Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuosta töihin nalkittamisesta tuli mieleen...auttaisitteko te vanhempaani jos,

Vierailija
22.01.2013 |

olen miettinyt tilannetta, joka varmaan kohta on edessä.

Minulla on n 80 v vanhemmat, kun toinen heistä kuolee, ehkä se on isä ensin, äiti ei pääse kauppaan, kun ei aja autoa.

He asuvat ok talossa ja samassa pihapiirissä on nuortakin porukkaa ja heillä autoja.

Jos äitini pyytäisi päästä viikossa kerran teidän kanssa kauppaan, samalla kun itse menette, tuntuisiko se kovin pahalta?

Itse asumme 350 kn päästä vanhemmista, ja vaikea auttaa.

Jos äiti lähtee bussilla kauppaan, repussa tai perässävedettävässä laukussa on aika kurja kauppatavaroita tuoda.

Toki varmaan jostakin kaupasta saa ostokset kotiin kuljetettua, mutta ihan kivahan se olisi päästä itsekin kauppaan.

Kysymys kuuluu siis, onko kohtuuton pyyntö päästä naapurin kyydissä kauppaan?

Mitäs muita vaihtoehtoja vanhuksilla on, onko kotipalvelussa joku kauppapalvelu?

Vielä ovat virkeitä ja äiti tekee lumityöt koko pihasta, jopa ajoittain muidenkin osuuden, mutta...

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole unohtanut heitä ja kun nyt vielä isäkin on elossa, asiat on kunnossa. Olen otettu, että etukäteen jo alat arvostelemaan kyvyttömyyttäni huolehtia äidistäni ja haukut minua laiskaksi ja välinpitämättömäksi. ap.

voi pakastaa ja iskukuumennettu maito säilyy kuukausia.

Eikös tuo nyt ole vähän tekosyy omalle laiskuudelle ja välinpitämättömyydelle omasta vanhemmasta?

Vierailija
62/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repussa tai perässävedettävässä se on nytkin niitä tarvittaessa kuskannut, mutta kovalla pakkasella lumihangessa ei oikein tunnu mukavalta ajatella äidin niitä reissuja tekevän.

Mikä ongelma?

pakkasiahan on vain pari kolme kuukautta vuodessa. Kai te nyt pari kolme päivää vuodesta voitte uhrata äidin kauppa-asioihin?

Kai te kuitenkin muutenkin tapaatte ainakin kuukausittain, niin miksipä ette itse toimisi?

Vanhalle ihmisille voi olla pelottavaa asioida vieraiden ihmisten kanssa. Ja onhan se tuolle ikäpolvelle kova häppee myös, kun itse ei pysty ja omat ei välitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sotkea naapureita noin yksinkertaiseen asiaan? En ymmärrä.

Vierailija
64/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini koko huusollista, kun eivät osanneet alunalkaen sanoa EI.

Aika ihmeellinen tilanne, että kieltäydytään sillä perustelulla, ettei vaan joudu aikuiset ihmiset tekemään yhtäkkiä liikaa, mutta onhan sekin syy.

Joku voisi tehdä hyvän tutkielman aiheesta "juonittelevat hyväksikäyttäjämummot suomalaisessa yhteiskunnassa". ap.

Vierailija
65/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää vieraita? WOW! Anna mun kaikki kestää.

Repussa tai perässävedettävässä se on nytkin niitä tarvittaessa kuskannut, mutta kovalla pakkasella lumihangessa ei oikein tunnu mukavalta ajatella äidin niitä reissuja tekevän.

Mikä ongelma?

pakkasiahan on vain pari kolme kuukautta vuodessa. Kai te nyt pari kolme päivää vuodesta voitte uhrata äidin kauppa-asioihin?

Kai te kuitenkin muutenkin tapaatte ainakin kuukausittain, niin miksipä ette itse toimisi?

Vanhalle ihmisille voi olla pelottavaa asioida vieraiden ihmisten kanssa. Ja onhan se tuolle ikäpolvelle kova häppee myös, kun itse ei pysty ja omat ei välitä.

Vierailija
66/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole unohtanut heitä ja kun nyt vielä isäkin on elossa, asiat on kunnossa. Olen otettu, että etukäteen jo alat arvostelemaan kyvyttömyyttäni huolehtia äidistäni ja haukut minua laiskaksi ja välinpitämättömäksi. ap.

voi pakastaa ja iskukuumennettu maito säilyy kuukausia.

Eikös tuo nyt ole vähän tekosyy omalle laiskuudelle ja välinpitämättömyydelle omasta vanhemmasta?

