Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuosta töihin nalkittamisesta tuli mieleen...auttaisitteko te vanhempaani jos,

Vierailija
22.01.2013 |

olen miettinyt tilannetta, joka varmaan kohta on edessä.

Minulla on n 80 v vanhemmat, kun toinen heistä kuolee, ehkä se on isä ensin, äiti ei pääse kauppaan, kun ei aja autoa.

He asuvat ok talossa ja samassa pihapiirissä on nuortakin porukkaa ja heillä autoja.

Jos äitini pyytäisi päästä viikossa kerran teidän kanssa kauppaan, samalla kun itse menette, tuntuisiko se kovin pahalta?

Itse asumme 350 kn päästä vanhemmista, ja vaikea auttaa.

Jos äiti lähtee bussilla kauppaan, repussa tai perässävedettävässä laukussa on aika kurja kauppatavaroita tuoda.

Toki varmaan jostakin kaupasta saa ostokset kotiin kuljetettua, mutta ihan kivahan se olisi päästä itsekin kauppaan.

Kysymys kuuluu siis, onko kohtuuton pyyntö päästä naapurin kyydissä kauppaan?

Mitäs muita vaihtoehtoja vanhuksilla on, onko kotipalvelussa joku kauppapalvelu?

Vielä ovat virkeitä ja äiti tekee lumityöt koko pihasta, jopa ajoittain muidenkin osuuden, mutta...

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopisi. Jos minä käytän jatkossa äitisi vaikka tiistaisin kaupassa niin voisiko hän sitten hoitaa joka perjantai minun lapsiani 2 tuntia ? Ja jos äitisi ei kykene hoitamaan lapsiani niin voisitko sinä sitten hoitaa vaikka yhden vuorokauden kuukaudessa lapsiani kun olet äidilläsi käymässä ja minä käytän joka viikko äitiäsi kaupassa ?

Sopiiko ?

Vierailija
102/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka asuvat itsenäisesti järjestetty kerran viikossa taksikyyditys kauppaan ja pankkiin jne. Taksi kerää muutaman vanhemman ihmisen jotka ovat oikeutettuja palveluun, kyytiinsä ja kuljettaa mm. terveyskeskukseen, pankkiin, kauppaan jne. minne nyt asioita heillä on.

Joskus hoitovapaalla mentiin lapsen kanss sillä retkelle ja siellä olikin ihan retkitunnelma, kun mummot ja papat kulkivat sillä ja juoruilivat - ja joukolla ihastelivat pientä tulijaa. Olisikohan ap:n äidin seudulla palvelulinjaa tms.lähellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ole mistään naapuriavusta vaan hyväksikäytöstä. Ja kuka oikein odotuttaa taksia pihalla? Et taida olla ihan kadun kirkkain lamppu.

Maksa sinä ne äitisi tulevat taksikyydit. A vot! Naapurien asia ei ole SINUN vanhempiasi passata. Ihmeellisiä kuvitteletkin, mutta ketjuun kirjoittamistasi kommenteista päätellen olet aika itsekeskeinen ja itsekäs muutenkin, mielestäsi aina oikeassa.

Juu, olen kuullut sellaisesta kuin taksi, kysymys kuitenkin oli naapuriavusta. ap.

Kun se taksi odottaa siellä parkkipaikalla ostosreissun ajan kerran viikossa, ei ne eläkerahat kovin kauaa riitä.

Taksi kulkee ja kuski polkee...Tunnen kyllä pulman, munkin äidin oli aluksi vaikea käyttää taksia kun on koko elämän nuukaillut, nyt kulkee 3-5 reissua taksilla kuukaudessa. Ei se ole kuin parikymppiä suuntaansa kun ei ihan metsässä asu.

Vierailija
104/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENNEN kuin olivat huonossa kunnossa. Tiesivät, että lapsiperheen äiti ei matkustele satoja kilometrejä auttelemaan tarpeen tullen.

