Onko vanhempien velvollisuus tarkastaa lastensa läksyt?
Opettaja sanoi vanh.illassa, että läksyt tarkistetaan aina kotona ja jos virheitä, niin korjataan. Vanhempien pitää laittaa puumerkkinsä, että läksyt tehty ja ne ovat oikein.
Lapsi sanoi, että ope narisee koulussa, jos puumerkkejä puuttuu.
On kuulemma jossain laissa, että vanhemmat vastuussa lastensa läksyistä??
Onko näin? Asialla ei ole isoa merkitystä ja sen voimme ihan hyvin tehdäkin, mutta kiinnostaa vaan tietää.
Kommentit (130)
itseäni kiinnostaa ja katson ekaluokkalaisen tehtävät läpi ja korjautan ainakin laskuvirheitä. Tosin niitä onk uitenkin melko harvoin. Kirjoitukseen en puutu jos lause eiole väärin kirjoitettu.
Ehkä olen keskiveroa kiinnostuneempi opiskelusta muutenkin.
Käymme yhdessä läpi kotitehtävät, kun lapsi on ne tehnyt. Ja sen jälkeen korjaamme mahdolliset virheet.
Sparraan häntä myös kokeisiin. Hän lukee minulle koealuetta ja teen hänelle siitä kysymyksiä sekä pieniä "harjoituskokeita".
Tytär on nyt kolmannella ja keskiarvo oli tasan 9.
Teen näin siksi, että haluan parhaan mahdollisen alun lapseni koulutielle. Uskon, että vuosien kuluessa hän oppiit itse hoitamaan tunnollisesti ja oikealla tavalla läksyjen teon ja kokeisiin lukemisen.
Tuolla aikaisemmin mainittiin, että vanhemmat eivät ehkä pysty tarkistamaan läksyjä, kun ovat itse huonoja esim. matematiikassa tai englannissa. No, itse olen ottanut tyttären koulunkäynnin myös omana kouluna:) Mikä sen parempi tilaisuus kerrata omia puutteellisia taitojaan tai vaikkapa aloittaa ihan perusteista esim. englannin opinnot!
Opettajilla on erilaisia tapoja, mutta uskon, että läksyjen tarkistamiseen menee helposti puolet oppitunnista pienten kanssa. Miksi yhteisvastuu open kanssa ei kiinnosta?
Opettajilla on erilaisia tapoja, mutta uskon, että läksyjen tarkistamiseen menee helposti puolet oppitunnista pienten kanssa. Miksi yhteisvastuu open kanssa ei kiinnosta?
Miksi tätä asiaa on jotenkin vaikea ymmärtää? Eihän kotitehtävien tarkastaminen ole mitenkää poissa opetusajasta. Se voidaan aivan hyvin ja monellakin eri tavalla tehdä niin, että tehostaa opetusta, ja varsinkin OPPIMISTA.
Kyllä yhteisvastuu open kanssa kiinnostaa. Aloituksessa kuitenkin on opettaja siirtänyt omaa työtään vanhemmille, vastoin perusopetuslakia (josta lainausta aiemmin).
Jos opettajalla menee pelkkään läksyjen tarkastamiseen - siis ilman siihen liittyvää opetusta - hän on ohjauksen tarpeessa! Asiasta kannattaa keskustella rehtorin kanssa.
Opettajan ammattitaidossa ja osaamisessa on vakavia puutteita, jos läksyjen tarkastaminen oppitunnille on vaikeaa tai peräti mahdotonta.
ei ole äiti sparrannut tms.
Mutta lapsi onkin oma-aloitteinen ja kunnianhimoinen itse ja satsaa kouluun.
Onko nämä kädestäopetetut aikuisina juuri näitä vanhempia, jotka täällä itkevät, etteivät pärjää lastensa kanssa, jos isovanhemmat ei ole koko ajan auttamassa.
Mitä ihmeen pullamössösukupolvea te kasvatatte?
Käymme yhdessä läpi kotitehtävät, kun lapsi on ne tehnyt. Ja sen jälkeen korjaamme mahdolliset virheet.
Sparraan häntä myös kokeisiin. Hän lukee minulle koealuetta ja teen hänelle siitä kysymyksiä sekä pieniä "harjoituskokeita".
Tytär on nyt kolmannella ja keskiarvo oli tasan 9.
Teen näin siksi, että haluan parhaan mahdollisen alun lapseni koulutielle. Uskon, että vuosien kuluessa hän oppiit itse hoitamaan tunnollisesti ja oikealla tavalla läksyjen teon ja kokeisiin lukemisen.
