Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isompien lapsien ei kuulu vahtia nuorempia sisaruksia!!

Vierailija
11.01.2013 |

mitä jos jotain käy, sehän on sitten sen vahtijan vika.. loppuelämän trauma.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua minusta, kun teinit kuitenkin aloittaa esim. alkoholi- ja seksikokeilut 14 vuotiaana, mutta eivät siinä iässä voisi vahtia 10 v sisarustaan. Niin ja tähän mammat huutaa, että ei meidän teinit...Mutta kyllä se vaan aika yleistä on.

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:00"]

"Lastensuojelulaki 1§: Lain tarkoituksena on turvata lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun." Siis laki turvaa sen, että lapsella on turvallinen kasvuympäristö. Toinen § taas kertoo kenen on vastuu: "Lapsen vanhemmilla ja muilla huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen hyvinvoinnista."  Eli älkää nyt hyvät ihmiset jättäkö pienempiä lapsia isomman sisaren huolehdittavaksi kauppa ym. reissujen ajaksi, puhumattakaan mistään baarireissuista. Nämä ovat jo lastensuojeluasioita. Mutta kyllä mielestäni vanhemmalle, esimerkiksi 16-vuotiaalle, siskolle tai veljelle tulee opettaa vastuunkantoa vaikkapa 8 - 10-vuotiaan pikkusisaren hetkellisestä vahtimisesta. En kyllä toisaalta itse antaisi alle päiväkoti-ikäistä valvottavaksi alle 16-vuotiaalle.

[/quote]

Vierailija
42/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa joku joskus kertonut tuon minulle.

Olin 6v kun pikkusiskoni syntyivät. Ja totta kai olin 7-vuotiaana valmis vahtimaan kaksosia hetken jne. siitä eteenpäin. 10-vuotiaana olin jo kykeneväinen vahtimaan kaksosia koko yön = porukat pääsi baariin. Nykyään 20-vuotiaana (ja itse raskaana) en koskaan aio edes kuvitella sellaista tilannetta, että oma tuleva esikoiseni joutuisi tuollaiseen tilanteeseen. Ei ikinä. Se oli niin hirveä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lastensuojelulaki 1§: Lain tarkoituksena on turvata lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun." Siis laki turvaa sen, että lapsella on turvallinen kasvuympäristö. Toinen § taas kertoo kenen on vastuu: "Lapsen vanhemmilla ja muilla huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen hyvinvoinnista."  Eli älkää nyt hyvät ihmiset jättäkö pienempiä lapsia isomman sisaren huolehdittavaksi kauppa ym. reissujen ajaksi, puhumattakaan mistään baarireissuista. Nämä ovat jo lastensuojeluasioita. Mutta kyllä mielestäni vanhemmalle, esimerkiksi 16-vuotiaalle, siskolle tai veljelle tulee opettaa vastuunkantoa vaikkapa 8 - 10-vuotiaan pikkusisaren hetkellisestä vahtimisesta. En kyllä toisaalta itse antaisi alle päiväkoti-ikäistä valvottavaksi alle 16-vuotiaalle.

[/quote]

Minä olin 15-vuotiaana poliisin ja tuomarin perheessä lapsenlikkana ;D Pientä rajaa hei näihin juttuihin. Aika fiksu ja mukava aikuinen minusta on kasvanut vaikka joskus lapsenlikaksi palkattiin, hui sentään ;)

Vierailija
44/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias vie 10-vuotiaan pikkusiskon harrastukseen kahdesti viikossa. Yöksi ei tulisi mieleenkään jättää heitä keskenään.

Vierailija
45/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää meni ihan saivarteluks kun lapsien iät voi olla vaikka mitä. Mutta mun mielestä voi vahtia, muttei missään tapauksessa voi olla vastuussa. (Paitsi joku 18 vee) meillä pojat on keskenään ulkona kun teen ruokaa, keittiön ikkunan alla, josta ne näen, minun vastuullani ehdottomasti.

