Tuosta töihin nalkittamisesta tuli mieleen...auttaisitteko te vanhempaani jos,
olen miettinyt tilannetta, joka varmaan kohta on edessä.
Minulla on n 80 v vanhemmat, kun toinen heistä kuolee, ehkä se on isä ensin, äiti ei pääse kauppaan, kun ei aja autoa.
He asuvat ok talossa ja samassa pihapiirissä on nuortakin porukkaa ja heillä autoja.
Jos äitini pyytäisi päästä viikossa kerran teidän kanssa kauppaan, samalla kun itse menette, tuntuisiko se kovin pahalta?
Itse asumme 350 kn päästä vanhemmista, ja vaikea auttaa.
Jos äiti lähtee bussilla kauppaan, repussa tai perässävedettävässä laukussa on aika kurja kauppatavaroita tuoda.
Toki varmaan jostakin kaupasta saa ostokset kotiin kuljetettua, mutta ihan kivahan se olisi päästä itsekin kauppaan.
Kysymys kuuluu siis, onko kohtuuton pyyntö päästä naapurin kyydissä kauppaan?
Mitäs muita vaihtoehtoja vanhuksilla on, onko kotipalvelussa joku kauppapalvelu?
Vielä ovat virkeitä ja äiti tekee lumityöt koko pihasta, jopa ajoittain muidenkin osuuden, mutta...
Kommentit (114)
Mä olin mukana tuossa toiminnassa, ja siellä koulutuksessa korostettiin sitä, että me ollaan ystäviä ja juttukavereita, ei siivousapulaisia tai kaupassa kävijöitä. Toki on eri asia, jos haluaa ystäväsuhdetta sen oman ystävänsä kanssa muokata tuohon siintaan, mutta se ei ole ystäväpalvelun lähtökohta.
Jos alueella toimii Punaisen Ristin ystäväpalvelu, niin sitäkin kautta voisi ehkä tuollaisen palvelun saada.
Anoppi on siinä mukana, ja yksi mummo on sysätty kokonaan hänen hoidettavakseen, vaikka tarvitsisi kotiapua. Anoppi on aivan poikki, mutta liian kiltti. Omaiset säästävät kätevästi tällä tavalla.
Entäpä mitä itse olet valmis tekemään asian hyväksi? Ai niin, et yhtään mitään.
ihan naapurista. Mukavaa auttaisin, kuspäätä en.
Edellisessä osoitteessa vein aina leivontapäivänä tuoreita korvapuusteja kahdelle kivalle vanhukselle samassa rapussa. Nykyistä naapurinukkoa viereisessä ok-talossa en edes tervehdi. Syitä en jaksa ruotia, mutta löytyvät ukosta.
ettei kannata antaa omaa puhelinnumeroaan sille ystävälle, vaan sopia tapaamiset kasvotusten ja jos tulee tarve muuttaa aikataulua tai jotain muuta viestiä, hoitaa ne ystäväpalvelun ihmisten kautta. Musta se kuulosti aika karulta, mutta ne oli nähneet, miten pahimmillaan ihmiset oli soitelleet ystävilleen yötä myöten tai ihan jatkuvasti. Mä kyllä annoin numeroni ystävälleni, eikä siitä tullut mitään ongelmia.
Neuvottiin myös tapaamaan ensin harvakseltaan ja sitten, jos siltä tuntuu, tihentämään tapaamisia. Tämä siksi, että 'saavutetuista eduista' on ikävä / vaikea luopua, ja harventaminen on vaikeampaa kuin tihentäminen. Musta se oli hyvä neuvo.
Kurja kuulla, että sun anoppisi on joutunut piian rooliin. Sitä suhdetta on varmasti vaikea enää muuttaa toiseksi, nyt kun mummo on tottunut saamaan palveluksia anopiltasi, niiden tekemistä on hankala lopettaa. (Mä itse varmaan pyytäisin uuden ystävän SPR:ltä tossa tilanteessa, mutta mä en taida, onneksi, olla liian kiltti.)
Mutta sitä toimintaa käytetään surutta hyväksi.
Anoppi on siinä mukana, ja yksi mummo on sysätty kokonaan hänen hoidettavakseen, vaikka tarvitsisi kotiapua. Anoppi on aivan poikki, mutta liian kiltti. Omaiset säästävät kätevästi tällä tavalla.
Joku lapsenlapsista voi muuttaa mummon luokse
mutta käytännössä arki on sellaista, että ainakaan arkena en ehtisi ja pystyisi sitoutumaan. Mulla on aikaa arkisin olla 2 h illalla lasten kanssa ennen iltatouhuja, ja kauppareissu hitaan vanhuksen kanssa veisi käyännössä tuon ajan. Viikonloppuisin olemme usein reissussa tai jos ei ole mitään, haluamme joskus levätä. Lisäksi omat vanhemmat ovat vanhenemassa ja tarvitsevat usein apua. Lisäksi vierailemme heidän luonaan, mikä vie vähäistä vapaa-aikaa. Hankkisin kotiapua äidillesi siis, jos olisin sinä. Jotkut kaupat toimittavat ostoksia myös suoraan koriin.
Meillä on pienet lapset ja molemmat käymme kokopäivätöissä. Arki on jo muutenkin tosi kiireistä, illalla kun olen kotona viiden jälkeen, äkkiä päivällistä porukalle, sitten pitää jo seitsemältä alkaa laittaa lapsille iltapuuroa. Ei siinä jää paljoa aikaa tehdä ostoksia tai kotitöitä. Ylimääräinen mummeli viikottain mukaan kiireiselle illan kauppareissulle olisi aikamoinen arjen hankaloitus. Silloin tällöin voisin auttaa, mutta en joka viikko.
itse asiassa ei ole koskaan hoidellut ainuttakaan lastenlastaan, mutta ei olla sitä kaivattukaan. ap.
Hoitiko äitisi aikanaan lapsiasi?Joku lapsenlapsista voi muuttaa mummon luokse
Kyllä minä voisin naapurin rouvan kauppaan kuskata ja olen kuskannutkin, siinä samallahan tuo menee kun itsekin käyn kaupassa. En ole nähnyt tässä mitään ongelmaa. Olen myös naapuriltani välillä kysynyt, tarvitseeko hän kaupasta jotakin, voin tuoda samalla kun itse käyn. Toimitan myös kuitin ja hän on maksanut omat ostoksensa. Bensarahasta olen kieltäytynyt :)
Kysyä voi, mutta ei ole mitään oikeutta loukkaantua, ellei naapuri suostu. Jokainen tekee ratkaisunsa itse.
on kohtuuton pyyntö. Kahden tunnin markettireissu joka viikolle, so not.
Itse asiassa jos asutte 350 km päässä, niin senhän kulkee neljään tuntiin. Voisitte vaikka kerran kuussa hurauttaa äitinne kotiin ja käyttää häntä kaupassa. Matkalla kerkeät hyvin suunnitella kuukauden ruokalistankin.
Eihän tuo veisi kuin yhden päivästä kuukaudessa, ja kyseessä on kuitenkin oma äitisi. Miksipä siis ei? Saman ajan kuukaudessa jonkun tuntemattoman pitäisi mielestäsi käyttää äitisi hyysäämiseen, vaikka oma tytärkään ei viitsi?
Voisittehan myös muuttaa äitisi lähelle tai vastavuoroisesti pyytää äitisi muuttamaan teidän lähellenne. Tiedän monia, joille tämä on ollut tosi toimiva ratkaisu. Eihän se iso uhraus olisi, jos todella välittää läheisistään. Tietysti aina on helpompaa vaan valitella, että kun ei ne muut mitään viitsi tehdä... Malka näkyy toisen silmässä, mutta se tukki omassa silmässä on huomaamaton.
Nyt ei olisi kyse kuin kyydistä, ei hidastuksesta, ei muusta avusta, vain takapenkin paikasta. Hän jätättää minut taakseen kun kuljetaan kaupungilla.
