Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuosta töihin nalkittamisesta tuli mieleen...auttaisitteko te vanhempaani jos,

Vierailija
22.01.2013 |

olen miettinyt tilannetta, joka varmaan kohta on edessä.

Minulla on n 80 v vanhemmat, kun toinen heistä kuolee, ehkä se on isä ensin, äiti ei pääse kauppaan, kun ei aja autoa.

He asuvat ok talossa ja samassa pihapiirissä on nuortakin porukkaa ja heillä autoja.

Jos äitini pyytäisi päästä viikossa kerran teidän kanssa kauppaan, samalla kun itse menette, tuntuisiko se kovin pahalta?

Itse asumme 350 kn päästä vanhemmista, ja vaikea auttaa.

Jos äiti lähtee bussilla kauppaan, repussa tai perässävedettävässä laukussa on aika kurja kauppatavaroita tuoda.

Toki varmaan jostakin kaupasta saa ostokset kotiin kuljetettua, mutta ihan kivahan se olisi päästä itsekin kauppaan.

Kysymys kuuluu siis, onko kohtuuton pyyntö päästä naapurin kyydissä kauppaan?

Mitäs muita vaihtoehtoja vanhuksilla on, onko kotipalvelussa joku kauppapalvelu?

Vielä ovat virkeitä ja äiti tekee lumityöt koko pihasta, jopa ajoittain muidenkin osuuden, mutta...

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä pulman, munkin äidin oli aluksi vaikea käyttää taksia kun on koko elämän nuukaillut, nyt kulkee 3-5 reissua taksilla kuukaudessa. Ei se ole kuin parikymppiä suuntaansa kun ei ihan metsässä asu.

Vierailija
2/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kohtuullista jos saisivat palkkaa, mutta sittenkään en itse sitoutuisi joka viikko kuskaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se taksi odottaa siellä parkkipaikalla ostosreissun ajan kerran viikossa, ei ne eläkerahat kovin kauaa riitä.

Taksi kulkee ja kuski polkee...Tunnen kyllä pulman, munkin äidin oli aluksi vaikea käyttää taksia kun on koko elämän nuukaillut, nyt kulkee 3-5 reissua taksilla kuukaudessa. Ei se ole kuin parikymppiä suuntaansa kun ei ihan metsässä asu.

Vierailija
4/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kohtuullista, jos äiti leipoisi naapurille pullaa joka viikko, omista aineksistaan.

Vierailija
5/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä me naapurit heitämme heitä kauppaan tai käydään kysymässä tarviiko jotain tuoda. Tästä on useampi kilometri lähimpään markettiin ja bussipysäkillekin kilsan verran.

Lumen tulee luotua samalla ja heidän seinänaapurinsa, kun nurmikkoa ajaa, niin heidän pihan samalla. Itseasiassa se tyyppi vetää sen koko rivarin pihat samalla, että tulee ajamisen tuntua.

Onhan heillä se taksisysteemi, jolla sitten käyvät terveyskeskuksessa ja labroissa. Joskus piipahtaa naapurin lähihoitaja näiden mukana.

Me myös hoidellaan toistemme lapsia ristiin rastiin ja yms. yhteisöllisyyttä on. Ettei vaan pyöri noiden vanhusten ympärillä.

Vanhukset tykkäävät kesäisin istua kahvilla hiekkalaatikolla ja kattelemassa mukuloiden telmintää. (rouva leipoo ihania piirakoita!)

Herttainen pariskunta. Me puhutaankin aina meidän vanhuksista. Meillä on lisäksi FB taloyhtiön ryhmäsivu, niin siellä aina sitten sovitaan sekin, että kuka heittää milläkin viikolla. Tää papparainen 82 v on kova tietotekniikka fani ja on myös ryhmässä mukana. :)

Vierailija
6/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi liikaa?

On kohtuutonta. Olisi kohtuullista jos saisivat palkkaa, mutta sittenkään en itse sitoutuisi joka viikko kuskaamaan.

Vierailija
7/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkki = tila, jossa koira jää siitinluunsa takia kiinni yhdynnässä

Vierailija
8/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"taksi"lippuja? Muistaakseni isoisäni ainakin sai sellaisia taisi olla niin, että itselle maksettavaksi jäi muutaman euron omavastuu.

Muuten voisin ehkä kysyä naapurilta/naapureilta, voisiko kerran viikossa ottaa korvausta vastaan äidin kauppareissulle.