Tuolla aikaisemmin mainittiin, että vanhemmat eivät ehkä pysty tarkistamaan läksyjä, kun ovat itse huonoja esim. matematiikassa tai englannissa. No, itse olen ottanut tyttären koulunkäynnin myös omana kouluna:) Mikä sen parempi tilaisuus kerrata omia puutteellisia taitojaan tai vaikkapa aloittaa ihan perusteista esim. englannin opinnot!
ilman lakiakin, että vanhemmat huolehtivat lastensa läksyistä. Vaan eipä näytä kaikille olevan.
ilman lakiakin, että vanhemmat huolehtivat lastensa läksyistä. Vaan eipä näytä kaikille olevan.
Miksi se muka olisi päivänselvä asia, että vanhempien pitäisi opetella tekemään ja tehdä lasten läksyjä? Kouluhan on sitä varten.
En minäkään mitään läksyjen tarkistelua vanhempieni taholta saanut, eikä se mitään haitannut. Miksi se haittaisikaan? Mitä sitten jos vastaus on väärin? Sittenhän se korjataan koulussa, ja jos ei korjatakaan, niin eipä ole iso ongelma. Ihmisillä on niin paljon virheellisiä käsityksiä (ja puutteellisia ja unohdettuja käsityksiä) mistä tahansa kouluaineesta, etteivät ne siitä merkittävästi parane sillä, että muutamat yksittäiset koulutehtävät siellä sun täällä eivät korjaannukaan oikeiksi, kotona taikka koulussa.
Miksi se muka olisi päivänselvä asia, että vanhempien pitäisi opetella tekemään ja tehdä lasten läksyjä? Kouluhan on sitä varten.
Millainen vanhempi ei anna lapselleen täyttä tukea koulunkäynnissä? Vielä luulee että se tarkoittaa läksyjen tekoa lapsen puolesta. En voi kuin ihmetellä.
koulu on lasten työtä ja lapsen pitää tehdä läksyt itse.
En näe mitään syytä, miksi äidin pitää tehdä kultamussukan läksyt, ellei kyse ole erityisoppilaasta.
Normaali ja terve lapsi, kenellä koulu menee hyvin, ei tarvitse äitiä tekemään läksyjään.
Voi taivas, ei tämä VOI olla noin vaikeaa!
Tietenkin se lapsi TEKEE ne läksyt. Ja vanhempi pitää huolen siitä, että tekee.
kasvattavat uusavuttoman sukupolven. Sitten samat mammat juoksee kouluissa huutamassa opettajille, kun hänen Nico-petterinsä ei saanut kymppiä todistukseen, vaikka äiti on niin hyvin pojan kokeet tehnyt.
Koulu on lapsen työtä ja lapsen pitää opetella ottamaan itse vastuu omista töistään.
Nyt jo huomaa, että ketkä nuoret saavat kesätöitä ja pärjäävät elämässä. Ne, jotka osaavat itse huolehtia omista asioistaan ja koulutehtävistään. Mammojen hyysäämät pennut kykkii äidin selän takana ja odottaa, että äiti soittaa heille työpaikat ja asunnot ja hoitaa vielä pyykitkin kun he ovat aikuisia.
Antakaa niiden lastenne opetella tekemään itse työnsä.
Millainen vanhempi ei anna lapselleen täyttä tukea koulunkäynnissä? Vielä luulee että se tarkoittaa läksyjen tekoa lapsen puolesta. En voi kuin ihmetellä.
Tietenkin se lapsi TEKEE ne läksyt. Ja vanhempi pitää huolen siitä, että tekee.
Ja pitää huolen, että ne läksyt on todella tehty kunnolla ja ajatuksen kanssa, eikä vähän sinne päin hutaisemalla.
Se on sitä kasvatusta.
luule, että muilla on niin.
Normaali lapsi tekee itse läksyt ja huolehtii, että läksyt on otettu ylös ja huolehdittu heti koulun jälkeen.
Jos sinä et saa pentuasi tekemään läksyjä, se on sinun henkilökohtainen ongelma. Suurimmassa osassa perheitä ei ole tätä ongelmaa
Voi taivas, ei tämä VOI olla noin vaikeaa!Tietenkin se lapsi TEKEE ne läksyt. Ja vanhempi pitää huolen siitä, että tekee.
Jos sinä et saa pentuasi tekemään läksyjä, se on sinun henkilökohtainen ongelma. Suurimmassa osassa perheitä ei ole tätä ongelmaa
Juuri tuostahan on kysymys: että se lapsi saadaan tekemään läksynsä, ja tekemään ne kunnolla.
Mikä sinulla oikein on ongelmana?