Vierailija
46/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen neljän lapsen perheestä ja onnellinen siitä, että vanhemmat tekivät lapsia vain sen verran, kun jaksoivat itse vastuuta kantaa. Saimme pysyä lapsina kaikki, eikä kenenkään tarvinnut ottaa apuäidin roolia.

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:01"]

Olen suurpereen vanhin lapsi ja iloinen, ettei minun lapsuusaikaan ollut tällaisia palstoja hulluine julistuksineen. Olisin voinut menettää plajon - mm. oikeuden täysivaltaiseen perheenjäsenyyteen .

[/quote]

Vierailija
47/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä yököttää ajatus siitä, että sen isomman pitää oppia vastuunkantoa vahtimalla pienempää, mutta pienempi (jos on nuorin) saa kasvaa vapaasti ja iloisesti ilman vastuuta. 

Kyllä tuolla tavalla juuri pilataan ne sisarussuhteet. Jos on satunnaista tarvetta hetkelliseen hoitoon, niin se pitäisi aina tehdä niin, että isompi saa siitä palkkaa tai etuuksia eikä niin, että kyse on hänen velvollisuudestaan. Miksi isomman velvollisuus on hoitaa pikkusisarusta, vaikka ei ole itse päässyt päättämään, haluaako edes sellaista? Miten ihmeessä sillä isommalla on näitä velvollisuuksia, joita pienemmällä ei ole?

Olen minäkin satunnaisesti hoitanut viisi vuotta nuorempaa veljeäni, mutta vain hetken ja harvoin. Asiasta pidettiin aina mukava "hässäkkä" eli korostettiin, miten hienoa on, että tähän ryhdyn, sain usein palkkioksi jotain herkkua tai muuta vastaavaa. Syntyi ihan positiivinen kuva koko hommasta. Mutta se, että pitää päivittäin, kerran viikossa tai muuten hyvin säännöllisesti vahtia ja vieläpä tuntikaupalla, on vanhemman itsekkyyttä, laiskuutta ja epäreiluutta. Takuulla vahingoittaa sisarussuhteita!

Vierailija
48/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:23"]

Minäkin olen neljän lapsen perheestä ja onnellinen siitä, että vanhemmat tekivät lapsia vain sen verran, kun jaksoivat itse vastuuta kantaa. Saimme pysyä lapsina kaikki, eikä kenenkään tarvinnut ottaa apuäidin roolia.

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:01"]

Olen suurpereen vanhin lapsi ja iloinen, ettei minun lapsuusaikaan ollut tällaisia palstoja hulluine julistuksineen. Olisin voinut menettää plajon - mm. oikeuden täysivaltaiseen perheenjäsenyyteen .

[/quote]

[/quote]

Ja silti sinusta tuli noin katkera ja elämänkielteinen?

Ja välit kotiinkin huonot... :(

Vierailija
49/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas huomaa että ihmisiltä puuttuu nykyään terve maalaisjärki.

Vierailija
50/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:33"]

ei ole pienen lapsen vastuu, eikä velvollisuus hoitaa jatkuvasti pinempiään !

eli joskus silloin tällöin kyllä, iän mukaisesti, ja aina niin että aikuinen on luonut turvalliset olosuhteet.

meilläkin päin on suurperhe, ja niin siellä 7v kuljetta AINA mukanaan pikkuisat 3v siskoaan.

eipä ole kivaa , riippa tuo pienempi on.

onko turvallista kenen mielestä, että vanhempansa eivät tiedä kenen luokse pari valjakko kulloinkin pääsee leikkimään ? voivat meillk'in olla yhteen mennoon monta tuntia enkka 4tuntia yhteen kyytiin !, eikä vanhemmista kuulunut ei näkynyt mnitään.. :( surullista

oma lapseni tykkää heidän kanssa eikkiä, mutta välillä ei haluaisi pienmpää, kun onhan leikit erit kun ikäeroakin on...

moni ei enää tuon 7vee kanssa halua olla, kun pakettiin kuuluu AINA PIKKU SISKO

eli kohtuus, ja ehkäisy on keksitty!

antakaa lasten olla lapsia ja nautti omista kavereista ja leikeistä, edes josukus

joo ja mulla kans pikku veli 5v nuorempi, jota jpuduin vahtimaan ulkona, ja kaverit viiletti leikkikentälle jn jen ei ollut kivaaa.....AINA olla lapsen likkana, joskus oli , mut ei aina...

[/quote]

Mielestäni kukaan ei ole tässä ketjussa sitä puolustellutkaan, että on ok AINA tunkea pikkusisarus isompien mukaan.

Mä en esim. ikinä tuputa pikkuveljeä/veljiä isomman/isompien mukaan, jos ovat menossa kavereilleen tms. Välillä sitten lähetän kaikki kolme yhdessä ulos, ja silloin edellytän, että pitävät kaikki mukana ja leikkivät keskenään.

Mun mielestäni on aika sairas ajatusmaailma tuo, että aina ja joka asiaan pitäisi löytää syyllinen. AIka takuuvarma tie mt-ongelmiin, jos koko ajan pitää pelätä syytöksiä ja tuntea syyllisyyttä kaikesta. Varsinkin kun elämässä hirveän usein käy niin, että vaikka taroitus olisi hyvä, niin vahinkoja voi sattua, joskus isompia ja joskus pienempiä. Vastuullisuutta voi opetella muutenkin kuin syyllistämisen kautta.

Vierailija
51/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemman oikeus on pakottaa esikoinen vastuunkannon nimissä hoitamaan itse tekemisään lapsia, niin esikoisella tietysti kuuluu olla oikeus pakottaa vanhempana ja vastuunkantajana se kuopus tekemään myös hommia, siivoamaan molempien huoneet, vessat, jne, pitämään kurin ja määräämään koska vastuu ja oikeus käsi kädessä ja pitäähän se nuoremman oppia vastuuta? 

kun esikoinen13v vie 10-vuotiasta harrastukseen, niin mitä se kuopus tekee kun on 13v? edelleen se 16 vee esikoinen saa lisää vastuuta, joutuu kantaaa vastuun kun vanhemat käyvät vaikka mökillä ja 13v kuopus loisii samassa iässä kun esikoinen joutui raataa.

jos esikoisella hoitovastuu, niin myös kurinpito-oikeus, jotta kuopus oppii vastuuta. oikeus teettää omia hommia kuopuksella

Vierailija
52/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ketjussa joku vastuutti 4-vuotiasta hoitamaan/viihdytämään 2-vuotiasta ulkona. kun tuo esikoinen oli 2v se oli jo iso sisar ja sillä oli vastuu olla kunnolla ja ymmärtää että toinen on vauva.

itse luin joskus kuopukselle kirjaa, mutta vain omasta halustani. onneksi saimme kaikki olla lapsia. koskaan ei pyydetty vastuunkannon nimissä. vastuuta kannoimme niin että kaikilla tiskivuorot. jokaisella ikää katsomatta.

Vierailija
53/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä esikoisena jouduin myös vahtimaan 3 pienempää sisarusta,samalla sain myös "määräysvaltaa" eli äiti sanoi että minua on toteltava. Koitin pitää sisarukset pois hölmöyksistä,ja olin tuomarina kahinoissa. Ihan hyvät muistot lapsuudesta. :) nyt kun olemme aikuisia on ollut hassua huomata että minun sanomisiini ei enää niin noteerata kun ennen aina "määräilin" kuinka tehdään :D

Vierailija
54/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muut kotityövuorot. alle 1v ehkä erikseen, muut voivat siivoat ja tehdä samat jutut taitojen mukaan.

Vierailija
55/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:14"]

[/quote]

Minä olin 15-vuotiaana poliisin ja tuomarin perheessä lapsenlikkana ;D Pientä rajaa hei näihin juttuihin. Aika fiksu ja mukava aikuinen minusta on kasvanut vaikka joskus lapsenlikaksi palkattiin, hui sentään ;)

[/quote]

Aivan, näin minä itsekin olin 15v. jannuna lapsenvahtina, kun vanhemmat olivat baarissa. Ihan ok juttu se mielestäni oli, mutta periaatteessa vanhempien vastuulla! Ei 15 v. lapsi vielä mieti tällaista asiaa oman kasvunsa näkökulmasta. 

Minua vähän jurppii tuo asenne "pientä rajaa". Tämä on vähän sama asenne kuin liikennesäännöt... niin, meillähän on taajamissa tuo 40km/h rajoitus, mutta silti pääsääntöisesti jengi nylkyttää puskuria, vaikka ajan 45-50. Kyse on siis asennevammasta. 

Vierailija
56/65 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei ole kertonut, miten opettaa sille kuopukselle vastuuta. Miksi opetatte vain esikoiselle vastuuta vahdituttaalla pikkusisaruksiaan. Miten se kuopus teillä oppii vastuuta.

Vierailija
57/65 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua laittaa 13-vuotiasta esikoista huolehtimaan 7- ja 2- vuotiaita monta kertaa päivässä ja monta tuntia niin että vapaa-aikaa ei arkena juurikaan ole... Tämä on nimittäin oma tilanteeni ja sanon sen että yhtä helvettiä koko elämä on ollut... Olen laittanut ruokaa ja kylvettänyt ja vaihtanut vaipat ja nukuttanut ja mitä kaikkea sen lisäksi mutta jos itse saan lapsia niin en kyllä pistä kaikkea esikoisen vastuulle... Moni kaverinikin useasti jättää tulemasta kylään koska he eivät pidä siitä etten voi osallistua keskusteluun tai elokuvan katsomiseen kunnolla, koska aina on joku joka käskee huolehtimaan sisaruksista... Lisäksi pikkusiskoni 7v luulee ettei minulla ole omaa elämää, sillä jos teen ihan mitä tahansa, vaikka katson juuri elokuvaa, niin aina käydään kysymässä äidiltä etteikö meidän Marjaleenalle saada mitään tekemistä kun sillä on vapaa-aikaakin... Olen monesti itkenyt siitä että minulle tärkeitä tapahtumia on MONTA KERTAA jäänyt väliin koska minun on pitänyt vahtia sisaruksiani kun VANHEMPANI OVAT KOTONA eivätkä tee MITÄÄN raskasta, laittavat ruokaa ja katsovat TVtä, olevat tietokoneella. Äitini sanoo: "minun piti sinun ikäisenäsi vahtia koko kesä pikkuveljeäni". Eivätkö ajat ole muuttuneet sitten sen j'älkeen??!!! Itse en ainakaan halua lapsia kuin yhden jos sitäkään, olen saanut lapsista tarpeekseni. 

Vierailija
58/65 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 30v ja se tän palstan "down-asperger-hullu" joka on niistä downeista ja asseista väitelly täällä  ja MINÄKIN olisin kuulemma velvollinen hoitamaan pikkusiskoa tai pikkuveljeä jos vanhemmat semmoisen vielä perheeseen tekisivät ja jo ihan vastasyntyneestä saakka.

Vierailija
59/65 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vanhempien vastuulla ja tehtävänä hoitaa lapsensa, ei siihen saa valjastaa, pakottaa vanhempaa sisarusta. Kaikki ansaitsevat huolista vapaan lapsuuden ei siihen kuulu painava vastuu muista lapsista.

Joku satunnainen hetken toki mutta ei jatkuvasti. Se on täysin väärin sitä vanhempaa lasta kohtaan..ja entäs jos jotain sattuu, vaikkapa tulipalo, hukkuminen, kaappaus, putoaminen..te vanhemmatko ette syyllistä sitä lapsihoitajaa, jäisi ikuiset traumat, ilman omaa syytään, pakotettuna. Hävetkää aikuiset ja hoitakaa itse lapsenne tai palkatkaa siihen joku muu aikuinen jos ette viitsi. Ei lapsilta saa viedä lapsuutta!

Vierailija
60/65 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat muuttuvat. Äitini hoiti nelivuotiaana kaksivuotiasta veljeään useamman vuorokauden. Heidän äitinsä oli synnyttämässä seuraavaa ja isä savotassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi