perustelemaan vaan huutelee vaan muille että kyllä mulla on tässä lähde ja todisteet, mutta saatte etsiä ne ihan itse. Moneltako tohtoriksi väitelleeltä puuttuu tutkimuksestaan lähdeluettelo ja sen tilalla lukee että etsikää itse lähteet, mua ei huvita sitä tehdä. Vastaväittäjäkin oli niin ilkeä että varmasti en niitä kerro. Tai että luennoitsija ilmoittais luennon alussa, että etsikää itse luentomateriaalit netistä, hän ei nyt viitsi niitä antaa vaikka ne tässä kansiossa onkin.
Väitteen esittäjä perustelee aina väitteensä ja näyttää lähteet, ei niitä muiden tarvitse tarvitse summittaisesti hakea. Jos ei ole lähdettä esittää on väite täysin arvoton.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 12:29"]
Sehän nyt on päivänselvää että jokainen vastuuntuntoinen vanhempi rokottaa lapsensa, ei sellaista edes kyseenalaisteta.
[/quote]
Kyllä. Ja varsinkin sikainfluenssarokotteella. Tai calmette-rokotteella. Tai poliorokotteella. Eikäkun noitahan ei enää saa lapselle antaa kun haitat ylittävät rokotteesta saatavat hyödyt...
Nimim. meidän lapsia ei vastuuntuntoiset vanhemmat anna rokotuttaa
[quote author="Vierailija" time="27.01.2013 klo 09:11"]
esikoiselle otettiin kaikki, eikä niistä mitään haittoja ole tullut, silloin kun ei osannut vielä mitään kyseenalaistaa.
Huomenna meillä on myös vyöhyketerapia ennen neuvolaa, kysäsen terapeutilta senkin mielipidettä kannattaako ne ottaa vai olla ottamatta
[/quote]
Juu, ja aattelit huuhaaterapeutilta kysyä apua?
Mut jätä toki antamatta ne rokotukset. Mut et sitten tuu tänne parkumaan kun lapsi on sattunut samalle luokalle tuberkuloosia kantavien huuhaahihhulivanhempien lasten kanssa.
Sulla on melkoinen aukko sivistyksessä. Nykyiset ekaluokkalaiset ja sitä nuoremmat eivät ole edes saaneet tubi-rokotetta. Tuberkuloosi tarttuu muutenkin aivan hemmetin huonosti, eikä se tapa ketään. Ainakaan länsimaissa. Tosin venäjältä on tullut jo lääkkeille resistenttejä kantoja myös tuberkuloosista, mutta niihin rokotukset auttavat vielä vähemmän. Joten, pointtisi... oli mikä?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 08:08"]
Sulla on melkoinen aukko sivistyksessä. Nykyiset ekaluokkalaiset ja sitä nuoremmat eivät ole edes saaneet tubi-rokotetta. Tuberkuloosi tarttuu muutenkin aivan hemmetin huonosti, eikä se tapa ketään. Ainakaan länsimaissa. Tosin venäjältä on tullut jo lääkkeille resistenttejä kantoja myös tuberkuloosista, mutta niihin rokotukset auttavat vielä vähemmän. Joten, pointtisi... oli mikä?
[/quote]
Niinpä! Rajan takana on niin vahvat tubit ettei teitin rokotukset suojaa alkuunkaan! Ja herää kysymys MIKSI ja MISTÄ syystä on niin vahvat kannat? Osaako rokotehullu antaa pienen vinkin?
Mitä sanot lapselle, joka sairastuu vakavasti rokotteesta? Ihmisillä on hyvä syy olla ottamatta monenlaisia riskejä sisältäviä rokotteita (joiden avulla tehdään rahaa - lääkeyhtiöitä ei muutama vakavasti sairastunut yksilö kiinnosta, kapitalistisen markkinatalouden siunaamat voitot ovat niille tärkeintä.)
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja sitä kautta olen jonkin verran perehtynyt rokottamiseen ja sillä estettäviin tarttuviin tauteihin. En sano kuitenkaan olevani mikään asiantuntija. Minulle on henkilökohtaisesti ihan sama rokotatteko te rokotusvastaiset ihmiset lapsianne. Tulevan ammattini puolesta olen kuitenkin velvoitettu suosittelemaan teille niitä tulevaisuudessa ja kertomaan rehellisesti sekä tartuntatautien aiheuttamat haitat ja komplikaatiot kuin myös rokotteen mahdollisesti aiheuttamat haitat. Ammattini puolesta ajattelen myös asiaa terveyden edistämisen näkökulmasta ja toivon, että mahdollisimman moni rokottaisi lapsensa ja itsensä. Niin aion itsekin tehdä.
Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen kuin että juuri sinä siellä tietokoneen toisella puolella päättäisit olla rokotuttamatta lapsiasi. Ei. Kun sitten lapsesi ei sairastu mihinkään tartuntatautiin ja pysyy terveenä, sinä kerrot siinä ystävillesi, sukulaisillesi ja työkavereillesi. Tuletpa sitten tänne internettiinkin kirjoittamaan asiasta. 10 ihmistä lukee tarinasi ja päättää itsekin sen seurauksena jättää rokotukset lapsiltaan väliin. Nämä kymmenen ihmistä kertovat taas tarinasi lähipiirille tyyliin "tunnen yhden ihmisen/luin netistä ihmisestä, joka..". Rokottamiskannattavuus laskee, laumasuoja ei enää toimi ja yksi ulkomailta tuotu tartunta aiheuttaa epidemian. Ollaan siinä tilanteessa, että satoja voi sairastua, kymmeniä voi saada elinikäisiä komplikaatioita ja useita kuolla.
Totta, rokotteet voivat aiheuttaa haittavaikutuksia. Niin kuin täällä on moneen kertaan sanottu, mikä lääke ei aiheuttaisi? Kuitenkin terveydenhuollossa tulee osata punnita lääkkeen hyödyt ja haitat - kumpi painaa enemmän. Rokote saattaa aiheuttaa sinulle jonkin jopa vakavan komplikaation (erittäin harvinaista), mutta tauti voisi aiheuttaa paljon vakavemmat suuremmalla todennäköisyydellä. Rokote ei myöskään tarkoita sitä, että ettet 100% varmuudella tulisi sairastumaan. Se voi kuitenkaan estää sinua saamasta tautia vakavammassa muodossa sekä estää joitakin sen aiheuttamia jälkitauteja. Rokotteen ottaminen ei myöskään tarkoita sitä, ettei kyseinen henkilö tartuttaisi tai kantaisi virusta elimistössään - rokotteen antama suoja voi kuitenkin estää viruksen puhkeamisen kyseisellä henkilöllä. Tämä tarkoittaa sitä, että silloin sinun lapsesi rokottamattomina ovat huonossa asemassa. Jopa se, että lykkäät rokotteiden ottamista rokottamisohjelman aikataulussa voi asettaa lapsesi vaaraan - vain siksi, että sinä saisit aikaa makustella asiaa. Se, että lapsi on rintaruokinnassa tai ette matkustele ei tarkoita, ettei vauva voisi saada tartuntaa. Osa tartuntataudeista voi levitä kosketus- tai pisaratartuntana - eli vauvasi voi saada tartunnan vaikka päivystyksen odotushuoneessa, kun odotatte aikaa jonkin ihan muun päivystyksellistä apua tarvitsevan vaivan vuoksi.
En edes jaksa ottaa kantaa tähän THL:ään kohdistuvaan negatiivisuuteen tai "aitoja faktatietoja" tarjoavien lähteiden puolusteluun. Tulen itse rokottamaan lapseni kansallisen rokotusohjelman mukaisesti ja tulen ottamaan itselleni tarpeelliseksi näkemäni tehosterokotteet sekä vapaaehtoiset rokotukset. Tulen rakastamaan lapsiani niin paljon, että otan mieluummin sen minimaalisen riskin, että tämä saa rokotteesta anafylaktisen reaktion (johon saa heti rokotustilanteessa ensihoidon). En halua nähdä sitä, että tuleva lapseni joutuu kokemaan tuskallisen kuoleman esimerkiksi jäykkäkouristuksen vuoksi tai makaamaan pitkiä aikoja sairaalassa rotaviruksen aiheuttaman kovan ripulin vuoksi kuivuneena. Omat vanhempani ovat eläneet vielä sitä aikaa, kun tartuntataudit olivat vallalla ja eivät halua enää ikinä kenenkään kokevan niitä tauteja - itse ovat sairastaneet tuhkarokon ja sikotaudin. Mutta, valinta on teidän, mutta muistakaa että te elätte myös sen omatuntonne kanssa lapsen sairastuessa tartuntatautiin. Tällöin on turha syyttää Suomen terveydenhuoltoa, THL:ää, neuvolatätiä tai sitä lapsenne tartuttanutta naapurin lasta.
"Btw, artikkeli oli varsin hyvä ja valaiseva. Vahvistaa päätöstäni olla suosittelematta MPR rokotetta yhdellekkään lapselle. Toki sen voi ottaa jos pöpöjä pelkää, mutta omalla vastuulla. :-)"
ja todisteita ei kuulu, ei sitten minkäänlaisia. Päinvastoin ainoat tässä esiin tulleet linkitykset osoittavat, että rokotteet ovat erittäin turvallisia.