Jos tilanne muuttuisi, silloin apua haettaisiin muualta. En ymmärrä miksi aletaan heti muuttamaan äitiäni toisenlaiseksi, kyselin kuitenkin vain kyytiapua. Olen kertonut hänen olevan jopa parempikuintoinen kuin minä. Tekee pihan raskaat lumityöt itse.
Jos kyse olisi jostakin muusta, en kyselisi naapureilta apua. ap.
mutta käytännössä arki on sellaista, että ainakaan arkena en ehtisi ja pystyisi sitoutumaan. Mulla on aikaa arkisin olla 2 h illalla lasten kanssa ennen iltatouhuja, ja kauppareissu hitaan vanhuksen kanssa veisi käyännössä tuon ajan. Viikonloppuisin olemme usein reissussa tai jos ei ole mitään, haluamme joskus levätä. Lisäksi omat vanhemmat ovat vanhenemassa ja tarvitsevat usein apua. Lisäksi vierailemme heidän luonaan, mikä vie vähäistä vapaa-aikaa. Hankkisin kotiapua äidillesi siis, jos olisin sinä. Jotkut kaupat toimittavat ostoksia myös suoraan koriin.
Meillä on pienet lapset ja molemmat käymme kokopäivätöissä. Arki on jo muutenkin tosi kiireistä, illalla kun olen kotona viiden jälkeen, äkkiä päivällistä porukalle, sitten pitää jo seitsemältä alkaa laittaa lapsille iltapuuroa. Ei siinä jää paljoa aikaa tehdä ostoksia tai kotitöitä. Ylimääräinen mummeli viikottain mukaan kiireiselle illan kauppareissulle olisi aikamoinen arjen hankaloitus. Silloin tällöin voisin auttaa, mutta en joka viikko.
on kohtuuton pyyntö. Kahden tunnin markettireissu joka viikolle, so not.
Itse asiassa jos asutte 350 km päässä, niin senhän kulkee neljään tuntiin. Voisitte vaikka kerran kuussa hurauttaa äitinne kotiin ja käyttää häntä kaupassa. Matkalla kerkeät hyvin suunnitella kuukauden ruokalistankin.
Eihän tuo veisi kuin yhden päivästä kuukaudessa, ja kyseessä on kuitenkin oma äitisi. Miksipä siis ei? Saman ajan kuukaudessa jonkun tuntemattoman pitäisi mielestäsi käyttää äitisi hyysäämiseen, vaikka oma tytärkään ei viitsi?
Voisittehan myös muuttaa äitisi lähelle tai vastavuoroisesti pyytää äitisi muuttamaan teidän lähellenne. Tiedän monia, joille tämä on ollut tosi toimiva ratkaisu. Eihän se iso uhraus olisi, jos todella välittää läheisistään. Tietysti aina on helpompaa vaan valitella, että kun ei ne muut mitään viitsi tehdä... Malka näkyy toisen silmässä, mutta se tukki omassa silmässä on huomaamaton.
Nyt ei olisi kyse kuin kyydistä, ei hidastuksesta, ei muusta avusta, vain takapenkin paikasta. Hän jätättää minut taakseen kun kuljetaan kaupungilla.
Jos tilanne muuttuisi, silloin apua haettaisiin muualta. En ymmärrä miksi aletaan heti muuttamaan äitiäni toisenlaiseksi, kyselin kuitenkin vain kyytiapua. Olen kertonut hänen olevan jopa parempikuintoinen kuin minä. Tekee pihan raskaat lumityöt itse.
Jos kyse olisi jostakin muusta, en kyselisi naapureilta apua. ap.mutta käytännössä arki on sellaista, että ainakaan arkena en ehtisi ja pystyisi sitoutumaan. Mulla on aikaa arkisin olla 2 h illalla lasten kanssa ennen iltatouhuja, ja kauppareissu hitaan vanhuksen kanssa veisi käyännössä tuon ajan. Viikonloppuisin olemme usein reissussa tai jos ei ole mitään, haluamme joskus levätä. Lisäksi omat vanhemmat ovat vanhenemassa ja tarvitsevat usein apua. Lisäksi vierailemme heidän luonaan, mikä vie vähäistä vapaa-aikaa. Hankkisin kotiapua äidillesi siis, jos olisin sinä. Jotkut kaupat toimittavat ostoksia myös suoraan koriin.
Mikä ongelma?
Siinä samalla hänkin kulkee.
MUTTA: hän on alkanut käydä vaativaksi. Esim. joulun alla kävin lauantaina aamupäivällä kaupassa ja soitin hänelle lähdöstäni. Ei halunnut tulla mukaan. Sitten iltapäivällä neljän kieppeissä soitti, että nyt hän voisi mennä, lähdetkö kyytiin? En lähtenyt. Jouluaattoaamuna olisi myös pitänyt lähteä kuskaamaan. En lähtenyt, koska ei ollut mitään asiaa.
Viime talvena käytiin la-aamuna kaupassa. Tiesi, että lapseni synttärit alkavat klo 17. Soitti 16.55, että yksi asia unohtui, pakko päästä kauppaan. En lähtenyt.
voi pakastaa ja iskukuumennettu maito säilyy kuukausia.
Eikös tuo nyt ole vähän tekosyy omalle laiskuudelle ja välinpitämättömyydelle omasta vanhemmasta?
Repussa tai perässävedettävässä se on nytkin niitä tarvittaessa kuskannut, mutta kovalla pakkasella lumihangessa ei oikein tunnu mukavalta ajatella äidin niitä reissuja tekevän.
Sittenhän se pääsee bussillakin
Jos kyse olisi jostakin muusta, en kyselisi naapureilta apua. ap.mutta käytännössä arki on sellaista, että ainakaan arkena en ehtisi ja pystyisi sitoutumaan. Mulla on aikaa arkisin olla 2 h illalla lasten kanssa ennen iltatouhuja, ja kauppareissu hitaan vanhuksen kanssa veisi käyännössä tuon ajan. Viikonloppuisin olemme usein reissussa tai jos ei ole mitään, haluamme joskus levätä. Lisäksi omat vanhemmat ovat vanhenemassa ja tarvitsevat usein apua. Lisäksi vierailemme heidän luonaan, mikä vie vähäistä vapaa-aikaa. Hankkisin kotiapua äidillesi siis, jos olisin sinä. Jotkut kaupat toimittavat ostoksia myös suoraan koriin.
Mikä ongelma?
Sittenhän se pääsee bussillakin
Mikä ongelma?
ei ole todellakaan mikään ongelma ja maksaa vähemmän, kuin oman auton omistaminen.
tällaisen asian kysyminen naapurilta on paljon pyydetty. Jos tarvitset vain satunnaista kauppareissukyytiä naapurilta, hän tuskin on niin hölmö, että luulee kaiken tarvittavan avun olevan siinä. Kun ihminen ei enää selviydy yksin kauppaan, hän tarvitsee huolenpitoa enemmän kuin kerran viikossa.
Sellainen kuvio, että käyttekö kaupassa tästä eteenpäin seuraavat 20 vuotta kun äitini on vielä elossa ja asuu tässä, on posketon. Ongelma on siis se, että suostuttuaan tuohon, he ottavat äitisi arjen osaksi kontolleen. Jos jotain tapahtuu, he eivät voi oikein luistaa sopimuksesta, kun on kerran sovittu että näillä mennään.
Itse en tästä syystä suostuisi mihinkään tuollaiseen kuvioon. Kävisin kaupassa naapurin mummolle kyllä, mutta ruokahuoltoa en ottaisi vastuulleni.
ja kuljetan edelleenkin. Hänellä on kyllä taksikortti, mutta aina kun käyn hänen luonaan, käytän kaupassa. Käytän myös joskus lääkärissä tai vaateshoppailuilla ihan hänen mielen virkistyksekseen.
Matkaa minulla on äidin luo 70km.
Äiti on aikoinaan hoitanut minua, joten totta kai autan häntä.
Näinhän se kyllä monissa tapauksissa menee, että äiti pystyy hoitamaan 10 lasta, mutta 10 lasta ei yhtä äitiä. Nykyään siltä äidiltä vaaditaan 50 lapsenlapsenkin hoito, mutta kun äidistä tulee vanha, ei vastapalveluksia tehdä