Jos alueella toimii Punaisen Ristin ystäväpalvelu, niin sitäkin kautta voisi ehkä tuollaisen palvelun saada.

Sitäkin voisi tuollaisessa tapauksessa miettiä, olisiko kivempi asua jossain sellaisessa, jossa palvelut lähempänä. Ehkä kerta viikossa kauppaan ei yksineläjälle riitä sosiaaliseksi virikkeeksi.

Vierailija
9/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en näe asiaa ihan samana. Voisi se äiti maksaa osan bensasta, ei se ole ongelma.

Mieti toisinpäin kohtuullista, jos äiti leipoisi naapurille pullaa joka viikko, omista aineksistaan.

Vierailija
10/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, vaikka itse menisit kauppaan, silti yksi ylim. matkustaja takapenkillä olisi

olisi liikaa?

On kohtuutonta. Olisi kohtuullista jos saisivat palkkaa, mutta sittenkään en itse sitoutuisi joka viikko kuskaamaan.

Olisi se, koska käyn kaupassa palatessani työstä kotiin, ja käyn useimmiten muuallakin kuin vain ruokakaupassa. Ja haluan kulkea omia aikojani kaupassa enkä odotella ketään, saati kannella kenenkään ostoksia.

Vierailija
11/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se taksi odottaa siellä parkkipaikalla ostosreissun ajan kerran viikossa, ei ne eläkerahat kovin kauaa riitä.

Vierailija
12/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kolmen lapsen yksinhuoltajana voisi olla vaikea sitoutua mihinkään säännölliseen päivään. Ja usein en lähde pelkästään kauppaan vaan samalla reissulla kierrän lasten harrastuskuskauksia ja hoidan muita asioita.

Vanhukselle ehkä olisi ahdistavaa, jos ei tietäisi, minä päivänä sinne kauppaan pääsee eikä ajastakaan olisi aina etukäteen tietoa vaan voisi tulla kyydillä tyyliin "lähden pihasta 10 minuutin päästä, tuletko mukaan".

Vierailija
13/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miettinyt tilannetta, joka varmaan kohta on edessä.

Minulla on n 80 v vanhemmat, kun toinen heistä kuolee, ehkä se on isä ensin, äiti ei pääse kauppaan, kun ei aja autoa.

He asuvat ok talossa ja samassa pihapiirissä on nuortakin porukkaa ja heillä autoja.

Jos äitini pyytäisi päästä viikossa kerran teidän kanssa kauppaan, samalla kun itse menette, tuntuisiko se kovin pahalta?

Itse asumme 350 kn päästä vanhemmista, ja vaikea auttaa.

Jos äiti lähtee bussilla kauppaan, repussa tai perässävedettävässä laukussa on aika kurja kauppatavaroita tuoda.

Toki varmaan jostakin kaupasta saa ostokset kotiin kuljetettua, mutta ihan kivahan se olisi päästä itsekin kauppaan.

Kysymys kuuluu siis, onko kohtuuton pyyntö päästä naapurin kyydissä kauppaan?

Mitäs muita vaihtoehtoja vanhuksilla on, onko kotipalvelussa joku kauppapalvelu?

Vielä ovat virkeitä ja äiti tekee lumityöt koko pihasta, jopa ajoittain muidenkin osuuden, mutta...

Siis tietenkin sillä edellytyksellä, ettei mummeli suutu jos olen vaikka lomalla tai sairaana, enkä pääse aina heittämään:)

Täällä Englannissa on muuten vapaaehtoistyö vielä voimissaan ja yksi erittäin suosittu (käsittääkseni) on sellainen juttu, että vapaaehtoiset vievät vanhuksia ulos. Tarkkoja yksityiskohtia en tiedä, mutta tästä linkistä voi katsoa:

http://www.volunteergenie.org.uk/contact-the-elderly

Tuollainen voisi sopia Suomeenkin:)

Vierailija
14/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä olisin vähän varuillani tuon avunkin kanssa, voi ajan mittaan osoittautua todella riesaksi.

Vaikka vanhus nyt olisi miten mukava ja apua annettaisiin silloin tällöin, niin jatkossa tilanne voi muuttua. Vanhus voi dementoitua tai muuten vain tulla vielä huonommaksi ja alkaakin pyytelemään apua sinne ja tänne lääkäriin ja kauppaan jne jne.

Sitten oletkin jatkuvana apuna.

Näin on käynyt monelle naapurille. Tiedän vain, kun olen kotihoidossa töissä ja joskus naapurit saattavat raottaa ovea esim. kerrostalossa ja huikata, että kyllä se vanhus taas kävi minun oven takana huutelemassa ja kolkuttelemassa mutten mennyt kun tiesin teidän tulevan. Ja tämä naapuri ei olisi päässyt ikinä avustajan roolista eroon.

Vierailija
15/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat asuneet siinä viimiset 40v.

Pitää kysellä noista taksilipuista, voiko niitä käyttää kauppareissuihin ja tuo Punaisen Ristin ystäväpalvelu kanssa.

Kyllä äidillä on paljon muutakin virikkeitä, näkee "tyttökaverita" vähintään kerran kuukaudessa ja jopa harrastaakin vielä jotain, lenkkeilee jne.itseasiassa on aktiivisempi kuin minä :)

Isä sensijaan onkin terveyden takia aika mökkihöperö. ap.

"taksi"lippuja? Muistaakseni isoisäni ainakin sai sellaisia taisi olla niin, että itselle maksettavaksi jäi muutaman euron omavastuu.

Muuten voisin ehkä kysyä naapurilta/naapureilta, voisiko kerran viikossa ottaa korvausta vastaan äidin kauppareissulle.

Jos alueella toimii Punaisen Ristin ystäväpalvelu, niin sitäkin kautta voisi ehkä tuollaisen palvelun saada.

Sitäkin voisi tuollaisessa tapauksessa miettiä, olisiko kivempi asua jossain sellaisessa, jossa palvelut lähempänä. Ehkä kerta viikossa kauppaan ei yksineläjälle riitä sosiaaliseksi virikkeeksi.

Vierailija
16/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pienet lapset ja molemmat käymme kokopäivätöissä. Arki on jo muutenkin tosi kiireistä, illalla kun olen kotona viiden jälkeen, äkkiä päivällistä porukalle, sitten pitää jo seitsemältä alkaa laittaa lapsille iltapuuroa. Ei siinä jää paljoa aikaa tehdä ostoksia tai kotitöitä. Ylimääräinen mummeli viikottain mukaan kiireiselle illan kauppareissulle olisi aikamoinen arjen hankaloitus. Silloin tällöin voisin auttaa, mutta en joka viikko.

Vierailija
17/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kulkisi taksilla?

Kas, ongelma ratkaistu.

Jaa niin, naapurithan voivat alkaa puhumaan selän takana kun "oikeen pirssillä kuljetaan niin herraskaisesti"....

Vai onko tuollaista enää missään?

Vierailija
18/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse olikin ihan eri asiasta. Kuka käski kantaa äidin ostokset?

Tuskin joutuisit paljoa odottelemaan, ei äiti tee kovin pitkiä ostoslistoja, yksin kun asuisi, nopeasti se hommansa hoitaisi, mutta kun sulle ei käy, keksit kyllä kaikki negatiiviset asiat, se on selvä ja sulla on siihen oikeus. Hyvä että kerrot mielipiteesi, sitähän kysyin. ap.

Ok, vaikka itse menisit kauppaan, silti yksi ylim. matkustaja takapenkillä olisi

olisi liikaa?

Olisi se, koska käyn kaupassa palatessani työstä kotiin, ja käyn useimmiten muuallakin kuin vain ruokakaupassa. Ja haluan kulkea omia aikojani kaupassa enkä odotella ketään, saati kannella kenenkään ostoksia.

Vierailija
19/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksikortteja ei saa käyttää terveydenhuollon käynteihin,joten hyvin pitäisi riittää matkat ilman naapureitten kuskailua.

Vierailija
20/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse olikin ihan eri asiasta. Kuka käski kantaa äidin ostokset?

Tuskin joutuisit paljoa odottelemaan, ei äiti tee kovin pitkiä ostoslistoja, yksin kun asuisi, nopeasti se hommansa hoitaisi, mutta kun sulle ei käy, keksit kyllä kaikki negatiiviset asiat, se on selvä ja sulla on siihen oikeus. Hyvä että kerrot mielipiteesi, sitähän kysyin. ap.

olisi liikaa?

Kyseeessä ei ole vastavuoroisuus millään tavalla vaan pelkkä hyväksikäyttö. Sitähän tuo on. Miksi naapurin pitäisi sitoutua viikoittaiseen kuskaamiseen?