Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isompien lapsien ei kuulu vahtia nuorempia sisaruksia!!

Vierailija
11.01.2013 |

mitä jos jotain käy, sehän on sitten sen vahtijan vika.. loppuelämän trauma.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytänyt esikoista 9-v katsomaan pikkuveljensä perään 2 v.

Koska nykyään tuntuu siltä, että lapsilta ei vaadita mitään. Ei tarvitse osallistua kodin siivoukseen, lasten hoitamiseen, ruuanlaittoon jne.

Edes omaa petiä ei osata pedata ennen armeijaan menoa, ei osata siivota, tai siivotaan ihan väärin. Ei osata tehdä yksinkertaisia ruokia, ei osata leikkiä ja viihdyttää pikkusisaria. Ei ostata ottaa vastuuta mistään.

En halua kasvattaa pojistani äidin paapomia kädettömiä, taidottomia, vastuuttomia pikku mussukoita, jotka eivät osaa sytyttää teininä tulta takkaan/saunaan, eivät osaa siivota, eivät osaa laittaa ruokaa, eivät osaa pyykkiä pestä, eivät osaa rahankäyttöä, eivät osaa ottaa vastuuta mistään.

Meillä mies on esim. ihan alusta asti ottanut pojat mukaan "apumiehiksi" mökillä, yhdessä sitten pilkkovat puita, kantavat saunapuut, ja tekevät eri miesten töitä. Jokainen osallistuu oman ikätasonsa mukaisesti. Aikuiset vahtivat kokoajan silmäkovana, että mitään vahinkoa ei satu, ja esim. esikoinen oikein odotti sitä ikää, että 9-vuotiaana saa oman pienen linkkuveitsen, jota saa käyttää vain aikuisten läsnäollessa. Sitä odotuksen ja ilon määrää, kun sai itse tehdä omat kaarnalaivansa omalla linkkarilla!

Ja kun tekevät pojat yhdessä töitä isän kanssa, niin isä selittää samalla mikä on nyt tämän vehkeen toimintatarkoitus, miten se toimii, ja miksi on rikki, mitä korjataan ja miten.

Meidän pojista kasvatetaan osallistuvia, osaavia ja vastuunsakantavia miehiä. Ei tartte sitten vaimojen kouluttaa mieheksi.

Vierailija
22/65 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä vuotta vanhempi isosisko vetää perässään pikkuveljeään. Jos poika on 5v ja tyttö 9v niin ei se 9v halua todellakaan tätä veljeään muiden tyttökavereiden joukkoon.

On käynyt niinkin että kukaan ei enää tytön kavereista hae tätä tyttöä ulos koska ei jaksa olla sen veljen kanssa.

Niillä on ihan omat jutut ja leikit. Ei siihen sovi se pikkuveli aina mukaan.

Ihan sallittavaa on että isompi katsoo JOSKUS pienemmän perään mutta tässäkin tu parivaljakko laahusti peräkkäin koko viime kesän ja äiti otti aurinkoa pihalla eikä kertaakaan tullut sen pienemmän kanssa ulos.

Isosiskolla oli varmasti mukava kesä... ja kyllä joo, olen 3 nuoremman veljeni sisko ja osaan samaistua miltä tuostakin tytöstä tuntui. Ja kyllä, minulla on vain yksi lapsi ja se saa riittää.

Lapsi ei voi hoitaa toista lasta jatkuvasti, vastuu on liian suuri ja ei lasta voi vaatia luopumaan omista kaverisuhteistaan siksi että pitää olla jatkusvasti pienemmän kanssa. Sitten palkataan lastenhoitaja jollei itse pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin!Meillä päin ei edes luovuteta pienempää lasta hoitopaikasta alle 12-vuotiaan matkaan.Sä mainitsit niin nuoren kuin 6-vuotias :o ??Vastuuntunnotonta vanhemmuutta.

Vierailija
24/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se traumaattista jos 18 vuotias sisko huolehtii 3 vuotiaasta veljestään.

Vierailija
25/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Meillä nytkin 4v on ulkona 2v.n kanssa ja vahtii pikkuveljeään.

Näin tehtiin ennenkin, eikä kasvatettu mitään pullamössöjä, kuten nykyään.

[quote author="Vierailija" time="11.01.2013 klo 12:58"]

Minulle itselleni se oli aikoinaan luonnollista ja näyttää olevan myös omille lapsilleni. Sitä ei ole edes tarvinnut "opettaa" tai mainostaa. Mahtaa olla myös luonnekysymys.

[/quote]

Vierailija
26/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, itse jouduin hoitamaan 6 vuotta nuorempaa veljeäni, eikä se aina ollut kivaa. Mutta uskon todella että se teki minulle vaan hyvää, nykyään olen hyvin pärjäävä ja vastuuntuntoinen ihminen. Ja nuo onnettomuuksilla ja kaikella kauhealla pelottelijat...kannattaisi miettiä sen oman mielenterveyden tilaa, eikä ainakaan lapsiin tartuttaa tuollaisia pelkotiloja. On totta että milloin tahansa voi tapahtua kenelle tahansa mitä tahansa kamalaa, mutta elämäänsä ei kannata elää vain sitä miettien mitä kaikkea voikaan tapahtua. Tällainen yleinen elämänpelko on myös nykyajan yhteiskunnan suuri ongelma, samaan aikaan kun elämme turvallisempaa elämää kuin koskaan ennen ihmiskunnan historiassa.

[quote author="Vierailija" time="11.01.2013 klo 13:42"]

pyytänyt esikoista 9-v katsomaan pikkuveljensä perään 2 v.

Koska nykyään tuntuu siltä, että lapsilta ei vaadita mitään. Ei tarvitse osallistua kodin siivoukseen, lasten hoitamiseen, ruuanlaittoon jne.

Edes omaa petiä ei osata pedata ennen armeijaan menoa, ei osata siivota, tai siivotaan ihan väärin. Ei osata tehdä yksinkertaisia ruokia, ei osata leikkiä ja viihdyttää pikkusisaria. Ei ostata ottaa vastuuta mistään.

En halua kasvattaa pojistani äidin paapomia kädettömiä, taidottomia, vastuuttomia pikku mussukoita, jotka eivät osaa sytyttää teininä tulta takkaan/saunaan, eivät osaa siivota, eivät osaa laittaa ruokaa, eivät osaa pyykkiä pestä, eivät osaa rahankäyttöä, eivät osaa ottaa vastuuta mistään.

Meillä mies on esim. ihan alusta asti ottanut pojat mukaan "apumiehiksi" mökillä, yhdessä sitten pilkkovat puita, kantavat saunapuut, ja tekevät eri miesten töitä. Jokainen osallistuu oman ikätasonsa mukaisesti. Aikuiset vahtivat kokoajan silmäkovana, että mitään vahinkoa ei satu, ja esim. esikoinen oikein odotti sitä ikää, että 9-vuotiaana saa oman pienen linkkuveitsen, jota saa käyttää vain aikuisten läsnäollessa. Sitä odotuksen ja ilon määrää, kun sai itse tehdä omat kaarnalaivansa omalla linkkarilla!

Ja kun tekevät pojat yhdessä töitä isän kanssa, niin isä selittää samalla mikä on nyt tämän vehkeen toimintatarkoitus, miten se toimii, ja miksi on rikki, mitä korjataan ja miten.

Meidän pojista kasvatetaan osallistuvia, osaavia ja vastuunsakantavia miehiä. Ei tartte sitten vaimojen kouluttaa mieheksi.

[/quote]

Vierailija
27/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en antaisi vastuuta alle 15-vuotiaalle toisesta ihmisestä.

Kasvattaa vastuuntuntoon voi mielestäni myös niin että vanhemman läsnäollessa isompi vahtii pienempää. 

Jos isompi hoitaa pienempää, se pitäisi olla aina vapaaehtoista. Hyvin helposti nämä kuviot kääntyvät epäreiluksi esikoiselle. Kun kerran vastuuttaa niin kynnys hoidattaa oma lapsi toisella lapsellaan kasvaa ja kun se esikoinen joutui ottamaan vastuuta eka kerran vaikka 7-vuotiaana pienemmästä, niiin se kuopus onkin vielä samassa iässä pikkuvauva, jonka pitää saada kaikki periksi ja jolla ei ole sitä vastuuta mistään. Eli jos vastuu pienemmästä, niin myös kurin pito pitää sallia esikoiselle. 

Vierailija
28/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suurperheen lapset eivät ole ikinä joutuneet hoitamaan pienempiään. Olin todella tarkka siitä, että vastuu on minun ja minä vahdin. Tein vain hommat aina niin, että itse pystyin ottamaan vastuun lapsista.

Juuri siksi, että siskoni on joutunut minua vahtimaan paljon ja hän ei ole vieläkään väleissä minun kanssani, koska hänelle jäi niin paineita siitä. Toiseksi, suhteemme ei koskaan kasvanut tasapainoiseksi, koska siskoni oli kuin äiti ja hän kohtelee minua vieläkin holhoavasti. Eli se vahtiminen rikkoo sekä isomman suhteen pienempään, että pienemmän suhteen isompaan.

Se ei ole mikään puolustus, että ennenkin isommat vahti. Ennen esimerkiksi hukkui lapsia enemmän ja loukkaantui ja heitä hyväksikäytettiin jne.. Silti kaikki, mitä oli ennen, ei ole parempaa.

Ja kyllä, suurperheen nuoriemme välit ovat hyvät, osaksi juuri siksi, että heillä ei ole tätä alisteista suhdetta, että esikoinen olisi toiminut apuisänä (hassua, että se on yleensä tyttö, joka vahtii pienempiä, poika saa olla rauhassa).

[quote author="Vierailija" time="11.01.2013 klo 13:26"]

..ei ole tahtonut omia lapsia ollenkaan. Teinikäytös jää päälle, vaikka osa täyttää pian 30. Kaikki ovat selittäneet että saivat tarpeekseen lasten kaitsemisesta nuorempana, kun äiti lykkäsi nuorimmat aina mukaan kaikkialle eikä kaverinkaan kanssa saanut olla rauhassa missään.

[/quote]

Vierailija
29/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi sissus. Tottakai voi , saa ja pitää vahtia! Siinä vastuu kasvaa ja tarkoitus lienee kasvattaa tenavista vastuullisia? Ihme vouhkaamista. Jos jotai sattuu. No tolla periaatteella ei kannata muuten mennä ovesta ulos....

Ja kaikki lapset tulee saattaa kouluun, harrastuksiin ym. itse, aina siihen saakka kun ne täyttää 18-vuotta.

Kyllä sellaset 14v. ylöspäin olevat murkut voi vahtia sisaruksiaa muutaman tunnin. Mitää baarireissuja en tarkoita nyt.

Vierailija
30/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2013 klo 12:53"]

[/quote]

Onneksi kuitenkin sain sitä tehdä ja välit ovat pysyneet hyvinä ja läheisinä aikuisiälläkin. Ei ole tullut tuollaisia traumoja kuin sinulle siitä, ettet saanut?

Vierailija
31/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onneksi kuitenkin sain sitä tehdä ja välit ovat pysyneet hyvinä ja läheisinä aikuisiälläkin. Ei ole tullut tuollaisia traumoja kuin sinulle siitä, ettet saanut?

Vierailija
32/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
33/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen poika vahtinut pienempiä sisaruksiaa että olen käynyt kaupassa/salilla ja hyvin on mennyt. Toki olen aina palkinnut jollain kivalla pikkujutulla. Itse olen ollut alaikäisenä lapsenlikkana serkuilleni, aivan normaalia ja mukavaa.

Vierailija
34/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:57"]

Meillä suurperheen lapset eivät ole ikinä joutuneet hoitamaan pienempiään. Olin todella tarkka siitä, että vastuu on minun ja minä vahdin. Tein vain hommat aina niin, että itse pystyin ottamaan vastuun lapsista.

Juuri siksi, että siskoni on joutunut minua vahtimaan paljon ja hän ei ole vieläkään väleissä minun kanssani, koska hänelle jäi niin paineita siitä. Toiseksi, suhteemme ei koskaan kasvanut tasapainoiseksi, koska siskoni oli kuin äiti ja hän kohtelee minua vieläkin holhoavasti. Eli se vahtiminen rikkoo sekä isomman suhteen pienempään, että pienemmän suhteen isompaan.

Se ei ole mikään puolustus, että ennenkin isommat vahti. Ennen esimerkiksi hukkui lapsia enemmän ja loukkaantui ja heitä hyväksikäytettiin jne.. Silti kaikki, mitä oli ennen, ei ole parempaa.

Ja kyllä, suurperheen nuoriemme välit ovat hyvät, osaksi juuri siksi, että heillä ei ole tätä alisteista suhdetta, että esikoinen olisi toiminut apuisänä (hassua, että se on yleensä tyttö, joka vahtii pienempiä, poika saa olla rauhassa).

..ei ole tahtonut omia lapsia ollenkaan. Teinikäytös jää päälle, vaikka osa täyttää pian 30. Kaikki ovat selittäneet että saivat tarpeekseen lasten kaitsemisesta nuorempana, kun äiti lykkäsi nuorimmat aina mukaan kaikkialle eikä kaverinkaan kanssa saanut olla rauhassa missään.

[/quote]

[/quote]

Että ääripästä toiseen.

Meidän suurperheessä todellakin isompien kuuluu vahtia pienempiä, mutta kohtuullisessa määrin. Kukaan ei ole missään äiti-asemassa johonkin toiseen nähden.

Kyllä tässäkin voi käyttää sitä maalaisjärkeä ja noudattaa kultaista keskitietä ääripäiden sijaan.

Vierailija
35/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:57"]

[/quote]

[/quote]

Tätä yritin lainata edelliseen viestiini mutta jostain syystä ei onnistunut.

Tässä siis se toinen ääripää, kun sisko on joutunut vahtimaan ja ottamaan liikaa vastuuta niin omien ei tarvitse tehdä hommaa ollenkaan.

Että ääripästä toiseen.