Niin eikö siinä samalla hoidu kauppa-asiatkin? Mihin ihmeessä te nyt jonkun tuntemattoman tarvisitte ilmaiseksi piiaksi?

Sä arvostelet ihmisiä välinpitämättömäksi siksi, että ne eivät haluaisi tehdä työpäivän verran kuukaudessa ilmaiseksi jonkun tuntemattoman eteen. Samalla itse et viitsi nähdä samaa kuukausittaista aikamäärää äitisi eteen, ja perustelu liittyy jotenkin maidon päiväyksiin... Sori, mun kirjassani kyllä olet paitsi laiska ja välinpitämätön, myös todella vaativan kuuloinen outoine toiveinesi äitisi naapureiden suhteen. Kyvyttömyyteesi en sen sijaan ottanut mitään kantaa. Pikemminkin olisin taipuvainen uskomaan, että olisit hyvinkin kykenevä huolehtimaan asiasta - sinä vain olet laiska, mukavuudenhaluinen, ja taipuvainen näkemään nämä piirteesi vain muiden ihmisten käytöksessä. ;)

Vierailija
67/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat asuneet siinä viimiset 40v.

Pitää kysellä noista taksilipuista, voiko niitä käyttää kauppareissuihin ja tuo Punaisen Ristin ystäväpalvelu kanssa.

Kyllä äidillä on paljon muutakin virikkeitä, näkee "tyttökaverita" vähintään kerran kuukaudessa ja jopa harrastaakin vielä jotain, lenkkeilee jne.itseasiassa on aktiivisempi kuin minä :)

Isä sensijaan onkin terveyden takia aika mökkihöperö. ap.

"taksi"lippuja? Muistaakseni isoisäni ainakin sai sellaisia taisi olla niin, että itselle maksettavaksi jäi muutaman euron omavastuu.

Muuten voisin ehkä kysyä naapurilta/naapureilta, voisiko kerran viikossa ottaa korvausta vastaan äidin kauppareissulle.

Jos alueella toimii Punaisen Ristin ystäväpalvelu, niin sitäkin kautta voisi ehkä tuollaisen palvelun saada.

Sitäkin voisi tuollaisessa tapauksessa miettiä, olisiko kivempi asua jossain sellaisessa, jossa palvelut lähempänä. Ehkä kerta viikossa kauppaan ei yksineläjälle riitä sosiaaliseksi virikkeeksi.

Jos ihan aikusten oikeasti mietit asiaa niin eihän se ole naapureiden velvollisuus. Meillä kaikilla on oma elämämme elettävänä, hyvin harvalle siihen sopii "adoptiomummo" jota autellaan ja hoidetaan. Ja entäs sitten kun se auttava naapuri muuttaa muualle, miten se mummo sitten menee kauppaan?

Eli kyllä niiden vanhusten on muualle muutettava jos eivät siellä pärjää, ei heidän asumistaan voi naapuriavun varaan jättää. Tai sitten te muutatte heidän lähelleen auttamaan. Suurempi velvollisuus sulla siihen on kuin naapureilla.

Vierailija
68/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt hiekkaa siellä jalkovälissä vai mikä suututtaa?

Täällä on järkeviä kommentteja kerrottu miksei haluta sitoutua kahdeksikymmeneksi vuodeksi vanhuksen kuskaajaksi. Tämä ei tunnu menevän perille? Kuulostat siltä, että kun itse tulet vanhaksi, alat vaatimaan naapureiltasi kaikenlaisia palveluksia ilman kiitosta.

Ymmärrä, että jokaisella on oma arkensa. Normaali ihminen kommentoisi näihin vastauksiin asenteella "Totta, en ole ajatellutkaan asiaa näin". Sinä vain happamana kiukuttelet kun kukaan ei halua auttaa? Kysehän ei ole mitenkään päin siitä etteikö lähimmäistä haluttaisi auttaa, vaan siitä sitoutumisesta. Tämäkin on useaan otteeseen sanottu. Mutta et kuuntele?

Mielelläni itsekin auttaisin, ja autankin (en asu Suomessa), mutta sitoutuminen vaativaan vanhukseen ei vain sovi minulle. Minulla on oma elämäni, enkä voi aikatauluttaa elämääni jonkun tuntemattoman ihmisen mukaan.