Tokihan se on vaikeaa lähteä tutusta ympäristöstä, jossa on elämänsä asunut. Mutta se on joko tai: apua on lähettyvillä tai sitä ei ole.

Jos joku minulta pyytäisi tuollaista "naapuirapua" suostuisin palkkiota vastaan. Pari-kolme sataa kuussa ja homma hoituisi. Jos tulisi lisäpyyntöjä kertoisin taksat niille. Siinä voi sitten valita ostaako palvelunsa mistä.

Ilmaisen avun odottaminen tuntemattomilta ihmisiltä on törkeää. Olen itse toiminut vanhuksien henkilökohtaisena avustajana ja tiedän mikä on meininki - kunto huononee ja apua tarvitaan koko ajan enemmän.

Vierailija
105/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksei äitisi opettele ajamaan, jos kerran on hyväkuntoinen ja autokin on? Nythän se olisi vielä helppoa kun isäsi on elossa ja kyyditsemässä häntä.

Vierailija
106/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ap itse liikuntarajoitteinen ja jotenkin "hidas" ?

Vai olenko itse erityisen hidas tänään kun en tajua koko juttua? :(

Vierailija
107/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa pitkä ketju tullut yhdessä päivässä! En ehdi lukea ketjua, mutta vastaan omasta puolestani, että ihan hyvin voisin ottaa kyytiin. Voisin vaikka sopia pari päivää etukäteen, että maanantai-iltana käydään Prismassa, saa tulla mukaan. Tietysti hankalampaa, jos pitäisi sopia tarkka kellonaika kun en yleensä suunnittele niin tarkkaan menojani. Mutta varmasti onnistuisi ainakin välillä tuo järjestely, ja minä saisin siitä hyvän mielen.

Vierailija
108/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai itse voisin kanssa ihan mielelläni kuitata tuon hoidon myös kerran kuussa, tulisin lapsenlikaksi. Saisit sinäkin sitten oman vapaasi, ihan ok minulle. ap.

Vierailija
109/114 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopisi. Jos minä käytän jatkossa äitisi vaikka tiistaisin kaupassa niin voisiko hän sitten hoitaa joka perjantai minun lapsiani 2 tuntia ? Ja jos äitisi ei kykene hoitamaan lapsiani niin voisitko sinä sitten hoitaa vaikka yhden vuorokauden kuukaudessa lapsiani kun olet äidilläsi käymässä ja minä käytän joka viikko äitiäsi kaupassa ?

Sopiiko ?

Vierailija
110/114 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut kyytiin ja kaupassa käydessäni olen tuonut ruokaa, jos naapuri on itse ollut sairaana. Kaikenlaista muutakin pientä olen tehnyt, mutta säännölliseen apuun en rupeaisi. Sitähän on jokaisen helppo itsekin kokeilla. Sopii vain naapurin kanssa, että puoli vuotta naapuri kulkee kauppareissut sinun kyydilläsi ja seuraavat puoli vuotta toisinpäin. Monennellakohan viikolla tulee aikatauluongelmia?

Oletko ap ottanut äitisi asuinkunnasta selvää, mitä palveluja heillä on kotona asuville vanhuksille? Jos kyse on kyydityksistä, niin ainakin meidän kunnassa kulkee ns. palvelubussi. Se poikkeaa vakioreitiltä, mikäli tarvetta on. Kyydin tarve pitää ilmoittaa mielellään edellisenä päivänä, maksu on kuitenkin bussimaksu.

Jos tuota mahdollisuutta ei ole, niin kauppaan voi mennä julkisilla ja tulla ostosten kanssa kotiin taksilla.

Mikäli kauppa on lyhyen kävelymatkan päässä, niin hyväkuntoinen eläkeläinen kyllä ehtii ja jaksaa käydä kaupassa vaikka joka päivä. Päivittäin tehdyt ostokset eivät edes paina niin paljon etteikö niitä jaksa kantaa. Ja huom: puhun nyt hyväkuntoisesta kuten ap:n äiti on.