Mutta en tunne ketään perhettä, missä vanhempien pitäisi tehdä lasten kanssa läksyjä. Lapseni kaverit ovat tottelevaisia ja kilttejä lapsia, jotka hoitavat koulunkäynnin itse.
Vanhempien esimerkki auttaa lapsia opettelemaan vastuullisuutta. Jos vanhemmat itse elävät kuin ellun kanat, ei voi lapsiltakaan muuta odottaa. Silloin on varmaan tarpeen vanhempien tuki ja osa opettajista juuri joillain asuinalueilla siksi painottaa vanhempien vastuuta. Kouluilla ei ole aikaa häiriköiden tukiopetukseen.
Meillä on 3 lasta ja koskaan ei ole opettajat puhuneet siitä, että vanhempien pitäisi tarkistella lasten läksyjä. Ehkä täällä ei ole sellaiseen ollut tarvetta, kun läksyt ja tehtävät on aina tehty ja koulu menee suurimmalla osalla hyvin.
kun koulu alkaa ja joudut kyttäämään, että pentusi tekee läksyt kunnolla, eikä hutaise.
Usko tai älä, mutta lapsesi taitaa olla poikkeus. Yleensä lapset on opetettu tekemään työnsä jo ennen kuin koulu alkaa. Silloin taitaa olla jo myöhäistä jos heräät vasta ekaluokalla, että lapsi pitää opettaa tekemään läksyt.
Jos siis kyse ei ole ADHD tai keskittymisvaikeuksista tms. Sellaiset ymmärrän.
Juuri tuostahan on kysymys: että se lapsi saadaan tekemään läksynsä, ja tekemään ne kunnolla.Mikä sinulla oikein on ongelmana?
Lapset tekevät läksynsä käskemättä heti koulusta tultua. Silloin tällöin, en joka ilta vaan muutaman kerran viikossa, katson miten ne on tehty ja jos huomaan, että jonkin aineen tai aiheen kanssa on ongelmia, niin asiasta keskustellaan ja asia selvitetään. Yleensä tosin kysyvät apua jos on hankaluuksia.
Mutta en tosiaan istu vieressä läksyjä tehdessä.
Läksyt tehdään kotona ja tarkastetaan koulussa. Vanhempi valvoo, että läksyt on tehty. Tämä on koulutyön kannalta ainoa järkevä vaihtoehto.
Mutta meillä kävi näin: opettaja havahtui jouluna siihen, ettei ekaluokkalainen poikamme osaa vielä lukea. Poika sanoi minulle aina tehneensä lukuläksyt, mutta tunnusti jouluna, ettei niitä tehnyt koko syksynä. Tästä johtuen poika sai joululomalle läksyksi kaikki syksyn lukuläksyt, jotka sitten joulunaikaan teimme yhdessä. Niitä riitti parin viikon ajelle pari tuntia joka päivälle. Sinänsä hyvä opetus pojalle, että minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Mutta en voi olla ihmettelemättä, miten opettaja ei havainnut mitään koko lukukautena.
Usko tai älä, mutta lapsesi taitaa olla poikkeus. Yleensä lapset on opetettu tekemään työnsä jo ennen kuin koulu alkaa. Silloin taitaa olla jo myöhäistä jos heräät vasta ekaluokalla, että lapsi pitää opettaa tekemään läksyt.
Kiitos analyysistä.
että ensin työ ja sitten huvi.
Kaikilla ei ihan oikeasti ole näitä välttävän ja nelosen lapsia, joiden läksyjenteossa kestää monta tuntia illassa. Toisilla on lapsia, jotka tekaisevat jo tunnilla suurimman osan kotiläksyistä ja kotona niihin menee muutama minuutti. Ei ole koskaan tarvinnut käskeä läksyjä tekemään, vaan ovat itse tekaiseet ne aina.
'
Toki jos teillä on oppimisvaikeuksista kärsiviä tai auktoriteettiongelmista kärsiviä, käytöshäiriöisiä, on vanhemman toki pakko istua vieressä opettamassa.
Mutta normaalijärkinen lapsi, kenelle on opetettu, että työ tekijäänsä kiittää, tekaisee pikaisesti läksyt ja lukaisee itse kokeisiin. Joskus tuo kirjan, että tenti varmuuden vuoksi tämä koealue, että muistan vuosiluvut oikein.
Kovin paljon tässä ketjussa näkyy olevan erityiopetusta tarvitsevia lapsia. Normaalilapsi ei paljon ala-asteen läksyissä apuja tarvitse. Sen verran yksinkertaisia ne ovat ja luokassa edetään koko ajan hitaampien mukaan. Tylsistyvät pikemminkin kuin tarvitsisivat apua.