Jos itse tarvitsisin nyt apua, hyvin nöyrästi pyytäisin ja tarjoaisin maksua, ja kiittelisin vuolaasti. Monissa esimerkeissä ja tapahtuneissa tarinoissa mitä täällä on kerrottu, ovat vanhukset muuttuneet vaativimmiksi ja kiukkuisemmiksi. Oletko ajatellut että se voisi olla syynä?

Kukaan ei sano että sinun äitisi olisi tällainen. Mutta ymmärrä nyt hyvä ihminen miksi ihmiset kokemuksistaan oppineina eivät ole hanakoita sitoutumaan.

Hankkikaa niitä taksikuponkeja. Jos niitä ei saa, niin taksilla kauppaan joka on taksitolpan vieressä, niin lähtömaksu takaisin on halvempi. Jos on parikymppiä/suunta, niin luulisi isojen ostosten hoituvan kerran viikossa. 200 euroa kuukaudessa ei ole paljon. Jos sinulla on halua auttaa äitiäsi, niin sinähän voisit vaikka tämän rahan hänelle antaa? Minä ainakin voisin omille vanhemilleni antaa vaikka viisisataa euroa kuukaudessa taksirahaa. Silloin ei ole kenestäkään riippuvainen, ja taksikuski varmasti auttaa ja kantaa aina kun siihen on tarvis. Eikä se syövytä naapuruussuhteita.

Vierailija
69/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme 3km päässä bussipysäkiltä, kauppaan sama matka. Todellakin toivon, että naapurit auttaisivat minua/meitä, jos hätä olisi, meillä on pieni vauva. Muutenhan tuon matkan pyöräilee tai käveleekin.

Näin äitiyslomalla voisin hyvin auttaa viikottain vanhusta, saisi itsekin vähän tekemistä. Tosin jos ja kun ottaisin vauvan mukaan, toivoisin että vanhus saa itse kannettua kauppakassinsa.

Vierailija
70/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää vieraita? WOW! Anna mun kaikki kestää.

Mikä ongelma?

oletko edes itse kysynyt äidiltäsi, mitä hän olisi "loistoideastasi" mieltä? Että jatkossa joudut kulkemaan jonkun tuntemattoman kyydillä?

Varmaan kätevä keskustelunaloitus... "Sitten kun isä kuolee, niin naapurin Rape alkaa käyttää sua torstaisin kaupassa."

Vierailija
71/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt hiekkaa siellä jalkovälissä vai mikä suututtaa?

Täällä on järkeviä kommentteja kerrottu miksei haluta sitoutua kahdeksikymmeneksi vuodeksi vanhuksen kuskaajaksi. Tämä ei tunnu menevän perille? Kuulostat siltä, että kun itse tulet vanhaksi, alat vaatimaan naapureiltasi kaikenlaisia palveluksia ilman kiitosta.

Ymmärrä, että jokaisella on oma arkensa. Normaali ihminen kommentoisi näihin vastauksiin asenteella "Totta, en ole ajatellutkaan asiaa näin". Sinä vain happamana kiukuttelet kun kukaan ei halua auttaa? Kysehän ei ole mitenkään päin siitä etteikö lähimmäistä haluttaisi auttaa, vaan siitä sitoutumisesta. Tämäkin on useaan otteeseen sanottu. Mutta et kuuntele?

Mielelläni itsekin auttaisin, ja autankin (en asu Suomessa), mutta sitoutuminen vaativaan vanhukseen ei vain sovi minulle. Minulla on oma elämäni, enkä voi aikatauluttaa elämääni jonkun tuntemattoman ihmisen mukaan.

Jos itse tarvitsisin nyt apua, hyvin nöyrästi pyytäisin ja tarjoaisin maksua, ja kiittelisin vuolaasti. Monissa esimerkeissä ja tapahtuneissa tarinoissa mitä täällä on kerrottu, ovat vanhukset muuttuneet vaativimmiksi ja kiukkuisemmiksi. Oletko ajatellut että se voisi olla syynä?

Kukaan ei sano että sinun äitisi olisi tällainen. Mutta ymmärrä nyt hyvä ihminen miksi ihmiset kokemuksistaan oppineina eivät ole hanakoita sitoutumaan.

Hankkikaa niitä taksikuponkeja. Jos niitä ei saa, niin taksilla kauppaan joka on taksitolpan vieressä, niin lähtömaksu takaisin on halvempi. Jos on parikymppiä/suunta, niin luulisi isojen ostosten hoituvan kerran viikossa. 200 euroa kuukaudessa ei ole paljon. Jos sinulla on halua auttaa äitiäsi, niin sinähän voisit vaikka tämän rahan hänelle antaa? Minä ainakin voisin omille vanhemilleni antaa vaikka viisisataa euroa kuukaudessa taksirahaa. Silloin ei ole kenestäkään riippuvainen, ja taksikuski varmasti auttaa ja kantaa aina kun siihen on tarvis. Eikä se syövytä naapuruussuhteita.

eläkkeestä voi olla hyvinkin paljon. Eikä kaikilla ole varaa tuosta vain antaa "vaikka viittäsataa euroa" vanhemmilleen taksirahaa. Itse en edes saa viittäsataa euroa kuussa, äitiyslomalla kun olen. Yritä tajuta, että tuloja on erilaisia...

Vierailija
72/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kirjoittelen tuntemattomille, vaikka olisinkin ulkomailla.

Missä olen kysellyt sitoutumista 20v:ksi? Olisihan se hienoa jos äitini eläiso 100v:ksi, mutta ehkä ei kuitenkaan.

Olen kysellyt tarkennuksia ihan asiallisesti, en ollenkaan happamasti, katkerasti tai kiukkuisesti. Ne on oman mielikuvituksesi tuotetta.

Minua on kyllä arvosteltu ketjussa monin erinäisin adjektiivein, mutta olenko arvostellut toisia vastaavasti? Kopioi muutama kohta vaikka tähän. ap.

Kamalan hapan, katkera ja kiukkuinen tämä AP Onko nyt hiekkaa siellä jalkovälissä vai mikä suututtaa?

Vierailija
73/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän mummon kerran viikossa kaupassa ja varmistan päivittäin, että hän on hengissä. Tästä saan verollisena 500 e/kk. Lisäksi saan 30 e/kerta, jos joudun illalla erikseen tarkistamaan, että mummolla kaikki hyvin (eli ei vastaa puhelimeen).

Tämä on reilu systeemi, koska näin teen vain sen, mistä on sovittu eikä ketään huijata.

Sovi sama tai vastaava äitisi naapureitten kanssa eli ihan reilu sopimus, jotta ei tule epäselvyyksiä.

Vierailija
74/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt naapurin lasten (noin 50v) kanssa diilin käytän mummon kerran viikossa kaupassa ja varmistan päivittäin, että hän on hengissä. Tästä saan verollisena 500 e/kk. Lisäksi saan 30 e/kerta, jos joudun illalla erikseen tarkistamaan, että mummolla kaikki hyvin (eli ei vastaa puhelimeen).

Tämä on reilu systeemi, koska näin teen vain sen, mistä on sovittu eikä ketään huijata.

Sovi sama tai vastaava äitisi naapureitten kanssa eli ihan reilu sopimus, jotta ei tule epäselvyyksiä.

Vierailija
75/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä saa hyvin vähän. Lääkärikäynteihin saa omat taksilippunsa siten, että lääkäri kirjoittaa aina todistuksen kuljetustarpeesta. Tuo lääkärin todistus ei ole ihan varmaa tietoa, mutta sen tiedän, että noita virkistys (ja kauppa) matkoja ei saa käyttää lääkärissä käynteihin. Niihin on oma systeemi.

Vierailija
76/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka hakevat ja tuovat kodin eteen ja auttavat vanhukset ulos autosta. Naapurissa on kohta 80 v mies kulkee sillä. Kertoi, tilaa kyydin puhelimella ja maksaa sivu jotain 3 euroa.

Vierailija
77/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti on ap:tä nopeampi. No, ei mitään mahdollisuutta hänen saada mitään taksiseteleitä. Ne ovat vammaisille.

Tekeekö sielläpäin joku kauppa kotiinkuljetuksia. Kun on sitten joskus myöhemmin vaivainen ja siirtyy kotipalvelun asiakkaaksi, sitä kautta varmaan järjestyy tuo kauppapalvelu.

Vierailija
78/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen virallinen nimi on? Kelako niitä myöntää vai kuka? ap.

Vierailija
79/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäpä pankkiasiat, apteekissa käynti, lääkärissä käynti, kampaajallakin varmaan käy joskus, ostaa etkä muutakin kuin ruokaa jne.

Taksi on se kaikille sopiva ratkaisu, eikä sido tuntemattomia.

Jos siihen ei ole varaa, pitää muuttaa lähemmäs palveluja, vaikka sitten vuokralle ja myydä se talo.

Autatko sinä ap naapurimummoja, tai lapsiperheitä tai vaikeavammaisia?

Vierailija
80/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvitaan joku ongelma, sitä ei ole, paitsi ikä ja ei aja autoa.... ap.