Vierailija
111/114 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillarilla äiti on käynyt kaupassa, sinne matkaa 4 km ja minusta se ei ole oikein mukava asia, 80 v mummo vilkkaan liikenteen seassa ostoksien kanssa, aika riskialtis yhtälö.

Bussilla kauppaan ja taksilla takasin, se varmaan toimisi, kai se bussilinja jonkun kaupan lähelle menee.

Pitää selvittää noita kunnan palveluita erikseen, niistä ei ole mitään käsitystä.

Aika jännä kuinka tämä palsta elää omaa "totuuttaan", minun on sanottu olevan äitiyslomalla, hoitovapaalla, melkein varaton, tukien varassa eläjä jne. En auta muita koskaan, pyydän vaan itsekkäästi apua omien vanhempien kodinhoidossa ja itse en heitä mitenkään auta enkä edes halua auttaa. Haukun toisia ja olen itsekäs, kiukkuinen, mielensäpahoittaja. Minun äiti taas on hidas, vieraita ihmisiä pelkäävä, raihnainen kiero toisia hyväksikäyttävä vanhus.

Kaikki vastaajat ovat erittäin kiireisiä joskin avuliaita ja haluavat olla ystävällisiä ja ihania naapureita, mutta rakastavat omaa rauhaa, tyypillisiä suomalaisia.

Mikään noista määritelmistä ei nyt pidä paikkaansa, en nyt kuitenkaan näe aiheelliseksi alkaa korjailemaan niitä tarkemmin, sillä ei ole alkup. asian kanssa mitään tekemistä. ap.

Vierailija
112/114 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tilanteessa, mutta silloin kun itselle aidosti sopii. En sitoutuisi mihinkään jokaviikkoiseen kauppareissuun, vaan ehdottaisin aikaa, joka sopii itselleni. Yrittäisin toki, että sopisi kohtuullisen usein. Anteeksi.

olen miettinyt tilannetta, joka varmaan kohta on edessä.

Minulla on n 80 v vanhemmat, kun toinen heistä kuolee, ehkä se on isä ensin, äiti ei pääse kauppaan, kun ei aja autoa.

He asuvat ok talossa ja samassa pihapiirissä on nuortakin porukkaa ja heillä autoja.

Jos äitini pyytäisi päästä viikossa kerran teidän kanssa kauppaan, samalla kun itse menette, tuntuisiko se kovin pahalta?

Itse asumme 350 kn päästä vanhemmista, ja vaikea auttaa.

Jos äiti lähtee bussilla kauppaan, repussa tai perässävedettävässä laukussa on aika kurja kauppatavaroita tuoda.

Toki varmaan jostakin kaupasta saa ostokset kotiin kuljetettua, mutta ihan kivahan se olisi päästä itsekin kauppaan.

Kysymys kuuluu siis, onko kohtuuton pyyntö päästä naapurin kyydissä kauppaan?

Mitäs muita vaihtoehtoja vanhuksilla on, onko kotipalvelussa joku kauppapalvelu?

Vielä ovat virkeitä ja äiti tekee lumityöt koko pihasta, jopa ajoittain muidenkin osuuden, mutta...

Vierailija
113/114 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika sattumanvaraisesti. Kokisin ahdistavaksi, jos olisi joku tietty aikataulu.

Eli voitaisiin vaikka sopia niin, että kun olen menossa kotoa kauppaan, niin voi tulla mukaan. (Aina ei tuo käy, kun menen usein myös muualle samalla kertaa, kun sitten säästää bensassa.)

Vierailija
114/114 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö paluumatkalle voi tilata uutta taksia?

Kun se taksi odottaa siellä parkkipaikalla ostosreissun ajan kerran viikossa, ei ne eläkerahat kovin kauaa riitä.