Meidän suurperheessä todellakin isompien kuuluu vahtia pienempiä, mutta kohtuullisessa määrin. Kukaan ei ole missään äiti-asemassa johonkin toiseen nähden.

Kyllä tässäkin voi käyttää sitä maalaisjärkeä ja noudattaa kultaista keskitietä ääripäiden sijaan.

[/quote]

Vierailija
36/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole pienen lapsen vastuu, eikä velvollisuus hoitaa jatkuvasti pinempiään !

eli joskus silloin tällöin kyllä, iän mukaisesti, ja aina niin että aikuinen on luonut turvalliset olosuhteet.

meilläkin päin on suurperhe, ja niin siellä 7v kuljetta AINA mukanaan pikkuisat 3v siskoaan.

eipä ole kivaa , riippa tuo pienempi on.

onko turvallista kenen mielestä, että vanhempansa eivät tiedä kenen luokse pari valjakko kulloinkin pääsee leikkimään ? voivat meillk'in olla yhteen mennoon monta tuntia enkka 4tuntia yhteen kyytiin !, eikä vanhemmista kuulunut ei näkynyt mnitään.. :( surullista

oma lapseni tykkää heidän kanssa eikkiä, mutta välillä ei haluaisi pienmpää, kun onhan leikit erit kun ikäeroakin on...

moni ei enää tuon 7vee kanssa halua olla, kun pakettiin kuuluu AINA PIKKU SISKO

eli kohtuus, ja ehkäisy on keksitty!

antakaa lasten olla lapsia ja nautti omista kavereista ja leikeistä, edes josukus

joo ja mulla kans pikku veli 5v nuorempi, jota jpuduin vahtimaan ulkona, ja kaverit viiletti leikkikentälle jn jen ei ollut kivaaa.....AINA olla lapsen likkana, joskus oli , mut ei aina...

Vierailija
37/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestä kasvatat vastuullista?

Siitä esikoisesta. Miten kasvatat vastuuta sille kuopukselle sitten?

Eli kyllä se on vain vanhemman puolustelua laiskuudelleen, että pannaan esikoinen vahtimaan pienempiä sillä varjolla, että juuri esikoisen pitää oppia vastuuta.

Meillä mies on esikoinen ja minä kuopus. Olemme tästä aiheesta käyneet mielenkiintoisia keskusteluja ja päätyneet siihen, että meillä ei lapsista esikoisesta tehdä vastuunkantajaa. Esikoinen kyllä voi oppia vastuuta muutenkin kuin vahtimalla pienempiään. Ja kuopukselle tekee myös terää opetella sitä vastuuta. Näitä voi todellakin opetella muuten kuin vahtimalla sisaruksiaan

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:02"]

No voi sissus. Tottakai voi , saa ja pitää vahtia! Siinä vastuu kasvaa ja tarkoitus lienee kasvattaa tenavista vastuullisia? Ihme vouhkaamista. Jos jotai sattuu. No tolla periaatteella ei kannata muuten mennä ovesta ulos....

Ja kaikki lapset tulee saattaa kouluun, harrastuksiin ym. itse, aina siihen saakka kun ne täyttää 18-vuotta.

Kyllä sellaset 14v. ylöspäin olevat murkut voi vahtia sisaruksiaa muutaman tunnin. Mitää baarireissuja en tarkoita nyt.

[/quote]

Vierailija
38/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lastensuojelulaki 1§: Lain tarkoituksena on turvata lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun." Siis laki turvaa sen, että lapsella on turvallinen kasvuympäristö. Toinen § taas kertoo kenen on vastuu: "Lapsen vanhemmilla ja muilla huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen hyvinvoinnista."  Eli älkää nyt hyvät ihmiset jättäkö pienempiä lapsia isomman sisaren huolehdittavaksi kauppa ym. reissujen ajaksi, puhumattakaan mistään baarireissuista. Nämä ovat jo lastensuojeluasioita. Mutta kyllä mielestäni vanhemmalle, esimerkiksi 16-vuotiaalle, siskolle tai veljelle tulee opettaa vastuunkantoa vaikkapa 8 - 10-vuotiaan pikkusisaren hetkellisestä vahtimisesta. En kyllä toisaalta itse antaisi alle päiväkoti-ikäistä valvottavaksi alle 16-vuotiaalle.

Vierailija
39/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurpereen vanhin lapsi ja iloinen, ettei minun lapsuusaikaan ollut tällaisia palstoja hulluine julistuksineen. Olisin voinut menettää plajon - mm. oikeuden täysivaltaiseen perheenjäsenyyteen .

Vierailija
40/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta isommat sisarukset eivät ole pienempiensä vakivahteja, mutta en kyllä koe siinä mitään väärää, että 18-vuotiaana olin pari tuntia leikkipuistossa 6-vuotiaan veljeni vahtina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä